Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Mai 2024

Inchiderea Exercitiului financiar 2023

18 Apr 2024


PortalCodulFiscal.ro va prezinta desfasurarea
sesiunii de consultanta personalizata din cadrul webinarului
Inchiderea Exercitiului financiar 2023,
din 18 aprilie 2024
Tematica webinar:
Inchiderea Exercitiului financiar 2023
1.         Cine trebuie sa depuna situatii financiare anuale;
2.         Situatiile in care se impune auditarea situatiilor financiare anuale;
3.         Lucrari pregatitoare intocmirii situatiilor financiare;
4.         Principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare aferente anului 2023, reglementate de Ordinul M.F nr. 5394/2023 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor;
5.         Formatul situatiilor financiare in functie de categoria entitatii;
6.         Termenul de depunere a situatiilor financiare;
7.         Sanctiuni pentru nedepunerea sau depunerea cu intarziere;
8.         Aspecte importante de care trebuie sa tinem seama la intocmirea situatiilor financiare.
 
 
 
In prima etapa s-a urmarit o prezentare video sustinuta de Lector Ionut Jinga: 
 
• Consultant fiscal, specialist in consultanta TVA, impozit profit, impozit venit si contributii sociale obligatorii
• Specialist in Contabilitate financiara si de gestiune
• Specialist in probleme de procedura fiscala
• Expert contabil
 
Studii: 
• Absovent al Academiei de Studii Economice Bucuresti 
• Absolvent al Masterului Management in administratie 
 
Experienta: 15 ani in finante publice ocupand diverse functii de conducere de la sef serviciu pana la sef administratie - peste 5 ani in contabilitate de gestiune si financiara ocupand functia de contabil sef - 1 an in audit intern
 
 
In a doua etapa a seminarului s-au adresat intrebari consultantului nostru pe tema specifica seminarului. Intrebarile au fost preluate si au primit raspuns in ordinea adresarii.
 
De asemenea, acestea au fost afisate pe ecran in momentul in care au fost preluate spre rezolvare. 
 
 
 
Intrebarea 1:
Ce inseamna intreprinderi mijlocii referitor la auditare?
 
Raspuns:
Conform OMFP 1802/2014, entitatile mijlocii si mari sunt entitatile care, la data bilantului, depasesc limitele a cel putin doua dintre urmatoarele trei criterii:
 
a) totalul activelor: 17.500.000 lei (echivalentul a 3.946.953 euro);
 
b) cifra de afaceri neta: 35.000.000 lei (echivalentul a 7.893.906 euro);
 
c) numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50.
 
 
 
Intrebarea 2:
In cazul in care serviciile prestate in martie 2024 au fost facturate la inceputul lunii aprilie 2024, pentru inchiderea primului trimestru si intocmirea situatiilor financiare interimare este corect ca venitul aferent lunii martie 2024 facturat in aprilie 2024 sa fie contate 418=704la31.03.2024?
 
Raspuns:
Potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, veniturile sunt recunoscute in contul de profit si pierdere atunci cand se poate evalua in mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii.
 
Recunoasterea veniturilor se realizeaza simultan cu recunoasterea cresterii de active sau reducerii datoriilor (de exemplu, cresterea neta a activelor, rezultata din vanzarea produselor sau serviciilor, ori descresterea datoriilor ca rezultat al anularii unei datorii).
 
Recunoasterea veniturilor din subventii se efectueaza cu respectarea clauzelor care au stat la baza Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
 
In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.
 
Prin urmare, daca s-au prestat efectiv acele servicii catre beneficiar, daca sunt confirmate de catre acesta si daca se pot evalua in mod credibil, veniturile pot fi recunoscute in luna martie (418 = 704).
 
 
 
Intrebarea 3:
O entitate care este inscrisa ca si entitate mijlocie dar nu a depasit timp de 2 ani consecutivi 2 din cele 3 criterii, mai este obligata sa aiba situatiile financiare auditate?
 
Raspuns:
Nu, obligatia de auditare intervine numai daca timp de 2 ani consecutivi au fost depasite cel putin 2 din cele 3 criterii.
 
