Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Decembrie 2024

Conditiile utilizarii semnaturii electronice, sigiliului electronic si marcii temporale electronice

16 Oct 2024

In contextul digitalizarii accelerate, Parlamentul a adoptat Legea nr. 214/2024, care reglementeaza utilizarea semnaturii electronice, sigiliului electronic, marcii temporale si documentelor electronice. In vigoare de la 8 octombrie 2024, legea reprezinta un raspuns la necesitatile crescute de securitate si eficienta in tranzactiile electronice, consolidand cadrul juridic intern pentru aplicarea directa a Regulamentului (UE) nr. 910/2014.

Legea nr. 214/2024 stabileste un cadru juridic clar pentru utilizarea diferitelor tipuri de semnaturi electronice, extinzand efectele juridice ale acestora dincolo de ceea ce prevedea anterior regulamentul european. Potrivit noii legislatii, semnatura electronica in Romania este clasificata in trei categorii:

- Semnatura electronica simpla – ofera un nivel scazut de securitate si este adecvata pentru acte cu valoare patrimoniala redusa;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
- Semnatura electronica avansata – asigura un nivel mediu de securitate si este recunoscuta in conditii specifice ca avand aceleasi efecte juridice ca semnatura olografa;

- Semnatura electronica calificata – cel mai inalt nivel de securitate, echivalenta deplin cu semnatura olografa in toate contextele juridice.

Efecte juridice in functie de tipul de semnatura electronica

Potrivit art. 4 alin. 9) din lege, documentul electronic semnat cu semnatura electronica simpla produce aceleasi efecte juridice ca un inscris semnat cu o semnatura olografa, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

a) in cazul actelor patrimoniale evaluabile in bani, cu o valoare mai mica de jumatate din salariul minim brut pe economie la data semnarii actului;

b) inscrisul semnat cu o semnatura electronica simpla este recunoscut de cel caruia ii este opus, recunoasterea putand sa rezulte si din faptul neechivoc al executarii in tot sau in parte, de catre cel care contesta semnatura electronica simpla, a obligatiilor care s-au nascut din inscrisul in forma electronica;

c) in cazul in care ambele parti sunt profesionisti, acestea au agreat in mod expres, printr-un inscris semnat cu semnatura olografa sau cu semnatura electronica calificata, ca vor conferi semnaturii electronice simple efectele juridice ale semnaturii olografe. Partile confirma prin acelasi act ca au inteles riscurile si sarcina probei privind semnatura electronica simpla.

Potrivit art. 4 alin. 5) din lege, documentul electronic semnat cu o semnatura electronica avansata produce aceleasi efecte juridice ca un inscris semnat cu o semnatura olografa, in oricare dintre urmatoarele cazuri:

a) actul juridic a fost semnat cu o semnatura electronica avansata creata cu un certificat pentru semnatura electronica emis de o autoritate sau o institutie publica din Romania sau de un prestator de servicii de incredere calificat;

b) documentul electronic este recunoscut de cel caruia ii este opus, recunoasterea putand sa rezulte si din faptul neechivoc al executarii in tot sau in parte, de catre cel care contesta semnatura electronica avansata, a obligatiilor care s-au nascut din documentul electronic;

c) partile au agreat in mod expres, printr-un inscris distinct, semnat cu semnatura olografa sau cu semnatura electronica calificata, faptul ca vor conferi semnaturii electronice avansate efectele juridice ale semnaturii olografe. Partile confirma prin acelasi act faptul ca au inteles riscurile si sarcina probei privind semnatura electronica avansata. In cazul raporturilor juridice in care ambele parti sunt profesionisti, inscrisul distinct se poate semna si cu semnatura electronica avansata.

Potrivit art. 4 alin. 1) din lege, semnatura electronica calificata produce aceleasi efecte juridice ca semnatura olografa.  Documentul electronic emis de catre o autoritate sau o institutie publica sau de catre o persoana in exercitarea si in limitele atributiilor sale de putere publica, semnat cu o semnatura electronica calificata sau care are aplicat un sigiliu electronic calificat, este asimilat unui inscris autentic.

Sistemele electronice inchise

Legea (art. 6) introduce conceptul de "sistem electronic inchis", referindu-se la o platforma utilizata intern de entitati definite, unde documentele semnate electronic pot avea aceleasi efecte juridice ca cele semnate olograf, fara interactiunea sau influenta tertilor.

