Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Cele mai importante noutati fiscale pentru anul 2022

Raspuns oferit de
Ionut Jinga

Ionut Jinga
consultant fiscal

1. Se majoreaza salariul minim pe economie incepand cu 1 ianuarie 2022 de la 2.300 lei la 2.550 lei, insa nu mai exista  precizari privind salariul minim pentru persoanele cu studii superioare. Astfel, de la 01.01.2022 salariul minim va fi de 2.550 lei pentru toti salariatii indiferent de gradul de pregatire, cu exceptia persoanelor din sectorul constructiilor care, pentru a beneficia de facilitatile fiscale oferite de stat (scutiri de impozit pe venit si reduceri de contributii sociale) trebuie sa fie incadrate cu salariul minim de 3.000 lei.

2. Cresterea salariului minim cu 250 de lei va conduce la majorarea impozitului pe salarii si a contributiilor sociale, dar si la majorarea contributiei reprezentand varsaminte pentru persoane cu hadicap neincadrate, contributie datorata de companiile care au cel putin 50 de salariati si care se calculeaza in functie de salariul minim.

3. Vor creste si contributiile sociale (contributia la sistemul de pensii - CAS si contributia la sistemul de sanatate-CASS), datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau obtin venituri din chirii, investitii, din drepturi de proprietate intelectuala, activitati agricole sau din alte surse, contributii care se calculeaza tot in functie de salariul minim brut pe economie.

In situatia depasirii noul plafon de venituri valabil pentru acest an (30.600 lei) reprezentand 12 salarii minime brute pe economie, persoanele fizice vor datora dupa caz, in functie de natura veniturilor, CAS si /sau CASS, dupa cum urmeaza:
   CAS = 25% X 12luni X 2.550 = 7.650 lei
   CASS =10% X 12luni X 2.550 = 3.060 lei
  ___________________________________
   Total contributii sociale        = 10.710 lei

4. Se va trece la sistemul de raportare prin fisierul standard de control fiscal SAF-T, obligatie pe care o vor avea marii contribuabili incepand cu 1 ianuarie 2022. Este vorba insa numai de persoanele juridice  care au facut parte din aceasta categorie si in anul 2021, ceilalti mari contribuabili nou intrati incepand cu anul 2022, beneficiind de o amanare pana la data de 1 iulie 2022.
 
Pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, in timp ce micii contribuabili sunt mai norocosi, obligatia de depunere a Declaratiei informative incepand de la data de 1 ianuarie 2025.

5.  Incepand cu data de 1 martie 2022 se impune obligatia inregistrarii tuturor contribuabili in SPV. In situatia in care contribuabilii/platitorii nu isi indeplinesc obligatia comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta a cererilor, inscrisurilor sau oricaror altor documente, iar acestea sunt depuse la organul fiscal central in format letric, nu vor fi luate in considerare, urmand ca acesta sa notifice contribuabilii/platitorii cu privire la obligativitatea comunicarii prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta.

6. Incepand cu data de 1 martie 2022 se impune obligatia autoritatilor publice, institutiilor publice sau de interes public, privind inrolarea in sistemul informatic PatrimVen

7. Incepand cu 1 ianuarie 2022, se interzice institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, in vederea solutionarii cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de catre institutii publice sau organe de specialitate ale administratiei publice centrale.
 
Este de datoria institutiilor publice si organelor de specialitate ale administratiei publice centrale sa solicite entitatilor care au emis documentele prevazute mai sus, in format electronic, copii sau extrase ale acestora, in baza consimtamantului expres al beneficiarului serviciului public.

Noutati privind impozitul pe venit 

1. Valoarea neimpozabila a cadourilor in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, se majoreaza de la 150 de lei la 300 de lei, pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos:  
   - cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
   - cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
   - cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

2. Se deduce contributia de sanatate (CASS) din venitul impozabil lunar din pensii
Venitul impozabil lunar din pensii se stabileste prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei si, dupa caz, a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata potrivit prevederilor titlului V — Contributii sociale obligatorii.

3. Nu mai sunt incluse in categoria veniturilor din alte surse, urmatoarele: biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate pe baza evidentei nominale, altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru reclama si publicitate, altele decat cele prevazute la art. 76 alin. (3) lit. h) si alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. 

