Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 6 Mai 2024

Noutati fiscale aplicabile din 1 ianuarie 2014

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
23 Dec 2013


Noutati fiscale aplicabile din 1 ianuarie 2014

Prin O.U.G. nr. 111 din 18 decembrie 2013 pentru reglementarea unor masuri fiscale si pentru modificarea unor acte normative, publicata in M.Of. nr. 809 din 19 decembrie 2013 s-a adoptat posibilitatea fomularii optiunii privind aplicarea sistemului TVA la incasare, fara ca aplicarea acestui sistem sa mai aiba un caracter obligatoriu, asa cum a fost pe parcursul anului 2013.  
 
Comisia Europeana  a constatat urmatoarele doua deficiente  cu privire la  aplicarea sistemului TVA la incasare, aspect care a  condus la modificarea in regim de urgenta a Codului fiscal:  
1. implementarea sistemului TVA la incasare este obligatorie;
2. colectarea TVA este impusa la  90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii.
 
Prevederile O.U.G. nr. 111/2013  se aplica incepand cu 1 ianuarie 2014 ceea ce inseamna ca radierea poate fi solicitata incepand cu luna ianuarie 2014 asa cum rezulta si din textul O.U.G. nr. 111/2013 art. II alin. (2), pct. b) ,,pot solicita oricand in cursul anului 2014,,. 

Recomandare!

Daca pana in data de 25 ianuarie 2014 formularul cod 097 "Notificare privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare"  reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 1529 din 10 octombrie 2012 nu va fi modificat, in lipsa unui nou formular care sa cuprinda si o sectiune cu privire la posibilitate formularii optiunii cu privire la radierea  din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare,  este recomandabil sa utilizati acelasi  formular, inscriind manual motivul depunerii notificarii. Numai asa va puteti  incadra in termenul de 25 ianuarie 2014 pentru retragerea din sistemul TVA la incasare  incepand cu: 
- data de 1 februarie 2014, daca perioada fiscala este luna calendaristica;
- data de 1 aprilie 2014,  daca perioada fiscala este trimestrul  calendaristic. 
 
Dispozitii tranzitorii pentru 2014

Dispozitiile tranzitorii privind aplicarea sistemului TVA la incasare in  2014 prevad ca  persoanele impozabile care aplica sistemul TVA la incasare la data de 1 ianuarie 2014  au posibilitatea sa aleaga una din urmatoarele doua alternative:   
1. sa  continue  aplicarea sistemului TVA la incasare daca in anul precedent nu au depasit plafonul de 2.250.000 lei. In acest caz se considera ca au optat pentru continuarea aplicarii sistemului in anul 2014;
2. sa solicite,  oricand in cursul anului 2014,  radierea  din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prin depunerea unei notificari la organele fiscale competente. Optiunea poate fi formulata, chiar persoana impozabila  nu a depasit plafonul de 2.250.000 lei.    Radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare se efectueaza de catre organul  fiscal  competent  incepand cu data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Pana la data radierii,  persoana  impozabila este obligata  sa aplice sistemul TVA la incasare. 
 
Retineti !
Doua aspecte importante aplicabile din 2014:
 
1. sistemului  TVA la incasare se aplica optional;
2. daca   se  opteaza pentru aplicarea acestui sistem, suma TVA colectata nu mai este exigibila  in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila, fiind exigibila la data incasarii. Practic, termenul de 90 de zile  a fost eliminat din legislatia fiscala cu privire la TVA.  
 
 In situatia in care a  depasit plafonul de 2.250.000 lei in ultima perioada fiscala a anului 2013, persoana impozabila este obligata sa depuna la organul fiscal competent, pana la data de 25 ianuarie 2014, o notificare in vederea  radierii din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare.  Nedepunerea notificarii conduce la radierea din oficiu. 
 
Exigibilitatea TVA in anul 2014 pentru facturile emise in anul 2013  
 
In situatia in care cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii sau de la termenul-limita prevazut de lege pentru emiterea facturii este ulterioara datei de 31 decembrie 2013, exigibilitatea taxei intervine la data incasarii totale sau partiale a contravalorii bunurilor livrate/serviciilor prestate, atat pentru operatiunile al caror fapt generator de taxa a intervenit pana la data de 31 decembrie 2013 inclusiv  cat si pentru facturile emise inainte  de data de 1 ianuarie 2014.  Aceasta regula  se aplica pentru: 
- persoanele  impozabile care continua aplicarea sistemului TVA la incasare in anul 2014;
- persoanele care ies din sistem, fie prin optiunea formulata in anul 2014, fie prin depasirea plafonului de 2.250.000 lei la 31.12.2013. 
 
