Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un raspuns la situatia de mai jos:
Un apartament achizitionat nou, pentru care am toate documentele fiscale de achizitie, utilare cu echipamante, mobilier etc. (facturi) pe care doresc sa il inchiriez incepand cu 20.10.2022.
Pentru anul 2022 - voi aplica pentru Impozit pe Cote Forfetare, dar incepand cu 2023 as dori sa trec la regimul de calcul impozit pe Cote Reale, dar cateva nelamuriri:
1. Inteleg ca in context de Cote Reale Declaratie Unica se va depune in anul urmator anului in care se fac veniturile - adica pentru veniturile realizate in 2023 se va depune in 2024 atunci cand se cunosc toate cheltuielile?
2. Ce cheltuieli pot deduce si in ce proportii? Ex:
- Amortizarea Bunului - calculata de la Data Achizitiei conform incadrare pe coduri de clasificare Mijloc Fix? Sau e o alta formula de determinare a cheltuialii anuale de Amortizare!
- Cheltuielile cu Aparatura (Ex: Aer Conditionat, Frigider, Masina de spalat etc) cum se pot deduce ca si cheltuieli si in ce proportie? Cheltuielile le-am facut ante momentului de start Inchiriere? mentionez ca a fost si e nelocuit si achizitionat in acest scop; Se pot deduce direct proportional cu durata de utilizare?
- Cheltuielile cu Amenajearea (Faianta, Draperii, etc.) cum se pot deduce ca si cheltuieli si in ce proportie? Cheltuielile le-am facut ante momentului de start Inchiriere? mentionez ca a fost si e nelocuit si achizitionat in acest scop; Se pot deduce direct proportional cu durata de utilizare?
- Cheltuielile cu Mobilierul cum se pot deduce ca si cheltuieli si in ce proportie? Cheltuielile le-am facut ante momentului de start Inchiriere? mentionez ca a fost si e nelocuit si achizitionat in acest scop; Se pot deduce direct proportional cu durata de utilizare?
- Cum acomodez primele 2 luni din anul 2022 vs anul 2023 vis a vis de deducerea cheltuielilor? in contextul in care pe 2022 cota forfetara va fi 0?
- Impozitul pe Cladiri? e clar in anul in care se plateste;
- Asigurarea Locuintei? e clar in anul in care se plateste;
- Alte Cheltuieli inplicate - Nu imi e clar ce poate fi aici?! Reparatii, Achizitie de Mobilier suplimentar achizitionat in anul de referinta etc.? Si care e modalitatea de deducere? in anul respectiv sau cote rezultate conform perioada de utilizare?
- Ce alte cheltuieli mai pot fi deductibile?
3. In ceea ce priveste valoarea CASS-ului? Pragul functie de care se determina valoare CASS se determina functie de Venitul Net rezultat ca urmare a aplicarii sistemului in Cote Reale?
4. Inteleg ca trebuie tinut un Registru de Evidenta Fiscala - in care sa mentionez pentru fiecare an in parte Veniturile rezultate din Chirii, Cheltuielile deductibile si Venutul Net rezultat! Exista un model agreat de ANAF sau se poate tine in xls intr-o forma apropiata cu modelele gasite pe Internet?