Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 13 Decembrie 2024

ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024

03 Iul 2024

ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024
pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale
EMITENT: 
Guvernul
 
PUBLICAT IN: 
Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024
 
Data Intrarii in vigoare: 01 Iulie 2024
-------------------------------------------------------------------------
  *) Nota:
  Forma consolidata a ORDONANTEI DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024, publicate in Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024, la data de 03 Iulie 2024 este realizata prin includerea modificarilor si completarilor aduse de: ORDONANTA DE URGENTA nr. 87 din 28 iunie 2024.
??????????
  Avand in vedere intrarea in vigoare la data de 1 iulie 2024 a prevederilor legale privind obligativitatea transmiterii facturilor prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, intrucat legislatia privind sistemul national privind factura electronica RO e-Factura nu contine prevederi referitoare la situatia in care facturile sunt emise de organele de executare silita, executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, in numele si in contul furnizorilor/prestatorilor, fiind necesara crearea unui registru in care sa figureze aceste organe de executare silita, avand in vedere ca in lipsa acestei reglementari organele de executare silita, executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate nu vor avea posibilitatea transmiterii facturilor emise prin sistemul RO e-Factura, fiind pusi in situatia nerespectarii prevederilor legale, deoarece pentru asigurarea functionarii in bune conditii a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este necesara reglementarea unor exceptii in cazul operatiunilor efectuate catre si de catre anumite categorii de persoane, precum misiunile diplomatice si oficiile consulare, Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii, Comisia Europeana sau alte organisme internationale, fortele armate ale statelor membre NATO, avand in vedere ca aceste categorii de persoane efectueaza doar accidental operatiuni economice si costurile implicate depasesc efectele scontate, iar nereglementarea acestei exceptii ar putea avea consecinte in ceea ce priveste relatia statului roman cu acestea,
  avand in vedere complexitatea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, se impune adaptarea treptata a unor categorii de persoane care dispun de resurse limitate si care fie desfasoara ocazional activitati economice, fie aplica un regim special de impozitare din punctul de vedere al TVA, respectiv regimul special pentru agricultori, prin instituirea unei perioade tranzitorii pana la data de 1 iulie 2025 in care acestia pot opta pentru utilizarea sistemului, intrucat neadoptarea unui regim derogatoriu pe o perioada suficienta de timp ar conduce la imposibilitatea respectarii de catre acestea a prevederilor legale, cu consecinte pecuniare.
  Luand in considerare faptul ca registrele necesare pentru functionarea in bune conditii a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura trebuie sa fie organizate in cel mai scurt timp, in considerarea faptului ca data de 1 august 2024 este termenul pentru implementarea de catre Ministerul Finantelor a Sistemului informatic national RO e-TVA, al carui scop este de a precompleta informatii privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA si de a le pune la dispozitia persoanelor impozabile prin intermediul Spatiului privat virtual, scop in care este necesara extinderea utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si in relatia B2C, avand in vedere necesitatea identificarii exacte a faptei sanctionate pentru nerespectarea termenului-limita de 5 zile calendaristice pentru transmiterea facturilor prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, avand in vedere componenta 8 - „Reforma fiscala si reforma sistemului de pensii“, asumata de Ministerul Finantelor prin Planul national de redresare si rezilienta, care cuprinde si reforma administratiei fiscale si revizuirea cadrului fiscal, intrucat introducerea elementelor suplimentare pe bonul fiscal in format QR faciliteaza preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura care contribuie la combaterea evaziunii fiscale, avand in vedere urgenta obtinerii veniturilor suplimentare la bugetul de stat, in conditiile in care fenomenele de neconformare fiscala afecteaza negativ incasarile la bugetul statului, tinand cont de faptul ca inscrierea pe bonul fiscal, la cererea beneficiarului, a codului de identificare fiscala, asa cum este definit acesta in cuprinsul prevederilor art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este o informatie absolut necesara pentru generarea formularelor electronice precompletate cu informatii disponibile in bazele de date ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, lipsa acestor date fiind de natura sa impieteze asupra procesului de transformare digitala a serviciilor publice din domeniul fiscal, intrucat imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, prin digitalizarea administratiei fiscale, contribuie la reducerea evaziunii fiscale, deoarece combaterea acestui fenomen vizeaza interesul public si strategic al Romaniei, raportat si la urgenta obtinerii veniturilor suplimentare pentru asigurarea sustenabilitatii bugetului de stat, tinand seama ca procesul de implementare a masurilor este consumator de timp si, pentru obtinerea efectelor scontate, reclama aprobarea urgenta a cadrului legal necesar, orice intarziere putand periclita atingerea obiectivelor, cu consecinte directe in ceea ce priveste asigurarea cresterii veniturilor bugetare, avand in vedere necesitatea prevenirii acumularii de noi arierate de catre contribuabili, cu riscul accentuarii dificultatilor financiare in a-si respecta obligatiile de plata, pentru evitarea impactului negativ asupra colectarii creantelor bugetare, in considerarea faptului ca statul roman se comporta ca un creditor prudent in incasarea veniturilor la bugetul general consolidat cu scopul cresterii eficientei intrucat neadoptarea in regim de urgenta a masurilor propuse poate conduce, pe de o parte, la intarzieri sau chiar la nerespectarea angajamentelor statului roman referitoare la asigurarea unui comportament economic de natura a respecta principiul creditorului privat prudent in economie si, pe de alta parte, poate conduce la afectarea interesului general al statului prin neincasarea unor creante, in scopul unei mai bune incasari a obligatiilor fiscale care reprezinta accize la bugetul de stat, in conditiile in care acestea sunt taxe speciale percepute direct sau indirect asupra consumului produselor accizabile si sunt platite de catre cumparator, iar platitorul de accize are obligatia sa le declare si sa le plateasca la bugetul de stat, si tinand cont de faptul ca exista un risc crescut al contribuabililor care activeaza in acest domeniu specific, in considerarea faptului ca aceste elemente constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.
  In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
  ART. I
  Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000, privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  1. La articolul 2 alineatul (1), dupa litera n) se introduce o noua litera, lit. n^1), cu urmatorul cuprins: 
  "n^1) relatia B2C - tranzactia avand ca obiect executia de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii dintre un operator economic - persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si o persoana neimpozabila, alta decat cea pentru care se aplica prevederile lit. m) si ale art. 9^1;"
  2. La capitolul I, titlul sectiunii a 4-a se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
  " SECTIUNEA a 4-a
  Facturarea electronica in relatiile B2B si B2C
"  3. La articolul 10, alineatul (5) se abroga.
  4. La articolul 10, alineatul (7) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
  "(7) Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
  5. Dupa articolul 10 se introduc noua noi articole, art. 10^1-10^9, cu urmatorul cuprins:
  "ART. 10^1
  (1) In perioada 1 iulie 2024-31 decembrie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n^1), pot transmite facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
  (2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2C, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n^1), au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (3) Livrarile de bunuri/Prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica care se identifica in relatia cu furnizorul/ prestatorul prin codul numeric personal se considera efectuate in relatia B2C.
  (4) Furnizorii prevazuti la alin. (1) si (2) sunt obligati sa transmita facturile emise catre destinatari conform prevederilor art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
  ART. 10^2
  (1) Organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, care emit facturi in numele si in contul furnizorilor, persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca furnizorii sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri efectuate in cadrul operatiunilor de executare silita sau de valorificare a bunurilor mobile si imobile sechestrate in cadrul procesului penal, au obligatia sa respecte prevederile art. 5, 9^1, art. 10 alin. (1) si art. 10^1 alin. (2) si (4).
  (2) Furnizorii in numele si in contul carora se emit facturi de catre persoanele prevazute la alin. (1) nu au obligatia respectarii prevederilor art. 5, 9^1, art. 10 alin. (1) si art. 10^1 alin. (2) si (4).
  (3) Facturile prevazute la alin. (1) care se transmit prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, conform prevederilor art. 5, 9^1 si art. 10 alin. (1), se transmit si furnizorului prin intermediul sistemului.
  (4) Pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) se organizeaza Registrul RO e-Factura executari silite.
  ART. 10^3
  Persoanele impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt in sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ in baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi conform art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru aceste facturi.
  ART. 10^4
  Autofacturile emise de persoanele impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza prevederilor art. 319 alin. (8) din acelasi act normativ, se considera facturi emise in relatia B2B. 
  ART. 10^5
  (1) Utilizarea sistemului national RO e-Factura nu este obligatorie pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre persoanele prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j)-n) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (2) Pana la data de 1 iulie 2025 nu este obligatorie utilizarea sistemului national RO e-Factura pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de catre institutele/centrele culturale ale altor state care activeaza pe teritoriul Romaniei in baza unor acorduri interguvernamentale.
  (3) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura. In situatia in care opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional.
  (4) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) care au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura sunt inscrise in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii.
  (5) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care livreaza bunuri/presteaza servicii catre persoanele prevazute la alin. (1) nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
  (6) Pana la data de 1 iulie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care livreaza bunuri/presteaza servicii catre persoanele prevazute la alin. (2) nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii au optat pentru utilizarea sistemului.
 
