Fuziune societati
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in 23.09.2025.
Care sunt etapele privind fuziunea din punct de vedere contabil si fiscal pentru cele doua societati si la ce date se intocmesc bilanturile de fuziune, D 101, inregistrarile contabile, termene de depunere, etc.
Care sunt obligatiile la ANAF pentru cele doua societati (informare privind fuziunea, D 700, etc.).
Cu ce data se face transferul personalului societatii B la societatea A?
Raspuns:
Procesul de fuziune prin absorbtie presupune parcurgerea mai multor etape, in cazul dvs.
Pasul 1: Aprobarea fuziunii
Aprobarea fuziunii de catre Adunarile Generale ale Actionarilor (AGA) ale ambelor societati, cu data de referinta 31.03.2025.
Baza legala: Art. 241 din Legea societatilor nr. 31/1990:
"Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde:
a) forma, denumirea si sediul social ale tuturor societatilor implicate in fuziune sau divizare;
b) fundamentarea si conditiile fuziunii sau ale divizarii;
c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta sau la societatile beneficiare;
d) data de la care actiunile sau partile sociale prevazute la lit. c) dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii si orice conditii speciale care afecteaza acest drept;
e) rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;
f) cuantumul primei de fuziune sau de divizare;
g) drepturile conferite de catre societatea absorbanta sau beneficiara detinatorilor de actiuni care confera drepturi speciale si celor care detin alte valori mobiliare in afara de actiuni sau masurile propuse in privinta acestora;
h) orice avantaj special acordat expertilor si membrilor organelor administrative sau de control ale societatilor implicate in fuziune sau in divizare;
i) data situatiilor financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii sau ale divizarii."
Pasul 2: Depunerea formularului S1039
- Termen: Formularul S1039 trebuie depus in termen de 30 de zile de la data aprobarii fuziunii, adica pana la 30.04.2025 .
Baza legala: Art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
"(1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.
si pct. 5 din Normele metodologice OMFP 897/2015:
5. In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor. Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor."
Documente atasate formularului S1039:
- Formularul S1005 intocmit la 31.03.2025. Adica ar fi trebuit sa depuneti S1039 cu bifa casuta 1, cu datele de la 1.01.2025 in prima coloana, si 31.03.2025 in cea de-a doua coloana (data la care a fost aprobata fuziunea societatilor de catre AGA).
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Raportul administratorilor .
- Declaratia scrisa pentru asumarea raspunderii intocmirii situatiilor financiare.
- Raportul cenzorilor sau auditorilor daca este cazul.
Pasul 3: Proceduri juridice la ONRC
Etapa I:
- Depunerea proiectului de fuziune la ORC.
- Publicarea proiectului de fuziune in Monitorul Oficial, 13.06.2025.
- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990:
"Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde...
Art. 242
(1) Proiectul de fuziune sau de divizare aprobat de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor fiecarei societati participante va fi depus la oficiul registrului comertului unde este inmatriculata fiecare societate."
Etapa a II-a:
- Depunerea cererii de inregistrare a fuziunii.
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Actul constitutiv actualizat al societatii absorbante.
- Extrasul din Monitorul Oficial cu publicarea proiectului de fuziune.
- Situatiile financiare de fuziune.
- Declaratiile privind stingerea pasivului.
- Imputernicire si dovezile privind plata taxelor legale.
- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990 si OMFP 897/2015:
Pasul 4: Data efectiva a fuziunii
Desi data de referinta (31.03.2025) este utilizata pentru evaluarea si documentarea patrimoniului, inregistrarile contabile reale si finale au loc la data efectiva a fuziunii (30.09.2025, de ex.), cand fuziunea devine oficiala din punct de vedere juridic si contabil. Aceasta asigura ca toate transferurile sunt reflectate corect in contabilitate si ca patrimoniul societatii absorbite este complet integrat in societatea absorbant.
Data efectiva a fuziunii (30.09.2025 de ex.), este data la care a fost emis certificatul de mentiui de la ONRC. La aceasta data trebuie intocmit Protocolul de predare-primire pe baza balantei de la 30.09.2025.
