Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Iulie 2024

Modificari fiscale 24 - 30 iunie 2024


1. O.A.N.A.F. nr. 1332/2024 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
Publicat in: M.Of. nr. 585 din 25.06.2024
Ce prevede: Prin acest ordin se introduce in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat ce se declara in formularul 100 obligatia reprezentand accize pentru produse cu nicotina, care nu contin tutun, destinate consumului pe cale orala, prezentate sub forma de pulbere sau particule sau in orice combinatie a formelor respective, comercializate in portii ambalate in pliculete. Instructiunile de completare se adapteaza in mod corespunzator. 
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

2. O.U.G. nr. 78/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
Publicat in: M.Of. nr. 596 din 26.06.2024
Ce prevede: Ordonanta de urgenta aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce intra in vigoare la data de 01 iulie 2024:
- Carificarea teritoriului fiscal din perspectiva taxei pe valoarea adaugata si a accizelor, in contextul aplicarii unui tratament unitar, din punct de vedere vamal si fiscal, operatiunilor legate de activitatile de explorare si exploatare a zacamintelor minerale naturale din zona contigua sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra, 
- Abrogarea prevederii conforam careia ajustarea TVA pentru bunuri de capital nu se efectueaza daca suma rezultata este neglihabila (1.000 lei conform normelor).
- Implementarea de la 01 ianuarie 2025 a unui regim special TVA  aplicabil in cazul sistemului de garantie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile - SGR
Garantia aferenta produselor in ambalaje SGR perceputa de producatori, distribuitori si comercianti in cadrul sistemului SGR nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri/prestari de servicii in sfera taxei pe valoarea adaugata.
Ambalajele SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic se considera livrare de bunuri efectuata de administratorul SGR. Faptul generator intervine in ultima zi a anului calendaristic iar baza de impozitare a livrarii de bunuri reprezinta diferenta intre valoarea garantiilor primite si valoarea garantiilor returnate de administratorul SGR intr-un an calendaristic, exclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta.
- Includerea in definitia tutunului brut si a tutunului frunza neprelucrata, inainte de a fi introdus in procesul de fermentare, astfel cum este definit la art. 1 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/2001 privind instituirea sistemului de declaratii de livrare a tutunului brut, aprobata cu modificari prin Legea nr. 326/2002.
 
3. O.A.N.A.F. nr.  1.337/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport
Publicat in: M.Of. nr. 597 din 27.06.2024
Ce prevede: Ordinul adopta o procedura noua pentru toate transporturile ce fac obiectul sistemului e-transport, inclusiv transporturile internationale si aborga procedura anterioara aprobata prin OANAF 2545/2022. Noua procedura mentine pragurile in functie de care transporturile intra sub incidenta sistemului RO e-transport, respectiv categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg, sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
 
4. Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 31/2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 600 din 27.06.2024
Ce prevede: Legea aproba cu modificari Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31 din 28 martie 2024 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative. Modificarile aduse reglementarilor Codului fiscal vizeaza conditiile pentru aplicarea scutirilor de TVA prevazuta la art. 295 alin. (5) lit. a indice 1 si b indice 1din Codul fiscal. Scutirea se aplica daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: sa nu isi schimbe destinatia de unitati spitalicesti si atat unitatile spitalicesti, cat si partile sociale detinute de entitatile nonprofit in cadrul societatilor care detin astfel de unitati spitalicesti sa nu fie instrainate catre entitati private timp de 20 de ani de la data aplicarii scutirii de TVA, iar profitul obtinut sa fie reinvestit pentru dezvoltarea unitatilor spitalicesti in cauza sau pentru prestarea de servicii medicale cu titlu gratuit pentru persoanele defavorizate, stabilite conform procedurilor interne;"
Se restituie TVA, inclusiv pentru operatiunile pentru care exigibilitatea TVA a intervenit si inainte de intrarea in vigoare a acestei legi, potrivit prevederilor art. 294 alin. (6) lit. b) din Codul fiscal, pentru achizitiile de bunuri/servicii prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a)-b1) efectuate anterior datei de intrare in vigoare a acestei legi de catre societati detinute integral de entitatile nonprofit inscrise in Registrul public organizat de A.N.A.F. in baza prevederilor art. 25 alin. (41) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Sunt eligibile pentru restituirea TVA:
a) achizitiile de servicii si/sau de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si a1) din Codul fiscal in masura in care se face dovada ca sunt aferente unor lucrari in curs de executie de natura investitiilor la unitati spitalicesti, la data intrarii in vigoare a prezentei legi;
b) achizitiile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. b) si b1) din Codul fiscal efectuate in perioada in care au avut loc lucrarile prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) si a1) 
 
5. O.A.N.A.F. nr.  1.337/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata datorate de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si a modelului si continutului unor formulare
Publicat in: M.Of. nr. 605 din 28.06.2024
Ce prevede: Ordinul aproba procedura privind stabilirea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata datorate de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, respective persoane al caror cod TVA a fost anulat de organelle fiscale din oficiu, precum si documentele conexe acestei proceduri:
a) "Notificare privind nedeclararea taxei pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
b) "Invitatie privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, in cazul neprezentarii la primul termen stabilit de organul fiscal in vederea audierii";
c) "Referat privind impunerea din oficiu a taxei pe valoarea adaugata datorate de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"
d) "Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adaugata datorate de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal"(190);
e) "Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adaugata datorate de catre persoanele impozabile prevazute la art. 11 alin. (6) si (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" (191).
 
