Modificari legislative propuse pentru Legea contabilitatii nr. 82/1991
Legea contabilitatii nr. 82/1991 reprezinta fundamentul juridic pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile de catre entitatile din Romania. In contextul noilor propuneri legislative, autoritatile urmaresc modernizarea cadrului normativ pentru a asigura o mai buna corelare cu nevoile economiei digitale si cerintele actuale de raportare.
Situatia actuala si schimbarile preconizate potrivit Notei de fundamentare
(postata aici: https://mfinante.gov.ro/static/10/Mfp/transparenta/NFproiectOUGmodifactefiscalbugetare_02122024.pdf)
1. Balanta de verificare
Conform reglementarilor actuale, balanta de verificare trebuie intocmita cel putin:
- La sfarsitul exercitiului financiar;
- La termenele stabilite pentru situatiile financiare si raportarile contabile;
- La finalul perioadei pentru care entitatea trebuie sa depuna declaratia privind impozitul pe profit/venit.
Referitor la balanta de verificare - Se propune ca aceasta sa se intocmeasca lunar avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare. Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.
2. Termenele pentru depunerea situatiilor financiare
In prezent, termenele sunt de 150 zile, respectiv 120 de zile pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, stabilite prin raportare la data incheierii exercitiului financiar de raportare. In cazul raportarilor contabile anuale, termenul prevazut de lege (de 150 de zile) se stabileste prin raportare la incheierea anului calendaristic. In ceea ce priveste entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, termenele se stabilesc prin raportare la data aleasa pentru intocmirea situatiilor financiare anuale.
Intrucat depasirea termenului de depunere are diverse implicatii, si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, prin proiectul de OUG se propune stabilirea unui termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
Astfel:
- referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
exemplul - 1 – societatea are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N+1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N+1. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N+1.
exemplul - 2 – societatea a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1. Luna februarie a exercitiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucratoare. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N+1.
- referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
3. Semnarea situatiilor financiare - clarificari privind responsabilitatile
Legea contabilitatii prevede responsabilitatile privind semnarea situatiilor financiare de catre administrator, directorul economic sau persoana imputernicita sa conduca contabilitatea. Totusi, divergentele intre atributiile acestora au condus la solicitari repetate pentru clarificari.
Se propune:
- Precizarea calitatii de angajat pentru persoanele care semneaza situatiile financiare si raportarile contabile, in conformitate cu prevederile legii.
- Consolidarea responsabilitatilor: administratorul ramane raspunzator pentru organizarea contabilitatii, iar directorul economic pentru aplicarea reglementarilor.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile anuale, pentru un numar de 108.447 entitati, aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR.
4. Digitalizare completa a depunerii situatiilor financiare
Avand in vedere ca 98% dintre contribuabili au depus situatiile financiare online pentru exercitiul financiar 2023, se propune ca, incepand cu exercitiul financiar 2025, depunerea sa se faca exclusiv electronic.
Va invitam sa ne urmariti pentru mai multe detalii si analize detaliate ale acestor propuneri de schimbari legislative.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!