Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Noua facilitate ANAF de la 1 iulie 2021: sistemul One Stop Shop - OSS

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil
12 Apr 2021


Companiile care vand produse online si cele care furnizeaza servicii catre clienti persoane fizice din Uniunea Europeana (UE) pot adera incepand cu 01.07.2021 la un nou sistem de administrare fiscala a TVA ului.
 
Astfel va deveni operational sistemul One Stop Shop (OSS) la nivelul UE ce va permite firmelor sa declare electronic si sa plateasca TVA-ul aferent unor bunuri si servicii furnizate consumatorilor finali.
 
Inca de la 1 aprilie este posibila inregistrarea electronica in sistemul OSS pe site-ul ANAF. Folosirea   sa este insa optionala si este posibila abia cu 01.07.2021. Asadar, incepand cu 1 aprilie 2021, portalul www.anaf.ro ofera posibilitatea inregistrarii electronice in sistemul One Stop Shop — OSS (Regim special de TVA) fiind o adaptare la prevederile unei directive europene.

In conformitate cu prevederile Directivei TVA nr. 112/2006 referitoare la implementarea „pachetului TVA privind comertul electronic”, de la data de 1 iulie 2021 intregul sistem OSS va deveni operational, facilitand companiilor declararea electronica si plata taxei pe valoarea adaugata (TVA) aferenta anumitor categorii de bunuri si servicii B2C (Business-to-Consumer).

Utilizarea sistemului este optionala, simplificarea constand in faptul ca sistemul ofera oportunitatea ca respectivele companii sa nu se mai inregistreze si sa declare TVA in fiecare dintre statele membre UE in care datoreaza TVA, dar sa beneficieze de servicii electronice pentru indeplinirea acestor obligatii prin intermediul Statului Membru de Identificare.

Avand in vedere ca din iulie, sistemul MOSS (Mini One Stop Shop) urmeaza sa se extinda si asupra vanzarii de bunuri la distanta, la aceasta data, Romania a implementat procedura de  inregistrare prin ghiseul unic de catre persoanele impozabile din Romania care efectueaza vanzari de bunuri la distanta. 

Similar serviciilor furnizate pe cale electronica, pentru care  in prezent  inregistrarea prin MOSS se efectueaza obligatoriu, si in cazul vanzarilor la distanta inregistrarea va fi obligatorie cu 1 iulie  doar dupa depasirea unui plafon de 10.000 euro. Astfel, vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta sunt operatiuni taxabile in Romania pana la depasirea acestui plafon, locul livrarii fiind considerat locul unde se afla bunurile la momentul in care incepe expedierea sau transportul lor.

O alta noutate, deloc de neglijat, este ca tot incepand  cu 1 iulie 2021 plafonul actual de 35.000 EUR in Romania, cu privire la vanzarile la distanta din fiecare Stat Membru al UE va fi desfiintat.
 
Scopul dezvoltarii acestei scheme este de reducere a poverii administrative pentru mediul de afaceri prin simplificarea procedurii de declarare si plata a TVA (B2C), facilitarii comertului transfrontalier si combaterii fraudei TVA.
 
Conceptul de administrare fiscala implementat de la 1 ianuarie 2015 prln schema Mini One Stop Shop este extins prin One Stop Shop si va acoperi trei scheme speciale puse la dispozitia contribuabililor:
- schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa  pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatori finali din UE (B2C);
- schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;
- schema noua de import pentru vanzarile la distanta de bunuri importate din state si teritorii terte catre consumatori din UE pana la valoarea de 150 euro. Modificarea fata de sistemul actual de import vizeaza faptul ca vanzatorul va colecta TVA la vanzarea catre consumatorii UE si va declara si plati TVA catre statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitandu-se interfata cu sistemul vamal.

Sunt vizate inclusiv vanzarile bunurilor care sunt deja depozitate pe teritoriul Uniunii de catre companii din state terte.
In premiera astfel, companiile care pun la dispozitie interfete electronice vor fi responsabile de asigurarea colectarii TVA aferenta vanzarilor realizate de pe platformele lor de catre companiile din state din afara UE catre consumatorii din Uniune.

In practica, o persoana impozabila care este inregistrata in regimul special de TVA OSS intr-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declaratii de TVA OSS in care sunt detaliate livrarile care pot fi declarate in sistemul respectiv OSS impreuna cu TVA datorata.

Declaratia TVA este transmisa trimestrial in schema UE si schema non-UE si lunar in schema de import. Aceste declaratii de TVA OSS sunt apoi transmise de catre statul membru de identificare catre statele membre de consum corespunzatoare printr-o retea de comunicatii securizata. Ulterior, statul membru de identificare efectueaza si transferul catre statul membru de consum a platii TVA cuvenite, incasata de la contribuabil.Declaratia de TVA OSS nu inlocuieste declaratia de TVA pe care o persoana impozabila trebuie sa o depuna in temeiul obligatiilor sale interne de TVA.

Ghidul One Stop Shop Guide to the VAT One Stop Shop, care ofera informatii aferente inregistrarii, declararii si platii TVA este disponibil in limba engleza pe site-ul Comisiei Europene: https://ec.europa.eu/taxation customs/business/vat ressources en .

In  prezent, regimul MOSS (Mini One Stop Shop) este aplicabil doar  furnizorilor de servicii electronice de telecomunicatii, radiodifuziune sau televiziune catre clienti persoane fizice sau persoane neimpozabile, prescurtat servicii B2C.
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr232024

Publicarea listelor firmelor corecte si a celor cu datorii pentru trimestrul I din 2024 de catre ANAF

de Profeanu Laura 23 Apr 2024
ANAF este responsabila pentru gestionarea si supravegherea obligatiilor fiscale ale persoanelor juridice din Romania. O parte a acestei responsabilitati include publicarea periodica a listelor cu firmele care isi indeplinesc obligatiile fiscale (lista alba) si a celor care inregistreaza datorii (lista neagra). Listele sunt actualizate trimestrial si sunt importante pentru transparenta fiscala si ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...
Feb052024

Modificari fiscale 29 ianuarie - 04 februarie 2024

de Irina Dumitrescu 05 Feb 2024
1. O.U.G. nr. 5/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicat in: M.Of. nr. 93 din 31.01.2024 Ce prevede:  Prin aceasta ...
Feb052024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

de Profeanu Laura 05 Feb 2024
Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:  „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.” Cazul se ...