In ceea ce priveste protocolul de predare-primire si inregistrarile contabile, desi data de referinta pentru intocmirea situatiilor financiare este 31.03.2025, data efectiva a fuziunii este considerata a fi data inregistrarii fuziunii la Registrul Comertului, care in cazul dvs. este estimata pentru 30.09.2025. In aceasta zi, societatea absorbanta va prelua oficial toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
Protocolul de predare-primire: Protocolul va fi intocmit pe baza balantei contabile de la 30.09.2025 si trebuie sa includa:
- Lista detaliata a activelor si pasivelor preluate, Protocolul va include un inventar complet al activelor (ex. terenuri, cladiri, echipamente) si pasivelor (ex. datorii catre furnizori, imprumuturi) preluate de Societatea A de la Societatea B. Acestea trebuie enumerate cu valorile lor contabile la data de referinta si ajustarile corespunzatoare pana la data efectiva.
- Detalii despre angajamentele contractuale transferate si starea acestora. Toate contractele in derulare (ex. contracte de inchiriere, de furnizare) si alte obligatii vor fi transferate catre Societatea A. Protocolul va specifica starea fiecarui contract si obligatiile aferente
- Rezultatul brut si net inregistrat de societatea absorbanta in perioada dintre 31.03.2025 si 30.09.2025. In perioada 01.04.2025 30.09.2025, Societatea B ar fi continuat sa genereze venituri si cheltuieli. Protocolul va reflecta rezultatul brut/net inregistrat in aceasta perioada, care va fi inclus in contabilitatea Societatii A.
- Documente justificative pentru drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate si alte documente relevante (de exemplu, inventare, contracte). Protocolul va fi insotit de documente care atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate, cum ar fi titlurile de proprietate, contractele de leasing, etc. De asemenea, inventarele detaliate si alte documente relevante vor fi anexate pentru a asigura o predare completa si transparenta
- Transferul salariatilor la societatea absorbanta are loc tot acum, la data efectiva a fuziunii.
In ceea ce priveste inregistrarea in contabilitate:
- Nu se fac inregistrari contabile in Societatea A la 31.03.2025 pentru preluarea activelor si pasivelor Societatii B. Aceasta este doar data la care se intocmeste bilantul pentru evaluarea patrimoniului Societatii B, si pe baza caruia se planifica fuziunea. Inregistrarile contabile in Societatea A se vor face doar la data efectiva a fuziunii.
- La 30.09.2025, dupa ce fuziunea este inregistrata oficial la Registrul Comertului, Societatea A va inregistra in contabilitate toate activele si pasivele preluate de la Societatea B, utilizand valorile din bilantul intocmit la data de referinta (31.03.2025).
- Ajustarile necesare pentru a reflecta toate tranzactiile si modificarile survenite intre 01.04.2025 si 30.09.2025 vor fi facute la aceasta data. Aceste ajustari includ orice activitati sau modificari ale valorii activelor/pasivelor, schimbari in stocuri, creante, si alte elemente contabile care au avut loc in aceasta perioada.
- Inchiderea conturilor Societatii B: Dupa aceste inregistrari si ajustari, conturile Societatii B vor fi inchise, iar aceasta va fi radiata oficial.
Pasul 5: Radierea societatii absorbite
- Dupa inregistrarea fuziunii , societatea absorbanta va prelua toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
- Intocmirea bilantului de radiere si depunerea la ANAF.Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF. Bilantul intocmit in vederea radierii se intocmeste procedand identic ca la intocmirea bilantului de fuziune.
Se descarca formularul S1039, se completeaza cu toate informatiile si i se anexeaza arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale bilantului pe zero, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului intocmit in vederea radierii, note explicative de radiere.
Acest bilant pentru radiere se depune online la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere (inclusa in zip).
Pasul 6: Declaratia de radiere (D700)
- Depunerea declaratiei D700 pentru radierea fiscala a societatii absorbite.
