Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 7 Mai 2025

Modificari fiscale pregatite de MFP – cota redusa de TVA, bonificatii suplimentare pentru plata impozitelor si contributiilor


In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.

Pe langa alte acte normative proiectul propune si modificari pentru Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarile propuse vizeaza:

1.    Regimul fiscal al operatiunilor determinate de implementarea standardului IFRS 9 ”Instrumente financiare”.

Pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, a fost implementat in anul 2018, standardul IFRS 9 ”Instrumente financiare” In acest context legal, se propune completarea art. 19 si a art. 21 cu prevederi privind regimul fiscal al operatiunilor patrimoniale determinate de schimbarea politicilor contabile ca urmare a adoptarii de noi standarde IFRS. Astfel, pentru contribuabilii care au implementat schimbarea politicilor contabile aplicabile instrumentelor financiare, ca urmare a IFRS 9, adoptat prin Regulamentul (UE) 2016/2027 al Comisiei Europene, se propune aplicarea acelorasi principii/reguli fiscale care s-au aplicat initial la transpunerea IRFS ca baza a contabilitatii. Astfel, pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, cu exceptia sumelor care provin din actualizarea cu rata inflatiei, se aplica urmatorul tratament fiscal:
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

i.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezinta elemente similare veniturilor;
ii.    sumele care reprezinta elemente de natura veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara reprezinta elemente similare veniturilor, cu exceptia celor prevazute la art. 23 si art. 24;
iii.    sumele care reprezinta elemente de natura cheltuielilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara sunt considerate elemente similare cheltuielilor numai daca acestea sunt deductibile in conformitate cu prevederile art. 25;
iv.    sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu reprezinta elemente similare veniturilor;
v.     sumele care provin din anularea unor venituri care au reprezentat venituri neimpozabile nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.

Tot ca o consecinta a implementarii IFRS 9, se propune si completarea regulilor generale de determinare a rezultatului fiscal cu prevederi prin care, urmare aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, contribuabilii trateaza sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in debitul/creditul conturilor de rezerve, ca elemente similare cheltuielilor/veniturilor, dupa caz, daca la data vanzarii/cesionarii nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i).

2.    Clarificari privind contribuabilii care beneficiaza de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale

Se propune modificarea art.  133 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat sa se elimine situatiile in care contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor anuale de venit sau pe baza castigului net anual,  sa nu beneficieze de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale. Se completeaza textul astfel incat si aceste categorii de persoane  sa fie vizate de prevederea respectiva, dupa cum urmeaza:

    a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la 15 iulie 2018 inclusiv, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul/castigul net anual si/sau impozitul pe venitul anual, de plata;

    b) pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat declarat prin Declaratia unica si platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat si/sau impozitul pe venitul anual estimat, de plata.

3. Extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%, incepand cu 01 noiemnrie 2018, pentru urmatoarele operatiuni:

- cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10;
- dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice, altele decat cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
- serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007.

Alte masuri propuse:

Prelungirea termenului de plata si acordarea unor bonificatii pentru impozitul pe venit si contributiile sociale definitivate in baza deciziilor de impunere. Astfel, in cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017 si pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2016-2017, se propune ca termenul de plata pentru sumele de plata stabilite prin aceste decizii, sa fie 15 martie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se propune acordarea unei bonificatii de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 15 decembrie 2018, inclusiv.

In cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata pentru sumele de plata stabilite  prin aceste decizii, este data de  30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 31 martie 2019, inclusiv.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre TVA

06Mai2025

Lichidare societate cu cod de tva anulat. D311

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: O societate are codul de tva anulat din oficiu. Societatea se afla in procedura de lichidare voluntara. In anul 2021 a achizitionat un teren pentru care s-au aplicat masurile de simplificare a TVA. Valoare tva la achizitie dedusa si colectata: 26172 lei. Terenul va intra in proprietatea asociatului unic, conform raport repartizare bunuri. Detine raport evaluare teren, cu o valoare de piata ...
07Mai2025

Regimul TVA import bunuri

de Alexandru Palaghia valabil la 07 Mai 2025
Intrebare: SRL platitor de TVA face o achizitie de la un partener european (CZ-cod inregistrat de TVA) insa marfa vine din CN cu vama in Constanta. Formalitatile vamale, taxele se vor plati de catre SRL. Cum va fi declarata aceasta tranzactie?
06Mai2025

Demolare cladire. Deductibilitate cheltuiala si regim TVA

de Vera Constantin valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: Societatea noastra a cumparat o Hala de productie in anul 2009 pe care a folosit in primii anii pentru productie, apoi ca depozit. Anul trecut o fost sistat activitatea si s-a decis demolarea acestei cladiri. La scoaterea din evidenta a cladiri, valoarea ramasa neamortizata am contabilizat pe cheltuieli. Este deductibila din punct de vedere fiscal aceasta cheltuiala? Daca nu, va rog ...
06Mai2025

Cota de TVA CO2 alimentar

de Profeanu Laura valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: O societate care produce si comercializeaza sifon, revinde CO2 alimentar unor comercianti de bere. In acest caz care este cota de tva care trebuie aplicata la vanzare?
06Mai2025

Regim TVA pentru achizitie servicii legate direct de un bun imobil din stat tert, prestator din stat membru

de Amelia Dumitras valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: SRL din Romania, platitoare de TVA, achizitioneaza servicii de la un furnizor inregistrat fiscal in Bulgaria, dar neplatitor de TVA (neinregistrat in VIES). Prestarea efectiva a serviciului este pe teritoriul Ucrainei (supervizare instalare utilaje). Care este tratamentul fiscal dpdv al TVA pentru SRL beneficiar al serviciului si regimul declarativ D300/390/394?
06Mai2025

Rambursarea TVA catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare

de Profeanu Laura valabil la 06 Mai 2025
Intrebare: A, cu rezidenta in Franta, achizitioneaza in Romania, de la un dealer auto un autoturism nou, achitand TVA de 19%, pentru care primeste factura. Ulterior, A se deplaseaza in Franta, unde isi are resedinta, iar pentru inmatricularea autoturismului, achita statului francez TVA. Are posibilitatea A sa isi recupereze TVA platit in Romania? Care ar fi procedura si temeiul de drept?
Vezi toate studiile de caz despre TVA keyboard_double_arrow_right
In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.