Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 August 2025

O noua declaratie 112 - proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului acestui formular


In data de 31.01.2019 MFP a publicat pe site-ul oficial, in sectiunea Transparenta decizionala, un Proiect de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.

Proiectul propune modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate corespunzator cu modificarile din legislatia specifica, generate de introducerea art.1301 in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, modificata prin Legea nr. 177/2018 privind aprobarea OUG nr. 103/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul asigurarilor sociale, de modificarile prevazute in OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.
In ceea ce priveste declararea persoanelor care beneficiaza de facilitatile prevazute de OUG 114/2019 ordinul propune:
  • introducerea scutirii din caseta ”Creanta fiscala” a sumelor reprezentand    impozit pe venit  si contributia de asigurari sociale de sanatate scutite de la plata in perioada de raportare, conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
  • introducerea unor noi casete pentru inscrierea cifrei de afaceri si a ponderii cifrei de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in vederea acordarii facilitatilor fiscale in luna de raportare, in sensul declararii de catre angajator, pe proprie raspundere, a indeplinirii conditiilor aplicarii acestora;
  • introducerea unei noi casete pentru Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii prevazuti la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;
  • introducerea in sectiunea E3 din Anexa nr. 1.2, Anexa asigurat a unor noi pozitii pentru persoanele fizice care realizeaza venituri pentru care sunt scutite de la plata impozitului, conform Codului fiscal si a altor legi speciale;
  • introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi pozitii pentru categoriile de salariati pentru care salariul minim brut pe tara este diferentiat, in vederea stabilirii bazelor de calcul pentru CAS, CASS si CAM, pentru identificarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in  domeniul constructiilor si beneficiaza de facilitati fiscale conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, precum si pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Alte clarificari propuse privind facilitarile fiscale prevazute de OUG 114/2019:
  • facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 1381, 154 alin. (1) lit. r),  din Codul fiscal se acorda tuturor angajatilor, indiferent de activitatea prestata, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.       
  • facilitatile fiscale se acorda  si in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial de lucru daca sunt indeplinite cumultativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal. Pentru angajatii care au incheiat astfel de contracte si realizeaza un venit brut lunar sub valoare de 3.000 de lei si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 138 1 si 154 alin. (1) lit. r), sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile Capitolului III din titlul IV si  Capitolul II,  III si IX din titlul V ale Codului fiscal
In aplicarea dispozitiilor art. 146 alin. (5 2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care in cursul unui an fiscal se utilizeaza, potrivit legislatiei in materie, in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in situatia  in care  un anagajat incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp partial de lucru cu angajatori care nu desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si cu angajatori care desfasoara astfel de activitati, salariul minim brut pe tara luat in calcul este cel cu valoarea cea mai mica.
  • in situatia in care un angajator desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 si prin sedii secundare, cifra de afaceri luata in calcul la stabilirea indeplinirii conditiilor este cea determinata la nivelul intregii activitati. 
  • facilitatile fiscale nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.
  • clarificarii cu privire la completarea casetelor ”Cifra de afaceri totala cumulata de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare” si ”Cifra de afaceri cumulata de la inceputul anului realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv din luna de raportare” precum si reguli in vederea determinarii acestor cifre de afaceri.


Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre declaratia 112

16Aug2025

Concediul pentru cresterea copilului. Activitati permise si plafonul veniturilor

de Nicolae Liviu valabil la 16 Aug 2025
Intrebare: O angajata la entitatea unde are CIM cu norma intreaga de 8 ore/zi, in concediu de lauzie. Aceasta angajata este inclusa intr-un proiect important si entitatea doreste sa continue colaborarea si pe perioada de crestere copil. Angajata ulterior concediului de lauzie intra in CCC. Intrebare: Are voie angajata sa revina la munca din CCC la acelasi angajator cu 1 ora /zi dupa o scurta ...

Declaratia 112 se modifica: Ce noutati aduce formularul incepand cu veniturile lunii august 2025?

de Profeanu Laura 07 Aug 2025
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a publicat un proiect de ordin care vizeaza actualizarea Declaratiei 112 si a instructiunilor sale de completare. Modificarile propuse reflecta schimbarile legislative recente privind contributia la sanatate (CASS) si regimul indemnizatiilor de concediu medical pentru boli obisnuite, introduse prin Legea nr. 141/2025. Dupa ce va fi aprobat ...
03Aug2025

Revenire din concediu de crestere copil. Plata indemnizatie CO

de Vera Constantin valabil la 03 Aug 2025
Intrebare: O salariata trebuia sa revina din CIC dar a ales sa inceteze contractul cu acordul partilor. Inainte de intrarea in CIC mai avea 13 zile de CO pe care le solicita acum la plata. Conform codului muncii la incetare se pot plati zilele de CO neefectuate. Intrebarile noastre sunt: 1. Salariata intra direct din suspendare in incetare, ii se pot plati zilele de CO neefectuate? 2. In d112 cum ...
25Iul2025