 
 
Intrebarea 4:
Buna ziua! Am uitat sa atasez Declaratia privind situatia de trezorerie la bilantul unui ONG. Ce implicatii are?
 
Raspuns:
Nedepunerea acestei declaratii in termen se sanctioneaza cu amenda intre 20.000 si 30.000 lei.
 
 
 
Intrebarea 5:
Economist angajat cu doua ore poate semna bilant la un SRL? Nu este membru C.E.C.C.A.R.
 
Raspuns:
Situatiile financiare anuale se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Prin urmare, daca nu este membru CECCAR, economistul trebuie sa indeplineasca functia de director economic sau contabil sef in cadrul companiei respective (nu conteaza ca este part time).
 
 
 
Intrebarea 6:
Pentru documentele financiare an 2023 ale unei societati care are ca si actionar principal o primarie (deci capital de stat) este necesara auditarea (este o Gospodarie Comunala)?
Multumesc!
 
Raspuns:
Entitatile de interes public trebuie sa auditeze situatiile financiare anuale.
Potrivit OMFP 1802/2014, entitati de interes public inseamna societatile/companiile nationale, societatile cu capital integral sau majoritar de stat si regiile autonome.
Prin urmare, daca nu se incadreaza in niciuna din categoriile de mai sus, nu trebuie sa auditeze situatiile financiare anuale, cu conditia sa nu depaseasca cel putin 2 din criteriile mentionate in OMFP 5394/2023, pe parcursul a doua exercitii financiare consecutive.
 
 
 
Intrebarea 7:
Buna ziua!
La ONG declaratia de trezorerie o atasam in arhiva zip Daca nu a aparut inca formularul inteligent? Daca o sa apara pdf inteligent pentru anul 2023 o sa fie necesar sa retrimitem pdf inteligent pentru declaratia de trezorerie?
 
Raspuns:
Conform ordinului ANAF 470/2024, pentru anul 2023 formatul declaratei este cel aprobat prin acest act normativ, astfel ca nu veti fi nevoiti sa retrimiteti declaratia daca apare formular inteligent.
 
Cadrul legal: Ordinul ANAF 470/2024
 
Art. 4. -
 
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
 
(2) In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
 
Art. 5. -
 
(1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (31) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
 
(2) Formatul electronic al declaratiei prevazute la alin. (1) se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, care este pus la dispozitia persoanelor juridice fara scop patrimonial, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.
 
Prin urmare, exista un format special privind Declaratia privind situatia de trezorerie. Se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
 
 
 
Intrebarea 8:
Compania noastra doreste sa scoata din evidenta cateva birouri si scaune vechi complet amortizate. Decizia nu s-a luat in cadrul inventarului din Decembrie. S-a stabilit abia acum.
Va rog frumos sa imi spuneti ce documente si proceduri sunt necesare pentru a scoate acest mobilier vechi din evidenta. Mentionez ca mobilierul se va da unor persoane care au nevoie de el.
 
Raspuns:
Aveti nevoie de o lista de inventariere a acestor bunuri, intocmita de o comisie, care sa stabileasca starea de degradare a acestor bunuri si sa propuna casarea si scoaterea din evidenta contabila.
In baza propunerii comisiei, administratorul emite o decizie prin care este de acord cu aceasta casare (poate da acordul si pe referatul intocmit de comisie), dupa care trebuie intocmit Procesul verbal de casare.
In baza acestui proces verbal se efectueaza inregistrarile in contabilitate privind scoaterea din evidenta a respectivelor bunuri.
 
 
 
Intrebarea 9:
Buna ziua,
Ma intereseaza daca aveti precizari pentru intocmirea situatiei de trezorerie care se intocmesc pentru ONG incepand cu situatiile financiare ale anului 2023.
 
Raspuns:
Nu am decat Ordinul ANAF nr. 470/2024 cu privire la raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 239 din 20 martie 2024.
 
 
 
Intrebarea 10:
Referitor la semnarea situatiilor financiare de catre partea economica, s-a raspuns mai devreme ca aceasta poate fi angajata ca si director ec. sau ctb. sef chiar si part-time. Durata contractului se intinde obligatoriu pe toata perioada anului / exercitiului financiar?
Multumesc!
 
