Modificari fiscale 30 decembrie 2024 - 05 ianuarie 2025

03 Ian 2025
 1. O.A.N.A.F. nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 ''Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice''
 Publicat in: M.Of. nr.1327  din  31.12.2024
 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" ce se va utiliza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pentru anul 2024, precum si pentru declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre persoanele fizice care opteaza pentru plata contributiei in cursul anului 2025.
 2. O.M.F. nr. 6.830/2024 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 46 indice 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
 Publicat in: M.Of. nr.1332 din 31.12.2024
 Ce prevede:  Ordinul stabileste persoanele juridice romane sau straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri sau presteaza servicii pe teritoriul Romaniei desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale care intra sub incidenta prevederilor art. 46 indice 2 din Codul fiscal pentru impozitul suplimentar datorat pentru perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025.
 Persoanele juridice romane sau straine care in mod individual ori intr-o forma de asociere livreaza bunuri sau presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sunt cele care desfasoara activitati, principale sau secundare, in sectoarele petrol si gaze naturale corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN:
 - 0610 - "Extractia petrolului brut";
 - 0620 - "Extractia gazelor naturale";
 - 0910 - "Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale";
 - 1920 - "Fabricarea produselor obtinute prin rafinarea petrolului";
 - 3522 - "Distributia combustibililor gazosi, prin conducte";
 - 3523 - "Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte";
 - 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", dupa caz;
 - 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate", respectiv "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule";
 - 4950 - "Transporturi prin conducte".
 3. O.U.G. nr. 154/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu
 Publicat in: M.Of. nr.1325 din 30.12.2024
 Ce prevede: Ordonanta aduce urmatoarele modificari si completari cu privire la contributiile datorate pentru ambalajele ce fac obiectul SGR:
 - contributia prevazuta la art. 9 lit. z din OUG 196/2005, datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata produse ambalate in ambalaje primare nereutilizabile prevazute in Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021,  nu se datoreaza pentru perioada de implementare cuprinsa intre 1 ianuarie si 31 decembrie a anului 2024;
 - se stabilesc obligatii suplimentare pentru administratorul SGR in cazul neindeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, pentru anul 2024.
 - contributia de 2 lei/kg prevazuta laart. 9  lit. d) din OUG 196/2005, datorata de operatorii economici prevazuti la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, pentru fiecare tip de material continut in ambalaje SGR, se plateste prin intermediul administratorului sistemului de garantie-returnare, plata facandu-se pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri corespunzatoare obiectivelor minime anuale privind valorificarea sau incinerarea in instalatii de incinerare cu valorificare de energie si, respectiv, reciclarea si cantitatile care intra in instalatii de valorificare/reciclare. 
 - contributia de la lit. d) se achita de catre operatorii economici prevazuti la aceasta literea pentru  cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare ambalajelor primare nereutilizabile pe care nu le-au raportat, incepand cu data de 1 ianuarie 2024, ca ambalaje SGR administratorului sistemului de garantie-returnare.
 - administratorul sistemului de garantie-returnare este obligat sa declare semestrial catre Administratia Fondului pentru Mediu, pana la data de 25 a lunii urmatoare semestrului de raportare, cantitatile de ambalaje, respectiv cantitatile de deseuri de ambalaje valorificate in numele producatorilor cu care are contract in vederea indeplinirii obligatiilor prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 4. H.G. nr. 1.709/2024 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile
 Publicat in: M.Of. nr.1325 din 30.12.2024
 Ce prevede:  Hotararea aduce urmatoarele modificari si completari H.G. nr. 1.074/2021:
 • Se introduc noi obligatii comerciantilor:
 - sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR si care nu au contractul incheiat cu administratorul SGR valabil sau de la distribuitori ai acestor producatori;
 - sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24 si nu sunt inregistrate in registrul ambalajelor SGR;"
 • Se extinde pana la 30 iunie 2025 termenul pana l;a care pot fi comercializate produsele aflate in stoc la data de 30 noiembrie 2023 
 • Noi obligatii si sanctiuni pentru adrministratorul SGR
 5. O.U.G. nr. 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene
 Publicat in: M.Of. nr.1334  din  31.12.2024
 Ce prevede:  Ordonanta aduce urmatoarele modificari in domeniul fiscal:
 I. Impozitul pe dividende
  
 - majorarea impozitului pe dividende la 8 la 10% pentru persoane fizice si juridice, rezidente ori nerezidente. Cota de 10% se aplica veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2025.
 In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, aprobate potrivit legii.
 II. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
  
 - reducerea cifrei de afaceri pentru microintreprinderi de la 500.000 euro la 250.000 euro in 2025, respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026. 
 Pentru anul fiscal 2025/2026, limita veniturilor realizate, reprezentand echivalentul in lei a 250.000 euro, respectiv echivalentul in lei a 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, se verifica pe baza veniturilor realizate de catre persoana juridica romana la data de 31 decembrie 2024, respectiv la data de 31 decembrie 2025. 
 - eliminarea conditiei privind ponderea veniturilor din management si consultanta pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor. 
 - actualizarea prevederilor ce au la baza coduri CAEN cu modificarile in Clasificarea activitatilor din economia nationala  aduse prin OINS 377/2024.
 III. Impozit pe venit si contributii sociale
  
