Impozitare venituri din activitatea de Club de noapte
SRL doar cu activitate club de noapte, platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2025. Conform art 18 din Codul fiscal, se plateste impozit maxim intre Impozitul pe profit si impozitul special de 5% din venituri.
Intrebari:
1) Aceasta analiza a impozitului se realizeaza trimestrial sau doar la sfarsitul anului (pe veniturile cumulate pe intregul an)?
2) Daca analiza se realizeaza trimestrial, ce creanta fiscala selectam in D100 pentru Impozitul special de 5%?
3) Cum se realizeaza analiza? Se cumuleaza veniturile din celelalte trimestre sau se considera doar veniturile din fiecare trimestru?
De ex:
Trim I: Venituri 380.000 lei, Profit impozabil 121.000 lei => Impozit pe profit 19.360 lei;
Trim II (apr-iun): Venituri 370.000 lei, Profit impozabil 111.000 lei => Impozit special 18.500?
Trim III (iul-sept): Venituri 100.000 lei, Pierdere fiscala 10.000 lei => Impozit special 5000 lei?
Trim IV (oct-dec): Venituri 400.000 lei, Profit impozabil 150.000 lei => Impozit pe profit 24.000 lei.
sau se calculeaza cumulat:
Trim II (ian-iun): Venit 750.000 lei, Profit impozabil 232.000 lei=> Impozit pe profit 37.120 lei, din care scadem Impozitul platit in Trim I 19.360 lei = 17.760 lei de declarat si platit?
trim III (ian-sept): Venit 850.000, Profit impozabil 222.000 lei => Impozit special 42.500 lei, din care se scade impozitul declarat si platit anterior?
4) Daca presupunem ca in Trim I avea venituri de 100.000 lei si profit impozabil de 20.000 lei, a declarat si platit impozit pe profit de 3.200 lei, dar trebuia impozit special de 5.000 lei, cum poate regla situatia?
5) Ce alte informatii declarative si fiscale mai trebuie avute in vedere special pentru acest cod CAEN?
Va multumesc!
Raspuns:
Actul normativ care reglementeaza activitatea de natura barurilor de zi, a barurilor de noapte si a cluburilor de noapte este HG nr. 843/1999 privind incadrarea pe tipuri a unitatilor de alimentatie publica neincluse in structurile de primire turistice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ca regula generala, unitatea de alimentatie publica reprezinta localul public in care se servesc preparate culinare, produse de cofetarie-patiserie, bauturi, caracterizandu-se prin aceea ca in cadrul lui activitatea de pregatire/preparare se imbina cu activitatea de comercializare, insotita de servicii specifice care asigura consumul acestora pe loc.
Barul, asa cum este definit in HG nr. 843/1999, reprezinta unitatea de alimentatie publica cu program de zi sau de noapte in care se desfac bauturi alcoolice si nealcoolice, un sortiment restrans de produse culinare, toate completate cu program artistic, auditii muzicale, jocuri electronice si video.
Barul de zi poate functiona ca subunitate distincta in cadrul restaurantelor, precum si ca unitate independenta. Ofera consumatorilor o gama variata de bauturi alcoolice si nealcoolice, simple sau in amestec, cafea, gustari in sortiment restrans, specialitati de cofetarie.
Castigul rezultat din activitatea de baruri si servirea bauturilor alcoolice desfasurata conform cod CAEN 5630, poate fi impozitat, potrivit legislatiei actuale, atat cu impozit pe profit in cota de 16% cat si cu impozit pe venit (5%).
In cazul veniturilor realizate din activitati de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor si pariurilor sportive, se aplica cota de 5% atunci cand impozitul pe profit calculat este mai mic decat suma rezultata din aplicarea cotei de 5% asupra veniturilor obtinute din aceste activitati. La determinarea profitului obtinut se iau in calcul si cheltuielile de conducere si administrare calculate proportional cu veniturile obtinute. De aceea este necesar sa se asigure o evidenta separata, in functie de activitatea desfasurata.
Cota minima de impozit de 5% prevazuta de art. 18 din Codul fiscal, respectiv pct. 4 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1/2016, se aplica asupra veniturilor inregistrate in conformitate cu reglementarile contabile, aferente activitatilor de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor. Aceasta inseamna ca aceasta cota se aplica tuturor veniturilor generate din activitatea barurilor ori cluburilor de noapte detinute de societate, adica nu numai asupra veniturilor din vanzarea biletelor de intrare, promovare marci in cadrul clubului etc.), chiar daca veniturile respective se reflecta in conturi contabile diferite de venituri.
Daca societatea ar mai fi desfasurat si alte activitati (in afara celor de natura barurilor, cluburilor, cazinourilor etc.) impozitul de 5% s-ar adauga la impozitul calculat pentru aceste alte activitati (cota de 16%).
Calculul impozitului pe profit si respectiv al impozitului de 5% se face trimestrial si se verifica trimestrial asa cum se prevede si la art. 19 din Codul fiscal, cumulat de la inceputul anului.
Asa cum ati mentionat, pentru impozitul pe profit trim III se iau in calcul veniturile si cheltuielile din perioada 01.01.2025 30.09.2025 din care se scad valorile din perioada 01.01.2025 30.06.2025. La diferenta obtinuta se aplica cota de impozit pe profit si se determina impozitul aferent trim. III.
La fel se procedeaza si pentru stabilirea veniturilor din activitatea de noapte.
Oricum la nivelul unei societati exista aplicatii informatice operationale adecvate activitatilor desfasurate, care stau de fapt la baza depunerii declaratiilor fiscale privind impozitele datorate an concordanta cu dispozitiile legale incidente.
Pentru erorile constatate (impozit pe profit platit in locul impozitului de 5%) se pot depune declaratii rectificative.
Corectarea erorilor este prevazuta atat de reglementarile contabile (pct. 65) din Omfp nr. 1802/2014 cat si de cele fiscale (art. 19 alin. (3) din Codul fiscal).
In formularul 100 la rd. 1.1 nu se trece nimic cand se datoreaza impozitul de 5% deoarece legea fiscala nu prevede acordarea de bonificatii la plata acestui tip de impozit.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!