Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 26 Aprilie 2024

Procedura de aplicare a prevederilor Codului de procedura fiscala in cazul unor fapte prevazute de legea penala. Ordinul 1071/2021

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil
20 Iul 2021


Prin Ordinul 1071/2021 este oficializata procedura prin care inspectorii ANAF vor sesiza organele de urmarire penala cand, in timpul actiunilor de control derulate, constata ca au fost savarsite infractiuni.


Procedura privind aplicarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala are ca scop definirea actiunilor ce trebuie efectuate de organele de inspectie fiscala, in situatia in care in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspectiei fiscale si pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132 din acelasi act normativ.


Ce ar fi util de precizat aici este ca etapele procedurale de urmat sunt destul de clare, insa nu sunt precizari de niciun fel privind criteriile legale in functie de care organele de control ar urma sa aprecieze ca o fapta este de natura penala, care sunt in fond criteriile de recunoastere a unei infractiuni.


Dupa cum se stie, actiunea penala se pune in miscare si se exercita cand exista probe din care rezulta presupunerea rezonabila ca o persoana a savarsit o infractiune.


Pana la punerea in miscare a actiunii penale, rolul organelor de control este sa recunoasca toate caracteristicile unei infractiuni in timpul unei inspectii fiscale, astfel incat de indata ce recunoaste o fapta penala, sa parcurga etapele procedurii descrise in Ordinul 1071/2021 ce are ca finalitate sesizarea organelor de urmarire penala.


Pentru a putea fi luata in considerare, orice sesizare trebuie sa cuprinda obligatoriu anumite elemente, asa cum sunt prevazute in Codul de procedura penala, la articolul 289 si la articolul 290.


Aceste elemente sunt:

  • numele,
  • prenumele,
  • codul numeric personal,
  • calitatea si
  • domiciliul petitionarului ori,

pentru persoane juridice,

  • denumirea,
  • sediul,
  • codul unic de inregistrare,
  • codul de identificare fiscala,
  • numarul de inmatriculare in registrul comertului sau
  • de inscriere in registrul persoanelor juridice si
  • contul bancar,
  • indicarea reprezentantului legal ori conventional,
  • descrierea faptei care formeaza obiectul plangerii, precum si
  • indicarea faptuitorului si a mijloacelor de proba, daca sunt cunoscute.


Ce prevad mai exact articolele 131 si 132 din Codul de procedura la care se face referire in Ordinul 1071?


Art. 131. - Rezultatul inspectiei fiscale

 (1) Rezultatul inspectiei fiscale se consemneaza, in scris, intr-un raport de inspectie fiscala, in care se prezinta constatarile organului de inspectie fiscala din punctul de vedere faptic si legal si consecintele lor fiscale, cu exceptia cazurilor in care se fac constatari in legatura cu savarsirea unor fapte prevazute de legea penala in legatura cu mijloacele de proba privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul inspectiei fiscale, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 132. Procedura de aplicare se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Art. 132. - Sesizarea organelor de urmarire penala

(1) Organul de inspectie fiscala are obligatia de a sesiza organele judiciare competente in legatura cu constatarile efectuate cu ocazia inspectiei fiscale si care ar putea intruni elemente constitutive ale unei infractiuni, in conditiile prevazute de legea penala.

...

(3) Procesul-verbal intocmit potrivit alin. (2) reprezinta act de sesizare si sta la baza documentatiei de sesizare a organelor de urmarire penala.


Care sunt actiunile oficiale aferente acestei proceduri
 

Aceasta procedura presupune derularea a 5 (cinci) actiuni, astfel:

     1. incheierea, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala, a unui proces-verbal, in conditiile prevazute la art. 132 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;

In cazul in care se constata ca exista indicii privind savarsirea unei infractiuni in legatura cu situatii de fapt ce intra in competenta lor de constatare, organele de inspectie fiscala intocmesc proces-verbal, ce va fi inaintat organelor judiciare competente impreuna cu materialele documentare anexate.

Procesul-verbal incheiat de organele de inspectie fiscala, in conditiile art. 132 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, constituie act de sesizare si sta la baza documentatiei de sesizare a organelor de urmarire penala.

In sustinerea constatarilor, la procesul-verbal vor fi anexate, dupa caz, copii de pe documente justificative, registre, balante de verificare, declaratii fiscale, situatii privind starea de fapt constatata si efectele acesteia. In situatia in care documentele sau actele sunt considerate fictive sau asupra carora exista suspiciuni ca sunt fictive, precum si cand exista indicii privind modificarea, sustragerea sau distrugerea lor de catre cei interesati, documentele sau actele se anexeaza in copie certificata de echipa de inspectie fiscala, la procesul-verbal.

