Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Aprilie 2024

Noi obligatii de raportare pentru persoane juridice straine - Proiect legislativ

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil

Ministerul Finantelor Publice a publicat  recent un proiect de ordin pentru reglementarea unor aspecte contabile referitoare la persoanele juridice straine si includerea de noi categorii de entitati raportoare in aria de aplicabilitate a reglementarilor contabile.
 
Asadar, se doreste extinderea categoriilor de entitati ce vor fi incluse in  aria de aplicare a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014.
 
Mai exact, lista a fost completata cu urmatoarele categorii de entitati:
  • sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
  • persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.

Sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent. La definirea sediului permanent se au in vedere comentariile de la art. 5 "Sediul permanent" din modelul conventiei de evitare a dublei impuneri al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Un sediu permanent presupune un loc de conducere, o sucursala, un birou, o fabrica, un magazin, un atelier, precum si o mina, un put de titei sau de gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 33 (Cod fiscal).

Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, un ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

In acceptiunea Codului fiscal, locul conducerii efective apartinand unei companii nerezidente se refera la locul in care se deruleaza operatiuni economice, sub rezerva indeplinii anumitor conditii.

Importanta stabilirii regulilor de identificare a locului conducerii efective deriva tocmai prin prisma fiscalitatii si obligatiilor declarative.

Conform proiectului de ordin aflat in dezbatere, persoanele juridice straine au obligativitatea intocmirii de situatii financiare in functie de criteriul detinerii locului conducerii efective in Romania.
Informatiile raportate de firmele straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania vor corespunde intregii activitati desfasurate, atat in Romania, cat si in strainatate. Totodata, aceste firme nu vor fi obligate sa auditeze bilanturile si nici sa intocmeasca bilanturi consolidate.

Tot proiectul de Ordin prevede ca sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate au obligatia intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de legea contabilitatii. 

In situatia in care persoana juridica cu sediul in strainatate isi desfasoara activitatea in Romania prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se intocmesc de sediul permanent desemnat sa indeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectand activitatea tuturor sediilor permanente. In acest scop, sediul permanent desemnat procedeaza la insumarea informatiilor corespunzatoare activitatii desfasurate de fiecare sediu permanent

Cum defineste mai exact Codul fiscal acest aspect al detinerii locului de exercitare a conducerii efective in Romania de catre companii nerezidente?

Iata care sunt coordonatele locului conducerii efective :
CAPITOLUL III – Definitii (conform Cod fiscal)
ART. 7 - Definitii ale termenilor comuni
18. locul conducerii efective - locul in care, daca nu se demonstreaza altfel, persoana juridica straina realizeaza operatiuni care corespund unor scopuri economice, reale si de substanta si unde este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) deciziile economico-strategice necesare pentru conducerea activitatii persoanei juridice straine in ansamblul sau se iau in Romania de catre directorii executivi/membrii consiliului de administratie; sau
b) cel putin 50% din directorii executivi/membrii consiliului de administratie ai persoanei juridice straine sunt rezidenti;
Pentru aceasta categorie de entitati, prin proiectul legislativ se stabilesc cerinte referitoare atat la primul an de aplicare a reglementarilor contabile, cat si ulterior acestuia.

Astfel, pentru primul exercitiu financiar de aplicare se propun urmatoarele:
  • informatiile raportate prin intermediul situatiilor financiare anuale corespund doar perioadei curente, nefiind raportate si informatiile corespunzatoare exercitiului financiar precedent celui de raportare;
  • situatiile financiare anuale se pot intocmi in oricare format prevazut de reglementarile contabile;
  • pentru conversia soldurilor elementelor bilantiere, existente la data incheierii exercitiului financiar, se utilizeaza cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar al perioadei curente;
  • pentru conversia rulajelor corespunzatoare operatiunilor derulate in exercitiul financiar de raportare, se foloseste cursul de schimb de la data tranzactiilor/cursul mediu al perioadei de raportare.

Din al doilea exercitiu financiar de aplicare a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanelor juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania le sunt incidente prevederile reglementarilor mentionate.

Situatiile financiare anuale reglementate prin proiectul de ordin sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate indeplinirii obligatiilor prevazute de Codul fiscal.

Prin proiectul de ordin se mai propune, de asemenea, ca entitatile care au ales, potrivit legii, un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, sa intocmeasca situatiile financiare anuale corespunzatoare primului exercitiu financiar de raportare la sfarsitul primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2021.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr262024

Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile. Motive de anulare 1. Inactivitatea fiscala O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr252024

Modificari in Declaratia 112

de Profeanu Laura 25 Apr 2024
ANAF a publicat recent schimbari in structura si cerintele Declaratiei 112, aprobate prin Ordinul nr. 723/2024, in vigoare din 22 aprilie 2024. Potrivit referatului de aprobare a proiectului de ordin, contextul modificarilor aduse Declaratiei 112 este strans legat de necesitatea alinierii procedurale si legislative la  prevederile introduse prin OUG nr. 115/2023. Aceasta ordonanta a adus ...
Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr212024

Modalitatea de contabilizare a impozitului minim si a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
Recent, Ministerul Finantelor a propus un proiect de ordin care vizeaza stabilirea modalitatii de contabilizare a impozitului minim pe cifra de afaceri si a impozitului suplimentar pentru activitatile din sectoarele petrol si gaze naturale. Aceasta initiativa vine in contextul implementarii noilor prevederi fiscale introduse de Legea 296/2023, raspunzand cerintei de a avea proceduri si norme de ...
Apr212024

Limitari privind dreptul contribuabilului de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozit

de Profeanu Laura 21 Apr 2024
De la 1 ianuarie 2024, Codul Fiscal a fost modificat cu privire la dreptul contribuabililor de a dispune asupra destinatiei unei sume din impozitul pe venit. Astfel, optiunea de a redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor ramane activa, in timp ce alte surse de venit au fost excluse. Conform art. 123^1 din Codul fiscal, contribuabilii pot decide ...