Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 20 Octombrie 2025

Reforma Fiscala 2025-2031: Reducerea pragului de impozitare pentru MICRO si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin 1 angajat

29 Oct 2024

In cadrul eforturilor sustinute pentru conformarea la cerintele Uniunii Europene si reducerea deficitului bugetar sub pragul de 3% pana in 2031, Guvernul a inclus in Planul Bugetar-structural national pe termen mediu 2025 - 2031 o serie de masuri fiscale ce vizeaza si microintreprinderile. Printre acestea, se numara reducerea pragului de impozitare pentru aceste entitati si eliminarea obligativitatii de a avea cel putin un angajat pentru a beneficia de regimul fiscal preferential.

Contextul actual si propunerile de modificare

In prezent, potrivit art. 51 din Codul fiscal, cotele de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sunt:

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;

b) 3%, pentru microintreprinderile care:

1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau

2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 - Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Conditia pentru aplicarea acestui regim este existenta a cel putin unui salariat. Conform art. 51 alin. 4 din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Codului muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

Propunerile analizate de guvern, in urma recomandarilor Comisiei Europene, vizeaza reducerea pragului de impozitare la 60.000 euro pentru toate microintreprinderile, eliminand in acelasi timp necesitatea unui angajat pentru aplicarea acestui regim fiscal. Aceasta modificare ar simplifica semnificativ conditiile de conformare pentru micile afaceri, reducand totodata si povara administrativa asociata.

Implicatiile modificarilor propuse

Prin eliminarea obligatiei de a avea un angajat, multe microintreprinderi vor putea accesa un regim fiscal mai favorabil fara a indeplini conditii suplimentare. In prezent, costurile fiscale asociate angajarii unui salariat sunt substantiale, impozitele si contributiile sociale ridicandu-se la aproximativ 14.358 lei anual pentru un salariu minim, conform informatiilor din Planul Bugetar-Structural pe Termen Mediu:

”Sarcina fiscala a fost calculata ca suma a impozitelor si taxelor aferente unui salariu minim pe economie pentru un singur angajat. Astfel, perioada ianuarie-septembrie aceasta este in suma de 10.485 lei [(1.102 lei – impozite si taxe + 63 lei CAM) x 9 luni], iar pentru perioada octombrie - decembrie este in suma de 3.873 lei [(1.221 lei – impozite si taxe + 70 CAM) x 3 luni)], rezultand o valoare de 14.358 lei/an pentru anul 2023”.

Evaluarea impactului bugetar si fiscal

Legislatia revizuita de reformare a cadrului de guvernanta economica al UE a intrat in vigoare la 30 aprilie 2024. Reformele abordeaza deficientele cadrului anterior, simplificandu-l si sporindu-i transparenta si eficacitatea si asigurand o mai mare implicare la nivel national si o mai buna punere in aplicare. Cerintele din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) conform carora deficitele publice nu ar trebui sa depaseasca 3% din PIB si datoria publica sa nu depaseasca 60% din PIB nu au fost modificate. In cazul in care un stat membru nu indeplineste aceste cerinte, trebuie sa aiba loc o ajustare a finantelor publice intr-o perioada de ajustare de patru ani, care poate fi prelungita la sapte ani daca tara se angajeaza sa puna in aplicare reforme structurale sau investitii publice care pot stimula cresterea economica si consolida sustenabilitatea fiscala, impreuna cu alte criterii.

Simularile efectuate de autoritati sugereaza ca, desi veniturile fiscale s-ar putea diminua cu aproximativ 500 milioane de lei in scenariul cel mai conservator, beneficiile pe termen lung ar include o mai mare conformare fiscala si o stimulare a infiintarii de noi microintreprinderi, avand un efect pozitiv asupra economiei.

Concluzii

Guvernul urmareste sa creeze un mediu mai prietenos pentru microintreprinderi, reducandu-le complexitatea administrativa si povara fiscala. Masurile propuse, desi ar putea reduce veniturile fiscale pe termen scurt, sunt concepute sa stimuleze cresterea economica si sa sporeasca gradul de conformare fiscala pe termen lung.

Propunerile sunt inca in stadiul de analiza si vor necesita un dialog extins cu comunitatea de afaceri si alte parti interesate.

Cum vi s-a parut articolul?

(1 stea = nesatisfacator - 5 stele = excelent)

Parerea dvs. ne ajuta sa ne imbunatatim constant produsele si serviciile
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre impozit micro

08Oct2025

Depunerea tardiva a declaratiei de inactivitate, impediment pentru aplicarea regimului microintreprinderilor

de Profeanu Laura valabil la 08 Oct 2025
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit, care in anul 2024 a depus declaratia de inactivitate pentru 2023 dupa data de 29.02.2024, poate fi platitoare de impozit micro in 2025?
07Oct2025

Trecere de la profit la micro in anul 2026

de Mariana Prejbeanu valabil la 07 Oct 2025
Intrebare: Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
03Oct2025

Intreprinderi legate. Conditii micro

de Gina Popescu valabil la 03 Oct 2025
Intrebare: Va rog sa imi spuneti daca, in situatia prezentata mai jos, intreprinderea B este corect incadrata ca microintreprindere. Pentru doua persoane juridice romane, A si B sunt valabile urmatoarele informatii: 1. A este platitoare de impozit pe profit. 2. B este platitoare de impozit pe venit (microintreprindere). 3. Exista doi asociati majoritari, prezenti atat in A, cat si in B, cu ...
17Sep2025

Vanzare titluri de participare detinute in societatea din Malta

de Vera Constantin valabil la 17 Sep 2025
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu cateva raspunsuri la intrebarile noastre legate de tranzactia de mai jos. Date relevante: - Societatea noastra este microintreprindere (impozit 3% pe venit). - A detinut peste 10% din capitalul societatii din Malta, pe o perioada mai mare de 12 luni. - aceasta cota parte a fost vanduta, tranzactia de vanzare a fost finalizata in septembrie 2025, iar pretul a ...
07Sep2025

Microintreprindere, cota de impozit

de Elena Garofil valabil la 07 Sep 2025
Intrebare: Va rog respectuos, sa ne comunicati cum se incadreaza cele 2 societati din punct de vedere al regimului de microintreprindere din situatia urmatoare: - sotul detine o firma cu cod CAEN 6201 impozit pe venit micro 3% cu toate conditiile pentru micro indeplinite; - sotia detine o firma cu cod CAEN 3514 impozit venit micro 1% pana la depasirea plafonului de 60.000 euro; - sotia adauga pe ...
01Sep2025

Suspendare activitate, mentinerea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor

de Elena Garofil valabil la 01 Sep 2025
Intrebare: O societate are o singura salariata care va intrat in concediu medical de 126 zile si apoi de crestere si ingrijire copil. Doamna este si unic asociat si administrator. Societatea nu va mai desfasura activitate economica. Se poate suspenda activitatea societatii pana la intoarcerea doamnei din concediu maternal, inainte de implinirea primelor 30 zile de medical pentru a-si pastra statutul de ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit micro keyboard_double_arrow_right
x