NOU! Facilitati pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor
Raspuns oferit deIrina Dumitrescu
Consultant fiscal, Expert contabil
17 Feb 2021
Prin Legea nr. 239/2020 si ulterior prin Legea nr. 296/2020 s-au introdus facilitati pentru angajatorii care infiinteaza unitati de educatie timpurie sau suporta costurile pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare.
Conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, educatia timpurie (0-6 ani) este formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare. Asadar, de aceste facilitati beneficiaza angajatorii care infiinteaza crese si/sau gradinite pentru copii angajatilor proprii sau platesc pentru plasarea copiilor angajatilor in crese sau gradinite - private sau de stat.
Angajatorii, indiferent de sistemul de impunere (impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor/impozit specific) pot deconta salariatilor proprii cheltuielile pentru educatia timpurie a copiilor acestora fara ca aceste sume sa intre in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor sociale obligatorii. Doar platitorii de impozit pe profit pot insa sa deduca aceste sume, din impozitul pe profit datorat, din impozitul pe salarii, taxa pe valoare adaugata ori accize, in conditiile art. 25 alin. (4) lit. i indice 1) din Codul fiscal.
Astfel, conform art. 25 alin. (4) lit. i indice 1) si i indice 2) din Codul fiscal sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare sunt nedeductibile insa contribuabilii care efectueaza cheltuieli cu educatia timpurie scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educatia timpurie conform lit. i1), dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul in care suma depaseste impozitul pe profit datorat, diferenta va fi scazuta, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.
Deducerea se poate efectua doar trimestrial, dupa stabilirea impozitului pe profit trimestrial intrucat, conform art. 25 alin. (4) din Codul fiscal, doar dupa deducerea din impozit pe profit, suma ce depaseste impozitul pe profit poate fi scazuta din impozitul pe salarii, TVA sau accize - dupa modificarea declaratiilor fiscale si/sau publicarea unei proceduri in acest sens.
In declaratia privind impozitul pe profit (Formular nr. 101) sumele care se scad din impozitul pe profit se inscriu la Rd. 47 ”Alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare” insa in cazul deducerii din impozit pe salarii, TVA sau accize, Formularele 112, 300 si 100 nu au fost adaptate pentru declararea acestor sume astfel ca in prezent nu se poate aplica deducerea din impozitul pe salarii, TVA sau accize.
Pentru a fi furnizor de educatie, conform Legii invatamantului nr. 1/2011 gradinita trebuie sa detina autorizatie de functionare sau sa fie acreditata. Legislatia nu prevede obligatii ale angajatorului cu privire la verificarea autorizatiei/acreditarii unitatii de invatamant prescolar insa, intrucat art. 25 prevede deducerea pentru pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, iar legislatia in vigoare (Legea nr. 1/2011) prevede ca dobandirea calitatii de furnizor de educatie se face in faza de autorizatie provizorie rezulta ca aceste sume nu pot fi decontate daca gradinita nu este autorizata sau acreditata.
In acest sens, angajatorul va intreprinde toate demersurile pentru a dovedi ca, la data decontarii acestor sume, unitatea de educatie timpurie este autorizata/acreditata fie prin solicitarea autorizatiei/acreditarii de la unitatea de invatamant si verificarea acesteia pe site-ul ministerului educatiei - Cartografia scolara (edu.ro) sau pe site-urile inspectoratelor scolare judetene / al Municipiului Bucuresti (Inspectorate scolare judetene | Ministerul Educatiei) fie doar prin verificarea acesteia pe aceste site-uri.
Pana la aceasta data nu au fost publicate Norme metodologice prin care sa se stabileasca conditiile in care pot fi decontate de angajator aceste sume pentru educatia timpurie a copiilor salariatilor. Angajatorul poate sa stabileasca conditiile pentru decontarea sumelor fie prin contractul de munca, fie prin regulamentul intern sau o procedura interna pentru decontarea acestor sume pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor.
Conform Legii educatiei nationale nr. 1/2011, educatia timpurie (0-6 ani) este formata din nivelul anteprescolar (0-3 ani) si invatamantul prescolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mica, grupa mijlocie si grupa mare. Asadar, de aceste facilitati beneficiaza angajatorii care infiinteaza crese si/sau gradinite pentru copii angajatilor proprii sau platesc pentru plasarea copiilor angajatilor in crese sau gradinite - private sau de stat.
Angajatorii, indiferent de sistemul de impunere (impozit pe profit/impozit pe veniturile microintreprinderilor/impozit specific) pot deconta salariatilor proprii cheltuielile pentru educatia timpurie a copiilor acestora fara ca aceste sume sa intre in baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si a contributiilor sociale obligatorii. Doar platitorii de impozit pe profit pot insa sa deduca aceste sume, din impozitul pe profit datorat, din impozitul pe salarii, taxa pe valoare adaugata ori accize, in conditiile art. 25 alin. (4) lit. i indice 1) din Codul fiscal.
