Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 28 Martie 2024

Recomandarea Comisiei Europene privind tratamentul pierderilor fiscale suferite de intreprinderi in exercitiile financiare 2020 si 2021

Raspuns oferit de
Vera Constantin

Vera Constantin
Expert contabil
09 Iun 2021


Recomandarea Comisiei Europene din 18 mai 2021 se adreseaza statelor membre cu rolul de a expune importanta implementarii in legislatia fiecarui stat a unor masuri ce relaxeaza sarcina fiscala a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM).
 
Recomandarile le permit institutiilor UE sa-si comunice opinia si sa sugereze directii de actiune, fara a impune insa vreo obligatie legala destinatarilor. Ele nu au caracter obligatoriu.
Scopul este pe de o parte acela de a ajuta intreprinderile aflate in dificultate, deoarece contribuabilii ce inregistreaza pierdere fiscala vor obtine beneficiul lichiditatii doar atunci cand intreprinderile vor fi din nou profitabile si impozabile. 
 
Pe langa scopul de a sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii, o sustinere in redresarea economica, Comisia Europeana a vizat prin aceasta recomandare si eliminarea concurentei neloiale  intre companiile din statele membre. Multe tari europene deja au introdus in legislatie astfel de prevederi sau au publicat proiecte de lege in aceasta directie.
 
In practica, recomandarea CE  s-ar transpune in legislatia nationala intr-un set de masuri legislative ce ar permite ca pierderile fiscale din anul curent ale IMM urilor sa poata fi utilizate la compensarea profitului din anii anteriori. Mai departe, impozitul pe profit platit in trecut, cand firma inregistra profit fiscal, va deveni suma de recuperat de la buget (in urma compensarii fiscale a pierderii curente cu profitul anilor anteriori).
 
Mai exact, companiile care au obtinut profit si au platit impozitele aferente pana in anul 2019 inclusiv, si-ar putea reporta retroactiv pierderile din anii 2020 si 2021 intr-o anumita limita ce va fi stabilita de fiecare stat membru in parte.
 
Exista si o limita la care statele membre trebuie sa se raporteze. Astfel se recomanda statelor membre sa limiteze valoarea pierderilor reportabile la maxim 3 milioane de euro, dat fiind impactul pe care bugetele nationale l-ar resimti.
 
Daca spre exemplu o firma a avut in 2019 profit si a platit 5.000 lei impozit pe profit, iar in 2021 are pierdere fiscala de 10.000 lei – conform recomandarii CE, firma ar trebui sa compenseze pierderea din 2021 cu profitul din 2019 si, astfel, sa recupereze de la buget impozitul pe profit de  3.400 lei platit in plus in anul 2019 (5000 lei-1600 lei).
 
Orice societatea datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale (contributii, impozit pe veniturile din salarii, TVA etc.), iar suma de 3400 lei ,reprezentand impozit pe profit platit in plus ,devine exigibila (adica, susceptibila a fi compensata). In astfel de situatii, cel mai indicat este ca o societate din Romania sa depuna o cerere de compensare la organul fiscal teritorial, prin care sa indice expres ce obligatii fiscale doreste a fi compensate din impozitul pe profit virat in plus.
 
Desi compensarea poate fi efectuata si din oficiu de organele fiscale, depunerea unei cereri de compensare de catre societate este de dorit deoarece in acest fel societatea va cunoaste exact ce obligatii fiscale vor fi inregistrate ca achitate prin compensare, va obliga organele fiscale sa-i solutioneze cererea in termenul de 45 de zile prevazut la art. 77 Cod procedura fiscala si va avea certitudinea compensarii prin decizia de compensare ce-i va fi comunicata.
 
