S-a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit

21 Mai 2024
In contextul adaptarilor continue ale legislatiei fiscale la dinamica economica si la standardele internationale, Guvernul Romaniei a modificat Codul fiscal, prin OUG nr. 43/2024. Aceasta ordonanta, publicata in Monitorul Oficial Partea I nr. 409 din 30 aprilie 2024, printre altele, a extins lista veniturilor neimpozabile la calculul rezultatului fiscal pentru impozitul pe profit, incepand cu anul fiscal 2024, prin introducerea unui nou tip de venit neimpozabil: venitul din reversarea ajustarii creantelor.
Intrucat veniturile din reversarea ajustarii creantelor rezultate din operatiuni legate de capitalul social subscris si nevarsat sunt generate de reversarea graduala a ajustarii initiale, pentru care nu s-a acordat deducere la calculul rezultatului fiscal, la art. 23 din Codul fiscal (Venituri neimpozabile) dupa lit. o) s-a introdus o noua litera, lit. p), cu urmatorul cuprins:
p) veniturile din reversarea ajustarii creantelor rezultate din operatiuni legate de capitalul social subscris si nevarsat, inregistrate ca active financiare potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara aplicabile institutiilor de credit persoane juridice romane constituite in conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania, cu modificarile si completarile ulterioare."
Potrivit Art. 23 din Codul fiscal, urmatoarele venituri sunt neimpozabile:
a) dividendele primite de la o persoana juridica romana;
c) valoarea titlurilor de participare noi sau sumele reprezentand majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se detin titluri de participare;
d) veniturile din anularea, recuperarea, refacturarea cheltuielilor, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor, veniturile din restituirea ori anularea unor dobanzi si/sau penalitati pentru care nu s-a acordat deducere, precum si veniturile din anularea rezervei inregistrate ca urmare a participarii in natura la capitalul altor persoane juridice sau ca urmare a majorarii capitalului social la persoana juridica la care se detin titlurile de participare;
e) veniturile din impozitul pe profit amanat determinat si inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu IFRS;
f) veniturile reprezentand modificarea valorii juste a investitiilor, ca urmare a evaluarii ulterioare utilizand modelul bazat pe valoarea justa de catre contribuabilii care aplica IFRS.
Aceste sume sunt impozabile concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor investitii;
g) veniturile din cresteri de valoare rezultate din reevaluarea mijloacelor fixe, care compenseaza cheltuielile cu descresterile anterioare aferente aceleiasi imobilizari;
h) veniturile prevazute in acorduri si memorandumuri ca fiind neimpozabile;
i) veniturile din evaluarea/reevaluarea/vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana sau la o persoana juridica straina situata intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data evaluarii/reevaluarii/vanzarii/cesionarii inclusiv contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an min. 10% din capitalul social al persoanei la care are titlurile de participare;
j) veniturile din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data inceperii operatiunii de lichidare, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an min. 10% din capitalul social al persoanei supuse operatiunii de lichidare;
k) sumele colectate pentru indeplinirea responsabilitatilor de finantare a gestionarii deseurilor;
l) veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali;
m) despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
n) veniturile inregistrate printr-un sediu permanent dintr-un stat strain, in conditiile in care se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain, iar conventia prevede metoda scutirii;
o) sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor/asociatilor, cu ocazia reducerii capitalului social.
Scutirea de la impozitare pentru diverse categorii de venituri reflecta o intelegere profunda a necesitatilor economice actuale si ale mecanismelor prin care companiile sunt incurajate sa reinvesteasca profiturile generate local sau international.
In plus, introducerea unor categorii noi de venituri neimpozabile, precum cele din reversarea ajustarilor creantelor legate de capitalul social subscris si nevarsat, subliniaza dorinta autoritatilor de a sustine institutiile de credit, constituite conform Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil constituirii si functionarii bancilor de dezvoltare din Romania.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!
Studii de caz si articole despre impozit pe profit
30Apr2025
Sponsorizari necuprinse in D101. Corectare eroare
de
Ionut Jinga
valabil la 30 Apr 2025
Intrebare:
In anul 2024 s-a facut o sponsorizare catre o asociatie de profesionisti inregistrata in Registrul organizatiilor non profit. La calculul impozitului pe profit anual pentru 2024 ce trebuie declarat in D101 este corect sa trecem aceasta sponsorizare la randul 27 si la randul 43 si 43.1?
Daca o pun la randurile mai sus mentionate (27 si 43,43.1) in formularul D101 se calculeaza automat ...
25Apr2025
Subventie motorina 2024 incasata 2025
de
Elena Ionescu
valabil la 25 Apr 2025
Intrebare:
Subventia de motorina aferenta TRIM IV 2024 este incasata in TRIM I 2025.
Constituie aceasta subventie venit impozabil la calculul impozitului pe profit aferent TRIM 2025?
Multumesc.
Modificari fiscale 14 - 20 aprilie 2025
de
Irina Dumitrescu
24 Apr 2025
O.M.F. nr. 540/2025 pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024;
Publicat in: M.Of. nr. 331 din 14.04.2025
Ce prevede: Ordinul aproba procedura de acordare a bonificatiei de 3% din impozitul pe profit ...
24Apr2025
Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale
de
Profeanu Laura
valabil la 24 Apr 2025
Intrebare:
Societatea desfasoara 2 activitati la sediul principal, CAEN 4730 si 4711 (rev2). Ce impozit plateste, impozit pe profit sau impozit specific?
Inspectie fiscala intr-o societate agricola: ce a descoperit ANAF
de
Profeanu Laura
22 Apr 2025
O societate cu obiect de activitate in domeniul agriculturii – cultivarea cerealelor (exclusiv orez), a plantelor leguminoase si a celor producatoare de seminte oleaginoase – a fost supusa unei inspectii fiscale care a vizat:
Impozitul pe profit pentru perioada 1 ianuarie 2019 – 30 iunie 2024;
Taxa pe valoarea adaugata (TVA) pentru perioada 1 aprilie 2019 ...
25Apr2025
Tratamentul contabil al operatiunilor de lichidare
de
Alexandru Palaghia
valabil la 25 Apr 2025
Intrebare:
Pentru o societate comerciala infiintata in anul 2019 asociatii (51% persoana juridica si 49% persoana fizica) doresc lichidarea si radierea acesteia. Aceasta societate a avut pierdere de la infiintare, nu a reusit sa isi desfasoare obiectul de activitatea, a avut costuri doar pe zona juridica referitor actualizare date si taxe postale etc.
Societatea se va inchide prin procedura de ...
Vezi toate studiile de caz despre impozit pe profit keyboard_double_arrow_right