Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 25 Aprilie 2024

Modificari fiscale 09 – 15 ianuarie 2023

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil

  1. O.M.F. nr. 4.268/2022 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile
 
Publicat in: M.Of. nr. 22  din  09.01.2023
 
Ce prevede:  Ordinul aproba principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale.
 
Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sunt urmatoarele:
 
a) pentru societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1 alin. (1)-(3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Subunitatile din Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, sediile permanente ale persoanelor juridice cu sediul in strainatate, precum si persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania depun situatii financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Fac exceptie subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European si sediile permanente ale persoanelor juridice cu sediul in Spatiul Economic European.
Persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala
 
  1. O.A.N.A.F. nr. 2.559/2022 privind aprobarea Procedurii de stabilire a taxei pe valoarea adaugata datorata in Romania, potrivit art. 294 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, de catre Comisia Europeana sau de catre o agentie ori un organism infiintat in temeiul dreptului Uniunii Europene, aferenta contravalorii livrarii/prestarii pentru care s-a aplicat scutirea de taxa, potrivit art. 294 alin. (1) lit. k1) din Codul fiscal, dar destinatia bunurilor/serviciilor a fost schimbata, precum si a modelului si continutului unor formulare
 
Publicat in: M.Of. nr. 29  din  10.01.2023
 
Ce prevede:  Ordinul aproba procedura de stabilire a taxei pe valoarea adaugata datorata in Romania, potrivit art. 294 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, de catre Comisia Europeana sau de catre o agentie ori un organism infiintat in temeiul dreptului Uniunii Europene, aferenta contravalorii livrarii/prestarii pentru care s-a aplicat scutirea de taxa, potrivit art. 294 alin. (1) lit. k1) din Codul fiscal, dar destinatia bunurilor/serviciilor a fost schimbata, precum  si formularele conexe acestei proceduri.
 
 
  1. Legea nr. 34/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 
Publicat in: M.Of. nr. 36  din  12.01.2023
 
Ce prevede:  Legea introduce o serie de facilitati fiscale pentru veniturile din activitati independente si veniturile din salarii in vederea sustinerii practicarii sportului, astfel:
 
La determinarea venitului net din activitati independente:  sunt cheltuieli deductiible limitat contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere. Deductibilitatea este limitata la echivalentul in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
  • Se aplica sumelor platite incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi
 
Pentru veniturile din salarii, incepand cu veniturile aferente lunii februarie 2022:
  • sunt neimpozabile si neincluse in baza de calcul a contributiilor sociale, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii, limita aplicabila asupra tuturor veniturilor mentionate la art. 76 alin. (4 indice 1) respectiv art. 142 lit. aa indice 1) din Codul fiscla, contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana."
  • Se deduce la calculul impozitului pe veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza, contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual. Abonamentul vizeaza servicii furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (3), in limita aceluiasi plafon, indiferent de numarul de persoane.
 
  1. Legea 39/2023 pentru completarea art. 291 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 
Publicat in: M.Of. nr. 40  din  13.01.2023
 
Ce prevede:  Incepand cu 16 ianuarie 2023, se aplica cota TVA de 5% pentru urmatoarele operatiuni introduse la art. 291 alin. (3) din Codul fiscal:
 
- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de PM stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele de proiectare ecologica aplicabile cazanelor cu combustibil solid si in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere in aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European si a Consiliului in ceea ce priveste cerintele in materie de proiectare ecologica aplicabile aparatelor pentru incalzire locala cu combustibil solid si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetica si de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuintelor, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a solutiilor complete, dupa caz;
-  livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de incalzire cu emisii scazute de inalta eficienta care se incadreaza in valorile de referinta pentru emisiile de PM stabilite in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.189 al Comisiei si in anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1.185 al Comisiei si carora li s-a atribuit o eticheta energetica a Uniunii Europene pentru a demonstra intrunirea criteriului mentionat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1.369 al Parlamentului European si al Consiliului, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a solutiilor complete, dupa caz, destinate cladirilor administratiei publice centrale sau locale, cladirilor entitatilor aflate in coordonarea/subordonarea acestora, cu exceptia societatilor comerciale."
  1. Legea nr. 36/2023 pentru modificarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
 
Publicat in: M.Of. nr. 36  din  12.01.2023
 
Ce prevede:  Legea aduce modificari Legii contabilitatii 82/1991 si O.U.G. nr. 28/1999 cu privire la termenul de pastrare a documentelor:
 
Legea nr. 82/1991
 
Persoanele care au obligatia de a organiza contabilitatea si care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva acestor persoane timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.
 
O.U.G. nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
 
- memoria fiscala trebuie sa permita obligatoriu acumulari progresive ale datelor, fara ca acestea sa poata fi modificate sau sterse, precum si conservarea in timp a acestora pe o perioada de 5 ani.
- registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica se arhiveaza si se pastreaza pe o perioada de 5 ani, calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost emise. Obligatia privind arhivarea si pastrarea raportului fiscal de inchidere zilnica pe o perioada de 5 ani nu se aplica operatorilor economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale care nu inglobeaza constructiv dispozitivul de imprimare.
La umplerea memoriei fiscale, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a defectarii, ori cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse motive, precum si in cazul in care acestia isi inceteaza activitatea, sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr122024

Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit

de Profeanu Laura 12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...
Apr082024

Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...