Iata textul integral al recomandarii Comisiei Europene:

RECOMANDAREA (UE) 2021/801 A COMISIEI din 18 mai 2021 referitoare la tratamentul fiscal al pierderilor in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19 COMISIA EUROPEANA, avand in vedere Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in special articolul 292, intrucat:
 
(1) Epidemia de COVID-19 a determinat luarea unor masuri fara precedent la nivel national si la nivelul Uniunii pentru a sprijini economia UE si a facilita redresarea acesteia. Majoritatea masurilor de raspuns la criza pe termen scurt urmaresc sa asigure un flux de lichiditati suficient pentru intreprinderi.
 
(2) In special intreprinderile mici si mijlocii (IMM-urile) (1) au fost grav afectate de masurile de sanatate publica, deoarece aceste intreprinderi sunt adesea mai putin capabile sa absoarba sau sa finanteze pierderile decat intreprinderile mai mari. De asemenea, este mai probabil ca IMM-urile sa isi desfasoare activitatea in sectoare economice care au fost nevoite sa se inchida din cauza masurilor de sanatate publica, cum ar fi hotelurile, restaurantele, cafenelele si barurile.
 
(3) Multe jurisdictii au actionat rapid pentru a usura sarcina fiscala imediata asupra intreprinderilor prin masuri de sprijin adecvate, dintre care o parte considerabila au fost supuse normelor Uniunii privind ajutoarele de stat, in special noului cadru temporar privind ajutoarele de stat (2). Desi cel mai frecvent tip de masura fiscala menita sa sporeasca fluxul de numerar al intreprinderilor a fost amanarea platii impozitelor, modificarile dispozitiilor privind compensarea pierderilor au reprezentat, de asemenea, un important instrument de politica fiscala.
 
(4) Statele membre permit, de obicei, trei modalitati principale de tratare a pierderilor in scopuri fiscale. In mod normal, pierderile pot fi (a) utilizate in perioada contabila curenta in care apar, astfel incat sa nu fie datorat niciun impozit in acea perioada. In plus, pierderile excedentare pot fi: (b) reportate si recuperate din profiturile viitoare disponibile pentru a reduce obligatiile fiscale; sau, in unele state membre, (c) recuperate din profiturile totale din exercitiul financiar precedent sau pana la un anumit numar de exercitii precedente pentru a obtine o rambursare a impozitului platit anterior.

(5) Ca masura de politica, reportarea pierderilor (carry forward) este mai putin utila pentru a ajuta imediat intreprinderile aflate in dificultate, deoarece contribuabilul va obtine beneficiul lichiditatii doar atunci cand intreprinderile vor fi din nou profitabile si impozabile. Pierderile din exercitiile precedente pot fi utilizate in perioada contabila curenta, dar acest lucru nu ar elibera lichiditati, cu exceptia cazului in care contribuabilul inregistreaza un profit. Recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori (carry back) este mult mai valoroasa pentru intreprinderile afectate de criza, deoarece are ca rezultat o rambursare a impozitelor platite in exercitiile financiare anterioare si ofera lichiditati suplimentare intreprinderilor. Acest lucru ar fi avantajos indeosebi pentru IMM-uri.

(6) Sistemul carry back are avantajul de a aduce beneficii numai intreprinderilor care au fost profitabile in anii dinaintea pandemiei, ceea ce inseamna ca ar sprijini, in principiu, intreprinderile sanatoase. In practica, numai intreprinderile care au realizat profituri si au platit impozite in anii anteriori anului 2020 vor fi in masura sa compenseze pierderile din 2020 si 2021 cu aceste impozite. Acest lucru asigura faptul ca masura vizeaza intreprinderile care sufera ca urmare directa a pandemiei si ca banii publici nu sunt cheltuiti pentru a ajuta intreprinderile private care se confrunta cu dificultati din motive care nu au legatura cu criza.

(7) Pentru ca masura sa fie bine directionata, statele membre care decid sa permita recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute intr-o perioada anterioara mai mare de un an ar trebui sa limiteze acest lucru la intreprinderile care nu au inregistrat pierderi in anii precedenti. Prin urmare, daca se permite recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute intr-o perioada anterioara de doi sau trei ani, aceasta masura ar trebui sa se aplice intreprinderilor care nu au inregistrat pierderi in 2019, 2018 sau 2017.

