Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 19 Iulie 2024

ORDONANTA DE URGENTA nr. 78 din 21 iunie 2024

Raspuns oferit de
Portal Codul Fiscal

Portal Codul Fiscal
03 Iul 2024


ORDONANTA DE URGENTA nr. 78 din 21 iunie 2024
pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare
 
EMITENT: 
Guvernul
 
PUBLICAT IN: 
Monitorul Oficial nr. 596 din 26 iunie 2024
 
Data Intrarii in vigoare: 26 Iunie 2024
-------------------------------------------------------------------------
  Intrucat lipsa acestor clarificari ar conduce la dificultati de aplicare si la posibile interpretari diferite, cu consecinte negative asupra activitatilor de explorare si exploatare a zacamintelor minerale naturale din zona contigua sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra, tinand cont de faptul ca este necesara stabilirea cu celeritate a regimului TVA aplicabil ambalajelor nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garantie-returnare, iar neadoptarea unor masuri imediate cu privire la regimul TVA aplicabil ar putea perturba activitatea in cadrul sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, luand in considerare necesitatea eliminarii prevederilor referitoare la neefectuarea ajustarii taxei pe valoarea adaugata deductibile in cazul in care suma care ar rezulta ca urmare a ajustarilor este neglijabila, pentru asigurarea unor conditii echitabile tuturor operatorilor economici, avand in vedere situatiile constatate de organele fiscale privind comercializarea online in Romania a unor cantitati mari de tutun frunze care au avut ca destinatie transformarea lor in tutun firicel de fumat, evitandu-se astfel plata accizelor, precum si necesitatea stoparii acestui fenomen, pentru asigurarea incasarii veniturilor din accize la bugetul de stat, tinand cont de faptul ca situatia prezentata impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, in sensul neasigurarii incasarilor veniturilor la bugetul de stat, avand in vedere ca este necesara identificarea urgenta a unei solutii pentru finalizarea contractelor de finantare incheiate, deoarece situatia actuala a contractelor de finantare din cadrul Planului national de redresare si rezilienta al Romaniei, componenta 10 Fondul local, investitiile I.1.3 si I.1.4, conduce la prejudicierea unitatilor administrativ-teritoriale care au calitatea de beneficiar al contractelor de finantare incheiate cu Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, prin inregistrarea de arierate in cadrul contractelor de achizitie publica incheiate in implementarea proiectelor, tinand seama de necesitatea mentinerii continuitatii in asigurarea serviciilor medicale, a medicamentelor si dispozitivelor medicale pentru pacienti si in derularea programelor nationale de sanatate, luand in considerare necesitatea asigurarii fondurilor pentru plata sumelor acordate ca masuri de sprijin pentru clientii casnici si clientii noncasnici, in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, in considerarea faptului ca aspectele sus-mentionate vizeaza interesul general public si constituie situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
  ART. I
  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
  A. Titlul VII „Taxa pe valoarea adaugata“
  1. La articolul 267 alineatul (1), litera b)
 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "b) stat membru si teritoriul statului membru inseamna teritoriul fiecarui stat membru al Uniunii Europene pentru care se aplica Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in conformitate cu art. 349 si 355 din acesta, cu exceptia teritoriilor prevazute la alin. (2) si (3);"
  2. La articolul 267, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu urmatorul cuprins:
  "(1^1) In sensul dispozitiilor prevazute la alin. (1) lit. b), teritoriul Romaniei reprezinta teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare."
  3. La articolul 305, alineatul (9) se abroga.
  4. Dupa articolul 315^4 se introduce un nou articol, art. 315^5, cu urmatorul cuprins:
  "Regimul TVA aplicabil in cazul sistemului de garantie-returnare pentru ambalajele primare nereutilizabile - SGR
  ART. 315^5
  (1) In sensul prezentului articol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
  a) administratorul SGR - persoana prevazuta la art. 18 din Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  b) ambalaj SGR - ambalajul prevazut la pct. 1 lit. c) din anexa nr. 1 - Semnificatia termenilor specifici la Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  c) garantia aferenta produselor in ambalaje SGR - garantia prevazuta la art. 12 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  d) sistemul de garantie-returnare - SGR - sistemul reglementat prin Hotararea Guvernului nr. 1.074/2021, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
  (2) Garantia aferenta produselor in ambalaje SGR perceputa de producatori, distribuitori si comercianti in cadrul sistemului SGR nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri/prestari de servicii in sfera taxei pe valoarea adaugata.
  (3) Ambalajele SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic se considera livrare de bunuri efectuata de administratorul SGR.
  (4) Faptul generator pentru livrarea de bunuri prevazuta la alin. (3) intervine in ultima zi a anului calendaristic.
  (5) Baza de impozitare a livrarii de bunuri prevazute la alin. (3) reprezinta diferenta intre valoarea garantiilor primite si valoarea garantiilor returnate de administratorul SGR intr-un an calendaristic, exclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta.
  (6) Daca baza de impozitare calculata conform alin. (5) este negativa, respectiv valoarea garantiilor returnate este mai mare decat valoarea garantiilor primite intr-un an calendaristic de administratorul SGR, acesta isi va diminua suma taxei colectate cu valoarea TVA aferenta acestei diferente in decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv.
  (7) Taxa pe valoarea adaugata aferenta livrarii prevazute la alin. (3) se stabileste la sfarsitul fiecarui an calendaristic, pe baza unui document centralizator care cuprinde minimum urmatoarele informatii:
  a) un numar de ordine;
  b) data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarea de bunuri;
  c) diferenta intre valoarea garantiilor primite si valoarea garantiilor returnate in anul calendaristic respectiv, exclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta;
  d) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, pozitive sau negative, dupa caz, exprimate in lei."
  5. Dupa articolul 315^5 se introduce un nou articol, art. 315^6, cu urmatorul cuprins:
  "ART. 315^6
  Prevederile art. 315^5 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2025."
 
