Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Noiembrie 2024

Noi reglementari privind monitorizarea si raportarea platilor transfrontaliere de catre prestatorii de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania

28 Oct 2024

Incepand cu anul 2024, institutiile financiare care opereaza in Romania, inclusiv bancile, emitentii de moneda electronica si institutiile de virament postal, sunt obligate sa monitorizeze si sa raporteze autoritatilor fiscale detalii despre platile transfrontaliere si destinatarii acestora, conform sistemului european CESOP (Central Electronic System of Payment information). Cerinta provine din Directiva UE 2020/284, transpusa in legislatia romaneasca prin Legea 33/2024, in vigoare de la 08 martie 2024.

Un aspect important al acestei reglementari este inclus in recentul  Ordin ANAF nr. 6508/2024, care a aprobat modelul si continutul  formularului de inregistrare pentru prestatorii de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania, dar care sunt implicati in tranzactii transfrontaliere. Ordinul este in vigoare de la 17 octombrie 2024 si a fost adoptat pentru a facilita inregistrarea acestor entitati in sistemul CESOP, permitand autoritatilor fiscale sa colecteze datele necesare pentru combaterea fraudei de TVA in comertul electronic.

Procedura de inregistrare

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Pentru a se inregistra la ANAF, institutiile de plata fara rezidenta fiscala in Romania, trebuie sa completeze formularul 709 "Cerere de inregistrare pentru prestatorii de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania si carora li se aplica obligatia prevazuta la art. 321 indice 2 alin. 2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".

Conform art. 321 indice 2 alin 2) din Codul fiscal, prestatorii de servicii de plata sunt obligati sa pastreze evidente ale beneficiarilor platilor si ale platilor in legatura cu serviciile de plata pe care le presteaza pentru fiecare trimestru calendaristic, pentru a permite organelor fiscale competente sa efectueze controale privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii care, se considera ca au loc in Romania, in vederea atingerii obiectivului de combatere a fraudei in domeniul TVA. 

In cazul in care prestatorilor de servicii de plata li se aplica obligatia de mai sus, evidentele trebuie sa fie puse la dispozitia organului fiscal competent, in conformitate cu art. 24b din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, in situatia in care Romania este stat membru de origine sau stat membru gazda.

Numarul de evidenta

Formularul 709 trebuie depus electronic in termen de 15 zile de la sfarsitul primului trimestru pentru care intervine obligatia de raportare. Dupa depunerea formularului, ANAF atribuie un numar de evidenta, utilizat exclusiv pentru indeplinirea obligatiilor de raportare CESOP. Atentie! Numarul de evidenta nu reprezinta cod de identificare fiscala.

Formularul 709 serveste drept prim pas in procesul de inregistrare al prestatorilor de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania. Inregistrare este necesara pentru a permite acestor entitati sa participe la sistemul CESOP. Dupa inregistrare si primirea numarului de evidenta de la ANAF, entitatile sunt obligate sa depuna formularul 396, aprobat prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 825/2024, in vigoare din 29 aprilie 2024, fiind instrumentul prin care se realizeaza raportarea detaliata a tranzactiilor, incluzand detalii despre plati si destinatari, in concordanta cu cerintele Codului Fiscal.

Obligatia de raportare

Obligatia care le revine prestatorilor de servicii de plata in temeiul art. 321 indice 2 alin. 2) din Codul fiscal,  se aplica in cazul in care, in cursul unui trimestru calendaristic, un prestator de servicii de plata presteaza servicii de plata care corespund unui numar de peste 25 de plati transfrontaliere catre acelasi beneficiar al platilor. Numarul de plati transfrontaliere se calculeaza cu referire la serviciile de plata prestate de prestatorul de servicii de plata pentru fiecare stat membru si pentru fiecare element de identificare astfel cum este prevazut la art. 321 indice 2 alin. 10 din Codul fiscal, potrivit caruia, locatia beneficiarului platii se considera a fi in statul membru, in teritoriul tert sau in tara terta care corespunde:

a) codului IBAN al contului de plati al beneficiarului platii sau oricarui alt identificator care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia beneficiarului platii sau in absenta unor astfel de identificatori;

b) codului BIC sau oricarui alt cod de identificare comerciala care identifica fara echivoc si furnizeaza locatia prestatorului de servicii de plata care actioneaza in numele beneficiarului platii.

In cazul in care prestatorul de servicii de plata detine informatii conform carora beneficiarul platilor dispune de mai multe elemente de identificare, calculul se efectueaza pe beneficiar al platilor.

Procedura de renuntare

Prestatorul de servicii de plata caruia i se aplica obligatia raportare, si care nu are rezidenta fiscala pe teritoriul Romaniei, informeaza Agentia Nationala de Administrare Fiscala ca nu mai presteaza servicii de plata pentru care se aplica obligatia respectiva, prin depunerea formularului 709, avand marcata cu "X" sectiunea I.2 RENUNTARE.

Importanta si impactul acestor reglementari

Scopul principal al acestor masuri este de a oferi autoritatilor europene si nationale un instrument eficient pentru identificarea fraudelor de TVA asociate comertului electronic. Intrucat frauda de TVA afecteaza veniturile statelor membre, implementarea eficienta a CESOP va contribui substantial la reducerea deficitului de colectare a TVA, imbunatatind astfel eficienta administrativa.

 

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016