(la 01-07-2024 Articolu 10^5 de la Punctul 5. , Articolul I a fost modificat de Articolul IV din ORDONANTA DE URGENTA nr. 87 din 28 iunie 2024, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 608 din 28 iunie 2024) 
  ART. 10^6
  (1) Asociatiile si fundatiile constituite in baza Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, alte asociatii fara scop lucrativ/patrimonial, partidele politice, cultele, care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.
  (2) Persoanele prevazute la alin. (1) pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura. In situatia in care opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional.
  (3) Persoanele prevazute la alin. (1) care au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura sunt inscrise in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii.
  (4) Persoanele prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati economice au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu pana la data de 1 iulie 2025, in cazul in care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului RO e-Factura. Persoanele prevazute la alin. (1) care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice si sunt inscrise in registru in termen de 3 zile lucratoare de la data solicitarii.
  (5) Registrul RO e-Factura obligatoriu devine operational incepand cu data de 1 iulie 2025.
  (6) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care livreaza bunuri/ presteaza servicii catre persoanele prevazute la alin. (1) nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii sunt inscrisi in Registrul RO e-Factura optional sau, incepand cu data de 1 iulie 2025, in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
  ART. 10^7
  (1) Agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 315^1 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia utilizarii sistemului national RO e-Factura pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025.
  (2) Persoanele prevazute la alin. (1) pot opta pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura. In situatia in care opteaza pentru transmiterea facturilor in sistemul national RO e-Factura, aceste persoane sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional.
  (3) Persoanele prevazute la alin. (1) care au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura sunt inscrise in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii.
  (4) Persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu pana la data de 1 iulie 2025, in cazul in care nu au optat deja pentru aplicarea sistemului national RO e-Factura. Persoanele prevazute la alin. (1) care incep sa desfasoare activitati economice dupa data de 30 iunie 2025 au obligatia de a solicita inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu inainte de a incepe desfasurarea activitatilor economice si sunt inscrise in registru in termen de 3 zile lucratoare de la data solicitarii.
  (5) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care livreaza bunuri/presteaza servicii catre persoanele prevazute la alin. (1) nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii sunt inscrisi in Registrul RO e-Factura optional sau, incepand cu data de 1 iulie 2025, in Registrul RO e-Factura obligatoriu.
  ART. 10^8
  Procedura privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura optional, Registrului RO e-Factura executari silite si Registrului RO e-Factura obligatoriu se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Registrul RO e-Factura optional si Registrul RO e-Factura obligatoriu sunt publice si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
  ART. 10^9
  In cazul in care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul national RO e-Factura, beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem in termenul prevazut la art. 10 alin. (7), pentru livrari de bunuri/prestari de servicii pentru care plata se face la momentul livrarii/prestarii, pot notifica organele fiscale competente in acest sens. Procedura de notificare si masurile ce urmeaza a fi luate de organul fiscal in vederea transmiterii facturilor de catre emitenti prin intermediul sistemului se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala."
 