Esalonarea primelor de pensionare dupa 1 ianuarie 2025. Implicatii juridice, fiscale si contabile

de Nicolae Liviu valabil la 25 Iul 2025
Intrebare: Avand in vedere prevederile art LXXI, alin (5) din Legea nr. 296/26.10.2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare, si anume "(5) Acordarea drepturilor prevazute la alin. (4) in cazul contractelor colective/individuale de munca ale operatorilor economici aflate in vigoare la ...
08Iul2025

Conditii acordare diurna

de Vera Constantin valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Va multumim pentru raspunsul anterior! Tot societatea in cauza, doreste sa dea diurna unor angajati ce au domiciliul in afara municipiului, dar care sunt cazati in apartamente inchiriate de societate de la persoane fizice, pentru care retine si plateste impozitul. Societatea plateste masa de pranz angajatilor pe baza unei facturi pe care o inregistram deja in stat la hrana. Este legal sa ...
26Iun2025

Cheltuieli de pregatire profesionala suportate din subventie

de Mariana Prejbeanu valabil la 26 Iun 2025
Intrebare: Va rog sa ne precizati daca cursurile de pregatire profesionala oferite gratis de o societate comerciala in favoarea angajatilor, cursuri obtinute de angajator prin finantare in cadrul unui contract de subventie (minims), constituie un avanataj/beneficiu salarial in favoarea angajatilor si daca trebuie declarat prin declaratia 112.
Vezi toate studiile de caz despre declaratia 112 keyboard_double_arrow_right
x
In data de 31.01.2019 MFP a publicat pe site-ul oficial, in sectiunea Transparenta decizionala, un Proiect de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.Proiectul propune modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate corespunzator cu modificarile din legislatia specifica, generate de introducerea art.1301 in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, modificata prin Legea nr. 177/2018 privind aprobarea OUG nr. 103/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul asigurarilor sociale, de modificarile prevazute in OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.In ceea ce priveste declararea persoanelor care beneficiaza de facilitatile prevazute de OUG 114/2019 ordinul propune:introducerea scutirii din caseta ”Creanta fiscala” a sumelor reprezentand    impozit pe venit  si contributia de asigurari sociale de sanatate scutite de la plata in perioada de raportare, conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.introducerea unor noi casete pentru inscrierea cifrei de afaceri si a ponderii cifrei de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in vederea acordarii facilitatilor fiscale in luna de raportare, in sensul declararii de catre angajator, pe proprie raspundere, a indeplinirii conditiilor aplicarii acestora;introducerea unei noi casete pentru Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii prevazuti la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;introducerea in sectiunea E3 din Anexa nr. 1.2, Anexa asigurat a unor noi pozitii pentru persoanele fizice care realizeaza venituri pentru care sunt scutite de la plata impozitului, conform Codului fiscal si a altor legi speciale;introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi pozitii pentru categoriile de salariati pentru care salariul minim brut pe tara este diferentiat, in vederea stabilirii bazelor de calcul pentru CAS, CASS si CAM, pentru identificarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in  domeniul constructiilor si beneficiaza de facilitati fiscale conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, precum si pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Alte clarificari propuse privind facilitarile fiscale prevazute de OUG 114/2019:facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 1381, 154 alin. (1) lit. r),  din Codul fiscal se acorda tuturor angajatilor, indiferent de activitatea prestata, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.       facilitatile fiscale se acorda  si in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial de lucru daca sunt indeplinite cumultativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal. Pentru angajatii care au incheiat astfel de contracte si realizeaza un venit brut lunar sub valoare de 3.000 de lei si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 138 1 si 154 alin. (1) lit. r), sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile Capitolului III din titlul IV si  Capitolul II,  III si IX din titlul V ale Codului fiscal. In aplicarea dispozitiilor art. 146 alin. (5 2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care in cursul unui an fiscal se utilizeaza, potrivit legislatiei in materie, in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in situatia  in care  un anagajat incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp partial de lucru cu angajatori care nu desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si cu angajatori care desfasoara astfel de activitati, salariul minim brut pe tara luat in calcul este cel cu valoarea cea mai mica.in situatia in care un angajator desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 si prin sedii secundare, cifra de afaceri luata in calcul la stabilirea indeplinirii conditiilor este cea determinata la nivelul intregii activitati. facilitatile fiscale nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.clarificarii cu privire la completarea casetelor ”Cifra de afaceri totala cumulata de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare” si ”Cifra de afaceri cumulata de la inceputul anului realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv din luna de raportare” precum si reguli in vederea determinarii acestor cifre de afaceri.