     2. stabilirea impozitelor, taxelor, contributiilor, dupa caz, precum si a perioadelor impozabile pentru care au fost facute constatari inscrise in procesul-verbal;

Echipa de inspectie fiscala va analiza constatarile inscrise in procesul-verbal incheiat in conditiile art. 132 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si va stabili care sunt impozitele, taxele, contributiile, precum si perioadele impozabile a caror baza de impozitare este influentata de constatarile efectuate.

     3. intocmirea, avizarea si aprobarea referatului pentru justificarea neintocmirii raportului de inspectie fiscala sau pentru justificarea intocmirii raportului de inspectie fiscala doar pentru anumite taxe, impozite;

Referatul va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:

  • datele de identificare ale contribuabilului la care se desfasoara actiunea de inspectie fiscala (denumire, adresa domiciliului fiscal, reprezentant legal, cod de inregistrare fiscala etc.);
  • numarul si data avizului de inspectie fiscala comunicat contribuabilului;
  • data inceperii inspectiei fiscale;
  • impozitele, taxele, contributiile si perioadele impozabile aferente cuprinse in avizul de inspectie fiscala comunicat contribuabilului;
  • numarul si data procesului-verbal incheiat la contribuabilul in cauza, in conditiile prevederilor art. 132 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • sinteza analizei efectuate conform actiunii 2, din care sa rezulte in mod clar, argumentat care sunt impozitele, taxele, contributiile si perioadele impozabile avizate care sunt influentate de constatarile din procesul-verbal;
  • propuneri pentru finalizarea actiunii de inspectie fiscala, respectiv pentru intocmirea raportului de inspectie fiscala sau pentru neintocmirea acestuia. 

     4. instiintarea contribuabilului la care a fost in derulare o actiune de inspectie fiscala in legatura cu neintocmirea raportului de inspectie fiscala sau in legatura cu intocmirea unui raport de inspectie fiscala doar pentru anumite taxe, impozite, contributii;

     5. inscrierea in evidenta speciala a datelor si informatiilor referitoare la contribuabilul la care a fost in derulare o actiune de inspectie fiscala pentru care nu s-a intocmit raport de inspectie fiscala sau la care s-a intocmit raport de inspectie fiscala doar pentru anumite taxe, impozite, contributii etc.care a stat la baza unei sesizari penale.

Procedura e aplicabila din 15 iulie 2021.

 

 
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Mar192024

Stabilirea locului conducerii efective in Romania pentru persoanele juridice straine

de Profeanu Laura 19 Mar 2024
In contextul globalizarii si al cresterii interconectivitatii economice, stabilirea locului conducerii efective este un aspect de mare importanta pentru persoanele juridice straine care desfasoara activitati in Romania. Conceptul de loc al conducerii efective este prevazut de art. 8^1 din Codul fiscal, care trateaza aspectele operationale si fiscale ale unei companii, dar si implicatiile ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...
Feb052024

Clarificari importante in Responsabilitatea Fiscala: Decizia CJUE in Cazul C-442/22

de Profeanu Laura 05 Feb 2024
Recenta decizie a Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul C-442/22 aduce lumina asupra unei probleme complexe privind responsabilitatea fiscala in cazul facturilor false, emise de angajat, fara acordul angajatorului, in contextul art. 203 din directiva TVA care prevede:  „TVA este datorata de orice persoana ce mentioneaza aceasta taxa pe o factura.” Cazul se ...
Ian142024

Impozit Minim: O noua perspectiva fiscala

de Profeanu Laura 14 Ian 2024
Articolul 18^1 din Codul fiscal introduce, incepand cu 01.01.2024, o noua regula fiscala destinata contribuabililor (altii decat cei mentionati in art. 15 din Codul fiscal) care inregistreaza o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro. Acesti contribuabili sunt acum obligati sa plateasca un impozit pe profit care nu poate fi mai mic decat un impozit minim calculat pe baza cifrei de ...
Dec152023

Oportunitate fiscala de sfarsit de an: Redirectionarea impozitului pentru sponsorizari, actele de mecenat sau bursele private

de Profeanu Laura 15 Dec 2023
Oportunitatea oferita de Legea 322/2021 aduce in atentia firmelor o modalitate eficienta de a contribui la dezvoltarea comunitatii, totodata optimizandu-si obligatiile fiscale. Platitorii de impozit pe profit: Incepand cu 1 Ianuarie 2022, contribuabilii (platitori de impozit pe profit) care efectueaza cheltuieli cu sponsorizarile, actele de mecenat sau bursele private, scad sumele aferente ...