Dupa intocmirea si depunerea tuturor declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare de radiere, societatea absorbita, poate solicita radierea inregistrarii fiscale prin depunerea unei declaratii de radiere D700.
- Baza legala: Art. 90 din Codul de procedura fiscala:
"(1) Radierea inregistrarii fiscale reprezinta activitatea de retragere a codului de identificare fiscala si a certificatului de inregistrare fiscala.
(2) La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala potrivit art. 81 si 82 trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia."
Ati spus la Pasul 2, ca termenul de depunere a Formularului S1039 este de 30 zile de la data aprobarii fuziunii, adica pana la 30.04.2025. Este corecta data? Nu cumva este 30.09.2025?
In legatura cu inregistrarile contabile la Societatea A, in ceea ce priveste activele si pasivele preluate de la Societatea B, acestea se fac din Balanta de verificare a lunii martie 2025 utilizand ct.891? Care este monografia contabila pentru ajustarile necesare pentru tranzactiile si modificarile survenite intre 01.04.2025 si 30.09.2025. Se preiau toate inregistrarile contabile ale soc. absorbite din aceasta perioada?
Ce se intampla cu datoriile si creantele existente in sold la soc. A la 31.03.2025 de la Societatea B precum si cu tranzactiile efectuate intre acestea pe perioada 01.04.2025-30.09.2025?
Raspuns:
1. Aprobarea fuziunii de catre AGA celor 2 societati a avut loc in luna martie 2025. La 30.09.2025 are loc fuziunea efectiva, prin preluarea patrimoniului societatii absorbite de catre societatea absorbanta. In aceasta faza se depune S1039, bifand prima casuta.
2. La societatea absorbanta se inregistreaza:
Inregistrarea majorarii capitalului social si a primei de fuziune conform datelor din proiectul de fuziune si a raportului de schimb determinat:
456 = % 1012,1042
Se preiau rezervele din reevaluare aferente activelor preluate:
456 = 105
Se preiau rezervele care se pastreaza dupa absorbtie (rezerva legala de exemplu):
456 = 106
Daca de la absorbita se preia pierdere curenta si reportata se inregistreaza:
121 = 456
Si:
117 = 456
Preluarea elementelor de natura activelor:
212/213/214, 301/302/303/371/345, 411/461, 5121/5311 = 891
Anularea actiunilor proprii rascumparate:
% 1012,1495 = 109
Acoperirea pierderii pe seama primei de fuziune sau a rezervelor:
1042/ 1068 = 1495
preluarea elementelor de natura datoriilor si a ajustarilor pentru deprecierea creantelor:
891 = % 419/401/404, 456, 491
La societatea absorbita se inregistreaza:
Scoaterea din evidenta a elementelor de natura capitalurilor proprii transferate:
% 1012,105,1061,1068,117,121 = 456
In cazul in care soldurile conturilor 121 si 117 sunt debitoare (pierdere) se inregistreaza:
456 = 117
Si:
456 = 121
Scoaterea din evidenta a elementelor de natura activelor transferate:
2812/2813/2814 = 212/213/214
892 = % 109, 212/213/214, 301/302/303/371/345, 411 /461, 5121/5311
Scoaterea din evidenta a elementelor de natura datoriilor si ajustarilor pentru deprecierea creantelor, transferate:
%419/401/404, 456, 491 = 892
3. Protocolul de predare primire se intocmeste la 30.09.2025, de exemplu. In acest protocol sunt trecute sodurile existente la aceasta data, dar si ajustarile (modificarile) care au aparut intre data de referinta a fuziunii si fuziunea efectiva (s-au efectuat achizitii si s-a modificat contul de stocuri de exemplu, sau au fost achitate salarii si s-au modificat conturile de salarii).
La 30.09.2025 se face o inventariere a soldurilor de la aceasta data, dar se face referire si la modificarile care au aparut intre 1.04.2025 si 30.09.2025 la conturile din balanta societatii absorbite.
