Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Limitarea la 50% a dreptului de deducere a TVA pentru autovehicule in Romania

08 Iun 2024

Recent, Romania a fost autorizata de Consiliul Uniunii Europene sa limiteze la 50% dreptul de deducere a TVA pentru achizitia, inchirierea sau leasingul vehiculelor care sunt folosite atat in scopuri profesionale, cat si private. Masura, care a fost publicata in Jurnalul Oficial al UE sub Decizia 1641/2024, va ramane in vigoare de la 01.01.2024 pana la 31.12.2026.

Articolul 1
Prin derogare de la articolul 168 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa limiteze la 50 % dreptul de deducere a TVA aferente cumpararii, achizitionarii intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a TVA aferente cheltuielilor legate de vehiculele respective, in cazul in care vehiculul nu este utilizat exclusiv in scopuri profesionale.

Scopul masurii

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Limitarea deductibilitatii TVA la 50% pentru vehiculele utilizate in scopuri mixte, urmareste sa echilibreze folosirea acestora intre nevoile profesionale si cele personale. Abordarea reflecta realitatea ca multe vehicule corporative sunt folosite si in afara orelor de serviciu sau pentru activitati nelegate de afaceri.

Exceptii

Decizia stabileste clar exceptii pentru anumite tipuri de vehicule, printre care:

Articolul 2
(1)   Articolul 1 nu se aplica vehiculelor rutiere motorizate cu o masa totala maxima autorizata de peste 3 500 kg sau cu mai mult de noua scaune, inclusiv scaunul soferului.
(2)   Articolul 1 nu se aplica urmatoarelor categorii de vehicule rutiere motorizate:
(a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta;
 
(b) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
 
(c) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
 
(d) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
 
(e) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
 
(f) vehiculele utilizate pentru inchiriere sau leasing;
 
(g) vehiculele achizitionate in scopul revanzarii.

Beneficiile economice si administrative

Autorizarea acestei masuri vine ca o recunoastere a necesitatii de a reduce sarcina administrativa atat pentru contribuabili, cat si pentru autoritati. De asemenea, se considera ca va contribui la prevenirea evaziunii fiscale, avand un impact pozitiv asupra mediului de afaceri.

Prin scrisoarea inregistrata de Comisie la 14 septembrie 2023, Romania a solicitat autorizatia de a continua sa aplice masurile speciale pentru a limita dreptul de deducere in ceea ce priveste cheltuielile aferente anumitor vehicule rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopuri profesionale si pentru a scuti persoanele impozabile de obligatia de a trata utilizarea unor astfel de vehicule in alte scopuri decat pentru desfasurarea activitatii lor economice drept prestare de servicii efectuata cu plata.
Romania a prezentat Comisiei, pe langa cererea de prelungire, un raport cu privire la aplicarea deciziei de punere in aplicare mentionate, declarand ca o limita de 50 % este in continuare justificabila si adecvata.

Masurile speciale autorizate prin Decizia de punere in aplicare 2012/232/UE au expirat la 31.12.2023. Avand in vedere impactul pozitiv atat pentru intreprinderi, cat si pentru administratii, este oportun sa se acorde Romaniei autorizatia de aplicare a masurilor speciale, in continuare, incepand cu 01.01.2024.

Importanta masurii pentru IMM-uri

Romania a argumentat necesitatea continuarii acestei masuri, bazandu-se pe un raport care indica o preponderanta a intreprinderilor mici in economia nationala, cu 99,7% dintre companiile active in 2021 fiind IMM-uri. Aceasta particularitate a mediului de afaceri romanesc justifica necesitatea unei reguli fiscale care sa se alinieze cu realitatea operationala a acestor intreprinderi.

Conform informatiilor furnizate de Romania, masurile speciale vor avea doar un efect neglijabil asupra cuantumului global al veniturilor din impozite colectate de Romania in etapa de consum final si nu vor avea niciun impact negativ asupra resurselor proprii ale Uniunii care provin din TVA.

Perspective

Perspectiva unei posibile prelungiri a masurii dupa 2026 ramane deschisa. Autoritatile romane vor trebui sa prezinte un nou raport si o cerere justificativa pana la 31.03.2026 pentru a evalua continuarea acestei politici fiscale.

In cazul in care considera ca masurile speciale sunt necesare dupa anul 2026, Romania ar trebui sa transmita Comisiei, cel tarziu pana la 31 martie 2026, o cerere de prelungire impreuna cu un raport care sa cuprinda o reexaminare a limitarii procentuale aplicate dreptului de deducere a TVA.

In concluzie, Decizia 1641/2024 reprezinta un pas important pentru armonizarea practicilor fiscale cu dinamica reala a utilizarii vehiculelor in scopuri mixte, aducand claritate si predictibilitate pentru mediul de afaceri din Romania in contextul regulilor europene de TVA.