Noutati privind contributiile de asigurari sociale (CAS, CASS si CAM)

1. Nu se cuprind in calculul contributiilor sociale (CAS, CASS si CAM), cadourile in bani si/sau in natura, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie dintre cele de mai jos, nu depaseste 300 lei:
    - cadouri oferite angajatilor, precum si cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase;
    - cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie; 
    - cadouri oferite angajatilor in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

2. Este inclusa in baza de calcul a contributiilor sociale (CAS, CASS si CAM) valoarea nominala a tichetelor cadou acordate de catre angajatori, in afara destinatiilor si limitelor prevazute de lege, adica in cazul in care sunt acordate altor persoane decat salariatii firmei (tertilor) sau in cazul in care depasesc plafonul de 300 de lei.

3. Pentru veniturile din pensii mai mari de 4.000 lei lunar se datoreaza contributia la asigurarile de sanatate (CASS).
Baza lunara de calcul al CASS pentru pensionari este partea care depaseste suma lunara de 4.000 lei.

4. Persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate au obligatia sa depuna declaratia prevazuta la art. 122 (declaratia unica, capitolul I,,Date privind veniturile realizate), cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.

Taxa pe valoarea adaugata

1. Se majoreaza in anumite conditii, de la 450.000 lei la 700.000 lei, plafonul pentru cota redusa de TVA in cazul vanzarii de locuinte 

2. Se organizeaza «Registrul achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5%», in format electronic, pe baza informatiilor din actele juridice intre vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinte, autentificate incepand cu data de 1 ianuarie 2022. 

3. Se extinde cota redusa de TVA (5%) si pentru livrarea de energie termica in sezonul rece, destinata unor anumite categorii de consumatori

4. Cota redusa de 5% se va aplica pentru livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, pe suport fizic si/sau pe cale electronica, cu exceptia celor care au, in totalitate sau in mod predominant, un continut video sau un continut muzical audio si a celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii. Pana la aceasta modificare cota redusa nu se poate aplica si pentru materialele in format electronic. De asemenea, a fost introdusa restrictia de a utiliza cota redusa pentru livrarea de carti care au in totalitate sau in mod predominant, un continut video sau un continut muzical audio. 

5. Sa nu uitam nici de cota redusa de TVA (5%) care se poate aplica de la 1 decembrie 2021, pentru livrarea de lemn de foc catre persoane fizice, persoane juridice sau alte entitati, indiferent de forma juridica de organizare a acestora, inclusiv scoli, spitale, dispensare medicale si unitati de asistenta sociala, sub forma de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se incadreaza la codurile NC 4401 11 00 si 4401 12 00.
 
6. Incepand cu 1 februarie 2022, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale. Exista exceptii de la aceste prevederi.

Impozitul pe profit

1.  In ceea ce priveste deductibilitatea ajustarilor pentru deprecierea creantelor, procentul va fi de 50% incepand cu 2022 (in loc de 30%), conditiile cumulative pentru creantele respective ramanand neschimbate.

2. Se modifica regimul fiscal al sponsorizarilor
 
In cazul in care valoarea sponsorizata (cu incadrarea in limitele stabilite la art . 25 alin. (4) lit.i CF), diminuata cu sumele reportate, dupa caz, nu a fost utilizata integral, contribuabilii pot dispune redirectionarea impozitului pe profit, in limita valorii astfel calculate, pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private, in termen de maximum 6 luni de la data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirectionare.La fel  procedeaza  si  platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor.

Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, respectiv din impozitul pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza numai pentru sponsorizari/acte de mecenat/acordarea de burse private efectuate/inregistrate inainte de 01.01.2022 potrivit reglementarilor in vigoare la data efectuarii sponsorizarii, fara a depasi anul 2028.

3. Aplicarea prevederilor din Codul fiscal referitoare la deductibilitatea cheltuielilor cu educatia timpurie se suspenda pana la data de 31 decembrie 2022.

4. Termenul de depunere a declaratiei anuale de impozit pe profit, aferenta anului 2021 este 25 iunie 2022, in loc de 25 martie.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024

Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024

de Irina Dumitrescu 22 Apr 2024
1.      O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024 Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...