6. O.A.N.A.F. nr.  1.330/2024 pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularului 120 ''Decont privind accizele''
Publicat in: M.Of. nr. 605 din 28.06.2024
Ce prevede: Ordinul aproba un model nou pentru formularul 120 ce se va utilizeaza incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2024, model adaptat modificarilor legislative din domeniul accizelor aplicabile in anul 2024.
 
7. O.U.G. nr. 87/2024 privind modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
Publicat in: M.Of. nr. 605 din 28.06.2024
Ce prevede: in domeniul e-TVA ordonanta aduce urmatoarele modificari si completari prevederilor introduse recent prin OUG 70/2024:
- Decontul precompletat RO e-TVA se transmite pana la data de 5 inclusiv a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de taxa pe valoarea adaugata – anterioar era prevazuta data de 20 a lunii urmatoare. 
- Majorarea valorii absolute de la 1.000 lei la 5,000 lei pentru stabilirea diferentelor semnificative.
- Majorarea termenului pentru a transmite rezultatul verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate prin «Notificarea de conformare RO e-TVA», ca raspuns la aceasta, de la 10 la 20 de zile de la data primirii notificarii. 
- «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se ia in considerare la stabilirea indicatorilor de risc fiscal, pana la data de 1 ianuarie 2025.
- «Notificarea de conformare RO e-TVA» nu se aplica:
a) in situatia unor erori materiale;
b) in situatia in care nu exista suficiente informatii din bazele de date ale organului fiscal pentru anumite randuri din decontul e-TVA precompletat sau aceste informatii din bazele de date nu sunt corelate;
c) alte situatii prevazute prin ordin al ministrului finantelor. "
- modificarea sanctiunilor pentru neindelinirea obligatiei de a rasunde la notificare in termenul de 20 de zile astfel: amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice."
 
- Prevederile privind raspunsul la notificarea de conformare, precum si celelalte prevederi de la art. 5 alin. (8)-(10), art. 7 si art. 8 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
 
- Prevederile art. 5-8 se aplica in cazul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, incepand cu data de 1 august 2025.
 
In domeniul e-Factura ordonanta aduce urmatoarele modificari si completari prevederilor introduse recent prin OUG 69/2024:
- Pana la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului national RO e-Factura pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale. Pana la data de 1 iulie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania care livreaza bunuri/presteaza servicii catre aceste persoanenu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.

In domeniul e-Transport se introduce o exceptie de la aplicarea sanctiunilor pana la 01 ianuarie 2025 pentru transporturile internationale pentru utilizatorii care la data realizarii transportului international de bunuri au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare).
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre e-transport

Exceptii de la obligativitatea monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport

de Profeanu Laura 06 Iul 2024
OUG 41/2022 a stabilit un cadru obligatoriu pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, prin sistemul RO e-Transport. Cu toate acestea, exista anumite exceptii la aceasta regula, menite sa faciliteze operatiunile in anumite contexte fara a compromite securitatea sau eficienta fiscala. 1. Exceptii legate de natura si destinatia bunurilor Conform modificarilor aduse art. 16 din OUG ...
Iul122024

Cod UIT pentru bunuri fara risc fiscal ridicat, transportate rutier pe teritoriul national

de Profeanu Laura valabil la 12 Iul 2024
Intrebare: Societatea primeste de la un colaborator din aceeasi localitate pe baza de aviz, tesatura pentru a presta serviciul de croit pe baza de tipar. Ulterior clientul ridica partile croite de la sediul nostru pe baza de aviz si factura. In general aceasta tesatura care o primim spre prelucrare si produsele rezultate in urma prestarii noastre de serivici (partile croite) sunt sub 500 kg si valorea sub ...
Iul122024

Codul UIT pentru achizitii intracomunitare cu trenul

de Profeanu Laura valabil la 12 Iul 2024
Intrebare: Va adresez o intrebare in legatura cu codul UIT, pentru o intrare in tara prin transport intermodal. Remorca este incarcata pe tren in Germania, care intra in Romania prin Vama Curtici (care nu este mentionata in E-transport, deci imposibil de mentionat la emiterea UIT). Deci intra in tara prin Curtici, de unde este preluata remorca de un cap tractor disponibil. Cum procedam in acest caz? ...
Iul132024

Tratamentul contabil si fiscal al amenzii si al marfurilor confiscate

de Alexandru Palaghia valabil la 13 Iul 2024
Intrebare: Cum se inregistreaza in contabilitate amenda si contravaloarea bunurilor confiscate pentru neprezentarea codului UIT? Pot fi acestea achitate in 15 zile la jumatate din valoare?
Iul112024

Codul UIT pentru bunuri sub 500 kg si sub 10.000 lei

de Profeanu Laura valabil la 11 Iul 2024
Intrebare: Suntem o firma care activam in industria automotive. Daca marfa este compusa dintr-o matrita, iar matrita este compusa din mai multe feluri de metal, are sub 500 ks si valoarea sub 10.000 lei ( fiind servicii reparatii), transportul este intern, avem nevoie de cod UIT? Multumesc.
Iul112024

E-Transport

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Iul 2024
Intrebare: Va rugam frumos sa ne spuneti daca pentru bunurile inchiriate din UE exista obligativitatea obtinerii codului UIT. Va intrebam pentru ca transportatorul/furnizorul a solicitat acest cod. Multumesc!
Vezi toate studiile de caz despre e-transport keyboard_double_arrow_right