Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Aprilie 2024

Obligatii privind TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta de la 1 iulie 2021

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil
01 Iul 2021


Legislatie aplicabila:
OUG 59/2021 pentru modificarea si completarea Codului Fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 630 din 28 iunie 2021.
 
Scop:
Transpunerea in legislatia nationala incepand cu 01.07.2021 a urmatoarelor:
- art. 2 si 3 din Directiva (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/EC si
- a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind TVA pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta, cu modificarile si completarile ulterioare, si
- a Directivei (UE) 2019/1.995 a Consiliului din 21 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste dispozitiile referitoare la vanzarile de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri.
 
Persoanele impozabile care aplica regimul special pentru vanzari de bunuri la distanta, prestari de servicii catre persoane neimpozabile si intermediarii care actioneaza in numele lor vor avea obligatii noi incepand cu 1 iulie 2021.
Concret, noile obligatii vizeaza depunerea pe cale electronica a informatiilor solicitate pentru inregistrarea in cadrul:
a) regimului special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana;
b) regimului special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum;
c) regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.
 
Ce aspecte noi sunt reglementate de Codul fiscal incepand cu 01.07.2021?
 
Lista sintetica a termenilor reglementati de OUG 59/2021 este urmatoarea:
  • vanzarea intracomunitara de bunuri la distanta (articolul 266, alineatul (1), punctul 35 Cod fiscal) inseamna o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania in temeiul art. 268 alin. (4) si (8) si art. 315 1 alin. (9) sau pentru orice alta persoana neimpozabila;
b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia;
 
  • vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte (articolul 266 alineatul (1), punctul 36 Cod fiscal) inseamna o livrare de bunuri expediate sau transportate de furnizor sau in numele acestuia, inclusiv in cazul in care furnizorul intervine in mod indirect in transportul sau expedierea bunurilor, dintr-un teritoriu tert sau dintr-o tara terta catre un client dintr-un stat membru, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) livrarea de bunuri este efectuata pentru o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila ale carei achizitii intracomunitare de bunuri nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania in temeiul art. 268 alin. (4) si (8) si art. 315 1 alin. (9) sau pentru orice alta persoana neimpozabila;
b) bunurile livrate nu sunt mijloace de transport noi sau bunuri livrate dupa asamblare sau instalare, cu sau fara functionare de proba, de catre furnizor sau in numele acestuia.
 
  • operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii (articolul 268, alineatul (9), litera b) Codul fiscal).
 
  • In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro, se considera ca aceasta persoana impozabila a primit si a livrat ea insasi bunurile respective.
 
  • Notiunea «valoare intrinseca» are sensul stabilit la art. 1 pct. 48 din Regulamentul Delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste normele detaliate ale anumitor dispozitii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare:
 
48. „valoare intrinseca” inseamna:
(a) in cazul marfurilor comerciale: pretul marfurilor in sine, atunci cand ele sunt vandute pentru export catre teritoriul vamal al Uniunii, excluzand cheltuielile de transport si de asigurare, cu exceptia cazului in care acestea din urma sunt incluse in pret si nu sunt indicate separat pe factura, precum si orice alte taxe si impuneri care pot fi verificate de catre autoritatile vamale pe baza oricarui (oricaror) document (documente) relevant(e);
(b) in cazul marfurilor fara caracter comercial: pretul care ar fi fost platit pentru marfurile in sine daca ele ar fi fost vandute pentru export catre teritoriul vamal al Uniunii;
 
  • In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza livrarea de bunuri in Uniunea Europeana de catre o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana catre o persoana neimpozabila, se considera ca persoana impozabila care a facilitat livrarea, a primit si a livrat ea insasi bunurile respective.
 
  • locul livrarii in cazul vanzarilor intracomunitare de bunuri la distanta este considerat a fi locul in care se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
 
  • locul livrarii in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte intr-un alt stat membru decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client este considerat a fi locul unde se afla bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora catre client.
 
  • locul livrarii in cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client este considerat a fi statul membru respectiv, cu conditia ca TVA pentru aceste bunuri sa fie declarata in cadrul regimului special prevazut la art. 315 2 CF.
 
Atentie!
Regimul vanzarilor la distanta nu se aplica livrarilor de bunuri second-hand, obiecte de arta, obiecte de colectie sau antichitati, care fac obiectul regimului special prevazut la art. 312 Cod fiscal.
 
  • Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei de 10.000 euro se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.
 
  • Scutiri in domeniul comertului electronic
Este scutita de taxa livrarea bunurilor catre persoana impozabila care se considera ca a primit si a livrat bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16). (Articolul 292 1)
 
  • importul de bunuri, atunci cand TVA trebuie declarata in cadrul regimului special prevazut de art. 315 2 si atunci cand, cel tarziu in momentul prezentarii declaratiei de import, codul individual de inregistrare in scopuri de TVA, pentru aplicarea regimului special, al furnizorului sau al intermediarului care actioneaza in numele sau, alocat in temeiul art. 315 2 alin. (11) sau (13), e necesar/obligatoriu a fi furnizat biroului vamal competent din statul membru de import ; (articolul 293 alineatul (1), d 1)
 
  • Regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana
a) persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana inseamna o persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice si nici nu dispune de un sediu fix pe teritoriul Uniunii Europene;
b) stat membru de inregistrare inseamna statul membru ales de persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana pentru a declara momentul inceperii activitatii sale ca persoana impozabila pe teritoriul Uniunii Europene, in conformitate cu prevederile prezentului articol;
c) stat membru de consum inseamna statul membru in care are loc prestarea de servicii in conformitate cu art. 278 Cod fiscal.
  • Orice persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana poate utiliza un regim special pentru toate serviciile prestate catre persoane neimpozabile care sunt stabilite, au domiciliul stabil ori resedinta obisnuita in Uniunea Europeana. Regimul special permite, printre altele, inregistrarea unei persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana intr-un singur stat membru, conform prezentului articol, pentru toate serviciile prestate catre persoane neimpozabile stabilite in Uniunea Europeana.
 
 
Cum se traduc noile modificari legislative in practica?
Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune de catre persoane impozabile nestabilite in UE va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere catre consumatori finali din UE (B2C).
Exemplu: o companie din afara UE fara sedii fixe in UE (prin urmare neinregistrata din punct de vedere al TVA  in vreun stat UE) care presteaza servicii de constructii –amenajari catre persoane fizice din Romania, are posibilitatea sa se inregistreze in sistemul OSS  cu 01.07.2021. Astfel, va declara si va plati in Romania (daca aici opteaza pentru inrolare in OSS) pentru facturile emise catre persoanele fizice din Romania.Daca in plus vizeaza si clienti persoane fizice din Bulgaria, va declara tva si va plati tot prin declaratia speciala de tva depusa prin OSS  in Romania, unde s-a inregistrat initial.
Schema UE pentru furnizarea intracomunitara de servicii electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsa pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabila catre consumatori finali), pentru livrari de bunuri interne prin intermediul interfetelor electronice si pentru vanzari intracomunitare de bunuri, la distanta;
Exemple de servicii carora li se aplica schema UE: servicii electronice, cazare, transport intracomunitar, servicii auxiliare transportului, servicii legate de bunuri imbile, inchiriere mijloace de transport pentru o perioada mai mica de 30 de zile etc.
•           Concret, o companie din Italia ce inchiriaza mijloace de transport pe teritoriul Romaniei catre persoane fizice, pe o durata mai mica de 30 de zile, fie se inregistreaza in scopuri de tva pe teritoriul Romaniei, fie plateste tva in Italia prin inregistrare prin OSS in Italia ,  daca valoarea serviciilor de inchiriere este mai mare de 10000 euro.
•           O firma romaneasca ce executa diverse lucrari de constructii, amenajari pentru persoane neimpozabile din UE (firma romaneasca nu detine sedii fixe din punct de vedere al TVA  in vreun stat UE), se poate inrola in OSS in Romania si plati tva prin declaratia speciala conceputa in acesc scop pentru livrarile catre persone fizice din UE. De asemenea, daca presteaza astfel de servicii si pentru persoane fizice din Romania, va depune D300 in Romania si va achita tva doar pentru clientii din Romania.
•           O companie romaneasca ce va realiza atat vanzari de bunuri la distanta cat si prestari de servicii catre persoane fizice din UE, nu poate aplica regimul OSS  doar pentru livrari de bunuri sau doar pentru prestari de servicii. Va plati tva prin OSS atat pentru livrari de bunuri cat si pentru prestari de servicii in tara respectiva.
 
  • In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii la organul fiscal competent.
 
  • Declaratia de incepere a activitatii trebuie sa contina urmatoarele informatii:
 
denumirea/numele persoanei impozabile, adresa postala, adresele electronice, inclusiv pagina de internet proprie, codul national de inregistrare fiscala, dupa caz, precum si o declaratie prin care se confirma ca persoana nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.
 
  • Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent, pe cale electronica.
 
  • La primirea declaratiei de incepere a activitatii organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod persoanei respective prin mijloace electronice. In scopul inregistrarii nu este necesara desemnarea unui reprezentant fiscal.
 
  • Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special.
 
  • Persoana impozabila nestabilita va fi scoasa din evidenta de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.
 
  • Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III la Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194 al Comisiei din 12 februarie 2020 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului in ceea ce priveste regimurile speciale pentru persoanele impozabile care presteaza servicii catre persoane neimpozabile si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta si anumite livrari interne de bunuri, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 40 din 13 februarie 2020, indiferent daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol, in perioada fiscala de raportare.
 
  • Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) codul de inregistrare prevazut la alin. (4);
b) valoarea totala, exclusiv taxa, a prestarilor de servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale de raportare, cotele taxei aplicabile si valoarea corespunzatoare a taxei subdivizata pe cote, datorata fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila;
c) valoarea totala a taxei datorate in Uniunea Europeana.
 
  • Atunci cand sunt solicitate modificari ale declaratiei de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initial. Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.
 
  • Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, rata de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Ratele de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.
 
  • Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in Uniunea Europeana, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.
 
  • Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana care utilizeaza regimul special nu poate deduce TVA prin declaratia speciala de taxa, conform art. 301, dar va putea exercita acest drept prin rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. b), chiar daca o persoana impozabila stabilita in Romania nu ar avea dreptul la o compensatie similara in ceea ce priveste taxa sau un alt impozit similar, in conditiile prevazute de legislatia tarii in care isi are sediul persoana impozabila nestabilita. In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.
 
  • Persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana trebuie sa tina o evidenta a serviciilor pentru care se aplica acest regim special, care sa permita organelor fiscale competente din statele membre de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (7) este corecta. Aceste evidente se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila nestabilita va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au prestat serviciile.
 
  • Informatiile pe care trebuie sa le contina evidentele prevazute la alin. (13) sunt prevazute la art. 63c alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
S u b s e c t i u n e a 1 0
R e g i s t r e
Articolul 63c
(1) Pentru a fi considerate suficient de detaliate in sensul articolelor 369 si 369k din Directiva 2006/112/CE, registrele tinute de persoana impozabila trebuie sa contina urmatoarele informatii:
(a) statul membru de consum in care este prestat serviciul;
(b) tipul de serviciu prestat;
(c) data prestarii serviciului;
(d) baza de impozitare cu indicarea monedei utilizate;
(e) orice crestere sau reducere ulterioara a bazei de impozitare;
(f) cota de TVA aplicata;
g) valoarea TVA de plata cu indicarea monedei utilizate;
(h) data si suma platilor primite;
(i) orice plata in avans primita inainte de prestarea serviciului;
(j) daca se emite o factura, informatiile cuprinse in factura;
(k) numele clientului, daca persoana impozabila detine aceasta informatie;
(l) informatiile utilizate pentru a determina locul in care clientul este stabilit sau in care isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
(2) Informatiile mentionate la alineatul (1) sunt inregistrate de catre persoana impozabila in asa fel incat sa poata fi puse la dispozitie prin mijloace electronice fara intarziere si pentru fiecare serviciu prestat.
 
 
 
  • Regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum (art. 315 Cod fiscal)
  • persoana impozabila nestabilita in statul membru de consum inseamna o persoana impozabila care are sediul activitatii economice sau un sediu fix pe teritoriul Uniunii Europene, dar nu are sediul activitatii economice si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul statului membru de consum;
  • stat membru de inregistrare inseamna statul membru pe teritoriul caruia persoana impozabila are sediul activitatii economice sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, statul membru in care dispune de un sediu fix. In cazul in care o persoana impozabila nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar are mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru de inregistrare este acela in care persoana respectiva are un sediu fix si in care persoana impozabila declara ca va utiliza prezentul regim special.
  • Persoana impozabila este tinuta sa respecte respectiva decizie in anul calendaristic in cauza si in urmatorii 2 ani calendaristici.
  • In cazul in care o persoana impozabila, care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta, nu si-a stabilit activitatea economica in Uniunea Europeana si nu dispune de un sediu fix in Uniunea Europeana, statul membru de inregistrare este acela in care incepe expedierea sau transportul bunurilor. In cazul in care exista mai multe state membre in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, persoana impozabila precizeaza care dintre aceste state membre este statul membru de inregistrare. Persoana impozabila este tinuta sa respecte respectiva decizie in anul calendaristic in cauza si in urmatorii doi ani calendaristici;
 
  • stat membru de consum inseamna unul dintre urmatoarele:
1. in cazul prestarii de servicii, statul membru in care are loc prestarea de servicii in conformitate cu art. 278 CF;
2. in cazul vanzarii intracomunitare de bunuri la distanta, statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client;
3. in cazul livrarii de bunuri efectuate de catre o persoana impozabila care faciliteaza aceste livrari in conformitate cu art. 270 alin. (16) Cod fiscal, atunci cand expedierea sau transportul bunurilor livrate incepe si se incheie in acelasi stat membru, statul membru respectiv.
 
  • Prezentul Regim special (pentru vanzari intracomunitare la distanta, interfete, vanzari bunuri) poate fi utilizat de catre:
- orice persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania sau, in cazul in care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dispune de un sediu fix in Romania.
- orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana, dar dispune de mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, in cazul in care are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare.
- orice persoana impozabila care efectueaza vanzari intracomunitare de bunuri la distanta.
- orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in Romania.
- orice persoana impozabila care nu are sediul activitatii economice in Uniunea Europeana si nici nu dispune de un sediu fix in Romania, dar efectueaza vanzari intracomunitare la distanta care au locul de incepere a expedierii sau transportului bunurilor in mai multe state membre, intre care si Romania, si alege Romania ca stat membru de inregistrare;
- orice persoana impozabila care faciliteaza livrarea de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16) CF, atunci cand expedierea sau transportul bunurilor incepe si se incheie in acelasi stat membru;
- orice persoana impozabila care presteaza servicii catre o persoana neimpozabila, atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in statul membru de consum.
 
In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent. Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special. In cazul in care o persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana opteaza pentru regimul special si alege Romania ca stat membru de inregistrare, la data inceperii operatiunilor taxabile, persoana respectiva trebuie sa depuna in format electronic si o declaratie prin care sa confirme ca nu si-a stabilit sediul activitatii economice pe teritoriul Uniunii Europene si nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia.
 
