Inregistrare subventie
Va rugam sa ne sprijiniti cu un raspuns la urmatoarea intrebare:
- societate nou infiintata benficiaza de un ajutor de minimis, prin programul START UP NATION ROMANIA.
Acordul de finantare a fost semnat in 22.05.2023, iar procesul verbal de realizare a vizitei de certificare a cheltuielilor este datat 19.06.2025, decizia de aprobare a decontului este datat 01 07 2025.
Ca sa poata beneficia de procentul maxim de finanatre firma a angajat 2 persoane cu contract de munca cu timp complet.
Imobilizarile corporale si necorporale prevazute in planul de cheltuieli aprobat au fost cumparate din fonduri proprii pe care firma a fost obligata sa le faca dovada si prin credit bancar. Valoarea din planul de cheltuieli a fost 164.809,91 lei, iar aprobarea s-a facut doar pe 163.452,77 lei.
Ca urmare a intarzierii acordarii unor autorizatii de functionare, firma nu a putut sa isi inceapa activiatea si sa genereze venituri.pana la momentul de fata.
Salariile au fost constituite lunar pe cheltuieli si firma a achitat contributiile obligatorii.
Societatea a calculat si inregistrat pe cheltuieli, cheltuielile cu obiectele de inventar si amortizarea mijloacelor fixe achizitionate in baza planului de cheltuieli atat la nivel de 2024 cat si 2025.
Mentionam ca societatea nu a facut inregistrarea 4451 = 4751 la data semnarii acordului de finantare ci la data deciziei de aprobare a decontului adica 01.07.2025.
Intrebarea noastra este urmatoarea:
- Cand trebuia sa se faca intregistrarea 4751 =7584, avand in vedere ca noi am evidentiat subventia de primit doar in 2025?
- Acum ar trebui sa facem 475 = %
1174 - valoarea amortizarii inregistrate aferenta anului 2024 (4967 lei)
7584 - amortizarea inregistrata pe 7 luni din 2025 (17386)?
Avand in vedere ca nu am generat inca venituri, cum trebuie tratatate din punct de vedere fiscal cheltuielile efectuate in 2024 si 2025 (cheltuieli cu salariile, dobanzi bancare, obiecte de inventar, comisoane bancare, amortizare, prime de asigurare, servicii contabile)?
Multumim!
Raspuns:
Organizarea contabilitatii subventiilor (fie ca sunt in procent de 100%, fie ca sunt cu o cofinantare suportata de beneficiar) se realizeaza in baza punctelor 392 404 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2004.
Subventia nu este altceva decat o sursa de provenienta a unor active, fiind, asadar, un element de pasiv.
Orice activ are o sursa de unde provine: de la furnizor (daca este o achizitie cu titlu oneros,cu bani),un credit bancar (pentru niste sume de bani incasate de societate) sau o subventie, adica o primire gratuita a unor active (bunuri sau cheltuieli), indiferent de natura gratuitatii (de la stat, de la UE, plus de inventar, prin donatie etc).
Conform acestor paragrafe legale, subventiile sunt de doua feluri:
a) pentru acoperirea unor cheltuieli caz in care subventia se inregistreaza direct pe un venit din grupa 741x, atunci cand cheltuiala (din clasa 6) pentru care se primeste subventia este efectuata si inregistrata in contabilitate;
b) pentru active caz in care subventia este primita de beneficiar, cu conditia ca acesta sa achizitioneze/ sa realizeze un activ imobilizat (o imobilizare corporala sau necorporala).In aceasta situatie,subventia devine venit lunar, pe toata durata de amortizare a activului, concomitent cu inregistrarea cheltuielii cu amortizarea activului respectiv.
Din aceste prezentari succinte ale unei subventii, rezulta ca, pentru elementele de activ (cheltuieli sau bunuri) primite gratis (acoperite de o subventie),contul de profit sau pierdere nu este afectat, in sensul ca orice cheltuiala (fie direct inregistrata dupa natura, la efectuarea ei, fie prin amortizare, in cazul unei imobilizari), trebuie acoperita la momentul inregistrarii ei in contabilitate de un venit, din subventie, astfel incat rezultatul financiar sa fie zero din aceasta operatiune.