 
Raspuns:
Opinia mea este ca aceasta persoana trebuie sa aiba studii superioare economice si sa indeplineasca functia de director economic/contabil sef la data intocmirii situatiilor financiare anuale (consider ca nu conteaza durata contractului).
 
 
 
Intrebarea 11:
In anul 2023 o societate micro a devenit platitoare de impozit pe profit. Nedeclarand la timp modificarea de vector fiscal, societatea a continuat sa depuna declaratia D100 cu impozit micro. In 2024 se depune D010 si se modifica retroactiv vectorul fiscal. Cum face acum rectificativele D710 trimestriale aferente?
Dar daca a depus si D101 si D100 /trim.4 pentru anul 2022, desi atunci a continuat sa fie micro conform legii?
Multumesc!
 
Raspuns:
Trebuie intocmite D710 trimestrial.
Daca a depus eronat D101 pentru anul 2022, trebuie intocmita rectificativa la D101 (sumele pe zero).
 
 
 
Intrebarea 12:
O societate micro devine platitoare de impozit pe profit incepand cu 2023. Ea a depus, in mod eronat D101 pt. 2022, dar si D100 /tr4 2022, neavand vectorul fiscal modificat in termen. Poate / este necesar sa faca corectii privind acest aspect? (In 2022 putea sa raman micro).
In continuare, in 2023, respingandu-se D100 cu imp profit la depunerea online, a depus D100 pe micro. In 2024 modifica retroactiv vectorul fiscal, cu 01.01.2023, prin depunere D010 si plata contraventiei minime (500 lei). Cum rectifica D100 trim 1/2/3 2023?
Multumesc!
 
Raspuns:
Trebuie declaratie rectificativa la D 101/2022 (sumele pe zero).
D 100 depuse eronat in anul 2023 se rectifica prin D 710.
 
 
 
Intrebarea 13:
Daca o societate care a indeplinit conditiile de incadrare ca si contribuabil mijlociu, depune situatii financiare (formularul de bilant) in formatul specific acestora si atunci cand nu mai indeplineste conditiile si devine mic contribuabil, este o greseala? Termenul de 1 an pentru corectare a expirat.
Multumesc!
 
Raspuns:
Trebuie intocmite D710 trimestrial.
Daca a depus eronat D101 pentru anul 2022, trebuie intocmita rectificativa la D101 (sumele pe zero).
Conform pct 4 lit b din Ordinul ANAF 450/2016, constituie, de asemenea, obiectul corectarii si situatiile determinate de urmatoarele tipuri de erori:
b) transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Prin urmare, aceasta este o eroare care determina corectarea situatiilor financiare anuale.
Intrucat a expirat termenul de corectare, nu se mai poate face nimic in sensul modificarii situatiilor, dar pentru faptul ca ati folosit formatul de bilant specific contribuabililor mijlocii (extins), opinia mea este ca nu ar trebui considerata contraventie.
 
 
 
Intrebarea 14:
Buna ziua.
Legat de creante neincasate. Nu s-au trecut pe clienti incerti si nici nu s-au constituit provizioane. Avem o hotararea judecatoreasca, pentru un client care spune ca nu suntem indreptati sa recuperam suma si ne obliga si la cheltuieli de judecata. Cum se va inregistra factura avocat cu cheltuielile (deductibila) si se va inregistra ca si nedeductibila intreaga creanta ramasa neincasata? Societatea aplica impozit profit.
Multumesc!
 
Raspuns:
Potrivit art 25 alin 4 lit h din Codul fiscal, sunt nedeductibile la calculul rezultatului fiscal:
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
 
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;
5. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul; Norme metodologice
6. au fost incheiate contracte de asigurare;
 
Avand in vedere ca nu va aflati in niciuna din situatiile de exceptie mentionate mai sus (faliment, plan de reorganizare etc) si nu ati constituit nici provizion, cheltuiala cu scoaterea din evidenta a creantei este nedeductibila.
Chleltuiala cu avocatul este deductibila, fiind efectuate in scopul activitatii economice (art 25 alin 1 Cod fiscal), intrucat s-a incercat recuperarea creantei.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016