Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 18 Iunie 2025

Evaluarea riscului fiscal: Cum stabilim clasa si subclasa de risc conform Codului de procedura fiscala

27 Mai 2024

Clasificarea contribuabililor in functie de riscul fiscal asociat activitatii lor, permite ANAF sa-si aloce resursele intr-un mod eficient si sa previna evaziunea fiscala. In acest context, Codul de procedura fiscala, prin art. 7, alin. (7) stabileste criteriile generale pe baza carora se determina clasa si subclasa de risc fiscal, ajutand astfel la crearea unui cadru fiscal transparent si echitabil.

Contribuabilii se incadreaza in 3 clase principale de risc, dupa cum urmeaza:

a) contribuabili cu risc fiscal mic;

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;

c) contribuabili cu risc fiscal ridicat. 

Criteriile generale de risc fiscal sunt:

1. Inregistrarea fiscala:

Inregistrarea corecta si la timp a contribuabililor in scopuri fiscale este vitala pentru conformitate. Subcriteriile includ neinregistrarea in scopuri de TVA, impozit pe profit, impozit pe veniturile microintreprinderilor, accize, impozit pe venit si contributii sociale, si altele.

2. Depunerea declaratiilor fiscale:

Depunerea declaratiilor fiscale in termen, este un indicator al conformitatii fiscale. Subcriteriile acopera intarzieri in depunerea declaratiilor, nedepunerea, depuneri eronate, precum si riscurile asociate cu structura administrativa a contribuabilului.

3. Nivelul de declarare:

Acuratetea si coerenta datelor din declaratiile fiscale sunt, de asemenea, foarte importante. Subcriteriile se concentreaza pe incoerente intre declaratii si formulare, neconcordante cu datele de la terti, declararea incorecta a impozitelor si taxelor si reducerea suspecta a profitabilitatii.

4. Realizarea obligatiilor de plata:

Capacitatea contribuabilului de a-si indeplini obligatiile de plata este un indicator vital al stabilitatii fiscale. Subcriteriile includ intarzieri in plata datoriilor, neachitarea lor, insolvabilitatea, si riscurile asociate cu actionarii sau administratorii.

Implementarea subcriteriilor de risc fiscal

Prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 2017/2022 au fost aprobate subcriteriile specifice care dezvolta aceste criterii generale.

Implementarea acestor subcriterii permite o evaluare detaliata si nuantata a profilului de risc al fiecarui contribuabil. Astfel, contribuabilii pot fi clasificati in mod eficient in functie de comportamentul lor fiscal, permitand autoritatilor sa se concentreze pe cazurile cu risc fiscal ridicat, in timp ce ofera un tratament mai lejer celor care demonstreaza conformitate fiscala.

Comunicarea clasei/subclasei de risc fiscal catre contribuabili

Analiza de risc fiscal este un proces continuu si dinamic, menit sa evalueze si sa clasifice contribuabilii in functie de comportamentul lor fiscal. Aceasta evaluare periodica garanteaza o gestionare eficienta a resurselor autoritatilor fiscale si pentru a identifica potentialele riscuri de neconformare fiscala. In cadrul acestui proces, clasificarea intr-o anumita clasa sau subclasa de risc fiscal este un indicator care influenteaza frecventa si intensitatea controalelor fiscale la care este supus un contribuabil.

In spiritul transparentei si al drepturilor contribuabililor de a fi informati despre propriul statut fiscal, legislatia prevede ca acestia pot solicita comunicarea clasei sau subclasei de risc fiscal in care au fost clasificati. Potrivit art. 7 alin. 10 din Codul de procedura fiscala, aceasta informatie este furnizata la cererea contribuabilului si trebuie comunicata prin mijloace care asigura dovada primirii, cum ar fi posta cu confirmare de primire, e-mailul cu confirmare de citire sau orice alta metoda care poate fi verificata.

Exista insa si situatii in care accesul la informatii privind clasificarea de risc fiscal poate fi limitat. Aceste restrictii sunt justificate doar de obiective de interes general, cum ar fi protejarea securitatii nationale, a investigatiilor in curs sau a altor aspecte sensibile legate de conformitatea fiscala. In astfel de cazuri, autoritatile fiscale pot refuza furnizarea detaliilor clasificarii de risc, pentru a nu compromite eforturile de supraveghere si control fiscal.

