Client in procedura de faliment, ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA
valabil la 04 Aug 2019
Intrebare: Societatea noastra are un client aflat in cadrul procedurii de faliment din data de 29.10.2015 conform sentintei de intrare in faliment nr.8622, procedura nefiind inchisa pana la aceasta data. In luna februarie 2019 se procedeaza la ajustarea bazei de impozitare a creantei respective conform art.287 lit.d) din Codul fiscal (modificare aparuta conform Legii nr.30/20.01.2019) si intocmeste facturi fiscale de ajustare (in ROSU) drept pentru care societatea are un TVA de recuperat pe care il solicita la rambursare.
Echipa de control sustine ca, prevederile referitoare la genul acesta de ajustare din Normele metodologice ale Codului Fiscal:
,,(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."
Vin in contradictie cu noile prevederi din Codul Fiscal (legea nr.30/20.01.2019):
,,ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate."
Drept pentru care hotarasc SUSPENDAREA INSPECTIEI FISCALE pana la obtinerea unui punct de vedere scris de la ANAF BUCURESTI-Directia reglementari fiscale.
As dori sa stiu punctul dvs.de vedere in aceasta speta, daca avem dreptul la ajustarea de TVA la clientul aflat in faliment pt. ca legea 227/2015 Cod Fiscal imi da dreptul sa fac ajustarea la intrarea in faliment (art.287 lit.d) in cadrul termenului de 5 ani de la data de 01.01.2019, pe cand in Normele metodologice se spune ca ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei.
Echipa de control sustine ca, prevederile referitoare la genul acesta de ajustare din Normele metodologice ale Codului Fiscal:
,,(6) Ajustarea prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. In cazul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se opereaza anularea taxei neexigibile aferente livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii realizate."
Vin in contradictie cu noile prevederi din Codul Fiscal (legea nr.30/20.01.2019):
,,ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate."
Drept pentru care hotarasc SUSPENDAREA INSPECTIEI FISCALE pana la obtinerea unui punct de vedere scris de la ANAF BUCURESTI-Directia reglementari fiscale.
As dori sa stiu punctul dvs.de vedere in aceasta speta, daca avem dreptul la ajustarea de TVA la clientul aflat in faliment pt. ca legea 227/2015 Cod Fiscal imi da dreptul sa fac ajustarea la intrarea in faliment (art.287 lit.d) in cadrul termenului de 5 ani de la data de 01.01.2019, pe cand in Normele metodologice se spune ca ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei.
• Tip societate: S.A.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
• Platitoare TVA: Da
• Cod CAEN: 7112 activitati de inginerie si consultanta tehnica legata de acestea
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)
Informatii la zi oferite de expertii PortalCodulFiscal.ro -
cel mai apreciat site de consultanta fiscala din Romania
Vrei sa ai acces instant la TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?
Este foarte simplu: TESTEAZA GRATUIT pentru 48 de ore!
- Ai la dispozitie o Baza de Date cu peste 90.000 de intrebari si raspunsuri
- Gasesti Legislatie la zi + Sfaturile specialistilor in fiscalitate si contabilitate
Completeaza formularul de mai jos si TESTEAZA GRATUIT ! Beneficiaza de oferta noastra speciala!
SMS
VIZUALIZATI INSTANT acest raspuns, platind prin SMS!
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Sau CLICK AICI pentru a alege varianta de Abonament pentru 3, 6 ori 12 luni.
Veti putea adresa intrebari in mod direct consultantilor si veti putea vedea toate intrebarile si raspunsurile din site.
Peste 700 de contabili folosesc zilnic site-ul nostru.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Intrebari similare din categoria Deducerea, rambursarea si restituirea TVA
03Sep2025
Tratamentul fiscal si TVA pentru cheltuielile de mentenanta a salii de sport puse la dispozitia angajatilor
de
Profeanu Laura
valabil la 03 Sep 2025
Intrebare:
Societatea noastra are amenajata o sala de sport pusa la dispozitia angajatilor. Aceasta sala este echipata cu aparate fitness care necesita mentenanta. Pentru aceasta, compania a incheiat un contract cu o firma de specialitate in vederea unor verificari semestriale.
Intrebarea este:
Care este tratamentul fiscal al serviciului prestat de furnizor, dar si al tva-ului din factura primita de ...
08Sep2025
Matrite livrate in UE.Aspecte TVA
de
Irina Dumitrescu
valabil la 08 Sep 2025
Intrebare:
O firma din Spania inregistrata in scopuri de TVA in Romania achizitioneaza din China niste matrite ce sunt importate in Romania - aici se platesc taxe vamale si TVA. Ulterior, aceste matrite sunt transferate in alte tari UE catre alte companii pentru a fi folosite in productia de sticle, sticlele fiind produse pentru firma din Spania. Matritele raman proprietatea firmei din Spania ...
07Aug2025
Ajutor de minimis pentru perfectionare angajati
de
Vera Constantin
valabil la 07 Aug 2025
Intrebare:
SC X, platitoare de TVA, microintreprindere contracteaza ajutor de minimis in schema dedicata perfectionarii angajatilor in valoare de 17.000 euro - salariatii firmei vor urma cursuri de formare profesionala. Se receptioneaza facturi de la Partener (cel face realizeaza formarea profesionala) cu TVA. Decontarea se va face de catre ADR direct Partenerului (prestatorul de cursuri) fara ca suma sa ...
04Aug2025
Cod TVA anulat. Monografie contabila
de
Gina Popescu
valabil la 04 Aug 2025
Intrebare:
O societate comerciala care si-a pierdut codul de tva din oficiu in 27.04.2023, deoarece nu a depus declaratiile fiscale, in perioada cat are codul anulat, doar colecteaza si nu deduce nimic. Care ar fi monografia contabila pentru facturile pe care le primeste in perioada cat are codul anulat? In ultimul decont de tva depus, societatea are tva negativ pentru care nu a solicitat rambursare, in ...
21Iul2025
Drept deducere TVA aferent importului efectuat in numele unui tert
de
Alexandru Palaghia
valabil la 21 Iul 2025
Intrebare:
Societatea preia in regim de perfectionare activa un elicopter de la un partener comercial din afara UE. Dupa prestarea lucrarilor de revizie/reparatii, partenerul solicita societatii noastre ca elicopterul sa ii fie livrat la o anume locatie dintr-un stat membru UE.
Pentru a realiza aceasta, societatea noastra indeplineste (la cererea partenerului extern) formalitatile de punere in libera ...
16Iul2025
Import in alt stat UE
de
Vera Constantin
valabil la 16 Iul 2025
Intrebare:
Societate din Romania, platitoare de TVA, cu sediul in Romania, achizitioneaza marfa din China pe care o livreaza direct in Italia. Taxele vamale si TVA-ul este achitat in Italia. Care este regimul TVA pe care trebuie sa il aplice societatea din Romania la tranzactia de import din China si tranzactia de livrare catre firma din Italia? Multumesc.