  B. Titlul VIII „Accize si alte taxe speciale“
  1. La articolul 336, punctul 17 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
  "17. operator economic reprezinta persoana fizica sau juridica ce desfasoara activitati cu produse care intra sub incidenta acestui capitol;"
  2. La articolul 336, dupa punctul 22 se introduce un nou punct, pct. 22^1, cu urmatorul cuprins:
  "22^1. teritoriul Romaniei reprezinta teritoriul delimitat de frontiera de stat a Romaniei, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;"
  3. La articolul 435 alineatul (9), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
  "b) tutunul brut sau tutunul partial prelucrat poate fi comercializat numai catre un operator economic din Romania autorizat ca antrepozitar pentru productia de tutun prelucrat sau catre unitati autorizate ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuandu-se direct catre antrepozitul fiscal sau catre unitatea prim-procesatoare autorizata;"
  4. La articolul 435, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu urmatorul cuprins:
  "(9^1) In sensul alin. (9), tutunul brut include si tutunul frunza neprelucrata, inainte de a fi introdus in procesul de fermentare, astfel cum este definit la art. 1 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/2001 privind instituirea sistemului de declaratii de livrare a tutunului brut, aprobata cu modificari prin Legea nr. 326/2002."
 
 
 
  ART. II
  Dupa articolul 6^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/2022 privind unele masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o interventie de urgenta pentru abordarea problemei preturilor ridicate la energie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1270 din 29 decembrie 2022, aprobata cu completari prin Legea nr. 119/2023, cu completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 6^2, cu urmatorul cuprins:
  "ART. 6^2
  Prin exceptie de la prevederile art. 6 alin. (2) si (3), sumele corespunzatoare contributiei de solidaritate colectate in anul 2024 in contul prevazut la art. 7 alin. (2) se utilizeaza pentru alimentarea contului prevazut la art. 15 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2022, cu modificarile si completarile ulterioare."
 
