Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 Noiembrie 2025

Noile case de marcat cu jurnal electronic – cine nu are obligatia sa le utilizeze


Aparatele de marcat electronice fiscale sunt obligatorii doar pentru operatorii economici carora le revine aceasta obligatie conform OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.

Ca regula generala, aceasta obligatie le revine operatorilor economici - persoane fizice si juridice, intreprinderi familiale, precum si orice alte entitati, cu exceptia institutiilor publice - care incaseaza, pe teritoriul Romaniei, inclusiv in punctele de control pentru trecerea frontierei de stat, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie. Sunt considerate substitute de numerar bonurile de valoare acordate potrivit legii, de tipul tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor cadou si tichetelor de cresa, tichetelor sociale, tichetului Rabla si altele asemenea
Atentie! Acesta obligatie nu revine operatorilor economici care efectueaza ocazional livrari de bunuri sau prestari de servicii direct catre populatie, respectiv care efectueaza livrari de bunuri catre proprii angajati pentru uzul propriu, acte de comert cu caracter intamplator, pe durata limitata de timp cu ocazia unor targuri, saloane, sarbatori cu caracter laic, expozitii cu vanzare.

De la obligatia de utilizare a aparatelor de marcat sunt exceptate urmatoarele activitati prevazute la art. 2 din OUG 28/1999:
    Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
    Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
    Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
  • comertul ocazional cu produse agricole din productie proprie efectuat de catre producatorii agricoli individuali, autorizati in conditiile legii, in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;
  • vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati, respectiv operatori economici care comercializeaza exclusiv ziare si reviste;
  • transportul public de calatori in interiorul unei localitati pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii, precum si cu metroul;
  • activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite conform legii - bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

Intra sub incidenta acestei exceptii:
- activitatile de parcare a autovehiculelor si jocurile de noroc numai in cazul in care se incaseaza de la clienti o suma fixa care este pretiparita pe biletul de acces si, respectiv, pe biletul sau produsul loteristic de participare la jocurile de noroc, eliberat clientului.
- biletul de intrare prevazut la art. 13 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
- vanzarea de timbre fiscale, postale, judiciare, precum si de carti postale sau altele asemenea, care se comercializeaza la valoarea nominala pretiparita pe acestea

Nu intra sub incidenta exceptiei pariurile in cota fixa pentru care utilizatorii vor emite bonuri fiscale pentru sumele incasate de la clienti.
  • activitatile de asigurari si ale caselor de pensii, precum si activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora. Nu sunt exceptate activitatile de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice, altele decat operatiunile efectuate de punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit, apartinand acestor institutii;
  • activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale;
  • vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;
  • comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, cu exceptia livrarilor de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si unitatile de alimentatie publica, pe baza de comanda;
  • serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;
  • vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism, definite potrivit legii;
  • incasarea contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei si canalizarii, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de internet;
  • efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;
  • serviciile de transport feroviar public de calatori in trafic intern si international, prestate de societati comerciale persoane juridice romane, pe baza de bilete sau abonamente tiparite conform legii;
  • activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;
  • livrarile de bunuri sau serviciile efectuate prin automatele comerciale ce functioneaza pe baza de acceptatoare de bancnote sau monede si contin un sistem de contorizare electronic si/sau mecanic, ca parte integrata constructiva din automat, care sa permita inregistrarea, evidentierea si controlul sumelor incasate, cu exceptia livrarilor de produse energetice, astfel cum sunt definite in titlul VII din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • comertul de tip cash and carry desfasurat de comerciantii care vand marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane fizice inregistrate in baza de date a vanzatorului, in scopul utilizarii acestora ca produse consumabile.
Operatorii economici carora le revine obligatia de utilizare a caselor de marcat trebuie sa se utilizeze noile case de marcat cu jurnal electronic incepand cu data de 01 septembrie 2018 cei care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, respectiv incepand cu data de 1 noiembrie 2018 operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre casa de marcat

31Oct2025

Radiere PFA. Procedura de defiscalizare casa de marcat

de Nicolae Liviu valabil la 31 Oct 2025
Intrebare: I.I., fara angajati, incheie activitatea la 31.12.2025. Care sunt pasii de urmat in ianuarie 2026, pentru a inchide I.I.? Casa de marcat se poate preda distribuitorului autorizat de la care am cumparat-o? Multumesc.
24Oct2025

Obligatiile utilizarii AMEF de catre profesiile liberale

de Alexandru Palaghia valabil la 24 Oct 2025
Intrebare: Persoana este infiintata la ANAF. Va rog sa imi comunicati daca are obligativitatea detinerii unei case de marcat pentru serviciile pe care le presteaza atat la persoane juridice, cat si la persoane fizice. Rog sa specificati si temeiul legal. Va multumesc!
20Oct2025

Pastrarea chitantelor emise de POS-urile bancare

de Vera Constantin valabil la 20 Oct 2025
Intrebare: Societatea noastra are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul si are 83 case de marcat. Care este termenul de pastrare al chitantelor emise de POS-urile atasate caselor de marcat. Este obligatorie listarea acestora in doua exemplare, unul pentru societate si unul pentru a fi inmanat clientului?
10Oct2025

Emiterea facturilor de catre o PFI care nu detine casa de marcat

de Olga Crevelescu valabil la 10 Oct 2025
Intrebare: Este obligatorie emiterea facturii catre persoanele fizice in situatia in care prestatorul desfasoara o profesie liberala si emite chitante ca document justificativ pentru incasari? Multumesc.
01Oct2025

Mentenanta casa de marcat. Client din UK

de Vera Constantin valabil la 01 Oct 2025
Intrebare: Furnizor: Persoana juridica romana, platitoare de TVA, furnizor de case de marcat si servicii de service si mentenanta case de marcat Client: Persoana juridica din Marea Britanie, intermediar pt o persoana juridica romana platitoare de tva Contractul: servicii de mentenanta si service casa de marcat Factura se va intocmi cu sau fara TVA, tinand seama de faptul ca furnizorul va factura ...
30Sep2025

Casa de marcat, e-Factura, operatiuni scutite, incasare prin platforme specializate

de Elena Garofil valabil la 30 Sep 2025
Intrebare: Referitor la casa de marcat, e-Factura si substitute de numerar, va rugam sa ne dati clarificari privind obligatiile declarative si fiscale in urmatoarele situatii: 1. Pentru serviciile scutite de TVA fara drept de deducere, incasate de la persoane fizice prin virament bancar, exista obligatia emiterii unei facturi si transmiterii acesteia in sistemul RO e-Factura, conform legislatiei in ...
Vezi toate studiile de caz despre casa de marcat keyboard_double_arrow_right
x
Aparatele de marcat electronice fiscale sunt obligatorii doar pentru operatorii economici carora le revine aceasta obligatie conform OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare.