Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 1 Iulie 2025

O noua declaratie 112 - proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului acestui formular


In data de 31.01.2019 MFP a publicat pe site-ul oficial, in sectiunea Transparenta decizionala, un Proiect de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.

Proiectul propune modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate corespunzator cu modificarile din legislatia specifica, generate de introducerea art.1301 in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, modificata prin Legea nr. 177/2018 privind aprobarea OUG nr. 103/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul asigurarilor sociale, de modificarile prevazute in OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.
In ceea ce priveste declararea persoanelor care beneficiaza de facilitatile prevazute de OUG 114/2019 ordinul propune:
  • introducerea scutirii din caseta ”Creanta fiscala” a sumelor reprezentand    impozit pe venit  si contributia de asigurari sociale de sanatate scutite de la plata in perioada de raportare, conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
  • introducerea unor noi casete pentru inscrierea cifrei de afaceri si a ponderii cifrei de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in vederea acordarii facilitatilor fiscale in luna de raportare, in sensul declararii de catre angajator, pe proprie raspundere, a indeplinirii conditiilor aplicarii acestora;
  • introducerea unei noi casete pentru Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii prevazuti la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;
  • introducerea in sectiunea E3 din Anexa nr. 1.2, Anexa asigurat a unor noi pozitii pentru persoanele fizice care realizeaza venituri pentru care sunt scutite de la plata impozitului, conform Codului fiscal si a altor legi speciale;
  • introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi pozitii pentru categoriile de salariati pentru care salariul minim brut pe tara este diferentiat, in vederea stabilirii bazelor de calcul pentru CAS, CASS si CAM, pentru identificarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in  domeniul constructiilor si beneficiaza de facilitati fiscale conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, precum si pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Alte clarificari propuse privind facilitarile fiscale prevazute de OUG 114/2019:
  • facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 1381, 154 alin. (1) lit. r),  din Codul fiscal se acorda tuturor angajatilor, indiferent de activitatea prestata, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.       
  • facilitatile fiscale se acorda  si in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial de lucru daca sunt indeplinite cumultativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal. Pentru angajatii care au incheiat astfel de contracte si realizeaza un venit brut lunar sub valoare de 3.000 de lei si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 138 1 si 154 alin. (1) lit. r), sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile Capitolului III din titlul IV si  Capitolul II,  III si IX din titlul V ale Codului fiscal. 
In aplicarea dispozitiilor art. 146 alin. (5 2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care in cursul unui an fiscal se utilizeaza, potrivit legislatiei in materie, in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in situatia  in care  un anagajat incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp partial de lucru cu angajatori care nu desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si cu angajatori care desfasoara astfel de activitati, salariul minim brut pe tara luat in calcul este cel cu valoarea cea mai mica.
  • in situatia in care un angajator desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 si prin sedii secundare, cifra de afaceri luata in calcul la stabilirea indeplinirii conditiilor este cea determinata la nivelul intregii activitati. 
  • facilitatile fiscale nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.
  • clarificarii cu privire la completarea casetelor ”Cifra de afaceri totala cumulata de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare” si ”Cifra de afaceri cumulata de la inceputul anului realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv din luna de raportare” precum si reguli in vederea determinarii acestor cifre de afaceri.


Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre declaratia 112

26Iun2025

Cheltuieli de pregatire profesionala suportate din subventie

de Mariana Prejbeanu valabil la 26 Iun 2025
Intrebare: Va rog sa ne precizati daca cursurile de pregatire profesionala oferite gratis de o societate comerciala in favoarea angajatilor, cursuri obtinute de angajator prin finantare in cadrul unui contract de subventie (minims), constituie un avanataj/beneficiu salarial in favoarea angajatilor si daca trebuie declarat prin declaratia 112.
21Iun2025

Obligatii fiscale zilieri. Declaratia 112

de Profeanu Laura valabil la 21 Iun 2025
Intrebare: O persoana straina, cetatean al Republicii Moldova, poate desfasura activitati ca zilier fara sa aiba autorizatie de munca conform Ordonantei 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriului Romaniei? Cei de la ITM au spus ca da, dar cum se declara in D112 activitatea desfasurata ca zilier de catre un cetatean al Republicii Moldova, acesta avand doar buletin ...
16Iun2025

Drepturi salariale stabilite de instanta. Obligatii declarative.

de Nicolae Liviu valabil la 16 Iun 2025
Intrebare: O firma este obligata sa plateasca unui fost salariat, printr-o hotarare definitiva a unei instante, drepturi banesti reprezentand ore suplimentare si ore de noapte, perioada 2017-2018. Instanta stabileste in hotararea definitiva sa i se plateasca suma neta corespunzatoare orelor lucrate suplimentar si a celor de noapte. Un executor judecatoresc pune poprire pe contul bancar al firmei si suma ...
12Iun2025