  • Pentru operatiunile impozabile efectuate in conditiile prezentului regim special, persoana impozabila utilizeaza doar codul de inregistrare in scopuri de TVA alocat de statul membru de inregistrare. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, codul de inregistrare utilizat de persoana impozabila este cel care i-a fost atribuit conform art. 316.
 
Cum se traduc in practica noile prevederi?
Daca vanzarile transfrontaliere raman sub 10.000 EURO pe an, societatile respecta regulile TVA din tara de origine, percepand rata locala pentru toate vanzarile B2C, depunand ca de obicei. Odata ce s-a depasit acel prag de 10.000 EURO, societatea are posibilitatea sa se inscrie in schema OSS.
Atentie! Plafonul de 10.000 euro este doar pentru prestari de servicii transfrontaliere si vanzari intracomunitare la distanta. Plafonul se determina anual si nu cuprinde tva.
Pentru Romania plafonul este de 46337 lei.
Dupa inregistrarea pe site-ul fiscal va primi un numar inregistrat de TVA si acces la portalul online.
Fiecare stat membru al UE are propria rata de TVA. Si pentru fiecare vanzare B2C pe care o efectueaza o societate, trebuie sa aplice cota locala de TVA a tarii in care se afla cumparatorul final.
De exemplu, daca societatea vinde cuiva din Franta, tranzactia este supusa TVA-ului francez de 20%.
Pentru vanzarile B2C in UE, trebuie emisa factura consumatorului.
Societatea va depune declaratii OSS TVA dupa fiecare trimestru, pana la sfarsitul lunii urmatoare.
Daca ultima zi de depunere va fi intr-o zi de sambata sau duminica, termenul nu se decaleaza in urmatoarea zi lucratoare. Prin urmare, termenele de depunere a declaratiilor in OSS vor fi:
-30 aprilie
-31 iulie
-31 octombrie
-31 ianuarie
 
  • Persoana impozabila care aplica regimul special va fi exclusa de la aplicarea acestui regim de catre organul fiscal competent, in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) persoana impozabila informeaza organul fiscal ca nu mai efectueaza livrari de bunuri si nu mai presteaza servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol;
b) organul fiscal competent constata ca operatiunile taxabile ale persoanei impozabile s-au incheiat;
c) persoana impozabila nu mai indeplineste cerintele pentru a i se permite utilizarea regimului special;
d) persoana impozabila incalca in mod repetat regulile regimului special.
 
  • Pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent, prin mijloace electronice, o declaratie speciala de TVA, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate livrari de bunuri sau daca au fost sau nu prestate servicii pentru care se utilizeaza regimul special reglementat de prezentul articol.
 
•           Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) codul de inregistrare special in scopuri de TVA
b) valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile si valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote, datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri sau prestari de servicii reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale:
1. vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta;
2. livrarile de bunuri in conformitate cu art. 270 alin. (16), atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru;
3. prestarile de servicii;
c) valoarea totala a taxei datorate in statele membre de consum.
Declaratia speciala de TVA contine, de asemenea, modificari referitoare la perioade fiscale anterioare.
  • In situatia in care bunurile sunt expediate sau transportate din alte state membre decat Romania, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile enumerate anterior si  valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate fiecarui stat membru de consum in care taxa este exigibila, in ceea ce priveste urmatoarele livrari de bunuri reglementate de prezentul articol, efectuate in cursul perioadei fiscale, pentru fiecare stat membru, altul decat Romania, din care sunt expediate sau transportate astfel de bunuri:
a) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, altele decat cele efectuate de catre o persoana impozabila in conformitate cu articolul 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre;
b) vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta si livrarile de bunuri atunci cand expedierea sau transportul acestor bunuri incepe si se incheie in acelasi stat membru, efectuate de o persoana impozabila in conformitate cu art. 270 alin. (16). Pentru aceste vanzari, declaratia de TVA include si numarul individual de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala alocat de catre fiecare dintre respectivele state membre, daca este disponibil.
  • In cazul in care persoana impozabila care presteaza serviciile reglementate de prezentul articol detine unul sau mai multe sedii fixe, in alte state membre, de la care sunt prestate servicii, declaratia speciala de TVA contine, pe langa informatiile prevazute la alin. (7), valoarea totala, exclusiv taxa, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate pentru astfel de prestari, pentru fiecare stat membru in care persoana detine un sediu, cu precizarea numarului individual de identificare in scopuri de TVA sau a codului de inregistrare fiscala al sediului respectiv, defalcat pe fiecare stat membru de consum.
 
In cazul in care sunt solicitate modificari ale declaratiei speciale de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective se includ intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala. Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.
Declaratia speciala de TVA se intocmeste in euro. In cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii se platesc in alte monede se va folosi, la completarea declaratiei, cursul de schimb in vigoare in ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.
Persoana impozabila trebuie sa achite suma totala a taxei datorate in statele membre de consum, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.
In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. a). I.
In cazul in care persoana impozabila nestabilita in Romania si beneficiara a prezentului regim special desfasoara, de asemenea, in Romania activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, respectiva persoana isi deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.
o          Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special trebuie sa tina o evidenta a operatiunilor pentru care se aplica acest regim special, care sa permita organelor fiscale competente din statele membre de consum sa determine daca declaratia prevazuta la alin. (6) este corecta.
o          Aceste evidente se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum.
o          Persoana impozabila nestabilita va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.
 