(8) Costul acestor masuri ar fi, in principal, o chestiune care tine de calendar: intreprinderile primesc banii acum, cand au cea mai mare nevoie de ei, si nu vor trebui sa astepte pana cand vor fi in masura sa isi utilizeze pierderile pentru indeplinirea obligatiilor fiscale viitoare. Statele membre vor renunta acum la veniturile fiscale, dar vor primi venituri fiscale in viitor de la intreprinderile care au ramas pe linia de plutire si vor redeveni profitabile. In plus, utilizarea sistemului carry back va reduce reportarea pierderilor existente in perioadele viitoare, ceea ce atenueaza si mai mult impactul asupra veniturilor fiscale.

(9) Unele state membre au introdus deja sau au anuntat masuri care permit recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori pentru exercitiul financiar 2020, ceea ce le va permite contribuabililor sa isi recupereze pierderile fiscale din 2020 din profiturile realizate in exercitiile financiare anterioare.

(10) Cu toate acestea, de obicei, statele membre aplica norme divergente pentru tratarea pierderilor, ceea ce creeaza adesea conditii de concurenta inegale.

(11) Aceasta recomandare adresata statelor membre cu privire la tratamentul intern al pierderilor, pe baza celor mai bune practici, ar putea contribui la crearea unor conditii de concurenta echitabile pentru intreprinderile din intreaga Uniune.

(12) Aceasta recomandare ar trebui sa se aplice exercitiilor financiare 2020 si 2021, pentru a ajuta intreprinderile in timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19.

(13) Statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa recupereze pierderile din profiturile impozabile obtinute cel putin in exercitiul financiar precedent, si anume in 2019. Cu toate acestea, pentru a le permite contribuabililor sa isi recupereze integral pierderile din impozitele platite anterior, statele membre pot prelungi sistemul carry back pana la ultimii trei ani, si anume pana in 2017. In special intreprinderile de dimensiuni mai mici cu profituri mai reduse pot beneficia de aceasta perioada prelungita de carry back de pana la trei ani.

(14) Masura ar trebui sa fie limitata pentru a preveni impactul excesiv asupra bugetelor nationale. O limita de 3 milioane EUR pe exercitiu financiar in care s-au inregistrat pierderi ar oferi un sprijin valoros, in special intreprinderilor mai mici, asigurand in acelasi timp faptul ca toti contribuabilii beneficiaza intr-o anumita masura.

(15) Comisia reaminteste ca, atunci cand statele membre introduc masuri care indeplinesc conditiile pentru a constitui ajutor de stat care nu este scutit de obligatia de notificare, statele membre trebuie sa notifice aceste masuri Comisiei in conformitate cu procedurile general aplicabile ajutoarelor de stat.
 
ADOPTA PREZENTA RECOMANDARE:

1. OBIECT SI DOMENIU DE APLICARE
Pentru a sprijini intreprinderile, avand in vedere situatia economica generata de pandemia de COVID-19, prezenta recomandare stabileste o abordare coordonata in ceea ce priveste tratamentul pierderilor suferite de intreprinderi in exercitiile financiare 2020 si 2021.

2. TRATAMENTUL FISCAL AL PIERDERILOR
Avand in vedere circumstantele economice exceptionale din anii 2020 si 2021, ca urmare a pandemiei de COVID-19, statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa recupereze pierderile din profiturile impozabile obtinute cel putin in exercitiul financiar precedent, si anume cel putin in 2019.
Statele membre pot prelungi aceasta perioada pentru a autoriza sistemul carry back pana la ultimii trei ani, permitand astfel intreprinderilor sa isi recupereze pierderile aferente exercitiilor financiare 2020 si 2021 din profiturile deja impozitate in exercitiile financiare 2019, 2018 si 2017.
Statele membre ar trebui sa permita intreprinderilor sa solicite imediat recuperarea pierderilor pe care estimeaza ca le vor suferi in exercitiul financiar 2021 din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori, fara a fi nevoie sa astepte pana la sfarsitul anului.

