Reconsiderarea activitatii independente in activitate dependenta
Raspuns oferit dePortal Codul Fiscal
21 Aug 2017
Codul fiscal defineste munca independenta ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru.
Raportul de munca dependenta se caracterizeaza prin subordonarea salariatului fata de angajator. Subordonarea presupune respectarea programului de lucru, a locului si modului de desfasurare a activitatii, stabilite de angajator.
In cazul muncii independente, prestatorul are libertatea de a alege cand si in ce loc isi desfasoara activitatea.
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti.
In vederea dovedirii indeplinirii acestui criteriu, intr-un contract de prestari servicii nu se va stabili o clauza de exclusivitate. Din contra, se va stabili ca prestatorul de servicii are libertatea sa desfasoare activitatea pentru mai multi clienti.
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea.
Un salariat nu isi asuma riscuri in executarea contractului individual de munca spre deosebire de prestatorul de servicii care isi asuma riscurile ce decurg din desfasurarea activitatii sale. Spre exemplu, prestatorul de servicii isi asuma riscul incapacitatii temporare de munca fapt pentru care, el trebuie sa se asigure in nume propriu pentru concedii si indemnizatii spre deosebire de salariat al carui risc privind incapacitatea temporara de munca este suportat de angajator.
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara.
Acest criteriu este indeplinit daca activitatea este prestata prin utilizarea de catre prestator a bazei materiale proprii, cum ar fi autoturismul propriu, biroul propriu, echipamente proprii acestea nefiind puse la dispozitie de catre beneficiarul muncii.
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.
Aceste criteriu se refera la profesiile libere intrucat in cazul acestor profesii intalnim un corp sau ordin profesional cu ordin de reprezentare. Persoanele care obtin astfel de venituri fac parte din organisme profesionale cum sunt, spre exemplu: Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati, Uniunea Nationala a Notarilor Publici, Uniunea Avocatilor din Romania, Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Colegiul Medicilor, Camera Consultantilor Fiscali etc.
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Activitatea dependenta trebuie sa fie prestata personal de salariat in timp ce prestatorul poate presta activitatea independenta prin alte persoane cum sunt proprii salariati sau subcontractori.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"!
Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare
Mai012024
Proiect de OUG. Se extinde lista contribuabililor obligati sa faca raportari in e-Transport pentru transporturile internationale de bunuri
de
Profeanu Laura
01 Mai 2024
Recent, Guvernul a adoptat un proiect de OUG care propune extinderea listei de contribuabili obligati sa efectueze raportari in Sistemul national de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri, RO e-Transport. Masura extinderii urmareste intensificarea luptei impotriva fenomenelor de frauda si evaziune fiscala asociate cu comercializarea bunurilor pe teritoriul national si ...
Apr262024
Anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVA
de
Profeanu Laura
26 Apr 2024
Organele fiscale din Romania au dreptul de a anula inregistrarea in scopuri de TVA a unei persoane impozabile, din mai multe motive (prevazute la art. 316 alin. 11 din Codul fiscal) fiecare avand implicatii directe asupra capacitatii contribuabililor de a efectua operatiuni taxabile.
Motive de anulare
1. Inactivitatea fiscala
O persoana este declarata inactiva, daca nu isi indeplineste ...
Apr132024
Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online
de
Profeanu Laura
13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Apr082024
Principiul continuitatii activitatii in contextul reglementarilor contabile
de
Profeanu Laura
08 Apr 2024
Principiul continuitatii activitatii reprezinta o piatra de temelie in elaborarea si interpretarea situatiilor financiare. Acest principiu, reglementat de OMFP 1802/2014 privind reglementarile contabile pentru situatiile financiare anuale individuale si consolidate, la punctul 49, joaca un rol decisiv in asigurarea unei intelegeri corecte si realiste a pozitiei financiare a ...
Apr082024
O abordare prudenta in raportarile financiare
de
Profeanu Laura
08 Apr 2024
Principiul prudentei, reglementat de Ministerul Finantelor prin Ordinul 1802/2014 la punctul 51, stabileste fundatia pe care se construieste intreaga structura a raportarii financiare.
Acest principiul subliniaza necesitatea recunoasterii si evaluarii pe o baza precauta, cu scopul de a evita supraevaluarea activelor si veniturilor sau subevaluarea datoriilor si cheltuielilor.
Aceasta inseamna ...
Apr052024
Raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial
de
Profeanu Laura
05 Apr 2024
Pe fondul schimbarilor continue in domeniul fiscal si contabil, Ministerul Finantelor a emis Ordinul nr. 470/2024, o reglementare cheie care aduce in prim-plan necesitatea raportarii amanuntite a finantarilor primite de catre entitatile juridice fara scop patrimonial. Acest ordin reprezinta un pas important in directia transparentizarii si responsabilizarii gestionarii fondurilor, oferind o ...