Intrebare:
Un cabinet de avocat ar fi trebuit sa devina platitor de TVA cu data de 01.01.2019, dar contabila nu i-a depus documentatia de inrolare ca si platitor, doar in mai 2021, astfel cui platitor este din data de 01.07.2021. Pe perioada 2017-2021(iunie), a avut un control fiscal, unde s-a descoperit ca trebuia sa fie platitor din 2019, i s-a recalculat tva pentru sumele facturate din acele perioade si astfel s-a inchis acel control fiscal. Avocatul, conform art 330 din
Codul Fiscal, a refacturat catre firmele cu care a avut acele sume controlate acel tva, calculat in urma controlului fiscal. Una dintre firmele pentru care s-a facturat acel TVA a intrat in faliment cu data de 16.03.2021, sumele facturare catre aceasta firma s-au recuperat in anul 2020 si 2021 printr-o cesiune de creata facuta cu un client de al acelei firme, astfel ca soldul(baza de calcul) s-a inchis cu ei, doar ca a ramas neplatita factura prin care s-a refacturat acel tva recalculat de organele de control(din data de 20.10.2021). Intre timp avocatul a depus o cerere de esalonare pentru ca suma de plata este undeva la 180 mii lei, nu avea aceasta suma, cerand esalonarea acestuia la plata. Totodata avocatul a facut o ajustarea a acelui TVA pe care nu il va mai recupera de la clientul intrat in insolventa, cu speranta ca soldul se va diminua si esalonarea se va recalcula(adica a stornat acea factura, care are o valoare semnificativa, adica 80 mii lei).
Desi inainte de depunerea decontului, avocatul a mers la Finante si a intrebat de seful de la control fiscal si seful de la persoane juridice cum sa faca si ce sa faca, acestia spunandu-i ca sa ajusteze factura pentru ca pe urma se va recalcula esalonarea, dupa depunerea decontului a venit din nou control fiscal pentru ultimul trimestru, iar organele de control, de aceasta data, nu vor sa ii recunoasca ajustarea din urmatoarele motive:
ei spun ca cf art 287
cod fiscal, lit. d), Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: "in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului", ori ca firma era deja in faliment in momentul in care acesta facuse refacturarea de tva si ei considera atunci ca, contravaloarea serviciilor efectuate s-a incasat deja, deci nu poate fi vorba de ajustare.
Intrebarea mea este, pentru ca odata ce
codul fiscal da dreptul de a se refactura aceste TVA calculate cu ocazia inspectiei fiscale(art 330), de ce nu s-ar putea si ajusta aceste sume, pentru ca oricum nu se incaseaza. Organele fiscale interpreteaza cf art 287 ca contravaloarea serviciilor au fost incasate, iar eu consider ca nu, pentru ca metodologia de stornare a unei facturi cu refacturarea acelor sume cu TVA se face utilizand baza, adica baza cu minus cu TVA pe o linie a facturii, iar refacturarea pe alta linie cu baza cu TVA.
Vreau sa imi spuneti opinia dvs. daca organele de inspectie fiscala au dreptate in ceea ce priveste acesta speta, cu ce argumente legislative si legale trebuie sa vin in fata organelor astfel incat sa ii determin sa nu scoata acea suma de la ajustare, pentru ca eu trebuie sa aduc aceste argumente ca sa ii combat in ceea ce spun.