Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 5 Decembrie 2024

Inventarierea patrimoniului: Reguli, responsabilitati si aspecte cheie

19 Nov 2024

Inventarierea patrimoniului este operatiunea prin care se stabileste situatia reale a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale unei entitati, reglementata de Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin Ordinul 2861/2009, si constituie o obligatie prevazuta de Legea contabilitatii nr. 82/1991.

Ce este inventarierea?

Conform normelor, inventarierea reprezinta ansamblul operatiunilor prin care se constata existenta tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau valoric. Scopul sau principal este intocmirea situatiilor financiare care sa reflecte fidel pozitia financiara si performanta entitatii.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Cand este obligatorie inventarierea?

Inventarierea este necesara in mai multe situatii, printre care:

- La inceputul activitatii entitatii, pentru stabilirea elementelor care constituie aport la capital;

- Anual, de regula la finalul exercitiului financiar;

- In cazul fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii;

- La cererea organelor de control;

- In cazul unor indicii de lipsuri sau plusuri in gestiune;

- Dupa calamitati naturale sau forta majora;

- La predarea-primirea gestiunii sau reorganizarea gestiunilor.

Cine raspunde de inventariere?

Raspunderea organizarii si desfasurarii inventarierii revine administratorilor sau altor persoane responsabile de gestionarea entitatii. Acestia numesc prin decizie scrisa comisii de inventariere, care sunt responsabile de:

- Stabilirea metodei de inventariere;

- Asigurarea desfasurarii corecte a operatiunilor;

- Supravegherea intocmirii documentatiei.

Etapele principale ale inventarierii

1. Pregatirea inventarierii:

- Organizarea depozitarii bunurilor pe categorii;

- Asigurarea dotarilor necesare: echipamente de masurare, cantarire, birotica.

2. Efectuarea inventarierii:

- Numararea, cantarirea sau masurarea bunurilor;

- Identificarea elementelor patrimoniale intangibile (brevete, licente, marci) pe baza documentelor de proprietate.

3. Evaluarea bunurilor:

Se aplica principiul prudentei conform pc. 37 din Norma. In cazul in care se constata ca valoarea de inventar este mai mare decat valoarea cu care acesta este evidentiat in contabilitate, in listele de inventariere se inscriu valorile din contabilitate. In cazul in care valoarea de inventar a bunurilor este mai mica decat valoarea din contabilitate, in listele de inventariere se inscrie valoarea de inventar.

4. Intocmirea si verificarea documentelor:

- Completarea listelor de inventariere distincte pentru fiecare tip de bun;

- Compararea cu datele scriptice din contabilitate.

5. Stabilirea rezultatelor:

Potrivit pc. 40 din Norma aprobata prin Ordinul 2861/2009, in situatia constatarii unor plusuri in gestiune, bunurile respective se evalueaza potrivit reglementarilor contabile aplicabile. In cazul constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa imputa persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.

Prin valoare de inlocuire, se intelege costul de achizitie al unui bun cu caracteristici si grad de uzura similare celui lipsa in gestiune la data constatarii pagubei, care cuprinde pretul de cumparare practicat pe piata, la care se adauga taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare si alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau pentru intrarea in gestiune a bunului respectiv.

In cazul bunurilor constatate lipsa, ce urmeaza a fi imputate, care nu pot fi cumparate de pe piata, valoarea de imputare se stabileste de catre o comisie formata din specialisti in domeniul respectiv.

La stabilirea valorii debitului, in cazurile in care lipsurile in gestiune nu sunt considerate infractiuni, se are in vedere posibilitatea compensarii lipsurilor cu eventualele plusuri constatate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

- sa existe riscul de confuzie intre sorturile aceluiasi bun material, din cauza asemanarii in ceea ce priveste aspectul exterior: culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente;

- diferentele constatate in plus sau in minus sa se refere la aceeasi perioada de gestiune si la aceeasi gestiune.