 
Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte
  1. Vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte acopera numai bunurile, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro.
 
  1. persoana impozabila nestabilita in Uniunea Europeana inseamna o persoana impozabila care nu si-a stabilit activitatea economica pe teritoriul Uniunii Europene si nici nu dispune de un sediu fix pe teritoriul acesteia;
 
  1. intermediar inseamna o persoana stabilita in Uniunea Europeana si desemnata de persoana impozabila care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile;
 
  1. stat membru de inregistrare inseamna urmatoarele:
1. atunci cand persoana impozabila nu este stabilita in Uniunea Europeana, statul membru in care aceasta decide sa se inregistreze;
2. atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care persoana impozabila declara ca va utiliza prezentul regim special.
In cazul in care persoana impozabila are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, persoana impozabila respectiva trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici. Persoana impozabila trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;
3. atunci cand persoana impozabila si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
4. atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice intr-un stat membru, statul membru respectiv;
5. atunci cand intermediarul si-a stabilit sediul activitatii economice in afara Uniunii Europene, dar detine unul sau mai multe sedii fixe in Uniunea Europeana, statul membru cu un sediu fix in care intermediarul declara ca va utiliza prezentul regim special. In cazul in care intermediarul are un sediu fix in Romania si alege Romania ca stat membru de inregistrare, respectivul intermediar trebuie sa depuna in format electronic o declaratie de incepere a activitatii sale supuse regimului special la organul fiscal competent pentru anul calendaristic in cauza si pentru urmatorii doi ani calendaristici.   
 
  1. Intermediarul trebuie sa notifice, prin mijloace electronice, organul fiscal competent, in caz de incetare a activitatii sau in caz de modificari ulterioare, care o exclud de la regimul special;
  2. stat membru de consum inseamna statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor catre client.
Regimul special pentru bunuri importate poate fi aplicat de catre urmatoarele persoane impozabile care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte:
a) orice persoana impozabila stabilita in Uniunea Europeana care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;
b) orice persoana impozabila, fie ca este sau nu stabilita in Uniunea Europeana, care efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte si care este reprezentata de un intermediar stabilit in Uniunea Europeana;
c) orice persoana impozabila stabilita intr-o tara terta cu care Uniunea Europeana a incheiat un acord de asistenta reciproca al carui domeniu de aplicare este similar celui al Directivei 2010/24/UE a Consiliului si al Regulamentului (UE) nr. 904/2010 si care efectueaza vanzari de bunuri la distanta din respectiva tara terta.
 
Important!
Persoanele impozabile aplica regim special tuturor vanzarilor la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte pe care le efectueaza.
Nicio persoana impozabila nu poate numi mai multi intermediari in acelasi timp.
Valoare bunurilor importate trebuie sa fie asadar sub 150 de eur (lot cu valoare intrinseca sub 1 de eur), iar bunurile respective nu trebuie sa fie supuse accizelor UE  armonizate.
Exemplu: O firma romaneasca importa marfuri sub 150 de eur din China pentru vanzare pe site ul propriu, catre clienti din state UE. Marfurile sunt livrate din China in UE si ulterior, sunt livrate persoanelor fizice. Compania romaneasca inrolata in IOSS nu va plati tva in vama cu ocazia importului, fiind scutita de plata tva-ului, ci va declara si va plati tva in Romania prin intermediul declaratiei lunare speciale in sistemul IOSS.
O companie din afara UE care in mod normal comercializeaza bunuri prin intermediul site ului propriu, trebuie mai intai sa se inregistreza in IOSS  printr-un intermediar si apoi poate comercializa bunuri sub 150 eur in UE. Intermediarul din UE va indeplini toate formalitatile de declarare, colectare, plata a tva ului pentru bunurile vandute provenind din import (sub 150 eur).
•           Prin urmare, orice firma din UE sau non UE poate utiliza schema noua de import, pentru bunuri in loturi sub 150 de euro, care importa astfel de bunuri in scopul vanzarii la distanta (importate in regim de scutire de tva) catre persoane neimpozabile.
•           Nu exista prag pentru inrolarea in IOSS (nu se aplica plafonul de 10000 eur ca la OSS) iar declaratia se depune lunar.
•           Daca o firma utilizeaza sistemul IOSS  nu datoreaza tva in vama pentru bunuri importate in loturi cu valoare intrinseca sub 150 eur (in anumite conditii).
•           Daca bunurile mai intai se importa cu plata tva ului in vama, nu se poate utiliza ulterior sistemul IOSS.
•           Daca o firma nu utilizeaza sistemul IOSS atunci datoreaza tva pentru orice import de bunuri in vama.
•             O interfata electronica va deveni furnizor presupus, cu responsabilitatea colectarii si virarii tva, in cazul in care o intreprindere romaneasca, vinde bunuri importate sub 150 de euro prin intermediul platformei.
In premiera astfel, companiile care pun la dispozitie interfete electronice vor fi responsabile de asigurarea colectarii TVA aferenta vanzarilor realizate de pe platformele lor de catre companiile din state din afara UE catre consumatorii din Uniune.
 
