Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Modificari fiscale 07 - 13 martie 2022

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

1. O. U.G. nr. 20/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri de sprijin si asistenta umanitara
 
Publicat in: M.Of. nr. 231 din 08.03.2022 
 
Ce prevede: Ordonanta de urgenta reglementeaza o serie de masuri de sprijin si asistenta umanitara in contextul conflictului armat din Ucraina.
In domeniu fiscal s-au reglementat urmatoarele masuri, aplicabile in perioada 08 martie 2022 - 31 decembrie 2022:

I. Masuri ce vizeaza acordarea de bunuri si/sau servicii, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina
 
Impozit pe profit
Pentru platitorii de impozit pe profit, pentru cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se aplica urmatoarele reguli fiscale, dupa caz:
  1. deducere limitata la calculul rezultatului fiscal (cheltuieli sociale); contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cheltuielile sociale prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si le deduc in limita cotei de pana la 5% aplicate asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii;
  2. nededucere la calculul rezultatului fiscal (sponsorizari) ; contribuabilii care efectueaza aceste cheltuieli le insumeaza cu cele prevazute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal (sponsorizari/mecenat/burse), si scad valoarea insumata a acestora din impozitul pe profit datorat, in limita prevazuta la art. 25 alin. (4) lit. i) din acelasi act normativ (valoarea minima dintre 0.75 din cifra de afaceri/20% impozit pe profit datorat);
 
Impozit pe veniturile microintreprinderilor
Pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, cheltuielile cu bunurile acordate si serviciile prestate, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina se insumeaza cu cele prevazute la art. 56 alin. (11) din Codul fiscal (sponsorizari), si valoarea insumata a acestora se scade din impozitul datorat, in limita prevazuta la art. 56 alin. (11) din acelasi act normative (20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor).
 
Impozitul pe venituile din activitati independente
In cazul persoanelor fizice care determina venitul net anual in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, sunt cheltuieli deductibile bunurile si/sau serviciile acordate gratuit ca ajutoare umanitare, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, cu conditia incadrarii acestora in aceleasi limite cu cele prevazute la art. 68 alin. (5) lit. a) si c) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa caz (sponsorizare sau cheltuieli sociale).
 
TVA
Bunurile acordate gratuit ca ajutoare umanitare de catre persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera bunuri acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal. Serviciile prestate in mod gratuit in scop umanitar de catre persoane impozabile, destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina, se considera servicii prestate in mod gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau de mecenat conform art. 271 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal.
Persoana impozabila are obligatia sa colecteze TVA, in ultima perioada fiscala a anului (decembrie 2022) daca impreuna cu alte bunuri/servicii acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsirizare se depaseste limita de 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate.
 
Intra sub incidenta acestor prevederi bunurile si/sau serviciile destinate persoanelor afectate de conflictul armat din Ucraina si care sunt acordate sau prestate in baza solicitarii.

Departamentului pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, fiind distribuite direct de catre acesta sau prin intermediul organizatiilor neguvernamentale care si-au exprimat intentia, pe baza documentelor de predare-primire a bunurilor/prestare a serviciilor.
 
Persoanele fizice, juridice si organizatiile care doresc sa sprijine actiunea umanitara pentru refugiatii din Ucraina pot completa chestionarul de pe platforma Ucraina – Impreuna ajutam mai mult
 
https://www.gov.ro/ro/ucraina-impreuna-ajutam-mai-mult
 
II. Masuri ce vizeaza acordarea unor donatii in bani
 
Persoanele fizice si persoanele juridice, cu exceptia institutiilor si autoritatilor publice, pot dona sume de bani care se colecteaza de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta intr-un cont distinct de disponibil in lei deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti  pentru acordarea de sprijin si asistenta umanitara cetatenilor straini sau apatrizilor aflati in situatii deosebite, proveniti din zona conflictului armat din Ucraina.
Campania de donare de sume se desfasoara de la intrarea in vigoare a acestei ordonante de urgenta pana la data de 31 decembrie 2022.
 
Sumele se colecteaza de catre Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta (UM 0276) in contul 50.07.03 " Disponibil din donatii aferente ajutoarelor umanitare pentru Ucraina", cod IBAN RO34TREZ700500703XXXXXXX, cod fiscal beneficiar 4203997, deschis la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.