Societatea A va face inregistrarile contabile la 30.09.2025, data inregistrarii fuziunii la Registrul comertului, in baza protocolului de predare-primire.
Veti inregistra preluarea soldurilor de la 31.03.2025 si de asemenea, veti inregistra modificarile aparute in perioada 1.04.2025-30.09.2025 la conturile societatii B (achizitie bunuri, prestari servicii, plata salarii). Dupa ce veti face toate aceste inregistrari, la societatea B soldul conturilor va fi 0.
La fuziune se depune Formularul S1039 la care se ataseaza situatiile financiare la 31.03.2025. Ce formular folosim pentru completarea situatiilor financiare la martie 2025, tinand cont ca inca nu au aparut formularele pentru anul 2025 (firmele care fuzioneaza sunt contribuabili mijlocii deci alegem dintre S1002, S1003, S1004, S1005)? In cazul in care folosim formularul din 2024, cum facem modificarea pentru a aparea perioada pentru care incheiem situatiile financiare, respectiv 01.01.2025-31.03.2025?
Raspuns:
Voi relua inca o data speta, incercand sa fie cat mai clara si corecta.
Conform spetei prezentate initial :
“1.Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025.
2. In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025.
3. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in 23.09.2025.”
Raspuns
Fuziunea reprezinta un exercitiu financiar distinct conform Ordinului 897/2015. Astfel, vom avea 2 perioade de raportare.
O perioada cuprinsa intre 1.01.2025 – 31.03.2025 (data de referinta a fuziunii).
A doua perioada cuprinsa intre 1.04.2025 – data efectiva a fuziunii, am presupus 30.09.2025 (data procesului verbal de predare-primire), dar poate fi si 23.09.2025 (cum stabilesc cele 2 societati).
Pasul 1: Aprobarea fuziunii
Aprobarea fuziunii de catre Adunarile Generale ale Actionarilor (AGA) ale ambelor societati, cu data de referinta 31.03.2025, urmat de publicarea in M.O. in data de 13.06.2025.
Pasul 2: Depunerea formularului S1039
Formularul S1039 trebuie depus in termen de 30 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare, de catre cele 2 societati.
Aici legislatia este interpretabils, eu am considerat ca sunt 30 zile de la data de referinta, adica 31.03.2025.
Insa, Legea contabilitatii spune 30 zile de la data aprobarii. Astfel, daca nu ati depus S1039 primul bilant, fiecare societate il va depune (inainte de data efectiva a fuziunii), si veti avea grija ca hotararea AGA de aprobare a situatiilor financiare cu ocazia fuziunii sa fie intocmita cu 30 zile inainte.
Baza legala: Art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
"(1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.
si pct. 5 din Normele metodologice OMFP 897/2015:
5. In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor. Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor."
Documente atasate formularului S1039:
- Situatiile finaciare S1002-S1003-S1004-S1005 cu soldurile de la 1.01.2025 prima coloana, respectiv 31.03.2025 a doua coloana ( a fost corect in primul raspuns). Folositi formularul de pe site-ul ANAF, asa cum am spus, fuziunea/lichidarea reprezinta un exercitiu financiar distinct. Sau, pueti atasa bilantul (F10+F20) in format excel/word si acolo puteti trece data lichidarii/radierii, il listati/semnati/scanati PDF (daca nu gasiti un formular de bilant in excel/word, dar cautati pe net ca sigur gasiti, il faceti pe formularul de bilant si luati fiecare pagina in Paint si o "stergeti/desenati"cum doriti mai departe, dupa care o printati in PDF).
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Raportul administratorilor .
- Declaratia scrisa pentru asumarea raspunderii intocmirii situatiilor financiare.
- Raportul cenzorilor sau auditorilor daca este cazul.
Pasul 3: Proceduri juridice la ONRC
Etapa I:
- Depunerea proiectului de fuziune la ORC.
- Publicarea proiectului de fuziune in Monitorul Oficial, 13.06.2025.
