Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 17 Iunie 2024

Evaluarea riscului fiscal: Cum stabilim clasa si subclasa de risc conform Codului de procedura fiscala

Raspuns oferit de
Profeanu Laura

Profeanu Laura
Consultant fiscal

Clasificarea contribuabililor in functie de riscul fiscal asociat activitatii lor, permite ANAF sa-si aloce resursele intr-un mod eficient si sa previna evaziunea fiscala. In acest context, Codul de procedura fiscala, prin art. 7, alin. (7) stabileste criteriile generale pe baza carora se determina clasa si subclasa de risc fiscal, ajutand astfel la crearea unui cadru fiscal transparent si echitabil.

Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza:

a) contribuabili cu risc fiscal mic;

b) contribuabili cu risc fiscal mediu;

c) contribuabili cu risc fiscal ridicat. 

Criteriile generale de risc fiscal sunt:

1. Inregistrarea fiscala:

Inregistrarea corecta si la timp a contribuabililor in scopuri fiscale este vitala pentru conformitate. Subcriteriile includ neinregistrarea in scopuri de TVA, impozit pe profit, impozit pe veniturile microintreprinderilor, accize, impozit pe venit si contributii sociale, si altele.

2. Depunerea declaratiilor fiscale:

Depunerea declaratiilor fiscale in termen, este un indicator al conformitatii fiscale. Subcriteriile acopera intarzieri in depunerea declaratiilor, nedepunerea, depuneri eronate, precum si riscurile asociate cu structura administrativa a contribuabilului.

3. Nivelul de declarare:

Acuratetea si coerenta datelor din declaratiile fiscale sunt, de asemenea, foarte importante. Subcriteriile se concentreaza pe incoerente intre declaratii si formulare, neconcordante cu datele de la terti, declararea incorecta a impozitelor si taxelor si reducerea suspecta a profitabilitatii.

4. Realizarea obligatiilor de plata:

Capacitatea contribuabilului de a-si indeplini obligatiile de plata este un indicator vital al stabilitatii fiscale. Subcriteriile includ intarzieri in plata datoriilor, neachitarea lor, insolvabilitatea, si riscurile asociate cu actionarii sau administratorii.

Implementarea subcriteriilor de risc fiscal

Prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 2017/2022 au fost aprobate subcriteriile specifice care dezvolta aceste criterii generale.

Implementarea acestor subcriterii permite o evaluare detaliata si nuantata a profilului de risc al fiecarui contribuabil. Astfel, contribuabilii pot fi clasificati in mod eficient in functie de comportamentul lor fiscal, permitand autoritatilor sa se concentreze pe cazurile cu risc fiscal ridicat, in timp ce ofera un tratament mai lejer celor care demonstreaza conformitate fiscala.

Comunicarea clasei/subclasei de risc fiscal catre contribuabili

Analiza de risc fiscal este un proces continuu si dinamic, menit sa evalueze si sa clasifice contribuabilii in functie de comportamentul lor fiscal. Aceasta evaluare periodica garanteaza o gestionare eficienta a resurselor autoritatilor fiscale si pentru a identifica potentialele riscuri de neconformare fiscala. In cadrul acestui proces, clasificarea intr-o anumita clasa sau subclasa de risc fiscal este un indicator care influenteaza frecventa si intensitatea controalelor fiscale la care este supus un contribuabil.

In spiritul transparentei si al drepturilor contribuabililor de a fi informati despre propriul statut fiscal, legislatia prevede ca acestia pot solicita comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal in care au fost clasificati. Potrivit art. 7 alin. 10 din Codul de procedura fiscala, aceasta informatie este furnizata la cererea contribuabilului si trebuie comunicata prin mijloace care asigura dovada primirii, cum ar fi posta cu confirmare de primire, e-mailul cu confirmare de citire sau orice alta metoda care poate fi verificata.