  ART. III
  (1) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si de la prevederile art. 265 din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2024, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului se pot aloca, pe baza de hotarari ale Guvernului, sume pentru suplimentarea transferurilor din bugetul de stat catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
  (2) Se autorizeaza Ministerul Finantelor sa introduca modificarile corespunzatoare in structura bugetului de stat, in volumul si structura bugetului Ministerului Sanatatii si in volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, in vederea majorarii cu sumele alocate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului potrivit alin. (1).
  ART. IV
  Dupa articolul 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului institutional si financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate Romaniei prin Mecanismul de redresare si rezilienta, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 155/2020privind unele masuri pentru elaborarea Planului national de redresare si rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de redresare si rezilienta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 178/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou articol, art. 24^1, cu urmatorul cuprins:
  "ART. 24^1
  (1) In contextul in care Comisia Europeana dezangajeaza fondurile asociate jaloanelor si tintelor in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2021/241, cu modificarile si completarile ulterioare, fondurile aferente contractelor de finantare semnate de catre coordonatorii de reforme si/sau investitii asociate jaloanelor si tintelor respective, acestea se prevad in bugetul si anexele ordonatorilor principali de credite cu rol de coordonatori de reforme si/sau investitii, la o subdiviziune bugetara distincta, peste valoarea sumei aferente Planului national de redresare si rezilienta stabilite in acordurile de finantare incheiate cu coordonatorul national.
  (2) In situatia in care au fost efectuate plati anterior intrarii in vigoare a prezentului act normativ, acestea raman cheltuieli definitive la bugetul de stat, la subdiviziunile de cheltuieli bugetare de la care au fost efectuate platile respective. Ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reforme si/sau investitii sunt autorizati sa dezangajeze soldul aferent angajamentelor legale ramase de plata concomitent cu reangajarea acestora in limita creditelor de angajament la subdiviziunea nou-introdusa. 
  (3) Coordonatorii de reforme si/sau investitii sunt autorizati sa incheie acte aditionale la contractele de finantare incheiate cu beneficiarii, astfel incat sa modifice sursele de finantare intre fondurile europene nerambursabile si subdiviziunea nou-introdusa, cu incadrare in valoarea contractului incheiat.
  (4) Beneficiarii prevazuti la art. 10 alin. (1) sunt autorizati sa modifice in bugetele proprii si in anexele la acestea creditele de angajament si creditele bugetare potrivit actelor aditionale incheiate potrivit alin. (3), insusite de ordonatorii principali de credite.
  (5) Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea si constatarea neregulilor/dublei finantari, a neregulilor grave aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate Romaniei prin Mecanismul de redresare si rezilienta si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora si recuperarea creantelor rezultate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2023, se aplica beneficiarilor contractelor de finantare prevazute la alin. (1). 
  (6) Creditele de angajament rezultate din dezangajarile prevazute la alin. (2) nu pot fi utilizate de coordonatorii de reforme si/sau investitii in vederea incheierii/emiterii de noi angajamente legale.
  (7) In anul 2024, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se autorizeaza ordonatorii principali de credite cu rol de coordonator de reforme si/sau investitii sa introduca in buget si in anexele la acesta creditele de angajament necesare aplicarii prevederilor alin. (2).
  (8) Contractele de finantare prevazute la alin. (1) sunt exceptate de la prevederile art. 5 alin. (3^6). 
  (9) Ordonatorii principali de credite comunica in termen de 5 zile lucratoare Ministerului Finantelor modificarile efectuate potrivit prevederilor prezentului articol, concomitent cu transmiterea anexelor, insusite de ordonatorul principal de credite.
  (10) Se autorizeaza Ministerul Finantelor sa aprobe, la propunerea ordonatorilor principali de credite, repartizarea pe trimestre ca urmare a modificarilor efectuate potrivit prevederilor prezentului articol."
 
  ART. V
  Ministerul Finantelor este autorizat sa alimenteze contul prevazut la art. 15 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 206/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, cu sumele corespunzatoare contributiei de solidaritate colectate in anul 2024, prevazute la art. 6^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 186/2022 privind unele masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1.854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o interventie de urgenta pentru abordarea problemei preturilor ridicate la energie, aprobata cu completari prin Legea nr. 119/2023, cu completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta.
  ART. VI
  Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. I intra in vigoare la data de 1 iulie 2024.
 
 
          PRIM-MINISTRU
          ION-MARCEL CIOLACU
          Contrasemneaza:
          p. Ministrul finantelor,
          Mihai Diaconu,
          secretar de stat
          p. Ministrul dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei,
          Marin Tole,
          secretar de stat
  Bucuresti, 21 iunie 2024.
  Nr. 78.
  -----
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Codul Fiscal

Iul032024

ORDONANTA DE URGENTA nr. 87 din 28 iunie 2024

de Portal Codul Fiscal 03 Iul 2024
ORDONANTA DE URGENTA nr. 87 din 28 iunie 2024 privind modificarea unor acte normative in domeniul e-Transport, e-TVA si e-Factura, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare EMITENT:  Guvernul PUBLICAT IN:  Monitorul Oficial nr. 608 din 28 iunie 2024   Data Intrarii in vigoare: 28 Iunie 2024 ...
Iul032024

ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024

de Portal Codul Fiscal 03 Iul 2024
ORDONANTA DE URGENTA nr. 69 din 21 iunie 2024 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si al aparatelor de marcat electronice fiscale, precum si pentru alte masuri fiscale EMITENT:  Guvernul   PUBLICAT IN:  Monitorul Oficial nr. 582 din 21 ...
Ian082024

TITLUL I - Dispozitii generale

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
       TITLUL I   Dispozitii generale   CAP. I   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   ART. 1   Scopul si sfera de cuprindere a Codului fiscal   (1) Prezentul cod stabileste: cadrul legal privind impozitele, taxele si contributiile sociale obligatorii prevazute la art. 2 alin. ...
Ian082024

TITLUL II - Impozitul pe profit

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL II   Impozitul pe profit   CAP. I   Dispozitii generale   ART. 13   Contribuabili   (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:   a) persoanele juridice romane, cu exceptiile prevazute ...
Ian082024

TITLUL III - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL III   Impozitul pe veniturile microintreprinderilor   ART. 47   Definitia microintreprinderii   (1) In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:    a) ...
Ian082024

TITLUL IV - Impozitul pe venit

de Portal Codul Fiscal 08 Ian 2024
  TITLUL IV   Impozitul pe venit   CAP. I   Dispozitii generale   ART. 58   Contribuabili   Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:   a) persoanele fizice rezidente;   b) persoanele fizice ...