Cadourile oferite pentru copiii salariatilor cu ocazia zilei de 01 iunie

de Alexandru Palaghia valabil la 12 Iun 2025
Intrebare: Pentru tichetele cadou in suma de 300 ron/copil minor, acordate cu ocazia Zilei Copilului 1 iunie 2025 si platite in data de 30.05.2025 in conturile salariatilor, in ce luna trebuie sa fie inregistrate in statul de salarii si D112: mai sau iunie? Totodata, va rog sa ne comunicati daca exista in legislatie specificat ca aceste tichete cadou acordate cu ocazia zilei de 1 Iunie sa fie ...
06Iun2025

Declararea avantajelor in natura in statul de salarii si D112 cu sau fara TVA

de Florentina Buzea valabil la 06 Iun 2025
Intrebare: Salariatii societatii beneficiaza de diverse avantaje in natura: cazare - se emite lunar factura, asigurare transport cu microbuz/autobuz pentru care transportatorii emit facturi, cadouri la ziua de nastere - achizitie pe baza de factura, abonament Bookster - factura lunara. Avem doua intrebari legate de aceste beneficii: 1. In statul de salarii si implicit in D112, aceste avantaje se ...
24Mai2025

Reincadrare salariat. Facilitati constructii

de Vera Constantin valabil la 24 Mai 2025
Intrebare: Instanta de judecata a stabilit reincadrarea in munca a unui salariat concediat in iulie 2023. A stabilit de asemenea, ca angajatorul sa acorde despagubirea tuturor drepturilor banesti ce trebuiau platite in perioada iulie 2023 - martie 2025. Tin sa mentionez, salariatii au beneficiat pana la 31 decembrie 2024 de facilitati fiscale in domeniul constructiilor, facilitati acordate potrivit OUG ...
Vezi toate studiile de caz despre declaratia 112 keyboard_double_arrow_right
x
In data de 31.01.2019 MFP a publicat pe site-ul oficial, in sectiunea Transparenta decizionala, un Proiect de ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.Proiectul propune modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate corespunzator cu modificarile din legislatia specifica, generate de introducerea art.1301 in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, modificata prin Legea nr. 177/2018 privind aprobarea OUG nr. 103/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul asigurarilor sociale, de modificarile prevazute in OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene.In ceea ce priveste declararea persoanelor care beneficiaza de facilitatile prevazute de OUG 114/2019 ordinul propune:introducerea scutirii din caseta ”Creanta fiscala” a sumelor reprezentand    impozit pe venit  si contributia de asigurari sociale de sanatate scutite de la plata in perioada de raportare, conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.introducerea unor noi casete pentru inscrierea cifrei de afaceri si a ponderii cifrei de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in vederea acordarii facilitatilor fiscale in luna de raportare, in sensul declararii de catre angajator, pe proprie raspundere, a indeplinirii conditiilor aplicarii acestora;introducerea unei noi casete pentru Contributia asiguratorie pentru munca datorata de angajatorii prevazuti la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;introducerea in sectiunea E3 din Anexa nr. 1.2, Anexa asigurat a unor noi pozitii pentru persoanele fizice care realizeaza venituri pentru care sunt scutite de la plata impozitului, conform Codului fiscal si a altor legi speciale;introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi pozitii pentru categoriile de salariati pentru care salariul minim brut pe tara este diferentiat, in vederea stabilirii bazelor de calcul pentru CAS, CASS si CAM, pentru identificarea salariatilor care isi desfasoara activitatea in  domeniul constructiilor si beneficiaza de facilitati fiscale conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, precum si pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Alte clarificari propuse privind facilitarile fiscale prevazute de OUG 114/2019:facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 1381, 154 alin. (1) lit. r),  din Codul fiscal se acorda tuturor angajatilor, indiferent de activitatea prestata, daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.       facilitatile fiscale se acorda  si in cazul contractelor individuale de munca cu timp partial de lucru daca sunt indeplinite cumultativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal. Pentru angajatii care au incheiat astfel de contracte si realizeaza un venit brut lunar sub valoare de 3.000 de lei si care nu beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct. 5, 138 1 si 154 alin. (1) lit. r), sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile Capitolului III din titlul IV si  Capitolul II,  III si IX din titlul V ale Codului fiscal. In aplicarea dispozitiilor art. 146 alin. (5 2) lit. e) din Codul fiscal, in cazul in care in cursul unui an fiscal se utilizeaza, potrivit legislatiei in materie, in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara diferentiat in functie de studii, de vechime sau alte criterii prevazute de lege, in situatia  in care  un anagajat incheie doua sau mai multe contracte individuale de munca cu timp partial de lucru cu angajatori care nu desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal si cu angajatori care desfasoara astfel de activitati, salariul minim brut pe tara luat in calcul este cel cu valoarea cea mai mica.in situatia in care un angajator desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 si prin sedii secundare, cifra de afaceri luata in calcul la stabilirea indeplinirii conditiilor este cea determinata la nivelul intregii activitati. facilitatile fiscale nu se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de salariatii detasati.clarificarii cu privire la completarea casetelor ”Cifra de afaceri totala cumulata de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare” si ”Cifra de afaceri cumulata de la inceputul anului realizata efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv din luna de raportare” precum si reguli in vederea determinarii acestor cifre de afaceri.