  1. In cazul vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA este declarata in cadrul prezentului regim special, faptul generator intervine si TVA devine exigibila in momentul livrarii. Se considera ca bunurile au fost livrate la data la care a fost acceptata plata, stabilita conform art. 61b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
  1. Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau un intermediar actionand in numele acesteia declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului regim special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul regim special. Informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care o persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele persoanei impozabile;
b) adresa postala;
c) adresa electronica si site-urile web;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, in numele unei persoane impozabile, contine urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele intermediarului;
b) adresa postala;
c) adresa electronica;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA potrivit art. 316.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, declaratia de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune cu privire la fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta, inainte ca aceasta persoana impozabila sa inceapa sa utilizeze prezentul regim special, contine urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele persoanei impozabile;
b) adresa postala;
c) adresa electronica si site-urile web;
d) codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de identificare fiscala in situatia in care persoana impozabila nu este inregistrata in scopuri de TVA potrivit art. 316;
e) codul de inregistrare individual atribuit intermediarului in conformitate cu articolul 315 2 alin. (12).
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, orice persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau, dupa caz, intermediarul acesteia notifica orice modificare a informatiilor furnizate.
 
  1. La primirea declaratiei de incepere a activitatii, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila care solicita utilizarea prezentul regim special cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod persoanei respective prin mijloace electronice.
 
  1. La primirea declaratiei de incepere a activitatii pe care intermediarul are obligatia de a o depune inainte de a incepe sa utilizeze prezentul regim special, organul fiscal competent va inregistra intermediarul cu un cod de inregistrare special si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.
 
  1. La primirea declaratiei de incepere a activitatii prin care o persoana impozabila care solicita utilizarea prezentului regim special isi desemneaza un intermediar ca persoana care este obligata la plata TVA si care trebuie sa respecte obligatiile prevazute de prezentul regim special in numele si in contul persoanei impozabile, organul fiscal competent va inregistra persoana impozabila pentru care este desemnat intermediarul cu un cod de inregistrare special in scopuri de TVA si va comunica acest cod intermediarului respectiv prin mijloace electronice.
 
  1. Codurile de inregistrare alocate se utilizeaza numai pentru prezentul regim special.
 
  1. Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul codurilor de inregistrare speciala in scopuri de TVA pentru Regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care nu utilizeaza un intermediar este eliminata din Registru in urmatoarele situatii:
a) daca aceasta notifica faptul ca nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte;
b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile sale impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte au incetat;
c) daca aceasta nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;
d) daca aceasta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, intermediarul este eliminat din Registrul in urmatoarele situatii:
a) daca, timp de doua trimestre calendaristice consecutive, acesta nu a actionat ca intermediar in numele unei persoane impozabile care utilizeaza prezentul regim special;
b) daca acesta nu mai indeplineste celelalte conditii necesare pentru a actiona in calitate de intermediar;
c) daca acesta nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila reprezentata de un intermediar este eliminata din Registru in urmatoarele situatii:
 
a) daca intermediarul notifica faptul ca persoana impozabila nu mai efectueaza vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte;
b) daca se poate deduce, prin alte mijloace, ca activitatile impozabile de vanzare la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte ale persoanei impozabile au incetat;
c) daca persoana impozabila nu mai indeplineste conditiile necesare pentru utilizarea prezentului regim special;
d) daca persoana impozabila nu respecta, in mod repetat, normele referitoare la prezentul regim special;
e) daca intermediarul notifica faptul ca nu mai este reprezentantul respectivei persoane impozabile.
 
  1. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa depuna prin mijloace electronice o declaratie speciala de TVA pentru fiecare luna, potrivit modelului stabilit in anexa III din Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2020/194, indiferent daca au fost sau nu efectuate vanzari la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte in perioada fiscala de raportare.
 
  1. Declaratia speciala de TVA se depune pana la sfarsitul urmatoarei luni dupa incheierea perioadei fiscale acoperite de declaratie.
 
  1. Declaratia speciala de TVA contine codul de inregistrare in scopuri de TVA si, dupa caz, pentru fiecare stat membru de consum in care este datorata TVA, valoarea totala, exclusiv taxa, a vanzarilor la distanta de bunuri importate din tari terte sau din teritorii terte pentru care TVA a devenit exigibila in cursul perioadei fiscale, cotele taxei aplicabile, valoarea totala a taxei corespunzatoare subdivizata pe cote si valoarea totala a taxei datorate.
 
  1. Atunci cand sunt solicitate modificari ale declaratiei de TVA dupa depunerea acesteia, modificarile respective trebuie sa fie incluse intr-o declaratie ulterioara in termen de cel mult trei ani de la data la care trebuia depusa declaratia initiala . Declaratia ulterioara de TVA identifica statul membru relevant de consum, perioada fiscala si valoarea totala a TVA rezultata din corectia livrarilor/prestarilor, care poate fi si negativa.
 
  1. Declaratia de TVA se completeaza in euro. In cazul in care livrarile de bunuri se platesc in alte monede, persoana impozabila care face uz de prezentul regim special sau intermediarul acesteia vor folosi, la completarea declaratiei de TVA, cursul de schimb in vigoare din ultima zi a perioadei fiscale de raportare. Cursurile de schimb utilizate sunt cele publicate de Banca Centrala Europeana pentru ziua respectiva sau cele din ziua urmatoare, daca nu sunt publicate in acea zi.
 