Evident, este evidentiata ca o cheltuiala in contul de profit sau pierdere, afectand in minus rezultatul financiar, doar partea de cheltuiala neacoperita de subventie (pentru care societatea a dat bani ea insasi, de exemplu 30% cofinantare).
Asadar, regula de baza a subventiei, prevazuta la punctul 398 din reglementarile contabile, consta in conectarea veniturilor din subventii cu cheltuielile acoperite din subventii.
Ideea este ca subventia, pana la urma, se recunoaste ca venit din exploatare in luna in care se inregistreaza cheltuielile efectuate de societate si care sunt acoperite (compensate) de subventie (cheltuieli efectuate gratuit de catre societate).
"398. _
(1) Subventiile se recunosc, pe o baza sistematica, drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
(2) In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente."
In ceea ce priveste evidenta subventiei, in acest caz, se aplica prevederile punctului 399 din reglementari:
"399. _
(2) In cazul subventiilor a caror acordare este legata de activitatea de productie sau prestari de servicii, recunoasterea acestora pe seama veniturilor se efectueaza concomitent cu recunoasterea cheltuielilor a caror contravaloare urmeaza a fi acoperita din aceste subventii."
La punctul 396 din reglementari se arata:
"396. _
(1) Subventiile guvernamentale, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, nu trebuie recunoscute pana cand nu exista suficienta siguranta ca:
a) entitatea va respecta conditiile impuse de acordarea lor; si
b) subventiile vor fi primite.
(2) Doar primirea unei subventii nu furnizeaza ea insasi dovezi concludente ca toate conditiile atasate acordarii subventiei au fost sau vor fi indeplinite.
(3) Recunoasterea veniturilor din subventii se efectueaza cu respectarea clauzelor care au stat la baza acordarii lor."
Pana la urma, cand stie societatea ca indeplinese toate conditiile atasate primirii subventiei, astfel incat, doar la acel moment sa inregistreze subventia, ca pasiv?
Personal, consider ca, la data contractului, se poate inregistra subscrierea subventiei, ca o creanta cu subventia de primit in contrapartida cu creditul contului de venit in avans, analitic distinct subventii pentru acoperirea cheltuielilor (denumite si subventii aferente veniturilor).
Asadar, apreciez ca ar fi trebui sa inregistrati subventia la data semnarii contractului, iar pe masura efectuarii cheltuielilor, concomitent ar fi trebuit sa inregistrati veniturile corespunzatoare.
Inregistrarea subscrierii subventiei totale de incasat se face astfel:
4451 / analitic proiect suportat din subventie = 4751
In fiecare luna ar fi trebuit inregistrate cheltuielile si decontata pe venit subventia proportional cu cheltuielile:
6xx = 30x / 401 / 404 / 281x / 421 / 436
641 = 421
646 = 436
Si concomitent :
4751 / analitic subventie = 7584
In acest mod, cheltuielile inregistrate in contabilitate dupa natura, sunt acoperite cu venitul corespunzator din subventie pana cand vom avea sold creditor 4751 = 0 .
In cazul nostru, deoarece ati inregistrat subventia in anul 2025, in opinia mea, va trebui sa inregistrati la venituri toate cheltuielile efectuate pana in acest moment (4751=7584).
Utilizarea contului 117 Rezultatul reportat, in masura in care inregistrarea initiala s-a facut pe seama unui cont de venit : 445 = 117 ( daca s-a inregistrat 445 = 741/758)
Impactul fiscal al subventiilor se va manifesta in primul rand asupra impozitului pe profit. Astfel, in cazul entitatilor platitoare de impozit pe profit, veniturile din subventii sunt impozabile.
De asemenea, cheltuielile sunt deductibile la calculul impozitului pe profit deoarece sunt efectuate in scopul desfasurarii activitatii.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!