3. LIMITARI
Pentru a limita impactul asupra bugetelor nationale, statele membre ar trebui sa limiteze cuantumul pierderilor care urmeaza sa fie recuperate din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori. Cuantumul maxim al pierderilor respective ar trebui sa fie de 3 milioane EUR pe exercitiu financiar in care s-au inregistrat pierderi.
Daca statele membre permit sistemul carry back pana in 2017, intreprinderile eligibile ar trebui sa nu fi inregistrat pierderi in niciunul dintre exercitiile financiare 2019, 2018 si 2017.
 
4. MASURI ULTERIOARE
Statele membre au obligatia de a informa Comisia cu privire la masurile luate ca urmare a prezentei recomandari, precum si cu privire la orice modificari aduse acestor masuri.
Statele membre sunt invitate sa discute cu Comisia planurile lor privind recuperarea pierderilor din profiturile impozabile obtinute in anii anteriori pentru intreprinderi.

5. DESTINATARI
Prezenta recomandare se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 18 mai 2021.
 
Pentru Comisie
Paolo GENTILONI
Membru al Comisiei
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Noutati fiscale 2024"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Mar262024

Modificari fiscale 18 – 24 martie 2024

de Irina Dumitrescu 26 Mar 2024
1. Legea nr. 49/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare Publicat in: M.Of. nr. 225  din  18.03.2024 Ce prevede: Legea aduce modificari si completari in domeniul prevenirii risipei alimentare pentru a se asigurara indeplinirea obiectivelor de dezvoltare durabila asumate la nivel european si international de catre Romania ...
Mar212024

Modificari fiscale 11 – 17 martie 2024

de Irina Dumitrescu 21 Mar 2024
1. O.A.N.A.F. nr. 355/2024 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 107 ''Declaratie informativa privind beneficiarii bunurilor/ serviciilor/ sponsorizarilor/ mecenatului'' Publicat in: M.Of. nr. 205  din  12.03.2024 Ce prevede: Ordinul aproba modelul si continutul formularului 107 "Declaratie informativa privind beneficiarii ...
Mar172024

Abonamentele sportive obtinute prin intermediari reprezinta venit impozabil, daca acestia nu realizeaza servicii corespunzatoare codurilor CAEN 9311, 9312, 9313

de Profeanu Laura 17 Mar 2024
Pentru a beneficia de prevederile art. 76 alin. (4^1) lit. h) din Codul fiscal, care prevede: (4^1)Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit ...
Mar142024

Modificari fiscale 04 - 10 martie 2024

de Irina Dumitrescu 14 Mar 2024
1. Legea nr. 33/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal Publicat in: M.Of. nr. 179  din  05.03.2024 Ce prevede:  Legea aduce urmatoarele modificari si completari Codului fiscal, modificari ce au intrat in vigoare la data de 08 martie 2024 (3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei):   - reformularea ...
Mar122024

Modificari privind ajustarea bazei de impozitare, in vigoare cu 08 martie 2024

de Profeanu Laura 12 Mar 2024
Pe 8 martie 2024, Codul fiscal a fost modificat in privinta ajustarii bazei de impozitare pentru TVA, in contextul reducerilor de pret acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. Aceste schimbari reflecta o incercare de a alinia legislatia fiscala nationala cu cea a Uniunii Europene si jurisprudenta Curtii de Justitie a UE. Inainte de aceasta actualizare, ajustarea bazei de ...
Mar052024

Nulitatea Actului Administrativ Fiscal

de Profeanu Laura 05 Mar 2024
Actul administrativ fiscal joaca un rol vital in stabilirea obligatiilor fiscale ale contribuabililor. Cu toate acestea, exista situatii in care acest act poate fi declarat nul, adica lipsit de efecte juridice, din cauza unor nereguli semnificative. Art. 49 din Codul de Procedura Fiscala stabileste cazurile in care un act administrativ fiscal poate fi considerat nul. Cazurile de ...