Modificari fiscale pregatite de MFP – cota redusa de TVA, bonificatii suplimentare pentru plata impozitelor si contributiilor

01 Oct 2018
In data de 29 septembrie 2018 pe site-ul Ministerului Finantelor Publice la rubrica Transparenta decizionala a fost publicat un Proiect de O.U.G. privind unele masuri fiscal – bugetare si pentru modificarea unor acte normative.
Pe langa alte acte normative proiectul propune si modificari pentru Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Modificarile propuse vizeaza:
1. Regimul fiscal al operatiunilor determinate de implementarea standardului IFRS 9 ”Instrumente financiare”.
Pentru contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, a fost implementat in anul 2018, standardul IFRS 9 ”Instrumente financiare” In acest context legal, se propune completarea art. 19 si a art. 21 cu prevederi privind regimul fiscal al operatiunilor patrimoniale determinate de schimbarea politicilor contabile ca urmare a adoptarii de noi standarde IFRS. Astfel, pentru contribuabilii care au implementat schimbarea politicilor contabile aplicabile instrumentelor financiare, ca urmare a IFRS 9, adoptat prin Regulamentul (UE) 2016/2027 al Comisiei Europene, se propune aplicarea acelorasi principii/reguli fiscale care s-au aplicat initial la transpunerea IRFS ca baza a contabilitatii. Astfel, pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din alte ajustari, ca urmare a implementarii reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara ca baza a contabilitatii, cu exceptia sumelor care provin din actualizarea cu rata inflatiei, se aplica urmatorul tratament fiscal:
i. sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care s-a acordat deducere reprezinta elemente similare veniturilor;
ii. sumele care reprezinta elemente de natura veniturilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara reprezinta elemente similare veniturilor, cu exceptia celor prevazute la art. 23 si art. 24;
iii. sumele care reprezinta elemente de natura cheltuielilor inregistrate potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara sunt considerate elemente similare cheltuielilor numai daca acestea sunt deductibile in conformitate cu prevederile art. 25;
iv. sumele care provin din anularea unor cheltuieli pentru care nu s-a acordat deducere nu reprezinta elemente similare veniturilor;
v. sumele care provin din anularea unor venituri care au reprezentat venituri neimpozabile nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.
Tot ca o consecinta a implementarii IFRS 9, se propune si completarea regulilor generale de determinare a rezultatului fiscal cu prevederi prin care, urmare aplicarii optiunii irevocabile de a recunoaste astfel titlurile de participare la valoare justa prin alte elemente ale rezultatului global, contribuabilii trateaza sumele reprezentand diferente din evaluare/reevaluare care se regasesc in debitul/creditul conturilor de rezerve, ca elemente similare cheltuielilor/veniturilor, dupa caz, daca la data vanzarii/cesionarii nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 23 lit. i).
2. Clarificari privind contribuabilii care beneficiaza de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale
Se propune modificarea art. 133 alin. (15) din Codul fiscal astfel incat sa se elimine situatiile in care contribuabilii care realizeaza venituri impuse pe baza normelor anuale de venit sau pe baza castigului net anual, sa nu beneficieze de bonificatie la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale. Se completeaza textul astfel incat si aceste categorii de persoane sa fie vizate de prevederea respectiva, dupa cum urmeaza:
a) pentru depunerea declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prin mijloace electronice de transmitere la distanta pana la 15 iulie 2018 inclusiv, se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit platit integral pana la 15 martie 2019 inclusiv, reprezentand obligatiile fiscale anuale pentru anul 2018. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul/castigul net anual si/sau impozitul pe venitul anual, de plata;
b) pentru plata cu anticipatie a impozitului pe venit se acorda o bonificatie de 5% din impozitul pe venit anual estimat declarat prin Declaratia unica si platit integral pana la 15 decembrie 2018 inclusiv. Valoarea bonificatiei diminueaza impozitul pe venitul net anual estimat si/sau impozitul pe venitul anual estimat, de plata.
3. Extinderea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%, incepand cu 01 noiemnrie 2018, pentru urmatoarele operatiuni:
- cazarea in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara, inclusiv inchirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- serviciile de restaurant si de catering, cu exceptia bauturilor alcoolice, altele decat berea care se incadreaza la codul NC 22 03 00 10;
- dreptul de utilizare a facilitatilor sportive ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311 si 9313, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, in scopul practicarii sportului si educatiei fizice, altele decat cele scutite conform art. 292 alin. (1) lit. l);
- serviciile constand in permiterea accesului la balciuri, parcuri de distractii si parcuri recreative ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9321 si 9329, potrivit Clasificarii activitatilor din economia nationala - CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007.
Alte masuri propuse:
Prelungirea termenului de plata si acordarea unor bonificatii pentru impozitul pe venit si contributiile sociale definitivate in baza deciziilor de impunere. Astfel, in cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea impozitului anual pe veniturile realizate de persoanele fizice in anul 2017 si pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2016-2017, se propune ca termenul de plata pentru sumele de plata stabilite prin aceste decizii, sa fie 15 martie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se propune acordarea unei bonificatii de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 15 decembrie 2018, inclusiv.
In cazul deciziilor de impunere anuala, emise de organul fiscal competent, pentru definitivarea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice, pentru perioada 2014-2017, termenul de plata pentru sumele de plata stabilite prin aceste decizii, este data de 30 iunie 2019. Pentru plata cu anticipatie a acestor sume se acorda o bonificatie de 10% din aceste sume, daca sunt platite integral pana la data de 31 martie 2019, inclusiv.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre TVA
20Iun2025
Raportare facturi in scop contabil in D394
de
Vera Constantin
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a ...
20Iun2025
Antecontracte apartamente
de
Vera Constantin
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate ...
20Iun2025
Termen depunere SAF-T neplatitor de TVA cu cod special de TVA
de
Gina Popescu
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
Firma neplatitoare de TVA care face achizitii, respectiv presteaza servicii intracomunitare.
Care este termenul de depunere a declaratie SAF-T 406?
multumesc
20Iun2025
Cota tva facturare avans vanzare apartament
de
Vera Constantin
valabil la 20 Iun 2025
Intrebare:
Ce cota de TVA se aplica la facturare avans apartament nou? Se factureaza cu taxare inversa, in conditiile in care ambii parteneri sunt platitori de TVA? Multumesc!
19Iun2025
Termen depunere D406 ONG neplatitor de TVA
de
Gina Popescu
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
Asociatie fara scop patrimonial, neplatitoare de TVA, conduce contabilitatea in partida dubla, benevol, ce face cu Saf-t declaratia 406, la ce termen o depune? Lunar, trimestrial, nefiind platitoare de TVA, cum am specificat deja, multumesc!
19Iun2025
Regim fiscal TVA pentru operatiuni triunghiulare cu bunuri
de
Amelia Dumitras
valabil la 19 Iun 2025
Intrebare:
Va solicit sprijinul in urmatoarea speta:
Furnizorul A stabilit in Spania livreaza bunuri catre o societate B stabilita in Romania, care la randul ei livreaza bunuri catre o alta societate C stabilita in Romania, care livreaza bunurile catre cumparatorul final D stabilit in Germania. Fiecare societate este inregistrata in scopuri de TVA in statul in care este stabilita. Bunurile sunt ...
Vezi toate studiile de caz despre TVA keyboard_double_arrow_right