  1. Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special sau intermediarul acesteia trebuie sa achite TVA, facand referire la declaratia de TVA corespunzatoare, intr-un cont special, in euro, indicat de organul fiscal competent, pana la data la care are obligatia depunerii declaratiei speciale.
 
  1. In situatia in care Romania este stat membru de consum, persoana impozabila nestabilita in Romania care utilizeaza prezentul regim special beneficiaza de rambursarea taxei aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in Romania pentru realizarea activitatilor sale impozabile supuse acestui regim, in conformitate cu prevederile art. 302 alin. (1) lit. a) sau b), chiar daca o persoana impozabila stabilita in Romania nu ar avea dreptul la o compensatie similara in ceea ce priveste taxa sau un alt impozit similar, in conditiile prevazute de legislatia tarii in care isi are sediul persoana impozabila nestabilita. In cazul in care persoana impozabila beneficiara a prezentului regim special desfasoara in Romania si activitati care nu sunt supuse acestui regim si pentru care exista obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316, respectiva persoana isi poate deduce TVA pentru activitatile sale impozabile supuse prezentului regim prin decontul de taxa prevazut la art. 323.
 
  1. Persoana impozabila care utilizeaza prezentul regim special trebuie sa tina registre ale operatiunilor reglementate efectuate. Un intermediar tine cate un registru pentru fiecare persoana impozabila pe care o reprezinta. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale ale statului membru de consum sa determine daca declaratia de tva este corecta.
 
  1. Registrele se pun la dispozitie electronic, la solicitarea organului fiscal competent, precum si a statelor membre de consum. Persoana impozabila va pastra aceste evidente pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.
 
  1. Informatiile pe care trebuie sa le contina registrele sunt prevazute la art. 63c alin. (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare :
 
S u b s e c t i u n e a 1 0
R e g i s t r e
Articolul 63c
(1) Pentru a fi considerate suficient de detaliate in sensul articolelor 369 si 369k din Directiva 2006/112/CE, registrele tinute de persoana impozabila trebuie sa contina urmatoarele informatii:
(a) statul membru de consum in care este prestat serviciul;
(b) tipul de serviciu prestat;
(c) data prestarii serviciului;
(d) baza de impozitare cu indicarea monedei utilizate;
(e) orice crestere sau reducere ulterioara a bazei de impozitare;
(f) cota de TVA aplicata;
g) valoarea TVA de plata cu indicarea monedei utilizate;
(h) data si suma platilor primite;
(i) orice plata in avans primita inainte de prestarea serviciului;
(j) daca se emite o factura, informatiile cuprinse in factura;
(k) numele clientului, daca persoana impozabila detine aceasta informatie;
(l) informatiile utilizate pentru a determina locul in care clientul este stabilit sau in care isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
(2) Informatiile mentionate la alineatul (1) sunt inregistrate de catre persoana impozabila in asa fel incat sa poata fi puse la dispozitie prin mijloace electronice fara intarziere si pentru fiecare serviciu prestat.
 
  1. Mecanism special pentru declararea si plata TVA la import
 
In situatia in care pentru importul bunurilor, cu exceptia produselor care fac obiectul accizelor, in loturi cu o valoare intrinseca de maximum 150 euro, nu se utilizeaza regimul special pentru import, persoana care prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei poate sa utilizeze mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import, pe baza autorizatiei emise de autoritatea vamala competenta si sub rezerva constituirii unei garantii, in cazul acelor bunuri pentru care expedierea sau transportul se incheie in Romania.
 
In acest caz aplica urmatoarele dispozitii:
a) persoana destinatara a bunurilor este obligata la plata TVA;
b) persoana care prezinta bunurile in vama pe teritoriul Romaniei incaseaza TVA de la persoana destinatara a bunurilor si efectueaza plata taxei.
 
  1. Se considera ca o persoana prezinta bunurile in vama in numele persoanei careia ii sunt destinate acestea pe teritoriul Romaniei, daca persoana care prezinta bunurile in vama isi declara intentia de a utiliza mecanismul special pentru declararea si plata TVA la import si de a incasa TVA de la persoana careia ii sunt destinate bunurile. Persoana impozabila respectiva declara momentul in care isi incepe sau isi inceteaza activitatea in cadrul prezentului mecanism special sau momentul in care isi modifica respectiva activitate astfel incat nu mai indeplineste conditiile necesare pentru a utiliza prezentul mecanism special. In cazul in care Romania este statul membru de inregistrare, informatiile respective sunt comunicate pe cale electronica autoritatii vamale competente.
 
  1. In situatia in care Romania este statul de import, persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna lunar la autoritatea vamala competenta, in format electronic, o declaratie speciala de TVA lunara. Declaratia speciala de TVA trebuie sa contina informatii referitoare la valoarea totala a TVA incasata in luna calendaristica de raportare. Normele privind autorizarea si utilizarea mecanismului special pentru declararea si plata TVA la import, modelul si continutul declaratiei speciale de TVA se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
 
  1. Persoana care prezinta bunurile in vama trebuie sa depuna declaratia speciala de TVA si sa plateasca TVA incasata in luna calendaristica de raportare pana la termenul de plata aplicabil platii taxelor la import care fac obiectul amanarii platii, respectiv cel tarziu in a saisprezecea zi a lunii urmatoare lunii calendaristice de raportare.
 