 
  ART. II
  Legea nr. 296/2023
 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  1. La articolul LIX, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:
  "(3^1) Prevederile alin. (3) nu se aplica, incepand cu data de 1 iulie 2024, daca operatorii economici - persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura."
  2. La articolul LXV punctul 4, alineatele (2) si (3) ale articolului 10 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
  "(2) In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza conform art. 13 pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, denumit in continuare «Registrul RO e-Factura optional». Operatorii economici nestabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si au fost inscrisi in Registrul RO e-Factura pana la data de 1 iulie 2024 se preiau automat in Registrul RO e-Factura optional.
(3) Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registrul RO e-Factura optional incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura optional, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar."
  3. La articolul LXV punctul 6, articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "ART. 11
  In cazul in care emitentul facturii electronice a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, utilizarea facturii electronice este considerata acceptata la data comunicarii in acest sistem."
  4. La articolul LXV punctul 9, litera c) de la alineatul (1) al articolului 13^2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "c) nerespectarea de catre emitentul facturii, persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10 alin. (7) pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice;"
  5. La articolul LXV punctul 9, dupa litera c) de la alineatul (1) al articolului 13^2 se introduc doua noi litere, lit. d) si e), cu urmatorul cuprins:
  "d) nerespectarea de catre operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, a prevederilor art. 10^1 alin. (2), incepand cu data de 1 iulie 2025, pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice;
e) nerespectarea de catre organele de executare silita, inclusiv executorii judecatoresti si Agentia Nationala de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, a prevederilor art. 10 alin. (1) si, incepand cu data de 1 iulie 2025, a prevederilor art. 10^1 alin. (2)."
  6. La articolul LXV punctul 9, alineatele (3) si (4) ale articolului 13^2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
  "(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) si d) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mari, definiti potrivit legii, cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii, definiti potrivit legii, si cu amenda de la 1.000 lei la 2.500 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la alin. (1)-(3^1) se fac de catre organele fiscale competente."
  7. La articolul LXV punctul 9, dupa alineatul (3) al articolului 13^2 se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu urmatorul cuprins:
  "(3^1) Contraventia prevazuta la alin. (1) lit. e) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare factura emisa pentru care nu au fost respectate prevederile art. 10 alin. (1) si art. 10^1 alin. (2)."
 
 
  ART. III
  Ordinele presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prevazute la art. I pct. 5 referitor la dispozitiile art. 10^8 si 10^9 ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile din prezenta ordonanta de urgenta, se emit in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
  ART. IV
  Prevederile art. I si II intra in vigoare la data de 1 iulie 2024.
  ART. V
  Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  1. La articolul 4, alineatul (2) se modifica si avea urmatorul cuprins:
  "(2) Bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie sa contina pe langa elementele definite la alin. (1) si urmatoarele elemente: unitatea de masura, codul de identificare fiscala al beneficiarului, la cererea acestuia, precum si numarul de identificare al bonului."
  2. La articolul 4, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu urmatorul cuprins:
  "(2^1) Data si ora emiterii bonului fiscal, numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) se tiparesc pe bonul fiscal si sub forma de cod QR."
  3. La articolul 4, alineatul (7) se modifica si avea urmatorul cuprins:
  "(7) Raportul fiscal de inchidere zilnica emis de aparatul de marcat electronic fiscal definit la art. 3 alin. (2) trebuie sa contina pe langa datele definite la alin. (6) si urmatoarele date: numarul de bonuri fiscale care au inscris codul de identificare fiscala al beneficiarului, valoarea totala a acestora, total taxa pe valoarea adaugata aferenta, identificatorul jurnalului electronic, numarul si valoarea reducerilor, anularilor, sume de serviciu, precum si sumele rezultate pentru fiecare mijloc de plata utilizat. Sumele de serviciu reprezinta sumele de bani utilizate pentru plata restului catre client, puse la dispozitia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la inceputul fiecarei zile de lucru. Acestea se regasesc in soldul contului de casa si, de asemenea, in soldul de la sfarsitul zilei de lucru."
  4. La articolul 10, litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "f) emiterea bonului fiscal continand date eronate, altele decat cele prevazute la lit. c), sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute la art. 4 alin. (1), (2) si (2^1);"
 