Exista insa si situatii in care accesul la informatii privind clasificarea de risc fiscal poate fi limitat. Aceste restrictii sunt justificate doar de obiective de interes general, cum ar fi protejarea securitatii nationale, a investigatiilor in curs sau a altor aspecte sensibile legate de conformitatea fiscala. In astfel de cazuri, autoritatile fiscale pot refuza furnizarea detaliilor clasificarii de risc, pentru a nu compromite eforturile de supraveghere si control fiscal.

Beneficii ale transparentei

Prin posibilitatea de a solicita si de a primi informatii privind clasificarea de risc fiscal, contribuabilii sunt mai bine informati despre cum ii percepe autoritatea fiscala si pot intelege mai clar motivele pentru eventualele investigatii sau controale suplimentare. Acest proces sporeste transparenta in relatia dintre contribuabil si autoritatea fiscala si incurajeaza conformitatea fiscala prin cresterea gradului de constientizare a riscurilor asociate cu diversele niveluri de neconformare.

Concluzii

Evaluarea si clasificarea riscului fiscal sunt instrumente esentiale in lupta impotriva fraudei fiscale si in promovarea conformitatii. Prin intelegerea si aplicarea corecta a criteriilor si subcriteriilor de risc fiscal, atat contribuabilii cat si autoritatile fiscale pot beneficia de un sistem fiscal eficient. Procesul ajuta la identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat si promoveaza si o cultura a conformitatii fiscale, esentiala pentru un sistem fiscal sanatos si sustenabil.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Stiri economico-financiare

Iun072024

Schimbari semnificative in procedura de eliberare a adeverintelor de venit de catre ANAF

de Profeanu Laura 07 Iun 2024
Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor ...
Apr282024

Restituirea impozitului pe dividende

de Profeanu Laura 28 Apr 2024
Legea societatilor nr. 31/1990, un pilon central in reglementarea societatilor comerciale din Romania, stabileste baza legala pentru distribuirea dividendelor. Dividendele reprezinta cota-parte din profitul net al unei companii care se distribuie actionarilor sau asociatilor, proportional cu participarea lor la capitalul social varsat. Conform art. 67, acestea pot fi platite: Optional ...
Apr262024

Procedura de anulare, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cu risc fiscal ridicat

de Profeanu Laura 26 Apr 2024
Conform art. 316 alin. 11 lit. h) din Codul fiscal, organele fiscale competente din Romania au autoritatea de a anula din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care prezinta un risc fiscal ridicat. Procedura, aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 393/2021, se aplica persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat, in urma selectiei efectuate, in mod ...
Apr222024

Dobanzile si penalitatile de intarziere

de Profeanu Laura 22 Apr 2024
Aplicarea dobanzilor si penalitatilor de intarziere este un subiect de mare interes pentru contribuabili si profesionistii din domeniul fiscal. Acestea sunt masuri punitive aplicate pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a descuraja intarzierile sau omisiunile in plata datoriilor fiscale. Art. 173, 174 si 176 din Codul de Procedura Fiscala, ofera un cadru detaliat privind modul de ...
Apr132024

Noua procedura de raportare CESOP si impactul acesteia asupra platilor transfrontaliere pentru comerciantii online

de Profeanu Laura 13 Apr 2024
Recent, ANAF a pus in dezbatere publica o noua procedura de raportare fiscala denumita CESOP, care include si modelul declaratiei necesare (Formularul 396 ”Declaratie informativa privind platile transfrontaliere efectuate de prestatorii de servicii de plata”). Aceasta initiativa vizeaza evidentele despre platile transfrontaliere catre comerciantii online, un domeniu in continua ...
Feb212024

Proiect de lege de modificare a Codului de procedura fiscala: implementarea unei competente alternative in materia executarii fiscale

de Profeanu Laura 21 Feb 2024
In prezent, ANAF detine competenta exclusiva in executarea silita a creantelor bugetare, indiferent de originea acestora. Proiectul de lege introdus recent la Senat (20.02.2024) propune o schimbare semnificativa in modul in care datoriile fiscale vor fi executate silit in Romania, oferind o alternativa la sistemul actual dominat de executorii fiscali. Aceasta initiativa legislativa vizeaza ...