Etapa a II-a:
- Depunerea cererii de inregistrare a fuziunii.
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Actul constitutiv actualizat al societatii absorbante.
- Extrasul din Monitorul Oficial cu publicarea proiectului de fuziune.
- Situatiile financiare de fuziune.
- Declaratiile privind stingerea pasivului.
- Imputernicire si dovezile privind plata taxelor legale.
Pasul 4: Data efectiva a fuziunii
Desi data de referinta (31.03.2025) este utilizata pentru evaluarea si documentarea patrimoniului, inregistrarile contabile reale si finale au loc la data efectiva a fuziunii (30.09.2025, de ex.), cand fuziunea devine oficiala din punct de vedere juridic si contabil. Aceasta asigura ca toate transferurile sunt reflectate corect in contabilitate si ca patrimoniul societatii absorbite este complet integrat in societatea absorbant.
Data efectiva a fuziunii (30.09.2025 de ex.), este data la care a fost emis certificatul de mentiui de la ONRC. La aceasta data trebuie intocmit Protocolul de predare-primire pe baza balantei de la 30.09.2025.
In ceea ce priveste protocolul de predare-primire si inregistrarile contabile, desi data de referinta pentru intocmirea situatiilor financiare este 31.03.2025, data efectiva a fuziunii este considerata a fi data inregistrarii fuziunii la Registrul Comertului, care in cazul dvs. este estimata pentru 30.09.2025. In aceasta zi, societatea absorbanta va prelua oficial toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
Protocolul de predare-primire: Protocolul va fi intocmit pe baza balantei contabile de la 30.09.2025 .
Pasul 5: Radierea societatii absorbite
- Dupa inregistrarea fuziunii , societatea absorbanta va prelua toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
- Intocmirea bilantului de radiere si depunerea la ANAF.Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF. Bilantul intocmit in vederea radierii se intocmeste procedand identic ca la intocmirea bilantului de fuziune.
Se descarca formularul S1039, se completeaza cu toate informatiile si i se anexeaza arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale bilantului pe zero, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului intocmit in vederea radierii, note explicative de radiere.
Acest bilant pentru radiere se depune online la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere (inclusa in zip).
Pasul 6: Declaratia de radiere (D700)
- Depunerea declaratiei D700 pentru radierea fiscala a societatii absorbite.
Dupa intocmirea si depunerea tuturor declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare de radiere, societatea absorbita, poate solicita radierea inregistrarii fiscale prin depunerea unei declaratii de radiere D700.
AGA de aprobarea a fuziunii are loc in 23.09.2025, de ce ar fi trebuit sa depunem S1039 in 30.04.2025?
Mai sus ati spus ca „Se depune S1039 cu bifa casuta 1, cu datele de la 1.01.2025 in prima coloana si 31.03.2025 in cea de-a doua coloana (data la care a fost aprobata fuziunea societatilor de catre AGA)” iar apoi spuneti ” Documente atasate formularului S1039
Se intocmesc si se ataseaza si notele la bilant?
Multumim pentru raspuns, foarte bine structurat!
Mai avem o nelamurire in legatura cu calculul impozitului pe profit la cele doua societati la 30.09.2025. Se depune D101 la ambele firme la 30.09.2025 sau se calculeaza separat si se declara in D100 la 30.09.2025? Cum se va intocmi D101 la firma absorbanta la 31.12.2025, se ia in calcul tot anul 2025 sau doar perioada 01.10.2025-31.12.2025? Ce se intampla cu rulajele de venituri si cheltuieli de la firma absorbita? Se iau in calcul doar la calculul impozitului pe profit sau se preiau rulajele? Multumim!
Raspuns:
Societatea absorbanta va depune declaratiile din vectorul fiscal. Nu au loc modificari. Veti depune D100 trimestrial, ca si pana acum, si D101 la finalul exercitiului financiar.