DECIZIA DE PUNERE IN APLICARE (UE) 2024/1641 A CONSILIULUI din 24 mai 2024 de autorizare a Romaniei in vederea aplicarii unor masuri speciale de derogare de la articolul 26 alineatul (1) litera (a) si de la articolul 168 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata
 Articolul 5
(1)   Prezenta decizie produce efecte de la data notificarii sale.
(2)   Prezenta decizie se aplica de la 1 ianuarie 2024 pana la 31 decembrie 2026.
(3)   Orice cerere de prelungire a masurilor speciale prevazute la articolele 1 si 3 este prezentata Comisiei pana la 31 martie 2026 si este insotita de un raport care include o reexaminare a limitarii procentuale aplicate dreptului de deducere a TVA in temeiul prezentei decizii.
Articolul 6
Prezenta decizie se adreseaza Romaniei.
Adoptata la Bruxelles, 24 mai 2024.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre vanzare autoturism

Iul012024

Livrari mijloace de transport noi si second hand, intern si international. Obligatii RO e-Transport

de Profeanu Laura valabil la 01 Iul 2024
Intrebare: Va rog sa imi explicati care sunt obligatiile societatii vanzatoare (nu transportator) in urmatoarea situatie: dealer auto, vinde autoturisme si la intern si la export (partener UE), autoturisme care sunt transportate pe platforma de catre un transportator (nu cu camionul nostru propriu). Ce trebuie sa facem exact la E-Transport si cand? Se vand auto si noi, dar si second-hand. Se transporta si ...
Iun072024

Vanzare active intre entitati afiliate

de Alexandru Palaghia valabil la 07 Iun 2024
Intrebare: Un patron are o firma in Germania si o alta firma in Romania. Pe firma din Germania are doua camioane pe care vrea sa le vanda firmei din Romania. Cele doua camioane au suportat si reparatii in Germania. Este posibil ca patronul sa vanda cele doua camioane firmei din Romania, la pretul de achizitie al camioanelor plus cheltuielile de reparatie aferente lor, avand in vedere ca este acelasi patron ...
Iun062024

Regim fiscal TVA pentru vanzarea cu plata in rate

de Amelia Dumitras valabil la 06 Iun 2024
Intrebare: Societatea ar vrea sa vanda un autoturism amortizat integral catre o persoana fizica cu plata in rate, se va specifica in contract clauza achitarii integrale pentru a intra in posesie a auto de catre persoana fizica este corect sa se intocmeasca facturi de avans si in final sa se faca o factura finala si stornarea avansurilor precedente? Se va achita TVA aferent facturilor de avans lunar fara a ...
Mai252024

Filiala in Romania

de Vera Constantin valabil la 25 Mai 2024
Intrebare: Suntem o firma care este filiala a unei firme mama din Olanda. Firma mama din Olanda intocmeste bilant consolidat, incluzand in situatiile ei financiare si situatia financiara a filialei din Romania. Firma din Romania vinde masini, mai exact le cumpara de la dealeri din Romania, le pune pe trailer si le vinde in Olanda. In 2023 activitatea firmei a constat in inacasare avans pentru aceste masini ...
Mai172024

Regimul special pentru bunurile second hand

de Profeanu Laura valabil la 17 Mai 2024
Intrebare: Societate cu obiect de activitate Comertul cu autoturisme si autovehicule usoare a achizitionat un autoturism in regim de marja in vederea revanzarii, acesta fiind inregistrat in contabiliate ca fond de marfa. Intrucat au trecut cele 90 de zile in care putea sa folosesca numerele provizorii este nevoita sa inmatriculeze masina si sa o ia in evidenta la primarie. In cazul in care autoturismul se ...
Mai172024

Scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri in favoarea cetatenilor straini cu statut diplomatic sau consular

de Profeanu Laura valabil la 17 Mai 2024
Intrebare: Societatea X - dealer auto, platitor de TVA in Romania, vinde un autoturism nou catre un client persoana fizica din KOSOVO cu statut diplomatic in KOSOVO. Am primit de la client o Adeverinta care atesta faptul este membru al Misiunii de Justitie a Uniunii Europene in Kosovo (EULEX ). In Kosovo personalul misiunii beneficiaza de privilegiile si imunitatile membrilor misiunii diplomatice potrivit ...
Vezi toate studiile de caz despre vanzare autoturism keyboard_double_arrow_right
Recent, Romania a fost autorizata de Consiliul Uniunii Europene sa limiteze la 50% dreptul de deducere a TVA pentru achizitia, inchirierea sau leasingul vehiculelor care sunt folosite atat in scopuri profesionale, cat si private. Masura, care a fost publicata in Jurnalul Oficial al UE sub Decizia 1641/2024, va ramane in vigoare de la 01.01.2024 pana la 31.12.2026.