Raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial

05 Apr 2024
Pe fondul schimbarilor continue in domeniul fiscal si contabil, Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 470/2024, o reglementare cheie care aduce in prim-plan necesitatea raportarii amanuntite a finantarilor primite de catre entitatile juridice fara scop patrimonial. Acest ordin reprezinta un pas important in directia transparentizarii si responsabilizarii gestionarii fondurilor, oferind o structura clara pentru declaratia privind situatia de trezorerie.
In vigoare din 20 martie 2024, Ordinul 470/2024 impune persoanelor juridice fara scop patrimonial obligatia de a intocmi si depune o DECLARATIE privind situatia de trezorerie la data de 31 decembrie 2023 (Anexa 1 la ordin). Aceasta obligativitate vine in completarea dispozitiilor art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, referitoare la raportarea sumelor primite sub forma de subventii, sponsorizari, sume redirectionate din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora.
Entitatile juridice fara scop patrimonial, organizatii nonprofit, asociatii, fundatii si alte entitati similare care au beneficiat de aceste finantari, in cadrul exercitiului financiar de raportare, sunt acum obligate sa intocmeasca aceasta declaratie privind situatia de trezorerie, care trebuie sa cuprinda atat informatii despre incasarile realizate (subventii, sponsorizari, donatii etc.), cat si despre platile efectuate (salarii, taxe, achizitii de stocuri, servicii externe etc.). Mai mult, declaratia trebuie sa reflecte soldul de trezorerie la inceputul si sfarsitul perioadei raportate, oferind o imagine completa asupra fluxurilor financiare ale entitatii.
Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit astfel de sume in valoare cumulata de maximum 100.000 lei, pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 la ordin, in care se inscriu atat operatiunile derulate prin cont bancar, cat si prin casierie:
- lei - | |||
Nr. rd. |
Explicatii | Sume | |
0 | A | B | |
Trezorerie - sold la 1 ianuarie | |||
Cap. I - Incasari | |||
Subventii | |||
Sponsorizari | |||
Sume redirectionate din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microintreprinderilor | |||
Sume redirectionate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice | |||
Alte sume incasate | |||
Total incasari | |||
Cap. II - Plati | |||
Salarii platite personalului | |||
Impozite, taxe si contributii platite | |||
Chirii platite | |||
Plati pentru servicii executate de terti | |||
Plati cu titlu gratuit2: sponsorizari, donatii, mecenat, alte plati de natura similara | |||
Avansuri de trezorerie acordate si nedecontate la data de 31 decembrie | |||
Alte sume platite | |||
Total plati | |||
Trezorerie - sold la 31 decembrie |
Potrivit art. 5 din ordin, persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a ordinului, au depus deja situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul anului 2023 sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. 3^1 din legea contabilitatii, vor depune declaratia privind situatia de trezorerie in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale.
Declaratia se va intocmi si semna de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
Aceasta reglementare subliniaza importanta transparentei si a responsabilitatii financiare in randul organizatiilor fara scop patrimonial. Prin obligatia de raportare detaliata, Ministerul Finantelor isi propune sa asigure o mai buna monitorizare a modului in care sunt folosite fondurile publice si donatiile, contribuind la prevenirea abuzurilor si la imbunatatirea eficientei alocatiei resurselor.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre raportare
Raportarile contabile semestriale la 30 iunie 2025. Ce companii au obligatia depunerii si care este termenul-limita
de
Profeanu Laura
18 Aug 2025
Ministerul Finantelor a publicat in Monitorul Oficial nr. 730 din 5 august 2025 Ordinul nr. 1.194/2025, prin care a fost aprobat sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2025 pentru operatorii economici. Documentul stabileste in mod clar cine trebuie sa depuna bilanturile semestriale si pana la ce data.
Cine are obligatia depunerii
Raportarile contabile la 30 iunie 2025 se intocmesc ...
Modificari fiscale 04 - 10 august 2025
de
Irina Dumitrescu
11 Aug 2025
O.A.N.A.F. nr. 1.194/2025 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2025 a operatorilor economici
Publicat in: M.Of. nr. 730 din 05.08.2025
Ce prevede: Ordinul aproba sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2025. Sistemul se aplica de catre entitatile carora le sunt incidente Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale ...
11Aug2025
Semnare raportare semestriala 2025
de
Gina Popescu
valabil la 11 Aug 2025
Intrebare:
Va rog sa imi spuneti daca la bilantul semestrial trebuie atasate si alte anexe. Nu am gasit posibilitatea de a atasa un fisier.
Este corect sa depun raportarea semestriala fara semnatura administratorului avand in vedere ca nu am atasament si nu pot semna bilantul cu 2 semnaturi electronice?
Multumesc.
Raportarile contabile semestriale pentru anul 2025: termen strans si publicare intarziata a formularului
de
Profeanu Laura
06 Aug 2025
Companiile care au inregistrat in exercitiul financiar precedent o cifra de afaceri neta mai mare de un milion de euro trebuie sa pregateasca si sa transmita raportarile contabile semestriale la 30 iunie 2025, pana cel tarziu la data de 18 august 2025.
Obligatia este reglementata de Ordinul Ministerului Finantelor nr. 1.194/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 730 din 5 august 2025, cu ...
31Iul2025
Raport durabilitate
de
Gina Popescu
valabil la 31 Iul 2025
Intrebare:
Suntem Societate pe actiuni avand actionar Primaria Municipiului Pitesti ale carei valori mobiliare nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata din UE cu urmatoarele date la bilantul pe anul 2024:
- total active 14.717.394 ron
- cifra de afaceri 78.238.228 ron
- numar mediu de salariati - 244.
Intrebarea este daca avem obligatia de intocmire a Raportarii privind ...
30Iul2025
Situatii financiare 30.06.2025
de
Gina Popescu
valabil la 30 Iul 2025
Intrebare:
O societate a depasit la 31.12.2024 cifra de afaceri de 1 milion de euro, iar numarul angajatilor la 31. 12. 2024 este 19.
Firma este obligata sa depuna raportarea contabila la 30.06.2025 conform OMFP 1802/2014?
Vezi toate studiile de caz despre raportare keyboard_double_arrow_right