Raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
Raspuns oferit deProfeanu Laura
Consultant fiscal
05 Apr 2024
Pe fondul schimbarilor continue in domeniul fiscal si contabil, Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 470/2024, o reglementare cheie care aduce in prim-plan necesitatea raportarii amanuntite a finantarilor primite de catre entitatile juridice fara scop patrimonial. Acest ordin reprezinta un pas important in directia transparentizarii si responsabilizarii gestionarii fondurilor, oferind o structura clara pentru declaratia privind situatia de trezorerie.
In vigoare din 20 martie 2024, Ordinul 470/2024 impune persoanelor juridice fara scop patrimonial obligatia de a intocmi si depune o DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de 31 decembrie 2023 (Anexa 1 la ordin). Aceasta obligativitate vine in completarea dispozitiilor art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, referitoare la raportarea sumelor primite sub forma de subventii, sponsorizari, sume redirectionate din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora.
Entitatile juridice fara scop patrimonial, organizatii nonprofit, asociatii, fundatii si alte entitati similare care au beneficiat de aceste finantari, in cadrul exercitiului financiar de raportare, sunt acum obligate sa intocmeasca aceasta declaratie privind situatia de trezorerie, care trebuie sa cuprinda atat informatii despre incasarile realizate (subventii, sponsorizari, donatii etc.), cat si despre platile efectuate (salarii, taxe, achizitii de stocuri, servicii externe etc.). Mai mult, declaratia trebuie sa reflecte soldul de trezorerie la inceputul si sfarsitul perioadei raportate, oferind o imagine completa asupra fluxurilor financiare ale entitatii.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei, pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 la ordin, in care se inscriu atat operatiunile derulate prin cont bancar, cat si prin casierie:
Declaratia trebuie depusa odata cu situatiile financiare anuale, utilizand un program de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, disponibil pe site-ul ANAF. Fisierele generate (PDF, XML si ZIP) trebuie sa contina toate informatiile relevante, respectand limitele de dimensiune si format specificate in ordin, respective toate sa fie scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care sa fie atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.
Potrivit art. 5 din ordin, persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a ordinului, au depus deja situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul anului 2023 sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. 3^1 din legea contabilitatii, vor depune declaratia privind situatia de trezorerie in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale.
Declaratia se va intocmi si semna de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Aceasta reglementare subliniaza importanta transparentei si a responsabilitatii financiare in randul organizatiilor fara scop patrimonial. Prin obligatia de raportare detaliata, Ministerul Finantelor isi propune sa asigure o mai buna monitorizare a modului in care sunt folosite fondurile publice si donatiile, contribuind la prevenirea abuzurilor si la imbunatatirea eficientei alocatiei resurselor.
In vigoare din 20 martie 2024, Ordinul 470/2024 impune persoanelor juridice fara scop patrimonial obligatia de a intocmi si depune o DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de 31 decembrie 2023 (Anexa 1 la ordin). Aceasta obligativitate vine in completarea dispozitiilor art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, referitoare la raportarea sumelor primite sub forma de subventii, sponsorizari, sume redirectionate din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora.
