Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Mai 2024

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din initiativa ANPC, fie la sesizarea consumatorilor nemultumiti, sporind astfel importanta conformarii riguroase la legislatie.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu conformarea cerintelor ANPC sunt deductibile fiscal (art. 25 alin. 1 din Codul fiscal) dar amenzile aplicate pentru neconformare sunt nedeductibile fiscal (art. 25 alin. 4 lit. b) din Codul fiscal).

1. Prin nedetinerea autorizatiei de functionare se incalca prevederile art. 26 alin. 1) din O.G. nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si se sanctioneaza conform art. 50 alin. 1) lit. d) din O.G. nr. 21/1992 cu sume cuprinse intre 1.000 – 10.000 lei. 

2. Neafisarea in loc vizibil a pretului exprimat in lei, incalca prevederile art. 3 alin. 1) din HG nr. 947/2000 si se sanctioneaza cu sume cuprinse intre 1.000 - 5.000 lei.

3. Respectarea conditiilor de oferire a garantiei comerciale
Garantia comerciala, un aspect vital in vanzarea de autovehicule, trebuie sa fie oferita consumatorului pe un suport durabil, cel tarziu in momentul livrarii. Informatiile trebuie prezentate intr-un limbaj simplu si inteligibil, iar certificatul de garantie trebuie sa includa detalii clare despre drepturile consumatorului si procedura de realizare a garantiei. Nerespectarea acestor conditii poate atrage amenzi intre 2.000 si 10.000 de lei.
Certificatul de garantie comerciala  oferit consumatorului trebuie sa contina toate elementele prevazute de art. 15 alin. 7) din OUG nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri, si sa fie redactat in limba romana, fara a exclude prezentarea acestuia in alte limbi. Prin nerespectarea acestui format se incalca prevederile art. 15 alin. 9) din OUG 140/2021 si se sanctioneaza cu amenzi intre 2.000 – 10.000 lei.

4. Indeplinirea cerintelor de conformitate
Pentru a fi in conformitate cu contractul de vanzare, bunurile trebuie sa indeplineasca in special urmatoarele conditii:
a) sa respecte descrierea, tipul, cantitatea si calitatea si sa detina functionalitatea, compatibilitatea, interoperabilitatea si alte caracteristici prevazute in contractul de vanzare;
b) sa corespunda scopului special pentru care consumatorul le solicita, pe care consumatorul l-a adus la cunostinta vanzatorului cel tarziu in momentul incheierii contractului de vanzare si pe care vanzatorul l-a acceptat;
c) sa fie livrate impreuna cu toate accesoriile si cu toate instructiunile, inclusiv de instalare, prevazute in contractul de vanzare;
d) sa fie furnizate cu actualizari conform dispozitiilor contractului de vanzare.
Nerespectarea acestor cerinte incalca prevederile art. 4 coroborat cu art. 5 din OUG 140/2021 si se santioneaza conform art. 18 alin. 1) lit. b) cu amenzi cuprinse intre 5.000 – 25.000 lei.

5. Respectarea cerintelor de informare la contractele de vanzare a autoturismelor
Prin nerespectarea acestei cerinte, se incalca prevederile art. 4 alin. 1) din OUG nr. 34/2014 si se santioneaza conform art. 28 alin. 5) lit. a) din OUG nr. 34/2014 cu amenzi intre 4.000 – 6.000 lei.

6. Prin nerespectarea cerintelor de informatii precontractuale, se incalca prevederile art. 4 alin. 1) din OUG 34/2014 si se santioneaza cu amenzi cuprinse intre 7.000 – 35.000 lei.

7. Nerespectarea cerintei de a include informatiile precontractuale in cadrul contractului incalca prevederile art. 4 alin. 4) din OUG 34/2014 si se santioneaza cu amenzi cuprinse intre 4.000 – 10.000 lei.

8. Realitatea consumului/autonomiei declarate pentru autoturismele noi. Nerespetarea acestor informatii incalca prevederile art. 6 coroborat cu art. 15 alin. 1) din Legea 363/2007 si se sanctioneaza conform art. 15 alin. 1) lit. b) din Legea 363/2007 cu amenzi intre 20.000 – 100.000 lei.

Respectarea cerintelor legale pentru VEHICULELE UZATE
Pentru autovehiculele la mana a doua, conditiile de garantie pot fi negociate, dar nu pot fi mai putin de un an. Nerespectarea acestei prevederi poate atrage amenzi de pana la 25.000 de lei, conform art. 18 alin. 1) lit. b) din OUG 140/2021.

Informarea consumatorilor 
Consumatorii au dreptul de a fi informati asupra caracteristicilor bunurilor oferite, astfel incat sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor si sa fie in masura sa le utilizeze, potrivit destinatiei acestora, in deplina securitate. Informarea consumatorilor despre produsele si serviciile oferite se realizeaza, in mod obligatoriu, prin elemente de identificare si caracterizare ale acestora, care se inscriu in mod vizibil, lizibil, usor de inteles, intr-o forma care sa nu permita stergerea si sa nu fie inscriptionate in locuri obscure, sa nu fie intrerupte prin desen sau imagini, dupa caz, pe produs, eticheta, ambalaj de vanzare sau in cartea tehnica, contract, instructiunile de folosire ori altele asemenea, ce insotesc produsul sau serviciul, in functie de natura acestuia.
Nerespectarea acestor cerinte incalca prevederile art. 18, 19 din OG nr. 21/1992 si se sanctioneaza cu amenzi intre 1.000 – 10.000 lei.

Concluzii
Dealerii de autovehicule trebuie sa revizuiasca periodic fisele de control ale ANPC si sa implementeze procese interne care sa asigure conformitatea permanenta cu normele in vigoare. Prin aceste masuri, comerciantii pot asigura o relatie de lunga durata si de incredere cu clientii lor, consolidand astfel o reputatie pozitiva pe piata auto.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mai112024

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...
Mai112024

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...
Mai122024

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...
Mai102024

Modificari importante in Nomenclatorul Obligatiilor Fiscale din Contul Unic pentru 2024

de Profeanu Laura 10 Mai 2024
ANAF a anuntat modificari semnificative prin Ordinul nr. 874/2024, care vizeaza actualizarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612/2018. Aceste schimbari, care au intrat in vigoare incepand cu 9 mai 2024, reflecta adaptarea la dinamica economica si necesitatile fiscale actuale.   Modificarile sunt: 1. Abrogarea unor pozitii: - Pozitia 31 "Impozit specific ...
Mai012024

Modificari ale Sistemului informatic national RO e-Case de marcat electronice in vederea precompletarii decontului de TVA

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Executivul a adoptat un proiect de Ordonanta de Urgenta care impune modificari in modul in care casele de marcat transmit informatii catre autoritatile fiscale, pentru functionarea eficienta a noului sistem RO e-TVA, destinat precompletarii deconturilor de TVA. In acest context, al adoptarii si implementarii sistemului informatic national RO e-TVA, este foarte importanta intelegerea corelatiilor ...
Mai012024

Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri

de Profeanu Laura 01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...