Astfel, conform art. 25 alin. (4) lit. i indice 1) si i indice 2) din Codul fiscal sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare sunt nedeductibile insa contribuabilii care efectueaza cheltuieli cu educatia timpurie scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educatia timpurie conform lit. i1), dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil. In cazul in care suma depaseste impozitul pe profit datorat, diferenta va fi scazuta, in ordine, din impozitul pe salarii retinut de contribuabil pentru angajati, din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate.
Deducerea se poate efectua doar trimestrial, dupa stabilirea impozitului pe profit trimestrial intrucat, conform art. 25 alin. (4) din Codul fiscal, doar dupa deducerea din impozit pe profit, suma ce depaseste impozitul pe profit poate fi scazuta din impozitul pe salarii, TVA sau accize - dupa modificarea declaratiilor fiscale si/sau publicarea unei proceduri in acest sens.
In declaratia privind impozitul pe profit (Formular nr. 101) sumele care se scad din impozitul pe profit se inscriu la Rd. 47 ”Alte sume care se scad din impozitul pe profit, potrivit legislatiei in vigoare” insa in cazul deducerii din impozit pe salarii, TVA sau accize, Formularele 112, 300 si 100 nu au fost adaptate pentru declararea acestor sume astfel ca in prezent nu se poate aplica deducerea din impozitul pe salarii, TVA sau accize.
Pentru a fi furnizor de educatie, conform Legii invatamantului nr. 1/2011 gradinita trebuie sa detina autorizatie de functionare sau sa fie acreditata. Legislatia nu prevede obligatii ale angajatorului cu privire la verificarea autorizatiei/acreditarii unitatii de invatamant prescolar insa, intrucat art. 25 prevede deducerea pentru pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie aflate in unitati care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, iar legislatia in vigoare (Legea nr. 1/2011) prevede ca dobandirea calitatii de furnizor de educatie se face in faza de autorizatie provizorie rezulta ca aceste sume nu pot fi decontate daca gradinita nu este autorizata sau acreditata.
In acest sens, angajatorul va intreprinde toate demersurile pentru a dovedi ca, la data decontarii acestor sume, unitatea de educatie timpurie este autorizata/acreditata fie prin solicitarea autorizatiei/acreditarii de la unitatea de invatamant si verificarea acesteia pe site-ul ministerului educatiei - Cartografia scolara (edu.ro) sau pe site-urile inspectoratelor scolare judetene / al Municipiului Bucuresti (Inspectorate scolare judetene | Ministerul Educatiei) fie doar prin verificarea acesteia pe aceste site-uri.
Pana la aceasta data nu au fost publicate Norme metodologice prin care sa se stabileasca conditiile in care pot fi decontate de angajator aceste sume pentru educatia timpurie a copiilor salariatilor. Angajatorul poate sa stabileasca conditiile pentru decontarea sumelor fie prin contractul de munca, fie prin regulamentul intern sau o procedura interna pentru decontarea acestor sume pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr232024
Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF
de
Profeanu Laura
23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Apr222024
Dobanzile si penalitatile de intarziere
de
Profeanu Laura
22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr222024
Modificari fiscale 08 - 14 aprilie 2024
de
Irina Dumitrescu
22 Apr 2024
1. O.M.F. nr. 643/2024 pentru abrogarea art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale potrivit art. 18^3 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Publicat in: M.Of. nr. 329 din 10.04.2024
Ce prevede: Ordinul abroga aticolul 2 din O.M.F. ...
Apr162024
Aspecte fiscale privind conformarea la normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare
de
Profeanu Laura
16 Apr 2024
In contextul in care normele de igiena pentru saloanele de infrumusetare si saloanele de tatuaj, piercing si implantare dermala vor intra in vigoare pe 10 mai 2024, se impune ca societatile din acest domeniu sa inceapa sa se pregateasca pentru implementarea acestora. Noile norme de igiena, publicate in M. Of. pe 10 aprilie 2024, au fost aprobate de Ministerul Sanatatii prin Ordinul nr. 1648/2024, ...
Apr152024
Reguli speciale privind nivelul accizelor in anul 2024
de
Profeanu Laura
15 Apr 2024
Potrivit art. 342^1 din Codul fiscal, in anul 2024, nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb si motorina se actualizeaza cu cresterea preturilor de consum din ultimele 12 luni, calculata in luna septembrie a anului 2023, fata de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, astfel:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2024, cu 50% din cresterea preturilor de ...
Apr122024
Decontarea abonamentului la sala de sport in cadrul unei societati platitoare de impozit pe profit
de
Profeanu Laura
12 Apr 2024
Pentru societatile din Romania, decontarea abonamentelor la sala de sport pentru angajati este o practica din ce in ce mai comuna, reprezentand un beneficiu aditional acordat de angajatori pentru imbunatatirea starii de sanatate si a productivitatii angajatilor. Este important de inteles modalitatea de decontare si tratamentul fiscal al acestor beneficii, intrucat acestea pot avea implicatii ...