Entitatile juridice fara scop patrimonial, organizatii nonprofit, asociatii, fundatii si alte entitati similare care au beneficiat de aceste finantari, in cadrul exercitiului financiar de raportare, sunt acum obligate sa intocmeasca aceasta declaratie privind situatia de trezorerie, care trebuie sa cuprinda atat informatii despre incasarile realizate (subventii, sponsorizari, donatii etc.), cat si despre platile efectuate (salarii, taxe, achizitii de stocuri, servicii externe etc.). Mai mult, declaratia trebuie sa reflecte soldul de trezorerie la inceputul si sfarsitul perioadei raportate, oferind o imagine completa asupra fluxurilor financiare ale entitatii.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei, pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 la ordin, in care se inscriu atat operatiunile derulate prin cont bancar, cat si prin casierie:
- lei - | |||
Nr. rd. |
Explicatii | Sume | |
0 | A | B | |
Trezorerie - sold la 1 ianuarie | |||
Cap. I - Incasari | |||
Subventii | |||
Sponsorizari | |||
Sume redirectionate din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor | |||
Sume redirectionate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice | |||
Alte sume incasate | |||
Total incasari | |||
Cap. II - Plati | |||
Salarii platite personalului | |||
Impozite, taxe si contributii platite | |||
Chirii platite | |||
Plati pentru servicii executate de terti | |||
Plati cu titlu gratuit2: sponsorizari, donatii, mecenat, alte plati de natura similara | |||
Avansuri de trezorerie acordate si nedecontate la data de 31 decembrie | |||
Alte sume platite | |||
Total plati | |||
Trezorerie - sold la 31 decembrie |
Potrivit art. 5 din ordin, persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a ordinului, au depus deja situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul anului 2023 sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. 3^1 din legea contabilitatii, vor depune declaratia privind situatia de trezorerie in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale.
Declaratia se va intocmi si semna de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Aceasta reglementare subliniaza importanta transparentei si a responsabilitatii financiare in randul organizatiilor fara scop patrimonial. Prin obligatia de raportare detaliata, Ministerul Finantelor isi propune sa asigure o mai buna monitorizare a modului in care sunt folosite fondurile publice si donatiile, contribuind la prevenirea abuzurilor si la imbunatatirea eficientei alocatiei resurselor.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Apr132024
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Dec272023
Noi obligatii de raportare si sanctiuni pentru persoanele juridice fara scop patrimonial
de
Profeanu Laura
27 Dec 2023
OUG 115/2023, in vigoare din 15 decembrie 2023, aduce modificari semnificative in ceea ce priveste raportarea financiara a persoanelor juridice fara scop patrimonial. Schimbarile vizeaza modul in care aceste entitati declara primirea si utilizarea subventiilor, sponsorizarilor si altor forme similare de finantare.
Modificari aduse de OUG 115/2023:
Articolul LXXVI din OUG 115/2023 introduce ...
Nov172023
Codul Roman al Sustenabilitatii: O noua etapa in Raportarea Durabilitatii Corporative in Romania. Inlocuirea Declaratiei Nefinanciare
de
Profeanu Laura
17 Nov 2023
Recent (16.11.2023) guvernul a initiat un pas important in domeniul sustenabilitatii corporative prin adoptarea "Metodologiei pentru raportarea durabilitatii - Codul Roman al Sustenabilitatii", un instrument normativ destinat sa sprijine entitatile in raportarea transparenta si consecventa a informatiilor nefinanciare legate de sustenabilitate. Metodologia pentru raportarea ...
Oct162023
Incepand cu 1 Noiembrie 2023 devine obligatorie raportarea lunara a stocurilor de produse agroalimentare
de
Profeanu Laura
16 Oct 2023
Pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) a fost publicat un comunicat despre noul sistem electronic de raportare a stocurilor de produse agroalimentare dezvoltat de MADR din Romania.
Acest sistem este reglementat de:
Legea 105/2023 privind reglementarea modalitatii de raportare a stocurilor la produsele agricole si alimentare (in vigoare de la 21 ...
Aug302023
ONPCSB a lansat un nou portal de raportare si a introdus reglementari actualizate
de
Profeanu Laura
30 Aug 2023
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a introdus schimbari semnificative in lupta impotriva spalarii banilor. Prin adoptarea ONPCSB nr. 215/2023, a fost aprobat un nou regulament care detaliaza inregistrarea entitatilor raportoare in evidentele ONPCSB. Noua reglementare va intra in vigoare pe 7 noiembrie 2023, inlocuind Ordinul nr. 47/2021 si a fost publicata in ...
Iul112023
Actualizarea rapoartelor pentru combaterea spalarii banilor si finantarea terorismului: Schimbari semnificative in modelul de raportare
de
Profeanu Laura
11 Iul 2023
Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) nr. 191/2023 privind aprobarea formei si continutului rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative si a metodologiei de transmitere a acestora, a ...