Modificari fiscale 31 ianuarie - 06 februarie 2022

10 Feb 2022
1. O.AN.A.F. nr. 77/2022 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA
Publicat in: M.Of. nr. 95 din 31.01.2022
Ce prevede: Ordinul aproba un nou model pentru declaratia 394. Modificarile vizeaza adaptarea formularului pentru declararea corespunzatoare a livrarilor de gaze naturale pentru care se aplica taxarea inversa. Noul formular se utilizeaza incepand cu operatiunile derulate de la data de 1.04.2022.
2. O.A.N.A.F. nr. 83/2022 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.721/2021 privind organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabili, precum si privind unele obligatii declarative
Publicat in: M.Of. nr. 95 din 31.01.2022
Ce prevede: Ordinul introduce o situatie specifica ce ii vizeaza pe contribuabilii mari selectati in functie de criteriul continuitatii. Acestia vor fi scosi din administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili si preluati spre administrare de catre organele fiscale in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal daca inregistreaza o scadere a cifrei de afaceri raportate in situatiile financiare aferente anului 2020, comparativ cu cele aferente anului 2019, in procent mai mare de 50%, sau daca au declarat in situatiile financiare aferente acestor ani cifra de afaceri zero.
3. O.A.N.A.F. nr. 80/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare
Publicat in: M.Of. nr. 96 din 31.01.2022
Ce prevede: Ordinul modifica procedura privind redirectionarii sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit. Principalele modificari vizeaza procedura pentru contribuabilii care opteaza pentru depunerea cererii privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat (formularul 230) la entitatea nonprofit/unitatea de cult, beneficiara a sumei. Astfel, conform Codului fiscal, contribuabilii prevazuti la art. 681 alin. (7), art. 72 alin. (8), art. 78 alin. (6), art. 82 alin. (6), art. 101 alin. (12) si art. 123 alin. (4) pot opta pentru depunerea cererii la entitatea nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii/unitatea de cult, beneficiara a sumei. Entitatea nonprofit/unitatea de cult are obligatia de a transmite, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, la organul fiscal competent un formular prin care centralizeaza cererile primite de la contribuabili, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, sub sanctiunea decaderii.
4. O.U.G. nr. 11/2021 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene
Publicat in: M.Of. nr. 97 din 31.01.2022
Ce prevede: Principalele modificari vizeaza:
a. Codul de procedura fiscala
- modificari procedurale privind solutia fiscala individuala anticipata. Aceasta, ori respingerea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate se aproba prin ordin al ministrului finantelor, spre deosebire de situatia anterioara acestea se stabileasu prin ordin al presedintelui A.N.A.F.. Termenul maxim pentru solutionarea cererii de emitere a solutiei fiscale individuale anticipate este majorat de la 3 luni, la 6 luni.
- contribuabilii care pun la dispozitie o interfata electronica prin care se faciliteaza tranzactiile comerciale online vor fi obligati sa furnizeze periodic organului fiscal central informatii referitoare la tranzactiile desfasurate prin intermediul acesteia, informatiile/modelul declaratiei urmand a fi aprobat prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
- entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu mai au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului (fara a mai urma o procedura pentru a obtine un regim derogatoriu). Celelalte entitati nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor. Aceste exceptari inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
- extinderea competentei de efectuare a inspectiei fiscale/verificarii documentare.
- completarea prevederilor privind restituirea impozitelor retinute in plus pentru situatia in care din regularizarea anuala a dividendelor distribuite partial in cursul anului, potrivit art. 67 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, rezulta sume de restituit de la buget, platitorul de dividende depune la organul fiscal competent o declaratie de regularizare/cerere de restituire, dupa restituirea de catre asociati sau actionari a dividendelor platite sau dupa aprobarea situatiilor financiare anuale in cazul dividendelor interimare distribuite neplatite, pana la implinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere restituirea. Pentru diferentele de restituit sunt aplicabile prevederile art. 167 sau 168, dupa caz.
- introducerea posibilitatii de depunere a cererii de esalonare la plata si de catre debitorii aflati in procedura insolventei, cu conditia ca acestia sa iasa din procedura insolventei pana la emiterea deciziei de esalonare la plata.
b. Codul fiscal
- ordonanta abroga prevederile din Codul fiscal privind reportarea sponsorizarilor atat la calculul impozitului pe profit cat si in cazul impozitului pe veniturile microintrerpinderilor, ca o consecinta a modificarilor introduse deja prin Legea 322/2021.
- diverse corelari tehnice cu prevederi legislative existente.
- instituirea obligatiei notarilor publici de declarare a tranzactiilor din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil (450.000 lei).
- modificari in domeniul accizelor privind autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor inregistrati, a exportatorilor inregistrati si importatorilor autorizati, procedurile privind deplasarea intracomunitara a produselor energetice in regim suspensiv de accize, pe cale maritima sau pe cai navigabile interioare, actualizarea codurilor NC pentru produsele supuse regimului accizelor nearmonizate s.a.
c. Alte modificari
- prorogarea pana la data de 31 decembrie 2022 a obligatiei operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale de a dota automatele cu case de marcat electronice fiscale.
- scutirea de impozit a contribuabililor obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, pentru o perioada de 180 de zile calculata de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante. Contribuabilii recalculeaza, in mod corespunzator, impozitul specific stabilit potrivit Legii nr. 170/2016, cu completarile ulterioare, aferent anului 2022, prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu diferenta dintre numarul de 365 de zile calendaristice si numarul de 180 de zile calendaristice.
