Modificari Legea contabilitatii: Balante lunare, termene fixe pentru depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile anuale, clarificate prin OUG 138/2024
In contextul modificarilor aduse de Ordonanta de Urgenta nr. 138/2024 (in vigoare de la 05.12.2024) Legea contabilitatii nr. 82/1991 a suferit modificari menite sa elimine incertitudinile care au existat in ceea ce priveste termenele de raportare financiara. Schimbarile au fost motivate de necesitatea unei mai bune clarificari a termenelor de depunere si de adaptare la realitatile administrative moderne.
Stabilirea termenelor fixe pentru depunerea situatiilor financiare anuale
Conform noilor reglementari, art. 36 alin. 1) din Legea contabilitatii, a fost modificat pentru a stabili termene clare pentru depunerea situatiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea ANAF:
- pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare, pentru societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, societatile, companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate (cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European);
- pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare, pentru alte persoane juridice, care nu sunt incluse in categoriile de mai sus.
Modificarea standardizeaza termenele, inlocuind abordarea anterioara bazata pe un numar de zile (150/120) de la finalul exercitiului financiar.
Exercitii financiare care nu coincid cu anul calendaristic
Pentru entitatile care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic:
- Situatiile financiare anuale se depun in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
- Exceptie: Entitatile care se supun termenului din 30 aprilie vor depune raportarile in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
Daca termenul-limita stabilit coincide cu o zi nelucratoare, ultima zi de depunere va fi prima zi lucratoare urmatoare, conform alin. (1^4) din articolul 36 al Legii contabilitatii.
Raportarile contabile anuale
Articolul 37 impune un termen unitar de 31 mai pentru depunerea raportarilor contabile anuale, indiferent de exercitiul financiar ales de entitate.
”(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, Ministerul Finantelor poate solicita persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) sa depuna, pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare, o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor. In cazul in care data de 31 mai este nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acesteia.
(2) Termenul prevazut la alin. (1) se aplica si in cazul raportarilor contabile anuale depuse de entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic."
Conform art. 28 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea la ANAF a situatiilor financiare sau a unor raportari contabile si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar, doar de catre persoanele care au realizat o cifra de afaceri mai mare decat echivalentul in lei a 1.000.000 euro la sfarsitul exercitiului financiar precedent.
Trecerea la raportarea electronica
Incepand cu exercitiul financiar al anului 2025, situatiile financiare anuale/raportarile contabile se depun numai in format electronic conform specificatiilor publicate pe portalul ANAF, asa cum prevede art. XI din OG 138/2024. Masura urmareste sa digitalizeze complet procesul, sa reduca erorile si sa faciliteze gestionarea datelor. In cazul entitatilor cu exercitii financiare diferite, aceasta obligatie va fi aplicabila de la primul exercitiu financiar ulterior datei de 1 ianuarie 2025.
Balanta de verificare: Ce s-a schimbat prin OUG 138/2024?
Prevederea initiala:
Conform articolului 22 din Legea contabilitatii inainte de modificarea adusa prin OUG 138/2024, balanta de verificare trebuia intocmita cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele pentru:
- Intocmirea situatiilor financiare;
- Raportarile contabile anuale;
- Finalizarea perioadei pentru care entitatea intocmeste declaratia privind impozitul pe profit/venit.
Prevederea actuala (modificata prin OUG 138/2024):
Incepand cu aplicarea ordonantei 138/2024, articolul 22 din Legea contabilitatii a fost modificat astfel:
„Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare.”
Astfel, obligatia de intocmire a balantei de verificare a devenit lunara, indiferent de momentul in care se intocmesc situatiile financiare sau raportarile contabile, impunandu-se un control mai strict al contabilitatii, fortand astfel entitatile sa verifice lunar corectitudinea inregistrarilor contabile, mai ales in privinta raportarilor SAF-T. Frecventa mai mare in intocmirea balantelor asigura o imagine clara asupra situatiei financiare a companiei pe parcursul anului, permitand corectii imediate in caz de erori.
Pentru detalii suplimentare, va incurajam sa consultati textul complet al OUG 138/2024 si sa adaptati politicile contabile interne in conformitate cu noile reglementari.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!