  1. Persoanele care utilizeaza prezentul mecanism special trebuie sa tine registre ale operatiunilor reglementate de acest mecanism special. Registrele respective trebuie sa contina informatii care sa permita autoritatilor fiscale sau vamale din Romania sa determine daca declaratia speciala de TVA este corecta. Aceste registre se pun la dispozitie, la cerere, pe cale electronica si se pastreaza pe o perioada de 10 ani de la incheierea anului in care s-au efectuat operatiunile.
 
  1. Cursuri de schimb valutar pentru regimul special prevazut la art. 315 2 si pentru mecanismul special prevazut la art. 315 3
 
Contravaloarea euro in moneda nationala care trebuie luata in considerare pentru cuantumul prevazut la art. 315 2 alin. (1) si la art. 315 3 alin. (1) se stabileste anual. Cursurile de schimb valabile sunt cele din prima zi lucratoare a lunii octombrie, aplicate de la data de 1 ianuarie a anului urmator.
 
  1. Prin exceptie , pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile din Romania si/sau vanzarile de bunuri la distanta efectuate catre beneficiari din Romania, nu se inregistreaza in Romania persoanele care s-au inregistrat intr-un alt stat membru pentru aplicarea unuia dintre regimurile speciale prevazute la art. 314, 315 si 315 2 Cod fiscal.
 
  1. Evidente speciale
(1) In cazul in care o persoana impozabila, prin utilizarea unei interfete electronice cum ar fi o piata online, o platforma, un portal sau alte mijloace similare, faciliteaza livrarea de bunuri sau prestarea de servicii catre o persoana neimpozabila din Uniunea Europeana, persoana impozabila care faciliteaza livrarea sau prestarea este obligata sa tina registre in acest sens. Registrele respective contin informatii care sa permita autoritatilor fiscale sa verifice daca TVA a fost evidentiata corect, in situatia in care livrarile sau prestarile respective sunt impozabile in Romania in conformitate cu art. 275-279 CF. In aplicarea acestor prevederi, termenul «faciliteaza» are intelesul prevazut la art. 54b din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
- Registrele trebuie puse la dispozitia organelor fiscale competente, la cerere, pe cale electronica.
- Registrele prevazute trebuie pastrate pentru o perioada de 10 ani de la sfarsitul anului in care s-a efectuat operatiunea.
- Informatiile pe care trebuie sa le contina registrele prevazute la alin. (1) sunt prevazute la art. 54c din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar302024

Guvernul a extins perioada de gratie pentru e-Factura in relatia B2B

de Profeanu Laura 30 Mar 2024
Guvernul Romaniei a adoptat recent Ordonanta de Urgenta nr. 30/2024, o masura asteptata cu interes de catre mediul de afaceri, in contextul implementarii sistemului electronic de facturare (e-Factura) in relatiile B2B (business-to-business). Aceasta ordonanta vine ca o mana de ajutor pentru contribuabili, oferindu-le o perioada extinsa de adaptare la noile cerinte fara riscul de a fi ...
Mar142024

Proiect OUG: Definitia intreprinderilor legate in Codul Fiscal: Simplificare si Claritate

de Profeanu Laura 14 Mar 2024
La data de 13 martie 2024, Ministerul Finantelor a publicat un proiect de Ordonanta de Urgenta care propune reforma modului in care sunt definite intreprinderile legate in contextul impozitarii microintreprinderilor. Prevederile se vor aplica incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor, in anul 2024. Aceasta propunere legislativa vine ca raspuns la nevoia de simplificare ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar122024

Clarificari privind depunerea Declaratiei 398 pentru comertul online

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Recent, Codul Fiscal a fost actualizat cu noi prevederi ce vizeaza firmele care aplica regimurile speciale de TVA pentru comertul online in UE. Modificarile, in vigoare din 8 martie 2024, conform Legii nr. 33/2024, aduc clarificari importante in ceea ce priveste termenele de depunere a Declaratiei 398 ”Declaratie speciala de TVA” (VAT Return One Stop Shop) Contextul ...
Feb092024

Romania se aliniaza la Directiva UE 2020/284 pentru a combate frauda in materie de TVA in comertul online

de Profeanu Laura 09 Feb 2024
In cadrul procesului legislativ actual din Romania, se discuta un proiect de lege ce contine mai multe modificari ale prevederilor Codului fiscal. Unul dintre elementele cheie ale acestui proiect de lege este transpunerea in legislatia nationala a Directivei (UE) 2020/284 in ceea ce priveste introducerea anumitor cerinte pentru prestatorii de servicii de plata. Modificarile propuse urmeaza ...
Feb052024

Modificari fiscale 29 ianuarie - 04 februarie 2024

de Irina Dumitrescu 05 Feb 2024
1. O.U.G. nr. 5/2024 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 67/2023 privind instituirea unei masuri cu caracter temporar de combatere a cresterii excesive a preturilor la unele produse agricole si alimentare, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative Publicat in: M.Of. nr. 93 din 31.01.2024 Ce prevede:  Prin aceasta ...