Aceste donatii se pot achita:
- prin virament bancar, precum si online prin intermediul "Sistemului national electronic de plata" - SNEP, dezvoltat, implementat, administrat si operat de Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, disponibil la adresa www.ghiseul.ro, prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit.
- in numerar la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului sau prin intermediul POS-urilor instalate la unitatile Trezoreriei Statului. 
 
Aceste donatii:
- sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal
- se scad din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor
- sunt cheltuieli deductibile la determinarea venitul net anual, in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
 
2. Legea nr. 48/2022 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 59/2021 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 
Publicat in: M.Of. nr. 236 din 09.03.2022 
 
Ce prevede: Legea aproba O.U.G. nr. 59/2021 cu o completare a art. 315 din Codul fiscal. Aceasta completarea vizeaza mentiunea ca persoanele care aplica regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum aplica regimul pentru toate astfel de operatiuni efectuate. 
 
3. O.A.N.A.F. nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
 
Publicat in: M.Of. nr. 242 din 11.03.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aproba Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare si documentele conexe. Procedura se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse incepand cu data de 1 februarie 2022.
Procedura este adaptata schimbarilor aduse art. 169 din Codul de procedura fiscala prin O.G. nr. 11/2021, modificari ce se aplica incepand cu 01 februarie 2022.
CA regula, TVA  solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Prin exceptie, deconturile cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate:
  • pentru contribuabilii mari si mijlocii in cazul in care:
a) contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
b) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
c) pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare.
  • pentru alti contribuabili/platitori decat contribuabilii mari si mijlocii, in cazul in care:
a) contribuabilul/platitorul are inscrise in cazierul fiscal fapte care sunt sanctionate ca infractiuni;
b) organul fiscal central, pe baza informatiilor detinute, constata ca exista riscul unei rambursari necuvenite;
c) pentru contribuabilul/platitorul respectiv a fost declansata procedura de lichidare voluntara sau a fost deschisa procedura de insolventa, cu exceptia celor pentru care s-a confirmat un plan de reorganizare, in conditiile legii speciale;
d) contribuabilul/platitorul depune primul decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, dupa inregistrarea in scopuri de TVA;
e) soldul sumei negative de TVA solicitata la rambursare provine dintr-un numar de perioade mai mare decat numarul perioadelor de raportare utilizate intr-o perioada de 12 luni.

Se considera ca persoanele impozabile prezinta un risc de rambursare necuvenita a TVA daca se regasesc in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) organele fiscale primesc documente oficiale de la alte institutii, care vizeaza aspecte de natura fiscala si se constata ca au incidenta in acordarea unei rambursari necuvenite de TVA;
b) in cadrul actiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot intruni elementele constitutive ale unor infractiuni cu implicatii de natura fiscala;
c) cu ocazia inspectiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferente mai mari de 10% din suma rambursata, dar nu mai putin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a facut obiectul inspectiei fiscale ulterioare;
d) s-au constatat neconcordante semnificative, verificate si confirmate de organul fiscal, intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si/sau neconcordante semnificative intre informatiile inscrise in declaratiile informative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare depuse de persoana impozabila si cele depuse de partenerii de afaceri si transmise organului fiscal prin intermediul sistemului informatic de schimb de informatii privind TVA intre statele membre ale Uniunii Europene.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...
Apr162024

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

de Profeanu Laura 16 Apr 2024
Contribuabilii care desfasoara activitate sunt obligati sa depuna la organul fiscal declaratia unica pentru venitul estimat a se realiza, pana la data de 25 mai, inclusiv a fiecarui an. Potrivit art. 120 alin. 1) din Codul fiscal, fac exceptie contribuabilii care realizeaza venituri pentru care impozitul se retine la sursa.  Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Apr082024

Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Apr082024

O abordare prudenta in raportarile financiare

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul prudentei, reglementat de Ministerul Finantelor prin Ordinul 1802/2014 la punctul 51, stabileste fundatia pe care se construieste intreaga structura a raportarii financiare. Acest principiul subliniaza necesitatea recunoasterii si evaluarii pe o baza precauta, cu scopul de a evita supraevaluarea activelor si veniturilor sau subevaluarea datoriilor si cheltuielilor. Aceasta inseamna ...