Garantarea platii creantelor salariale
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
11 Mai 2015
Potrivit Conventia Organizatiei Internationale a Muncii nr. 173/1992 asupra protectiei creantelor lucratorilor in caz de insolvabilitate a celui care angajeaza, „plata creantelor lucratorilor, in calitatea lor de angajati, in raporturile cu cei care angajeaza, trebuie sa fie garantata prin intermediul unei institutii de garantie in cazul in care nu poate sa fie efectuata de catre cel care angajeaza, data fiind insolvabilitatea sa“.
In Romania, Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, publicata in Monitorul Oficial nr. 453 din 25 mai 2006, are scopul de a asigura plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.
In raport cu un angajator aflat in stare de insolventa, salariatii au calitatea de creditori fara nicio formalitate prealabila (adica, spre deosebire de ceilalti creditori, fara a fi necesar sa depuna personal declaratii de creanta). Aceste creante sunt inregistrate din oficiu in tabelul de creante de catre administratorul judiciar sau lichidator.
Angajatorii, cu exceptia institutiilor publice, au obligatia de a plati lunar contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale in cota de 0,25% aplicata asupra sumei veniturilor salariale realizate de salariatii incadrati cu contract individual de munca inclusiv de salariatii care cumuleaza pensia cu salariul, in conditiile legii.
Nu intra in baza de calcul al acestei contributii exceptiile generale si urmatoarele exceptii specifice:
- compensatiile acordate, in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, persoanelor concediate pentru motive care nu tin de persoana lor;
- prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat sau Fondul national unic pentru asigurari de sanatate, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca şi boli profesionale;
- veniturile acordate potrivit prevederilor legale sub forma de participare a salariatilor la profit.
- drepturile de hrana acordate de angajatori salariatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Din resursele Fondului de garantare se suporta urmatoarele categorii de creante salariale:
a) salariile restante;
b) compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de salariati, dar numai pentru maximum un an de munca;
c) platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca;
d) compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale;
e) indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii.
Din Fondul de garantare nu se suporta contributiile sociale datorate de angajatorii in stare de insolventa.
Suma totala a creantelor salariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi uantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, comunicat de Institutul National de Statistica in luna in care s-a deschis procedura insolventei.
Cu exceptia platilor compensatorii, creantele salariale se suporta pentru o perioada de 3 luni calendaristice, anterioara datei la care se solicita acordarea drepturilor si preceda sau succeda datei deschiderii procedurii insolventei.
In situatia in care se pronunta inchiderea procedurii de insolventa, ca urmare a redresarii angajatorilor, acestia sunt obligati sa restituie sumele suportate din Fondul de garantare, in termen de 6 luni de la pronuntarea hotararii de inchidere a procedurii.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr252024
Modificari in Declaratia 112
de
Profeanu Laura
25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024.
Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Mar072024
Stabilirea si plata contributiei asiguratorie pentru munca
de
Profeanu Laura
07 Mar 2024
Calculul contributiei asiguratorie pentru munca (CAM) se realizeaza prin aplicarea cotei de 2,25% asupra bazei de calcul prevazuta la art. 220^4 din Codul fiscal (suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in strainatate) cu respectarea prevederilor art. 220^5, care prevede: Contributia asiguratorie pentru munca nu se datoreaza pentru ...
Mar022024
Corectarea erorilor din documentele de plata
de
Profeanu Laura
02 Mar 2024
In complexitatea administrarii fiscale, erorile in documentele de plata pot crea probleme atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritatile fiscale. Codul de Procedura Fiscala, prin art. 164, ofera un cadru clar pentru corectarea acestor erori, asigurand astfel integritatea si eficienta sistemului fiscal. Acesta informare isi propune sa ofere o intelegere detaliata a dispozitiilor art. ...
Mar032024
Solicitarea dobanzilor in cazul sumelor de restituit de la buget
de
Profeanu Laura
03 Mar 2024
Intelegerea procesului de restituire a sumelor nejustificat platite este esentiala pentru orice contribuabil. Codul de procedura fiscala, prin mecanismele sale, detaliate la art. 168 si 182, ofera un cadru clar pentru gestionarea acestor situatii, asigurand protectia drepturilor financiare ale contribuabililor si eficientizarea administrarii fiscale.
Procedura de restituire a ...
Feb212024
Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale
de
Profeanu Laura
21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora.
Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb082024
Reforma procedurii de suspendare a actelor administrative vamale în Romania
de
Profeanu Laura
08 Feb 2024
In contextul modernizarii sistemului vamal romanesc, o noua ordonanta de urgenta, OUG 118/2023, impreuna cu Ordinul Autoritatii Vamale Romane (AVR) nr. 461/2024, aduc modificari semnificative Codului Vamal, in privinta procedurii de suspendare a actelor administrative care au ca efect aplicarea de taxe la import sau export corespunzator datoriei vamale si a altor taxe. Aceasta schimbare, intrata ...