Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Ce schimbari aduce Noul Cod fiscal din 2016

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Proiectul de Lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat de Camera Deputatilor si trimis la Presedintele Romaniei pentru promulgare. 
 
Printre schimbrarile prevazute de  proiect in forma trimisa spre promulgare se regasesc:
 
Impozit pe profit
 
- Corelarea tratamentului contabil cu cel fiscal in cazul erorilor inregistrate in contabilitate. Conform proiectului pentru determinarea rezultatului fiscal, erorile inregistrate in contabilitate se corecteaza astfel:
 
a) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama rezultatului reportat, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala;
b) erorile care se corecteaza potrivit reglementarilor contabile pe seama contului de profit si pierdere sunt luate in calcul pentru determinarea  rezultatului fiscal in anul in care se efectueaza corectarea acestora
 
In prezent, indiferent de natura erorii (semnificativa sau nesemnificativa), conform pct. 13 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala.
 
- Includerea urmatoarelor venituri in categoria veniturilor neimpozabile la determinarea profitului impozabil:
a) sumele colectate, potrivit legii, pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor;
b) veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
c) despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
d) veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, in conditiile in care se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain respectiv, iar conventia respectiva prevede ca metoda de evitare a dublei impuneri metoda scutirii;
e) sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor,cu ocazia reducerii capitalului social, potrivit legii. 
 
- Includerea in categoria cheltuielilor deductibile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, in situatiile in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii/conditii:
1. au fost distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare;
3. au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii;
4.au termen de valabilitate/expirare depasit, potrivit legii. 
 
- In ceea ce priveste cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, nedeductibile la determinarea profitului impozabil, in situatia in care evidenta contabila nu asigura informatia necesara identificarii acestor cheltuieli, la determinarea rezultatului fiscal se vor lua in calcul cheltuielile de conducere si administrare, precum si alte cheltuieli comune ale contribuabilului, prin utilizarea unor chei corespunzatoare de repartizare a acestora sau proportional cu ponderea veniturilor neimpozabile in totalul veniturilor inregistrate de contribuabil;
 
- Pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor vor fi deductbile si in urmatoarele situatii: 
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr.85/2014;
2.au fost incheiate contracte de asigurare
 
- Cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat si cheltuielile privind bursele private pot fi deduse din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
1.valoarea calculata prin aplicarea a 0,5 % la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor;
2.valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat.
 
In prezent limitele sunt de 3 la mie din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat. 
 
- vor fi deduse la determinarea profitului ajustarile pentru deprecierea mijloacelor fixe amortizabile constituite pentru situatiile in care:
1. sunt distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze 
de forta majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare.
 
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
 
Pe langa activitatile exceptate de la aplicarea acestui sistem de impunere (domeniul bancar; domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia activitatilor de intermediere in aceste domenii;domeniul jocurilor de noroc) sunt excluse de la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
 
Conform proiectului se mentine cota de impunere de 3% insa, pentru persoanele juridice romane nou - infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite, pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare va fi de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. 
Aceste prevederi se vor aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi 
actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.In cazul in care persoana juridica romana nou-infiintata nu mai are niciun salariat in primele 24 de luni, aceasta aplica cota de 3% incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridica cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia pivitioare la salariati se considera indeplinita daca in cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.
 
In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr.53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata
 
Taxa pe valoare adaugata
 
1. Cota standard TVA va fi de 19% si se aplica asupra bazei de impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de TVA sau care nu sunt supuse cotelor reduse.
Astfel, conform proiectului trimis spre promulgare cota standard va scadea de la 24% la 19%.
 
2. Cota redusa de 5% se va aplica si asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii:
- manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii;
- serviciile constand in permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii si evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe, altele decat cele scutite.
In prezent, pentru aceste livrari de bunuri si prestari de servicii cota de TVA este de 9%.
 
3. Aplicarea taxarii inverse si pentru urmatoarele livrari de bunuri in interiorul tarii:
- cladirile, partile de cladire si terenurile de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune;
- livrarile de aur de investitii efectuate de persoane impozabile care si-au exercitat optiunea de taxare si livrarile de materii prime sau semifabricate din aur cu titlul mai mare sau egal cu 325 la mie, catre cumparatori persoane impozabile.
 
Taxarea inversa se va aplica in continuare si asupra livrarilor de bunuri si prestari de servicii pentru care se aplica in prezent masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
 
Proiectul mentine perioada de aplicare a masurilor de simplificare pentru livrarea de cereale si plante tehnice, livrarea de energie electrica catre un comerciant persoana impozabila, stabilit in Romania si transferul de certificate verzi ( de 31 decembrie 2018 inclusiv). 
 