Discutia se pune la societatea absorbita, care pana la data radierii va depune declaratiile din vectorul fiscal, in mod normal. In momentul in care, societatea absorbita transfera salariatii, va elimina din vector contributiile si impozitul pe salarii. In ceea ce priveste tva si impozit, declararea acestora se va face conform vectorului fiscal.
Potrivit art. 16 alin. (4) lit. a) punctul 2 din Codul fiscal:
“(4) Cand un contribuabil inceteaza in cursul unui an fiscal, perioada impozabila se incheie:
a) In cazul fuziunilor sau divizarilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanelor juridice absorbite/divizate prin dizolvare fara lichidare, la una dintre urmatoarele date:
2. la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;”
Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 101, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit, formularul 101, si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile, definita prin Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Daca in urma fuziunii prin absorbtie s-a transferat la societatea absorbanta si pierderea fiscala a societatii absorbite, potrivit instructiunilor de completare ale formularului 101 aprobate prin Ordinul 206/2025, la randul 37 al D101 se completeaza de persoana juridica cedenta cu valoarea pierderii fiscale inregistrate in perioada curenta, transferata persoanei juridice beneficiare, si care nu se recupereaza de persoana juridica cedenta, potrivit art.31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Landul 38 al D101 se completeaza de persoana juridica beneficiara cu valoarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabilul cedent in perioada din anul curent cuprinsa intre 1 ianuarie si data la care operatiunea respectiva produce efecte si transferata de persoana juridica cedenta persoanei juridice beneficiare, potrivit art.31 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Deci societatea absorbanta va evidentia pierderea fiscala inregistrata de contribuabilul cedent in perioada din anul curent cuprinsa intre 1 ianuarie si data la care operatiunea respectiva produce efecte si transferata de persoana juridica cedenta persoanei juridice beneficiare la randul 38.
Impozitul pe profit se va calcula pentru tranzactiile si activitatile desfasurate pana la data fuziunii.
Conform art. 41 alin. (17) din Codul fiscal, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit (formular 101) si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile. In cadrul D101 se bifeaza PJ dizolvare fara lichidare.
Prin urmare, societatea absorbita, platitoare de impozit pe profit, trebuie sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit, formularul 101, si sa plateasca impozitul datorat pana la inchiderea perioadei impozabile, pana la depunerea bilantului de radiere.
In urma inregistrarii transferului patrimonial, balanta de verificare a societatii absorbite, care se dizolva fara lichidare, va avea toate soldurile zero.
Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF.
Din punct de vedere contabil, inregistrarile contabile se fac ulterior publicarii proiectului de fuziune, cu ocazia intocmirii Protocolului de predare primire.
Data preluarii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii este data protocolului de preluare primire intre societatile participante.
In protocolul de predare-primire se precizeaza soldurile conturilor pentru societatea absorbita/societatile care isi inceteaza existenta, conform balantei de verificare pe baza careia s-au intocmit situatiile financiare, precum si orice informatii pe care societatile le considera necesare pentru evidentierea in contabilitate a elementelor preluate.
De asemenea, in protocolul de predare-primire se precizeaza rezultatul inregistrat in contul de profit si pierdere de catre societatea care isi inceteaza existenta ca urmare a fuziunii, in intervalul dintre data la care au fost elaborate situatiile financiare si data intocmirii protocolului.
La societatea absorbanta, inregistrarea preluarii acestui rezultat se efectueaza pe seama contului 117 Rezultatul reportat/analitic distinct.
In contabilitatea societatii absorbante se preiau soldurile conturilor existente la societatea absorbita la data preluarii, cum au fost precizate in protocolul de predare-primire.
Concluzie
Societatea absorbanta va depune D101 la finele exercitiului financiar pentru intreg anul 2025, si va depune D100 pentru trimestrul III. Exact cum ati facut si pana acum.
Societatea absorbita depune D101 la finalizarea fuziunii, deoarece isi inchide activitatea.
Societatea absorbanta va prelua soldurile de la societatea absorbita. Societatea absorbita calculeaza cheltuielile si veniturile pentru a stabili rezultatul fiscal si a depune D101.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!