 
  ART. VI
  (1) Prin derogare de la dispozitiile art. 4 alin. (2^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile din prezenta ordonanta de urgenta, in cazul modelelor de aparate de marcat electronice fiscale pentru care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti se constata ca din punct de vedere tehnic nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si a seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma prevederilor art. 4 alin. (2^1)
 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile din prezenta ordonanta de urgenta, in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
  (2) In urma testarii, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti elibereaza, daca este cazul, distribuitorilor autorizati un document din care rezulta ca modelul testat nu indeplineste conditiile tehnice pentru tiparirea pe bonul fiscal sub forma de cod QR a informatiilor prevazute la art. 4 alin. (2^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile din prezenta ordonanta de urgenta, si emite avizul tehnic sau suplimentul de aviz tehnic, dupa caz, daca modelul testat indeplineste celelalte conditii prevazute de lege.
  ART. VII
  In termen de maximum 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Finantelor modifica si completeaza in mod corespunzator prevederile normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
  ART. VIII
  Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 5 august 2019, aprobata prin Legea nr. 216/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  1. La articolul 1 alineatul (5), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
  "e) obligatiile fiscale care reprezinta accize."
  2. La articolul 4, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "(4) Masura de anulare a unor obligatii bugetare principale poate avea loc pentru maximum 50% din totalul obligatiilor bugetare principale, in conditiile alin. (6)-(9), si nu poate avea ca obiect obligatii bugetare principale si accesorii prevazute la art. 1 alin. (5) lit. c)-e)."
  3. La articolul 9 alineatul (3), dupa litera l) se introduce o noua litera, lit. m), cu urmatorul cuprins:
  "m) sa se achite obligatiile fiscale prevazute la art. 1 alin. (5) lit. e), nestinse la data comunicarii deciziei de inlesnire la plata si care nu fac obiectul inlesnirii la plata, in termen de cel mult 30 de zile de la data comunicarii acestei decizii."
  4. La articolul 11, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "(5) In cazul in care se solicita modificarea inlesnirii la plata, accesoriile aferente sumelor care se includ in inlesnire se amana la plata in vederea scutirii, cu exceptia penalitatilor prevazute la art. 12 alin. (2) care se includ in inlesnire."
  5. La articolul 12, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "(1) Pentru obligatiile bugetare ce formeaza obiect al restructurarii, cu exceptia obligatiilor bugetare principale prevazute la art. 1 alin. (5) lit. c)-e), nu se datoreaza si nu se calculeaza obligatii de plata accesorii de la data aprobarii planului de restructurare."
 
 
  ART. IX
  Prevederile art. VIII se aplica pentru solicitarile de restructurare, precum si pentru cererile de modificare/ mentinere a inlesnirilor la plata depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
 
 
          PRIM-MINISTRU
          ION-MARCEL CIOLACU
          Contrasemneaza:
          p. Ministrul finantelor,
          Mihai Diaconu,
          secretar de stat
  Bucuresti, 21 iunie 2024.
  Nr. 69.
  ------
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Codul Fiscal

Dec122024

CODUL FISCAL - Actualizat Decembrie 2024

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
CODUL FISCAL din 8 septembrie 2015 (Legea nr. 227/2015) EMITENT: Parlamentul PUBLICAT IN: Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015 Data Intrarii in vigoare: 05 Decembrie 2024 ------------------------------------------------------------------------- Forma consolidata valabila la data de 05 Decembrie 2024   *) ...
Dec122024

TITLUL I - Dispozitii generale

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
  TITLUL I   Dispozitii generale   CAP. I   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   ART. 1   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   (1) Prezentul cod stabileste: cadrul legal privind impozitele, taxele si contributiile sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. (2), care sunt ...
Dec122024

TITLUL II - Impozitul pe profit

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
  TITLUL II   Impozitul pe profit     CAP. I   Dispozitii generale   ART. 13   Contribuabili   (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:   a) persoanele juridice romane, cu exceptiile ...
Dec122024

TITLUL III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
        TITLUL III   Impozitul pe veniturile microintreprinderilor     ART. 47   Definitia microintreprinderii   (1) In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal ...
Dec122024

TITLUL IV - Impozitul pe venit

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
     TITLUL IV   Impozitul pe venit     CAP. I   Dispozitii generale   ART. 58   Contribuabili   Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:   a) persoanele fizice rezidente;   b) ...
Dec122024

TITLUL V - Contributii sociale obligatorii

de Portal Codul Fiscal 12 Dec 2024
     TITLUL V   Contributii sociale obligatorii     CAP. I   Dispozitii generale   ART. 135   Sfera contributiilor sociale   In sensul prezentului titlu, contributiile sociale definite la art. 2 alin. (2) sunt contributii sociale obligatorii.   ART. ...