Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Aprilie 2024

NOU! Inchirierea apartamentelor pe platforme online – obligatii fiscale si schimbari preconizate

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal

In ultimii ani tot mai multe persoane fizice inchiriaza apartamente in regim hotelier prin intermediul platformelor online de profil. Vom vedea in continuare ce obligatii fiscale au aceste persoane fizice si ce schimbari sunt preconizate in acest domeniu.

Astfel, daca aceste venituri sunt obtinute de catre proprietari persoane fizice, altele decat persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale proprietari de structuri de primire turistica cu functiune de cazare certificata de Ministerul Turismului, acestea sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si se impoziteaza conform Titlului IV Capitolul IV din Codul fiscal, astfel:

Veniturile din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, se impoziteaza pe baza normei anuale de venit conform art. 85 din Codul fiscal.

Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata.
 
Norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat se determina de Directiile generale regionale ale finantelor publice pe baza criteriilor stabilite prin Ordin comun al ministrului economiei, comertului si turismului si al Ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Economiei, Comertului si Turismului privind nivelul normelor anuale de venit. Norma de venit si coeficientii de corectie pot fi vizualizate pe site-ul ANAF.

Pentru anul 2019 pot fi consultate aici:
https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/NormeTuristice2019/Norme_turistice_2019.htm

Proprietarii au obligatia de a depune Declaratia unica pentru aceste venituri in termen de 30 de zile de la data la care incep sa realizeze aceste venituri, iar in anii urmatori pana la data de 15 martie inclusiv a anului de realizare a venitului. In declaratie se completeaza sectiunea ”Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse pe baza de norme de venit”, categoria de venit - 3.Cedarea folosintei bunurilor, in scop turistic.
 
Cota de impozit este de 10% si se aplica la norma de venit pentru anul in curs. Plata impozitului se efectueaza la bugetul de stat cel tarziu pana la data de 15 martie inclusiv a anului urmator anului de realizare a venitului.

In cazul incetarii activitatii, Declaratia se depune in termen de 30 de zile, iar impozitul se recalculeaza corespunzator.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica care obtine aceste venituri va datora aceasta contributie in anul 2019 daca estimeaza/realizeaza venituri anuale cumulate cel putin egale cu 12 salarii de baza minime brute pe tara din una sau mai multe surse de venituri:
  • venituri nete din activitati independente;
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuale;
  • venituri din asocierea cu o persoana juridica;
  • venituri nete din cedarea folosintei bunurilor;
  • venituri din investitii;
  • venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura; 
  • venituri brute din alte surse, definite conform Codului fiscal.
Contributia la sistemul asigurarilor sociale sanatate se datoreaza pentru veniturile cumulate (venituri nete din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri nete din cedarea folosintei bunurilor, venituri din investitii, venituri nete din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, venituri brute din alte surse definite conform Codului fiscal, cu exceptia veniturilor din salarii.

Pentru anul 2019 plafonul este de 24.960 lei (2.080 lei/luna x 12 luni). CASS pentru anul 2019 este de 2.496 lei.

Contribuabilii pot opta pentru determinarea venitului net anual in sistem real pe baza datelor din contabilitate. Optiunea se exercita pentru fiecare an fiscal prin completarea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru anul in curs si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 15 martie inclusiv a anului de realizare a veniturilor.

De asemenea, pentru contribuabilii care realizeaza venituri din inchirierea unui numar mai mare de 5 camere venitul net se stabileste in sistem real. In acest caz obligatiile declarative sunt cele specifice veniturilor din activitati independente impuse in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Schimbari preconizate
  1. Proiect pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Un Proiect pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in luna august 2019 si aflat in dezbatere la Senat propune, printre altele, o serie de modificari si clarificari in domeniul veniturilor din inchirierea in scop turistic, respectiv:
  • definirea activitatii de ”inchiriere in scop turistic” : inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata. In prezent o definitie o regasim in O.M.F.P. nr. 28/2012 privind criteriile de stabilire a normei anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat in scop turistic situate in locuinta proprietate personala;
  • modificarea prevederilor referitoare la regimul fiscal aplicabil veniturilor obtinute din inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, incepand cu 1 ianuarie 2020.
In cazul contribuabililor care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea, proiectul propune ca nivelul normelor anuale de venit sa se stabileasca pe categorii de localitati, in functie de amplasamentul locuintei si sa se ajusteze in functie de urmatoarele criterii:
  1. inexistenta mijloacelor de transport in comun rutiere sau feroviare;
  2. situarea locuintei in mediul rural;
  3. materialele de constructii din care sunt construite cladirile in care sunt situate camerele sunt altele decat beton sau caramida;
  4. lipsa cel putin a uneia dintre utilitatile de care beneficiaza imobilele din care fac parte camerele inchiriate prin racordare la reteaua publica: apa, canalizare, energie electrica, gaz;
  5. grupul sanitar aferent camerei inchiriate nu este pus in exclusivitate la dispozitia turistilor;
  6. suprafata camerei inchiriate in scop turistic nu depaseste 15 mp.
  • Reglementarea noilor reguli de stabilire a impozitului final pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic determinate pe baza normelor de venit precum si pentru veniturile realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal

  1. Proiect de lege - LEGEA TURISMULUI
In data de 23-09-2019, Senatul a adoptat un Proiect de Lege in domeniul turismului. Acest proiect propune introducerea unor obligatii in sarcina persoanelor fizice care furnizeaza servicii de inchiriere in scop turistic in camere/apartamente proprietate personala.

Una dintre aceste obligatii vizeaza obtinerea unui Certificat de inregistrare ca operator de turism de la administratia publica locala, prealabil si obligatoriu in vederea functionarii. Doar in baza acestuia, titularul certificatului, persoana fizica, va putea furniza servicii de inchiriere in scop turistic in camere/apartamente proprietate personala.

Schimbarile preconizate se vor aplica doar daca cele doua initiative legislative vor fi publicate in Monitorul Oficial, dupa parcurgerea procesului legislativ.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Codul fiscal

Oct272019

Atentie! 31 decembrie 2019 este termenul maxim de dotare a aparatelor comerciale cu casa de marcat!

de Portal Codul Fiscal 27 Oct 2019
Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, au obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale pana la data de 31 decembrie 2019, ca urmare a modificarilor introduse in luna iulie ...
Oct162019

Persoanele juridice de drept public nu mai au obligatia de a utiliza stampila

de Portal Codul Fiscal 16 Oct 2019
In Monitorul Oficial nr. 815 din 08 octombrie 2019 a fost publicata Legea nr. 169/2019 pentru modificarea si completarea art. V din Ordonanta Guvernului nr. 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative. Prin acest act normativ se elimina obligatia de a utiliza stampila pentru persoanele juridice de drept public, astfel: pe ...