Inregistrarea rezultatelor

Rezultatele inventarierii trebuie consemnate in evidenta tehnico-operativa si contabilitate in termen de maximum 7 zile lucratoare de la aprobarea procesului-verbal. Acestea vor fi integrate in bilant si in situatiile financiare anuale, potrivit punctul 45 din Norma aprobata prin Ordinul 2861/2009.

Registrul-inventar: Reguli de completare

Registrul-inventar este documentul contabil obligatoriu in care se inscriu rezultatele inventarierii, potrivit punctului 44 din Norma, pe baza listelor de inventariere, proceselor-verbale de inventariere si situatiilor analitice, care justifica continutul fiecarui post din bilant. In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din inventariere se actualizeaza cu intrarile sau iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse in registrul-inventar. Operatiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa fie reflectata situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Concluzii

Inventarierea patrimoniului este o obligatie legala si un instrument esential pentru controlul intern. Organizarea corecta a procesului, respectarea reglementarilor contabile si evaluarea conform principiului prudentei asigura o imagine fidela a pozitiei financiare a entitatii.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre inventariere

Nov272024

Distribuire dividende interimare

de Gina Popescu valabil la 27 Nov 2024
Intrebare: O societate doreste repartizarea dividendelor interimare la 30.09.2024. Repartizarea se face prin AGA, la data de 27.11.2024. Referitor la inventariere: cu ce data se intocmeste decizia de inventariere, la ce data se face inventarierea (30 sept sau 27 nov) si in care dintre balante se inregistreaza rezultatele inventarierii? Inregistrarea repartizarii dividendelor interimare se face la ...
Nov132024

Inregistrare plusuri si minusuri constate la inventar

de Elena Garofil valabil la 13 Nov 2024
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA, are obiect de activitate comert cu amanuntul al suplimentelor nutritive. Evidenta se tine cantitativ valoric, la pret de achizitie. Cu ocazia inventarierii la unele produse se constata plus de inventar, la altele minus. Va rog sa imi spuneti cum se inregistreaza in contabilitate rezultatul inventarierii ...
Oct312024

Monografie contabila lipsa marfa la inventar

de Anastasia Bogaciuc valabil la 31 Oct 2024
Intrebare: In cazul in care se constata la inventariere un minus de marfa, care este procedura de scadere a lipsei repectiva? Nu se impune nimanui suma in bani. Monografie contabila, va rog.
Oct092024

Scoatere din evidenta bunuri care nu mai pot fi vandute

de Gina Popescu valabil la 09 Oct 2024
Intrebare: Vindem online si cu amanuntul in magazin propriu imbracaminte produsa de noi sau cumparata de la terti. Cum putem proceda faptic si contabil sa scoatem din gestiunea firmei produsele nevandabile fara sa platim taxe si impozite? Marfa nevandabila este de fapt o pierdere. Se poate inregistra contabil ca pierdere? Multumesc.
Sep202024

Scoatere mijloace fixe constatate lipsa la inventariere

de Costin A. Istrate valabil la 20 Sep 2024
Intrebare: In urma inventarierii mijloacelor fixe, la data de 31.12.2023 s-a constatat ca unele echipamente nu mai sunt, si anume: laptopuri, telefoane, camere foto. Echipamentele sunt complet amortizate la data de 31.12.2023 si au fost achizitionate in anii 2011, 2013, 2019. Explicatiile primite din partea conducerii au fost ca aceste mjloace fixe nu mai exista, au fost pierdute si nu mai stie nimeni ...
Sep072024

Tichete de masa. Servicii turistice. Inventariere

de Profeanu Laura valabil la 07 Sep 2024
Intrebare: Suntem o societate comerciala cu 15 angajati. Intrebarile noastre sunt urmatoarele: 1) Societatea a achizitionat un abonament anual la o sala de sport unde pot sa participe prin rotatie toti angajatii. Abonamentul costa cam 4500 lei anual. Este deductibil fiscal integral sau trebuie achitate obligatii salariale in plus. 2) Avem un angajat care are doua functii in societate una de baza cu 8 ...
Vezi toate studiile de caz despre inventariere keyboard_double_arrow_right