5. O.M.F. nr. 85/2022 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor, precum si pentru reglementarea unor aspecte contabile
Publicat in: M.Of. nr. 100 din 01.02.2022
Ce prevede: Ordinul aproba principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale. De asemenea, prin acest ordin sunt introduse noi conturi in planul de conturi, atat pentru contribuabilii care aplica reglementarile aprobate prin OMFP 1802/2014 cat si pentru care aplica Reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara ori reglementarile pentru persoana juridice fara scop patrimonial: Este vorba de conturile:
- 6051 "Cheltuieli privind consumul de energie",
- 6052 "Cheltuieli privind consumul de apa",
- 6461 "Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare salariatilor" si
- 6462 "Cheltuieli privind contributia asiguratorie pentru munca corespunzatoare altor persoane, decat salariatii".
6. O.A.N.A.F. nr. 90/2022 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 470/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 204 ''Declaratie anuala de venit pentru asocieri fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale''
Publicat in: M.Of. nr. 104 din 02.02.2022
Ce prevede: Ordinul un nou model al declaratiei 204 si adapteaza corespunzator instructiunile de completare. Modificarile vizeaza introducerea grupelor de produse vegetale pentru care venitul anual se stabileste pe baza de norma de venit introduse la art. 105 alin. (2) prin OUG 8/2021, respectiv: capsun si plante furajere.
7. H.C.C.F nr. 1/2022 privind aprobarea cuantumului taxei pentru examenul/interviul de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in anul 2022
Publicat in: M.Of. nr. 113 din 04.02.2022
Ce prevede: In anul 2022, cuantumul taxei pentru examenul de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent, precum si cuantumul taxei pentru interviu - in cazurile prevazute de lege - sunt in valoare de 500 lei.
8. H.G. nr. 171/2022 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 7 februarie 2022, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19
Publicat in: M.Of. nr. 114 din 04.02.2022
Ce prevede: Prin aceasta hotarare, incepand cu data de 07 februarie 2022 se prelungeste cu 30 de zile starea de alerta pe intreg teritoriul tarii, instituita prin H.G nr. 394/2020 privind declararea starii de alerta si masurile care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, aprobata cu modificari si completari prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 5/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, si prelungita ulterior prin acte normative.
In Anexele 1- 3 sunt reglementate masurile pentru cresterea capacitatii de raspuns, pentru asigurarea rezilientei comunitatilor si pentru diminuarea impactului tipului de risc iar actele emise in baza hotararilor anterioare si mentin aplicabilitatea in masura in care dispozitiile acestora nu contravin masurilor stabilite in anexele nr. 1-3 la actuala hotarare.
9. O.M.M.S.S. nr. 94/2022 pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 2/2022 privind stabilirea unor masuri de protectie sociala a angajatilor si a altor categorii profesionale in contextul interzicerii, suspendarii ori limitarii activitatilor economice, determinate de situatia epidemiologica generata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative
Publicat in: M.Of. nr. 99 din 31.01.2022
Ce prevede: Ordinul aproba modelele cererilor, declaratiei pe propria raspundere si listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de plata indemnizatiei prevazute la art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 2/2022.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre 394
20Iun2025
Raportare facturi in scop contabil in D394
de
Vera Constantin
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a ...
16Iun2025
Achizitie licenta Microsoft cu tva 19%
de
Vera Constantin
valabil la 16 Iun 2025
Intrebare:
Avem o factura - licenta Microsoft. Furnizorul este Microsoft Ireland - codul VAT ID RO31002907. Factura este emisa cu TVA de 19%.
Cum ar trebui sa tratam factura dpdv al TVA? Unde trebuie declarata?
Va multumim!
12Iun2025
Achzitii de la un furnizor inactiv
de
Elena Garofil
valabil la 12 Iun 2025
Intrebare:
Achizitie de materiale de la firma declarata inactiv anaf, tva-ul este nedeductibil, dar baza fara tva este nedeductibila? In acest caz inregistarea se face prin includerea tva-ului in suma totala? Se declara in 394?
12Iun2025
Client din stat tert, regim TVA pentru livrare bunuri pe teritoriul Romaniei
de
Amelia Dumitras
valabil la 12 Iun 2025
Intrebare:
Vanzare produse catre client din Statele Unite fara cod valabil in UE, dar livrarea marfii se face pe teritoriul Romaniei. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA-ului? Cum se raporteaza, avand in vedere ca marfa nu iese din Romania si se aplica cota standard de TVA? Va multumesc.
04Iun2025
Raportare facturi in scop contabil in D394
de
Vera Constantin
valabil la 04 Iun 2025
Intrebare:
Referitor la notificarea de conformare RO e-TVA, avem urmatorul caz.
Datorita faptului ca societatea noastra vinde bunuri de folosinta intelungata, pentru toti clientii se intocmesc facturi. Facturile incasate prin casa de marcat sunt cu codul 751 iar cele incasate prin virament sunt cu codul 380. Decontul de TVA D300 se intocmeste in baza facturilor emise, (care include si facturile cu cod ...
16Mai2025
Inactivitate temporara. Anulare cod TVA
de
Mariana Prejbeanu
valabil la 16 Mai 2025
Intrebare:
Activitatea unei societati platitoare de impozit pe profit si TVA trimestrial a fost suspendata temporar la Registru Comertului incepand cu data de 25.03.2025. Deciziile emise de ANAF de intrare in inactivitate fiscala si de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA sunt valabile incepand cu data de 30.04.2025. Pentru luna aprilie 2025 societatea trebuie sa mai depuna D300 si D394?
Vezi toate studiile de caz despre 394 keyboard_double_arrow_right