Recunoasterea documentului care poarta semnatura electronica

Potrivit art. 5 din lege, in cazul nerecunoasterii sau al contestarii semnaturii electronice calificate sau a sigiliului electronic calificat, verificarea validitatii va fi efectuata de catre instanta de judecata. Sarcina probei apartine celui care le contesta.

In cazul in care una dintre parti nu recunoaste sau contesta semnatura electronica avansata, semnatura electronica simpla ori sigiliul electronic avansat aplicat(a) unui document electronic, verificarea validitatii se realizeaza prin una dintre urmatoarele modalitati:

a) prin metode de validare disponibile public, validate de autoritatea de supraveghere si reglementare in domeniu;

b) de catre emitentul semnaturii electronice avansate sau al sigiliului electronic avansat;

c) printr-o expertiza tehnica de specialitate, daca verificarea validitatii nu se poate realiza prin modalitatile prevazute la lit. a) sau b) sau in cazul semnaturii simple, cu celelalte mijloace de proba.

In cazul in care una dintre parti nu recunoaste sau contesta semnatura electronica simpla sau avansata, sarcina probei indeplinirii conditiilor legale si tehnice aferente apartine celui care invoca validitatea semnaturii.

Concluzii

Legea nr. 214/2024 marcheaza un progres important in adaptarea Romaniei la cerintele digitale moderne si la practicile UE, oferind un cadru legal robust pentru tranzactiile electronice si semnaturile digitale.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre semnatura electronica

Oct112024

Recunoasterea e-CMR ca document justificativ

de Vera Constantin valabil la 11 Oct 2024
Intrebare: O societate are intentia de a implementa pe o platforma web e-CMR. Va rugam sa ne transmiteti daca acest document electronic completat si generat de catre platforma web este recunoscut de catre ANAF ca document justificativ , anexa la invoice. De asemenea va rugam sa ne transmiteti daca acest document (e-CMR) trebuie sa fie insotit din partea celor 3 parti (vanzator, cumparator si ...
Aug212024

Depunere declaratii fiscale online

de Constanta Popa valabil la 21 Aug 2024
Intrebare: Dorim sa achizitionam o semnatura electronica pentru depunere declaratii pe numele administratorului. Mentionez ca acesta este cetatean belgian, nu are rezidenta in Romania, nici CNP. Imi puteti spune care sunt pasii de urmat pentru a putea achizitiona, apoi inregistra semnatura pe ANAF astfel incat sa se poata depuna declaratii? Multumesc.
Mai292020

Declaratii fiscale, semnatura electronica

de Elena Garofil valabil la 29 Mai 2020
Intrebare: Pentru declaratiile fiscale, este obligatorie listarea si semnarea lor de catre conducatorul entitatii sau este suficienta semnatura electronica?
Mai272020

Achizitie semnatura electronica, abonament videoconferinte ZOOM

de Vera Constantin valabil la 27 Mai 2020
Intrebare: Intrebarea se refera la impozit retinut la sursa pentru 2 facturi emise din SUA:   1. Una se refera la semnatura electronica pentru o persoana- daca e achizitie de serviciu sau achizitie de bun in sensul daca se retine sau nu impozit la sursa, aceasta retinere la sursa ma intereseaza daca se aplica la plata facturii.   2. O factura pentru acces la ZOOM pentru ...
Apr222020

Lista angajatilor pentru somaj tehnic. Indemnizatia de somaj tehnic

de Constanta Popa valabil la 22 Apr 2020
Intrebare: Vreau sa depun in curand documentatia pentru 75% somaj tehnic acordat de stat. Am doua intrebari:   1. Pot depune documentele pentru somaj in felul urmator: lista angajatilor sa o semnez olograf (o scoate programul automat) si cererea si declaratia pe propria raspundere electronic?   2. Am 3 angajati al caror salariu de incadrare depaseste 4092 brut, dar pe 12 zile ...
Nov012019

Factura electronica. Lipsa obligativitatii semnaturii electronice

de Constanta Popa valabil la 01 Nov 2019
Intrebare: Societatea noastra doreste sa aplice sistemul de facturare electronica. In acest sens va rugam sa ne precizati daca, pentru asigurarea autenticitatii / integritatii continutului facturilor, este necesar ca facturile emise in softul contabil si transmise catre clienti prin e-mail, in format PDF, trebuie sa poarte semnatura electronica? Care sunt modalitatile concrete pe care le poate aplica ...
Vezi toate studiile de caz despre semnatura electronica keyboard_double_arrow_right