Beneficii ale transparentei

Prin posibilitatea de a solicita si de a primi informatii privind clasificarea de risc fiscal, contribuabilii sunt mai bine informati despre cum ii percepe autoritatea fiscala si pot intelege mai clar motivele pentru eventualele investigatii sau controale suplimentare. Acest proces sporeste transparenta in relatia dintre contribuabil si autoritatea fiscala si incurajeaza conformitatea fiscala prin cresterea gradului de constientizare a riscurilor asociate cu diversele niveluri de neconformare.

Concluzii

Evaluarea si clasificarea riscului fiscal sunt instrumente esentiale in lupta impotriva fraudei fiscale si in promovarea conformitatii. Prin intelegerea si aplicarea corecta a criteriilor si subcriteriilor de risc fiscal, atat contribuabilii cat si autoritatile fiscale pot beneficia de un sistem fiscal eficient. Procesul ajuta la identificarea contribuabililor cu risc fiscal ridicat si promoveaza si o cultura a conformitatii fiscale, esentiala pentru un sistem fiscal sanatos si sustenabil.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "SAF-T 2025"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre risc fiscal

Sediile comune pentru mii de firme: un risc fiscal ignorat? Ce recomanda Curtea de Conturi in urma auditului de conformitate la ANAF

de Profeanu Laura 06 Iun 2025
Un fenomen devenit tot mai prezent in peisajul economic romanesc, a atras atentia Curtii de Conturi: mii de firme functioneaza la adrese comune, iar multe dintre ele inregistreaza datorii uriase la bugetul de stat. In urma unui audit de conformitate efectuat in 2023 la ANAF, institutia de control recomanda instituirea unui nou indicator de risc fiscal pentru combaterea acestui comportament, ...
18Mai2025

Perioada de arhivare documente contabile

de Vera Constantin valabil la 18 Mai 2025
Intrebare: As avea nevoie de cateva lamuriri: 1. Care e perioada de arhivare pentru fiecare document contabil de la avize, chitante, facturi achizitie, facturi vanzari, state plata-pontaje, etc. pentru perioada 2012, 2020 dar pentru 2024? Ce facem cu documentele daca acest termen a expirat? 2. Cand o societate e declarata a fi cu risc fiscal de catre anaf si e vizata controalelor? 3. E ...
17Apr2025

Obligatia generarii codului UIT

de Profeanu Laura valabil la 17 Apr 2025
Intrebare: Societatea produce si comercializeaza ceaiuri si condimente, cu auto proprii in tara. Este obligata societatea sa raporteze in e-Transport date?
14Apr2025

Conditii obligativitate obtinere cod UIT

de Costin A. Istrate valabil la 14 Apr 2025
Intrebare: Societate comerciala cu sediul in Romania, achizitioneaza haine din Polonia, Turcia in scopul revanzarii acestora in Romania, transportul este facut cu masina societatii care are masa maxim autorizata sub 2.5 tone, intrebarea este daca am obligatia obtinerii codului UIT in aceste conditii. Va rog sa specificati care sunt conditiile in care avem obligatia sa obtinem cod UIT. Va multumesc.
09Apr2025

Transport bunuri cu risc fiscal ridicat si alte bunuri fara risc fiscal, generare cod UIT

de Elena Garofil valabil la 09 Apr 2025
Intrebare: Srcietatea livreaza pe teritoriu national produse cu/si fara cu riscal fiscal.In conditia emitem o factura care are valoare mai mare de 10.000 ron(fara tva) si contine produse cu risc fiscal in valoare de 7.000 lei dar si alte produse fara risc fiscal, este obligatorie obtinerea codulu UIT?

Ochelari de vedere pentru angajati: se aplica plafonul de 500 lei si in privat?

de Profeanu Laura 03 Apr 2025
Dupa introducerea, prin OUG nr. 53/2024 si HG nr. 64/2025, a unui plafon de 500 de lei pentru decontarea ochelarilor in sectorul public, tot mai multi angajatori din mediul privat se intreaba daca acest prag are vreo relevanta si pentru ei – fie in sens fiscal, fie in conturarea politicilor interne de resurse umane. Raspunsul scurt? Nu, nu se aplica automat si in sectorul privat. ...
Vezi toate studiile de caz despre risc fiscal keyboard_double_arrow_right
x