Noutati fiscale aplicabile din 1 ianuarie 2014
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
23 Dec 2013
Noutati fiscale aplicabile din 1 ianuarie 2014
Prin O.U.G. nr. 111 din 18 decembrie 2013 pentru reglementarea unor masuri fiscale si pentru modificarea unor acte normative, publicata in M.Of. nr. 809 din 19 decembrie 2013 s-a adoptat posibilitatea fomularii optiunii privind aplicarea sistemului TVA la incasare, fara ca aplicarea acestui sistem sa mai aiba un caracter obligatoriu, asa cum a fost pe parcursul anului 2013.
Comisia Europeana a constatat urmatoarele doua deficiente cu privire la aplicarea sistemului TVA la incasare, aspect care a condus la modificarea in regim de urgenta a Codului fiscal:
1. implementarea sistemului TVA la incasare este obligatorie;
2. colectarea TVA este impusa la 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Prevederile O.U.G. nr. 111/2013 se aplica incepand cu 1 ianuarie 2014 ceea ce inseamna ca radierea poate fi solicitata incepand cu luna ianuarie 2014 asa cum rezulta si din textul O.U.G. nr. 111/2013 art. II alin. (2), pct. b) ,,pot solicita oricand in cursul anului 2014,,.
Recomandare!
Recomandare!
Daca pana in data de 25 ianuarie 2014 formularul cod 097 "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare" reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 1529 din 10 octombrie 2012 nu va fi modificat, in lipsa unui nou formular care sa cuprinda si o sectiune cu privire la posibilitate formularii optiunii cu privire la radierea din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare, este recomandabil sa utilizati acelasi formular, inscriind manual motivul depunerii notificarii. Numai asa va puteti incadra in termenul de 25 ianuarie 2014 pentru retragerea din sistemul TVA la incasare incepand cu:
- data de 1 februarie 2014, daca perioada fiscala este luna calendaristica;
- data de 1 aprilie 2014, daca perioada fiscala este trimestrul calendaristic.
Dispozitii tranzitorii pentru 2014
Dispozitiile tranzitorii privind aplicarea sistemului TVA la incasare in 2014 prevad ca persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare la data de 1 ianuarie 2014 au posibilitatea sa aleaga una din urmatoarele doua alternative:
1. sa continue aplicarea sistemului TVA la incasare daca in anul precedent nu au depasit plafonul de 2.250.000 lei. In acest caz se considera ca au optat pentru continuarea aplicarii sistemului in anul 2014;
2. sa solicite, oricand in cursul anului 2014, radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prin depunerea unei notificari la organele fiscale competente. Optiunea poate fi formulata, chiar persoana impozabila nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei. Radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se efectueaza de catre organul fiscal competent incepand cu data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Pana la data radierii, persoana impozabila este obligata sa aplice sistemul TVA la incasare.
Retineti !
Doua aspecte importante aplicabile din 2014:
1. sistemului TVA la incasare se aplica optional;
2. daca se opteaza pentru aplicarea acestui sistem, suma TVA colectata nu mai este exigibila in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila, fiind exigibila la data incasarii. Practic, termenul de 90 de zile a fost eliminat din legislatia fiscala cu privire la TVA.
In situatia in care a depasit plafonul de 2.250.000 lei in ultima perioada fiscala a anului 2013, persoana impozabila este obligata sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 ianuarie 2014, o notificare in vederea radierii din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare. Nedepunerea notificarii conduce la radierea din oficiu.
Exigibilitatea TVA in anul 2014 pentru facturile emise in anul 2013
In situatia in care cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii sau de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii este ulterioara datei de 31 decembrie 2013, exigibilitatea taxei intervine la data incasarii totale sau partiale a contravalorii bunurilor livrate/serviciilor prestate, atat pentru operatiunile al caror fapt generator de taxa a intervenit pana la data de 31 decembrie 2013 inclusiv cat si pentru facturile emise inainte de data de 1 ianuarie 2014. Aceasta regula se aplica pentru:
- persoanele impozabile care continua aplicarea sistemului TVA la incasare in anul 2014;
- persoanele care ies din sistem, fie prin optiunea formulata in anul 2014, fie prin depasirea plafonului de 2.250.000 lei la 31.12.2013.
Aceasta regula se aplica sub rezerva respectarii conditiilor reglementate prin art. 134^2 alin. (7) din Legea nr. 571/2003:
1) in cazul facturilor emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare pentru valoarea integrala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului;
2) in cazul facturilor emise pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data iesirii din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului numai pentru taxa aferenta valorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de iesirea din sistem.
Alte noutati fiscale care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2014
Prin O.U.G. nr. 111/2013, publicata recent in monitorul oficial, s-au efectuat modificari cu privire la:
- nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina, petrol lampant (kerosen),
- inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice.
Astfel, prin art. IV s-a modificat art. IX din O.U.G. nr. 102 din 14 noiembrie 2013 cu privire la termenele de intrare a in vigoare a prevederilor cuprinse la pct. 59 - 62 de la art. I referitoare la art. 176 ,,Nivelul accizelor,, care se vor aplica incepand cu data de 1 aprilie 2014, in loc de data 1 ianuarie 2014, asa cum s-a reglementat initial. Pentru amanarea acestui termen, s-a avut in vedere faptul ca majorarea de la 1 ianuarie 2014 a nivelului accizelor va genera o majorare a preturilor la carburanti cu implicatiile aferente asupra preturilor bunurilor si serviciilor.
De asemenea, prin art. VI din O.G. nr. 111 din 18 decembrie 2013 s-au abrogat prevederile legii nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice. Prevederile aplicarii acestui act normativ au fost suspendate initial prin O.G. nr. 21 din 23 august 2012 pana la data de 1 ianuarie 2013 si ulterior, prin O.U.G. nr. 84 din 12 decembrie 2012 pana la data de 1 ianuarie 2014. Anularea acestui act normativ s-a datorat urmatoarelor cauze:
- prevederile referitoare la facturare contravin acquis-ului comunitar in domeniul TVA si pot conduce la declansarea de catre Comisia Europeana a procedurii de infringement impotriva Romaniei;
- prevederile referitoare la bonuri fiscale si la chitante creeaza paralelism legislativ sau contravin prevederilor actelor normative care reglementeaza regimul acestor documente.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr302024
Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal
de
Profeanu Laura
30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...
Apr292024
Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei
de
Profeanu Laura
29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024
Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii.
Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024
Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare
de
Profeanu Laura
27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare.
In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea alineatului 7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024
Stabilirea bazei de impozitare prin estimare
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024
Restituirea impozitului pe dividende
de
Profeanu Laura
28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite:
Optional ...