Impozitul pe venit:
 
- La calculul impozitului pe veniturile din salarii la functia de baza se deduc si primele de asigurare voluntara de sanatate conform Legii nr. 95/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,suportate de angajati,astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
- Venituri din pensii vor fi neimpozabile in limita de 1.050 lei lunar urmand a se majora cu 50 lei in fiecare an fiscal, incepand cu drepturile aferente lunii ianuarie, pana ce plafonul de venit neimpozabil ajunge la valoarea de 1.200 lei/lunar. In prezent suma neimpozabila este de 1.000 lei.
 
Masuri tranzitorii: Pentru veniturile realizate in anul fiscal 2015, obligatiile fiscale sunt cele in vigoare la data realizarii venitului. In situatia in care pentru veniturile realizate incepand cu anul fiscal 2016 contribuabilii datoreaza plati anticipate in cursul anului fiscal, in contul impozitului anual datorat, acestea vor fi stabilite potrivit reglementarilor in vigoare in anul anterior.
Prevederile privind impozitul pe venit prevazute de Noul Cod fiscal se vor aplica pentru veniturile realizate si cheltuielile efectuate de persoanele fizice incepand cu data de 1 ianuarie 2016 .
 
Impozitul pe cladiri
 
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, cota de impozit pe cladiri va fi cuprinsa intre 0,2-1,3%. Cota se aplica asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
b) valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta;
c) valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care se transfera dreptul de proprietate, in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani anteriori anului de referinta
 
Pentru cladirile rezidentiale si cladirile-anexa, aflate in proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08%-0,2%, asupra valorii impozabile a cladirii.
 
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea persoanelor fizice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii. In cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza aplicand cota pentru cladiri rezidentiale.
Daca suprafetele folosite in scop rezidential si cele folosite in scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se vor aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza aplicand cota pentru cladiri rezidentiale;
b) in cazul in care la adresa cladirii este inregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza aplicand cota pentru cladiri nerezidentiale.
 
Pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,08% -0,2% asupra valorii impozabile a cladirii. 
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, impozitul/taxa pe cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% -1,3%, inclusiv, asupra valorii impozabile a cladirii.
Pentru cladirile nerezidentiale aflate in proprietatea sau detinute de persoanele juridice, utilizate pentru activitati din domeniul agricol, impozitul/taxape cladiri se va calcula prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile a cladirii.
 
In cazul in care proprietarul cladirii nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, cota impozitului/taxei pe cladiri va fi 5%. In cazul in care proprietarul cladirii pentru care se datoreaza taxa pe cladiri nu a actualizat valoarea impozabila in ultimii 3 ani anteriori anului de referinta, diferenta de taxa va fi datorata de proprietarul cladirii.
 
Proiectul Noului Cod fiscal elimina impozitul pe constructii speciale, introdus la 01 ianuarie 2014.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar232024

Evitarea dublei impuneri

de Profeanu Laura 23 Mar 2024
Evitarea dublei impuneri reprezinta o preocupare majora pentru entitatile juridice care opereaza atat pe teritoriul Romaniei, cat si in strainatate. Art. 39 din Codul Fiscal aduce claritate si ofera solutii concrete pentru a preveni situatiile in care aceleasi venituri sunt impozitate de doua ori. Aceasta problema este deosebit de importanta in contextul globalizarii si al expansiunii ...
Mar212024

Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024

de Irina Dumitrescu 21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului'' Publicat in: M.Of. nr. 205  din  12.03.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar202024

Certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania

de Profeanu Laura 20 Mar 2024
Art. 232 din Codul Fiscal reglementeaza procedura de obtinere a certificatului de atestare a impozitului platit catre bugetul de stat, de catre nerezidenti. Cererea pentru certificatul de atestare a impozitului platit de nerezidenti in Romania Orice nerezident poate depune o cerere la organul fiscal competent (organul fiscal teritorial in raza caruia platitorul de venit este inregistrat ca ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar182024

A fost publicata noua forma a Declaratiei informative 107 privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului

de Profeanu Laura 18 Mar 2024
Recent, ANAF a emis Ordinul nr. 355/2024 (in vigoare de la 12 martie 2024) prin care a aprobat noua forma si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizarilor/mecenatului". Noua forma a declaratiei va fi depusa, din 2025, doar de catre platitorii de impozit pe profit. In 2024, platitorii de impozit micro vor depune ...