 - eliminarea facilitatilor pentru persoanele fizice care obtin venituri din salarii si assimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, la  angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii precum si angajatorii care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara
 - pentru sectorul constructii salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata incepand cu data de 1 ianuarie 2025 este de 4.582 lei lunar
 - pentru sectorul agricol si industria alimentara, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va fi de 4.050 lei lunar.
 - Reglementarea facilitatii privind neimpozitarea si neincluderea in baza de calcul a contributiilor a sumei de 300 lei pentru veniturile aferente lunilor ianuarie-decembrie 2025 inclusiv
 In cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
 a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile;
 b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a include contravaloarea tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, respectiv indemnizatia de hrana, dupa caz, acordate potrivit legii, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.300 lei inclusiv.
 IV. Introducerea impozitului pe constructii special in cota de 1%
  
 Acest impozit se aplica pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe
 Impozitul pe constructii se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea cladirilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri. Intra sub incidenta acestor prevederi si valoarea cladirilor din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe cladiri. In situatia constructiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
 Contribuabilii pentru care anul fiscal este diferit de anul calendaristic aplica acest impozit incepand cu anul fiscal modificat care incepe in anul 2025.
 Impozitul pe constructii se plateste in doua rate egale pana la datele de 30 iunie, respectiv 31 octombrie inclusiv.
Cum vi s-a parut articolul?
				 Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
			
			Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
		Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre declaratia unica
22Oct2025
			Impozit pe venituri din cedarea titlurilor de participare
			 de 
				Alexandru Palaghia			
			 valabil la 22 Oct 2025
		
					
			Intrebare: 
 Un cetatean britanic cu rezidenta fiscala in Malta, detine 100% o companie in Romania cu codul CAEN productie de energie electrica. Societatea detine terenuri in valoare de 700.000 lei, o investitie in curs de 11.000.000 lei (amenjare parcuri de panouri fotovoltaice) si drepturi de superficie in suma de 3.000.000 lei. Va rog sa-mi spuneti, in cazul in care asociatul vinde partile sociale catre  ... 
			
	08Oct2025
			Venituri persoana fizica din drepturi de proprietate intelectuala
			 de 
				Gina Popescu			
			 valabil la 08 Oct 2025
		
					
			Intrebare: 
 Venituri din promovare produse pe Tik Tok - 100 eur + 500 lei produse care se dau pt testare (hrana pt animale) si plante (de plantat in gradina la care se face un video).
 Contractul este unul de drepturi de autor/creator, Suma de 100 eur se vireaza in contul creatorului si produsele de 500 lei (mancare animale + plante) sunt trimise creatorului.
 - Ce taxe retine creatorul, daca  ... 
			
	06Oct2025
			CASS. Dividende. Declaratia unica
			 de 
				Vera Constantin			
			 valabil la 06 Oct 2025
		
					
			Intrebare: 
 La ce data are obligatia de a depune declaratia unica pentru plata CASS o persoana fizica ce incaseaza dividende peste plafon in 2025? Multumesc!
			
	30Sep2025
			Radiere PFA. Aspecte fiscale
			 de 
				Ionut Jinga			
			 valabil la 30 Sep 2025
		
					
			Intrebare: 
 PFA care a accesat fonduri europene in anul 2017, iese de sub monitorizare in octombrie 2025, bunuri: agropensiune, ambarcatiune si motor. Titularul doreste sa radieze PFA-ul insa ce se intampla cu bunurile aceastea? Trec pe persoana fizica - CNP - fara sa se plateasca impozit catre ANAF? Se poate face trecerea la notar? Care este procedura? Va multumesc!
			
	30Sep2025
			Obligatii fiscale PFA (declaratia unica si alte aspecte fiscale)
			 de 
				Ionut Jinga			
			 valabil la 30 Sep 2025
		
					
			Intrebare: 
 Un PFA inregistrat la ANAF cu CIF cum va depune declaratia unica, pe baza CIF-ului sau CNP-ului?
 In afara de declaratia unica mai depune si alte declaratii?
 Facturile emise de pfa se depun in SPV?
 Daca impozitarea se face pe baza CIF-ului persoana fizica mai depune si ea declaratia unica?
 Va multumesc!
			
	21Sep2025
			Venituri din cedarea folosintei bunurilor detinute in comun. Coproprietari. Depunere declaratie unica si formularul C168.
			 de 
				Nicolae Liviu			
			 valabil la 21 Sep 2025
		
					
			Intrebare: 
 In cazul incheierii unui contract de inchiriere intre o persoana fizica si o SRL, care sunt obligatiile declarative si de plata pentru proprietari - mentionam faptul ca sunt doi co-proprietari (sot si sotie). Va multumim!
			
	Vezi toate studiile de caz despre declaratia unica keyboard_double_arrow_right



			Un produs marca 