Aceasta regula  se aplica sub rezerva respectarii conditiilor  reglementate prin   art. 134^2 alin. (7) din Legea nr. 571/2003: 
1) in cazul facturilor emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare pentru valoarea integrala a  livrarii de bunuri  sau a prestarii de servicii, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului;
2) in cazul facturilor emise pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data iesirii  din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului  numai pentru taxa aferenta valorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de iesirea din sistem.  
 
Alte noutati fiscale care intra in vigoare de la 1 ianuarie 2014
 
Prin O.U.G. nr. 111/2013, publicata recent in monitorul oficial, s-au efectuat modificari cu privire la:
- nivelul accizelor pentru benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina, petrol lampant (kerosen),
- inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice.
 
Astfel, prin art. IV s-a modificat art.  IX din O.U.G. nr. 102 din 14 noiembrie 2013   cu privire la termenele de intrare a  in vigoare a  prevederilor cuprinse la pct. 59 - 62 de la art. I  referitoare la art. 176 ,,Nivelul accizelor,, care se vor aplica incepand cu data de 1 aprilie 2014, in loc de data 1 ianuarie 2014, asa cum s-a reglementat initial. Pentru amanarea acestui termen, s-a avut in vedere faptul ca majorarea de la 1 ianuarie 2014 a nivelului accizelor va  genera o majorare a preturilor la carburanti cu implicatiile aferente asupra preturilor bunurilor si serviciilor. 
 
De asemenea, prin art. VI din O.G. nr. 111 din 18 decembrie 2013 s-au abrogat prevederile legii nr. 148  din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice. Prevederile aplicarii acestui act normativ au fost suspendate initial prin  O.G. nr. 21 din 23 august 2012 pana la data de 1 ianuarie 2013 si ulterior, prin O.U.G. nr.  84 din 12 decembrie 2012 pana la data de 1 ianuarie 2014. Anularea acestui act normativ s-a datorat urmatoarelor cauze: 
- prevederile referitoare la facturare  contravin acquis-ului comunitar in domeniul TVA si pot conduce la declansarea de catre Comisia Europeana a procedurii de infringement impotriva Romaniei;
- prevederile referitoare la bonuri fiscale si la chitante  creeaza paralelism legislativ sau contravin prevederilor actelor normative care reglementeaza regimul acestor documente. 

 
 
 
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr302024

Rectificarea declaratiilor fiscale dupa primirea notificarii de conformare emisa de organul fiscal

de Profeanu Laura 30 Apr 2024
Recent, in Monitorul Oficial Partea I nr. 374 din 22 aprilie 2024, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 779/2024 care aduce modificari semnificative in cadrul procesului de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Aceste schimbari survin in urma adoptarii O.U.G. nr. 188/2022, care a introdus in Codul de procedura fiscala, la art. 121^1, procedura conformarii ...
Apr292024

Stabilirea venitului net anual pe baza normelor de venit. Situatii de reducere a normei

de Profeanu Laura 29 Apr 2024
In sistemul fiscal romanesc, veniturile din activitati independente pot fi supuse unei metode de calcul speciala pentru determinarea venitului net anual. Aceasta metoda se bazeaza pe utilizarea normelor de venit, conform art. 69 din Codul Fiscal. Acest sistem simplificat este destinat anumitor categorii de contribuabili si anumitor activitati (productie, comert si prestari servicii cuprinse in ...
Apr272024

Impozitarea castigurilor din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
Investitiile in instrumente financiare derivate, ofera oportunitati semnificative, dar vin si cu responsabilitati fiscale pe masura. Doar o intelegere aprofundata a acestor aspecte ajuta la o gestionarea eficienta si conforma a portofoliilor de investitii. Castigurile din transferul titlurilor de valoare, sunt, din punct de vedere fiscal, venituri din investitii, definite la art. 91 lit. c) ...
Apr272024

Modificari importante privind deducerea TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare

de Profeanu Laura 27 Apr 2024
In contextul adoptarii generalizate a sistemului e-Factura, Ministerul Finantelor propune eliminarea posibilitatii deducerii TVA din facturile emise pe numele salariatilor aflati in deplasare. In acest sens, un proiect de Hotarare de Guvern  initiat recent de Ministerul Finantelor, propune abrogarea  alineatului  7) de la pct. 69 din Normele metodologice, care prevede ca o ...
Apr282024

Stabilirea bazei de impozitare prin estimare

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
In cadrul sistemului fiscal din Romania, Codul de Procedura Fiscala reglementeaza diverse aspecte legate de colectarea si administrarea taxelor si impozitelor, inclusiv pentru situatiile care permit organelor fiscale sa stabileasca baza de impozitare a contribuabililor prin metode de estimare. Acest mecanism reglementat de art. 106 din Codul de procedura fiscala, este util in situatiile in care ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...