Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Aprilie 2024

Modificari fiscale 28 martie - 03 aprilie 2022

Raspuns oferit de
Irina Dumitrescu

Irina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
05 Apr 2022


1. O. A.N.A.F. nr. 449/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 64/2022 privind aplicarea prevederilor art. II din Legea nr. 259/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilitati persoanelor care domiciliaza sau lucreaza in unele localitati din Muntii Apuseni si in Rezervatia Biosferei ''Delta Dunarii'', precum si privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa
 
Publicat in: M.Of. nr. 298 din 28.03.2022 
 
Ce prevede: Ordinul completeaza "Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat" ce se declara in formularul 100 cu Impozitul pe profit datorat in conformitate cu prevederile art. 403 din Codul fiscal, respectiv impozitul pe profit datorat pentru transferurile de active, de rezidenta fiscala si/sau de activitate economica desfasurata printr-un sediu permanent. Impozitul pentru acest transfer se declara trimestrial.
 
2. O. M.F. nr. 376/2022 pentru aprobarea nivelului accizei specifice la tigarete
 
Publicat in: M.Of. nr. 305 din 30.03.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aproba nivelul accizei specifice la tigarete in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 inclusiv la nivelul sumei de 417,957 lei/1.000 tigarete.
 
3. O. M.F. nr. 340/2022 pentru punerea in aplicare a Deciziei (UE) 2021/2.313 a Comisiei din 22 decembrie 2021 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2022
 
Publicat in: M.Of. nr. 324  din 01.04.2022 
 
Ce prevede: Ordinul aproba procedura de aplicare a scutirii de taxe si TVA la import conform Deciziei (UE) 2021/2.313 a Comisiei din 22 decembrie 2021 precum si lista bunurilor care pot fi importate in acets regim. 
 
Conform art. 1 din Decizia (UE) 2021/2.313, marfurile sunt admise in regim de scutire de taxe la import, in sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009, si sunt exonerate de la plata taxei pe valoarea adaugata (TVA) in cazul importurilor definite la articolul 2 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2009/132/CE atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
  • a) marfurile sunt destinate uneia dintre urmatoarele utilizari:
(i) distribuirea gratuita de catre organismele si organizatiile mentionate la litera (c) catre persoanele contaminate sau cu risc de a fi contaminate cu COVID-19 sau implicate in combaterea epidemiei de COVID-19;
(ii) punerea, in mod gratuit, la dispozitia persoanelor contaminate sau cu risc de a fi contaminate cu COVID-19 sau implicate in combaterea epidemiei de COVID-19, marfurile ramanand in proprietatea organismelor si organizatiilor mentionate la litera (c);
  • b) marfurile indeplinesc cerintele prevazute la articolele 75, 78, 79 si 80 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 si la articolele 52, 55, 56 si 57 din Directiva 2009/132/CE;
  • c) marfurile sunt importate pentru a fi puse in libera circulatie de catre sau in numele unor organizatii de stat, inclusiv organisme de stat, organisme publice si alte organisme de drept public sau de catre sau in numele unor organizatii aprobate de autoritatile competente din statele membre.
De asemenea, marfurile sunt admise cu scutire de taxe la import, in sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009, si sunt exonerate de TVA in cazul importurilor definite la articolul 2 alineatul (1) litera (a) din Directiva 2009/132/CE atunci cand sunt importate pentru a fi puse in libera circulatie de catre sau in numele unor organizatii de ajutor umanitar in caz de dezastru in vederea satisfacerii necesitatilor acestora pe perioada in care ofera ajutor in caz de dezastru persoanelor contaminate sau cu risc de a fi contaminate cu COVID-19 sau implicate in combaterea pandemiei de COVID-19.

Potrivit O.M.F. nr. 340/2022 prin organizatii aprobate de autoritatile competente din statele membre se intelege organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF prin unitatile sale subordonate sa beneficieze de o astfel de scutire.
 
4. Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative

Publicat in: M.Of. nr. 315  din 31.03.2022 
 
Ce prevede: Modificarile vizeaza:

1. anularea diferentele de obligatii fiscale principale si/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a calificarii ulterioare de catre organul fiscal a sumelor reprezentand indemnizatii sau orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada delegarii, detasarii sau desfasurarii activitatii pe teritoriul altei tari, de catre angajati ai angajatorilor romani care si-au desfasurat activitate pe teritoriul altei tari, aferente perioadelor fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 si data intrarii in vigoare a acestei legi, si neachitate. Pentru aceeasi perioada, organul fiscal nu mai reincadreaza sumele de aceasta natura si nu emite o decizie de impunere in legatura cu o astfel de reincadrare.
Diferentele de obligatii fiscale principale si/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a reincadrarii sumelor, aferente perioadelor fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 si data intrarii in vigoare a acestei legi, stinse prin orice modalitate prevazuta la art. 22 din Codul de procedura fiscala, se restituie contribuabililor. Restituirea se face la cererea contribuabililor, in cadrul termenului de prescriptie care incepe sa curga de la data intrarii in vigoare a acestei legi.
Anularea obligatiilor fiscale se efectueaza din oficiu de catre organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligatiilor fiscale, care se comunica contribuabilului.
Procedura de aplicare a acestor prevederi urmeaza sa se aprobe prin ordin al presedintelui A.N.A.F., in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a legii.

2. Indemnizatia de mobilitate dobandeste regimul fiscal al diurnei.

3. pe langa limita de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice se introduce un plafon  suplimentar pentru a fi neimpozabile si neincluse in baza de calcul a contributiilor sociale - 3 salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat/ 3 remuneratii prevazute in raportul juridic.

4. Reincadrarea fiscala a sumelor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, a indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, a prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate, primite de salariati, poate fi realizata de organele fiscale in temeiul art. 11 alin. (1) din Codul fiscal, in urma controalelor realizate de organele competente ale Inspectiei Muncii, prin care se constata situatiile de delegare, detasare, detasare transnationala in care se pot afla salariatii, dupa caz, potrivit legii.

Inspectia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de munca, are obligatia sa confirme, in baza documentelor prezentate de catre angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizatiei de delegare, indemnizatiei de detasare, inclusiv a indemnizatiei specifice detasarii transnationale, prestatiei suplimentare acordate in baza clauzei de mobilitate:
  • la cererea autoritatilor si institutiilor publice, precum si a oricaror alte entitati;
  • din oficiu, ca urmare a actiunilor de control proprii, caz in care, in vederea valorificarii, rezultatul constatarilor se comunica organului fiscal competent din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr152024

Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024

de Profeanu Laura 15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel: a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr082024

Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Apr082024

O abordare prudenta in raportarile financiare

de Profeanu Laura 08 Apr 2024
Principiul prudentei, reglementat de Ministerul Finantelor prin Ordinul 1802/2014 la punctul 51, stabileste fundatia pe care se construieste intreaga structura a raportarii financiare. Acest principiul subliniaza necesitatea recunoasterii si evaluarii pe o baza precauta, cu scopul de a evita supraevaluarea activelor si veniturilor sau subevaluarea datoriilor si cheltuielilor. Aceasta inseamna ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb132024

Creste nivelul accizei specifice la tigarete

de Profeanu Laura 13 Feb 2024
Incepand de la 1 aprilie 2024, agentii economici care opereaza in domeniul comercializarii produselor de tutun se vor confrunta cu modificari semnificative ale accizelor aplicabile tigaretelor. Prin publicarea Ordinului Ministrului Finantelor (MF) nr. 265/2024 in Monitorul Oficial, se anunta o crestere a nivelului accizei specifice pentru tigarete, o schimbare ce va avea implicatii directe asupra ...