Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 2 Mai 2024

Garantarea platii creantelor salariale

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

Potrivit Conventia Organizatiei Internationale a Muncii nr. 173/1992 asupra protectiei creantelor lucratorilor in caz de insolvabilitate a celui care angajeaza, „plata creantelor lucratorilor, in calitatea lor de angajati, in raporturile cu cei care angajeaza, trebuie sa fie garantata prin intermediul unei institutii de garantie in cazul in care nu poate sa fie efectuata de catre cel care angajeaza, data fiind insolvabilitatea sa“. 
In Romania, Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, publicata in Monitorul Oficial nr. 453 din 25 mai 2006, are scopul de a asigura plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare. 
In raport cu un angajator aflat in stare de insolventa, salariatii au calitatea de creditori fara nicio formalitate prealabila (adica, spre deosebire de ceilalti creditori, fara a fi necesar sa depuna personal declaratii de creanta). Aceste creante sunt inregistrate din oficiu in tabelul de creante de catre administratorul judiciar sau lichidator.
 
Angajatorii, cu exceptia institutiilor publice, au obligatia de a plati lunar contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale in cota de 0,25% aplicata asupra sumei veniturilor salariale realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca inclusiv de salariatii care cumuleaza pensia cu salariul, in conditiile legii.
 
Nu intra in baza de calcul al acestei contributii exceptiile generale si urmatoarele exceptii specifice: 
- compensatiile acordate, in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, persoanelor concediate pentru motive care nu tin de persoana lor;
- prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat sau Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca şi boli profesionale;
- veniturile acordate potrivit prevederilor legale sub forma de participare a salariatilor la profit.
- drepturile de hrana acordate de angajatori salariatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare.
 
Din resursele Fondului de garantare se suporta urmatoarele categorii de creante salariale:
a) salariile restante;
b) compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de salariati, dar numai pentru maximum un an de munca;
c) platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca;
d) compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale;
e) indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii.
 
Din Fondul de garantare nu se suporta contributiile sociale datorate de angajatorii in stare de insolventa. 
Suma totala a creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi uantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, comunicat de Institutul National de Statistica in luna in care s-a deschis procedura insolventei.
Cu exceptia platilor compensatorii, creantele salariale se suporta pentru o perioada de 3 luni calendaristice, anterioara datei la care se solicita acordarea drepturilor si preceda sau succeda datei deschiderii procedurii insolventei.
In situatia in care se pronunta inchiderea procedurii de insolventa, ca urmare a redresarii angajatorilor, acestia sunt obligati sa restituie sumele suportate din Fondul de garantare, in termen de 6 luni de la pronuntarea hotararii de inchidere a procedurii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Mar072024

Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca

de Profeanu Laura 07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Mar022024

Corectarea erorilor din documentele de plata

de Profeanu Laura 02 Mar 2024
In complexitatea administrarii fiscale, erorile in documentele de plata pot crea probleme atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Codul de Procedura Fiscala, prin art. 164, ofera un cadru clar pentru corectarea acestor erori, asigurand astfel integritatea si eficienta sistemului fiscal. Acesta informare isi propune sa ofere o intelegere detaliata a dispozitiilor art. ...
Mar032024

Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget

de Profeanu Laura 03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale. Procedura de restituire a ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb082024

Reforma procedurii de suspendare a actelor administrative vamale în Romania

de Profeanu Laura 08 Feb 2024
In contextul modernizarii sistemului vamal romanesc, o noua ordonanta de urgenta, OUG 118/2023, impreuna cu Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr. 461/2024, aduc modificari semnificative Codului Vamal, in privinta procedurii de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe. Aceasta schimbare, intrata ...