Exceptii de la obligativitatea monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport

06 Iul 2024
OUG 41/2022 a stabilit un cadru obligatoriu pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, prin sistemul RO e-Transport. Cu toate acestea, exista anumite exceptii la aceasta regula, menite sa faciliteze operatiunile in anumite contexte fara a compromite securitatea sau eficienta fiscala.
1. Exceptii legate de natura si destinatia bunurilor
Conform modificarilor aduse art. 16 din OUG 41/2022 prin OUG 43/2024, sunt excluse din obligatia de monitorizare, urmatoarele categorii de transport:
a) transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a executarii contractelor de achizitie publica ce necesita impunerea, potrivit dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului;
b) transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie, potrivit titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, respectiv prin utilizarea sistemului de control al miscarilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
c) transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale, definite conform prevederilor art. 2 pct. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale (colet postal - trimitere postala cu greutatea maxima de 31,5 kg, ce contine bunuri cu sau fara valoare comerciala).
2. Exceptii pentru produsele agricole
Potrivit art. 13 din procedura RO e-Transport, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.337/2024, sunt prevazute exceptii pentru:
-transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2) din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport;
-transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole vegetale care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 alin. (1) - (3) din Legea nr. 108/2014 privind transportul rutier de produse agricole vegetale pe drumurile publice, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Important!
Conform art. 11 alin. 1) si 2) din Legea 145/2014:
-pe durata transportului produselor achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, cumparatorul trebuie sa detina fila din carnet care justifica provenienta marfii, cu exceptia achizitiei acestor produse din piete agroalimentare, targuri si piete ambulante;
-in cazul transportului de produse agricole efectuat de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, acestia completeaza o fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol, corespunzator cantitatilor transportate de producatorul agricol si structurii sortimentelor transportate.
Conform art. 3 alin. 1) – 3) din Legea 108/2014:
-produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare, provenite din exploatatiile agricole, se pot transporta de la punctele de recoltare la spatiile de depozitare proprii ale exploatatiilor agricole in cauza, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat;
-produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare de pe teritoriul exploatatiilor agricole se pot transporta direct de la punctele de recoltare la bazele de receptie/depozitare ale unitatilor de procesare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a copiei contractului incheiat intre producatorul agricol si procesatorul in cauza si a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat;
-produsele agricole vegetale obtinute dupa recoltare pe teritoriul exploatatiilor agricole se pot transporta de la punctele de recoltare la alte spatii de depozitare decat cele proprii exploatatiei agricole sau la alte puncte de descarcare autorizate in vederea depozitarii sau comercializarii, in limita unei distante de maximum 70 km de la locul de incarcare, fara a detine tichet de cantar, cu conditia existentei la bordul vehiculului rutier a documentului de transport corespunzator tipului de transport efectuat.
3. Exceptii pentru operatiuni de tip Cash and Carry
Transporturile efectuate personal de catre cumparatori in sistemele de tip cash and carry, unde clientii selecteaza, platesc si transporta bunurile achizitionate fara intermediari, sunt de asemenea excluse din necesitatea declararii in sistemul RO e-Transport, conform art. 14 din procedura aprobata prin Ordinul 1.337/2024.
Concluzie
Exceptiile prevazute asigura flexibilitate si eficienta pentru situatiile care necesita un tratament diferit din motive diplomatice, de securitate, operationale sau legate de particularitatile activitatilor economice, cum ar fi agricultura sau retailul, demonstrand o abordare echilibrata, orientata spre protejarea intereselor nationale si facilitarea comertului legal.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre e-transport
17Sep2025
Achizitie intracomunitara si declarare in RO e-Transport
de
Gina Popescu
valabil la 17 Sep 2025
Intrebare:
Avem urmatoarea operatiune: Firma B din Romania achizitioneaza un echipament de la furnizor A1 Italia, cu livrare din Polonia de la A2 (furnizorul lui A1). Livrarea se va face de la A2 direct catre clientul meu final din RO, transportul fiind asigurat de firma din POLONIA. Cum tratam aceasta operatiune? Cum ar trebui declarata in RO E-TRANSPORT, pe cine completam la furnizor avand in vedere ca ...
15Sep2025
Obtinere cod UIT pentru colete livrate intracomunitar
de
Gina Popescu
valabil la 15 Sep 2025
Intrebare:
Societatea face livrare intracomunitara in Polonia. Marfa se trimite cu DHL si are greutatea bruta de 30 kg. In aceasta situatie trebuie sa transmitem cod UIT?
14Sep2025
Reprezentare imputernicit SPV- RO e-Transport
de
Costin A. Istrate
valabil la 14 Sep 2025
Intrebare:
Se poate acorda acces /drepturi unui angajat prin imputernicire in Spatiul Privat Virtual (SPV) doar pentru a utiliza aplicatia RO e-Transport si genera coduri UIT, fara alte drepturi: acces spv - dosar fiscal, declaratii, depunere declaratii etc.? Care este procesul in acest caz?
03Sep2025
Declarare RO e-Transport achizitie intracomunitara tractor si remorca transportate pe roti
de
Gina Popescu
valabil la 03 Sep 2025
Intrebare:
Achizitia intracomunitara de cap tractor si semiremorca din Polonia, care vin pe roti necesita COD UIT?
02Sep2025
Declarare achizitie intracomunitara in RO e-Transport
de
Gina Popescu
valabil la 02 Sep 2025
Intrebare:
O firma nerezidenta, sediul firmei este in Anglia, are sucursala declarata in Romania, inregistrata in scop de Tva cu RO face achizitii intracomunitare din Italia. Este obligata sa se inregistreze in E-transport?
26Aug2025
Cod UIT export bunuri
de
Gina Popescu
valabil la 26 Aug 2025
Intrebare:
Societate platitoare de tva si impozit pe profit vinde un tractor cu remorca unei persoane fizice din Moldova. Cetateanul moldovean vine in Romania si ridica de la firma romaneasca tractorul si platforma. Emite factura fara tva si vama din Iasi considera ca este corect, dar solicita codul UIT firmei din Romania. Este corect acest tratament fiscal? Nu se considera livrare nationala? Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right