Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal

12 Ian 2018
In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse Codului fiscal in a doua jumatate a anului 2017, respectiv:
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
-
- Ordonanta Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
1. Impozit pe profit
Au fost introduse clarificari privind determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate – masura introdusa prin OG 25/2017 - exemplificarea modului de aplicare a prevederilor art. 25 alin.(3) lit.n) din Codul fiscal, prin utilizarea elementelor similare veniturilor si cheltuielilor care vor fi luate in calculul rezultatului fiscal, de catre contribuabilii care nu reflecta sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, precum si pretul de vanzare a cesiunii de creante, pe venituri si valoarea creantelor instrainate pe cheltuieli, din punct de vedere contabil.
Abrogarea prevederilor punctului 24 de la Capitolul II “Calculul rezultatului fiscal”, Sectiunea a 7-a ”Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar”, in contextul abrogarii prevederilor art. 27 din Codul fiscal prin OUG 79/2017 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
2. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro; Pentru incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro in anul 2018 se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv.
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
eliminarea posibilitatii de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care s-a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si reguli tranzitorii pentru intrarea in sistem a microintreprinderilor care a acestor contribuabili care au optat pentru aplicarea impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv.
Corelarea prevederilor care stabilesc regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului precum si corelarea prevederilor referitoare la situatii de modificare a numarului de salariati in cursul unui trimestru.
3. Impozit pe venit
Inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este de 10% sau, dupa caz, de 7% pentru stabilirea platilor anticipate efectuate in contul impozitului anual aferent veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala;
Corelarea normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017:
Reglementarea modului de determinare a bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, care desfasoara activitati in domeniul de cercetare – dezvoltare si inovare, in situatia in care in cursul aceleiasi luni contribuabilul obtine atat venituri supuse impozitarii, cat si venituri scutite.
In vederea completarii normelor metodologice cu prevederile OUG nr. 3/2017:
Clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie. Astfel, conform proiectului, in cazul in care sunt transferate mai multe proprietati imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic intre vii si indiferent de numarul proprietarilor, plafonul neimpozabil de 450.000 lei se deduce o singura data din valoarea tranzactiei reprezentand valoarea totala din actul de transfer. Venitul impozabil ce revine fiecarui proprietar se determina in functie de valoarea cotei de proprietate instrainate asa cum rezulta din actul de transfer
4. Contributii sociale
ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale se propune introducerea unor exemple privind modul de incadrare a veniturilor realizate in anul fiscal 2017, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul minim echivalentul a de 12 ori salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie 2018, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale. Proiectul prevede ca, in anul 2018, pentru incadrarea in conditiile privind veniturile realizate in anul precedent se iau in calcul veniturile din activitati independente realizate in anul 2017, iar salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare in luna ianuarie 2018.
Clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre impozit pe profit
14Aug2025
Acordare sponsorizare unui ONG cu persooane implicate in activitatea societatii sponsor
de
Gina Popescu
valabil la 14 Aug 2025
Intrebare:
Va rugam sa ne specificati, daca exista o anumita incompatibilitate de a primi sponsorizari de la o societate comerciala catre asociatie, in conditia in care presedintele asociatiei presteaza servicii de contabilitate catre societatea comerciala. De asemenea, mai mentionam ca unul dintre membrii asociatiei este auditor al societatii care sponsorizeaza asociatia. Multumim!
18Aug2025
Reguli de calcul in situatia iesirii unui membru din grupul fiscal sau desfiintarii grupului fiscal
de
Profeanu Laura
valabil la 18 Aug 2025
Intrebare:
In 2021 cu incepere de la 01.01.2022, s-a constituit un grup fiscal de impozit pe profit format din 3 societati, am depus documentelete la ANAF, am primit aprobarea lor si pentru 2022 am depus D101 atat separata pentru fiecare membru al grupului cat si D101 pe grup fiscal, adica cumulate cele 3 sume. La fel am procedat si pentru 2023. In decembrie 2023, in data de 23 mai exact, unul din membri ...
16Aug2025
Inregistrarea impozitului pe profit suplimentar si a accesoriilor stabilite prin decizie de impunere in urma inspectiei fiscale, petru anul curent
de
Profeanu Laura
valabil la 16 Aug 2025
Intrebare:
In urma inspectiei fiscale s-a constatat ca trecerea la impozit profit trebuia sa se realizeze cu un trimestru anterior. Va rog ce nc trebuie inregistrate pentru impozitului pe profit calculat conform deciziei, plata acestuia si penalitatiile? Ex: impozit profit = 9000 si penalitati 7500.
12Aug2025
Tratament contabil si fiscal asociere in participatie
de
Costin A. Istrate
valabil la 12 Aug 2025
Intrebare:
Societate din Romania platitor de tva si impozit profit doreste sa dezvolte un joc online. Exista un contract de asociere in participatiune intre firma care realizeaza jocul si o persoana fizica, prin care persoana fizica vine cu o suma. La o anumita perioada din incasari aceasta persoana fizica va primi procentual o suma. Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila si implicatiile fiscale ...
13Aug2025
Mutare sediu in Bulgaria
de
Vera Constantin
valabil la 13 Aug 2025
Intrebare:
O societate doreste mutarea sediului social in Bulgaria pentru a achita impozite mai scazute. Activitatea de comert se va desfasura doar in Romania. Contributiile salariale in acest caz unde se vor achita? Exista riscul ca ANAF sa considere ca impozitul trebuie achitat in Romania? Multumesc!
11Aug2025
Regimul fiscal al despagubirilor si penalitatilor comerciale
de
Alexandru Palaghia
valabil la 11 Aug 2025
Intrebare:
1. Va rugam sa ne spuneti daca sumele inregistrate in cont 7581 sunt neimpozabile la calculul impozitului pe profit (ex. despagubiri primite de la Emag pentru produse deteriorate).
2. In ce situatie subventiile primite de firma pentru imobilizari corporale (donatie apartament) inregistrate in 7584 sunt neimpozabile la calculul impozitului de profit?
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right