Schimbari semnificative in procedura de eliberare a adeverintelor de venit de catre ANAF

07 Iun 2024
Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor emise.
Contextul si justificarea modificarilor
Pana recent, procedura de eliberare a adeverintelor de venit era reglementata de OPANAF nr. 3396/2016, care impunea anumite conditii si limita motivele pentru care contribuabilii puteau solicita aceste documente. Conform noilor dispozitii, aceasta limitare a fost eliminata, facilitand astfel un proces mai flexibil si mai accesibil pentru cetateni.
Noile formulare introduse
Procedura revizuita introduce trei formulare:
- Formularul 232 "Adeverinta de venit": formular specific pentru a atesta veniturile realizate de o persoana intr-un an fiscal, conform evidentelor ANAF. Acest formular reprezinta documentul prin care se atesta veniturile realizate de persoanele fizice in cursul unui an fiscal, existente in evidenta fiscala, constituita pe baza declaratiilor depuse de acestea si/sau de terti (platitori de venituri, intermediari etc.), care au obligatii declarative, precum si pe baza deciziilor de impunere emise de organul fiscal central. Se au in vedere tipurile de venituri din categoriile prevazute la art. 61 din Codul fiscal, precum si alte venituri, realizate de persoanele fizice, pentru care legea stabileste obligatia declararii acestora.
Adeverinta de venit se va completa cu date privind veniturile realizate, in cursul unui an fiscal, existente in evidenta fiscala la data solicitarii. In situatia in care, la data solicitarii, in evidenta fiscala nu exista informatii privind venitul realizat pentru perioada solicitata, adeverinta de venit se va completa cu date privind venitul estimat.
- Formularul 233 "Adeverinta": formular destinat persoanelor care nu sunt inregistrate fiscal si atesta acest statut.
Aceste doua formulare se vor elibera de catre organul fiscal central competent, la solicitarea persoanelor fizice, pe baza formularului 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverinte", astfel:
a) in cazul persoanelor fizice care figureaza in Registrul contribuabililor, organul fiscal central competent elibereaza formularul 232 "Adeverinta de venit";
b) in cazul celorlalte persoane fizice, organul fiscal central competent elibereaza formularul 233 "Adeverinta".
Asadar, Formularul 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverinte"este destinat sa fie folosit de catre toate persoanele fizice care solicita eliberarea unei adeverinte, fie ca este vorba de confirmarea veniturilor sau de atestarea lipsei de inregistrari fiscale.
Procedura de aplicare simplificata
Noua procedura permite depunerea cererilor prin mai multe metode, inclusiv electronic prin SPV, serviciu disponibil pe site-ul ANAF. In plus, cererea nu mai trebuie sa includa motivul pentru solicitarea adeverintei, eliminand astfel o bariera administrativa si oferind mai multa libertate contribuabililor.
Diferentierea intre contribuabili si non-contribuabili
ANAF a clarificat ca exista doua categorii de persoane fizice in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor:
- Contribuabili inregistrati fiscal, potrivit art. 82 alin.(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala: ”Persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale” Aceste persoane pot solicita adeverinte de venit care sa confirme veniturile realizate.
- Persoane fizice neinregistrate fiscal: Pentru aceste persoane se poate elibera o adeverinta care atesta lipsa inregistrarii in evidentele fiscale.
Beneficiile asteptate
Prin simplificarea si clarificarea procesului, ANAF isi propune sa imbunatateasca experienta contribuabililor si sa reduca timpul necesar pentru procesarea si eliberarea documentelor, contribuind la o mai mare eficienta in cadrul administratiei fiscale si la o satisfactie crescuta din partea cetatenilor.
Noul cadru normativ este un pas important spre modernizarea si digitalizarea interactiunii dintre ANAF si contribuabili, facilitand un acces mai rapid si mai simplu la informatiile necesare pentru o gama variata de aplicatii, de la credite bancare pana la diverse alte nevoi personale si profesionale.
Cum vi s-a parut articolul?
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!
Studii de caz si articole despre modificari legislative
25Iul2025
Cota TVA cereale incepand cu 1.08.2025
de
Gina Popescu
valabil la 25 Iul 2025
Intrebare:
Cota TVA la cereale creste de la 01.08.2025 la 11% sau 21%?
24Iul2025
Cota TVA suplimente alimentare august 2025
de
Gina Popescu
valabil la 24 Iul 2025
Intrebare:
Stiu ca inca nu s-a publicat modificarea cotelor de TVA incepand cu 1 august in Monitorul Oficial, dar trebuie sa pregatim partea de soft. In varianta de modificare: hrana pentru animale apare in continuare la cota redusa (11%), medicamentele de uz veterinar la cota standard de 21%. Nu imi este clara incadrarea suplimentelor alimentare, deoarece de multe ori sunt considerate alimente. Deja ...
22Iul2025
Regim TVA livrare proteze medicale incepand cu august 2025
de
Gina Popescu
valabil la 22 Iul 2025
Intrebare:
In contextul propunerii legislative de schimbare a cotelor de TVA, va rugam sa ne ajutati sa intelegem daca se va mentine scutirea de TVA pentru livrarea de proteze medicale, asa cum este prezentata in Art.294, aliniatul (5), litera c. Societatea noastra livreaza lentile cu dioptrie, pe care le-am incadrat la proteze medicale, iar din iunie 2023 am aplicat regimul de scutire TVA.
Acestea vor ...
18Iul2025
Ajustarea valorii stocului de marfuri cu modificarea cotelor de TVA
de
Alexandru Palaghia
valabil la 18 Iul 2025
Intrebare:
Societatea noastra detine sase magazine cu stoc global-valoric, fiecare gestiune avand sold aproximativ de 350.000 lei. De la 1 august 2025 TVA de 19% va deveni 21%. La unitatile noastre trebuie sa facem inventar pe fiecare bucata marfa si conform filelor de inventar sa incarcam gestiunile cu diferenta tva de la 19% la 21%? Sau doar prin nota contabila aferenta fiecarui sold sa incarcam ...
16Iul2025
TVA bilete acces cinematograf
de
Vera Constantin
valabil la 16 Iul 2025
Intrebare:
Ma puteti ajuta cu valoarea TVA-ului de la 01.08.2025 pentru biletele de acces la cinematograf. Am primit variante diferite de la diverse institutii.
Am varianta de 11% de la 01.08.2025 si 21% dupa ce se fac analizele financiare in octombrie si varianta 21% din 01.08.2025.
Multumesc!
16Iul2025
Modificare cota TVA august 2025
de
Gina Popescu
valabil la 16 Iul 2025
Intrebare:
In temeiul noilor modificari de cote de TVA (actualizare art 291 Cod Fiscal) de la 01.08.2025, pt NC 200520 - 200899, NC 1904 (Chipsuri, popcorn, seminte prajite, snacksuri), facturarea se va face cu cota redusa de 11% sau cea de 21%?
Va rugam sa ne precizati daca avem cote diferentiate pentru anumite NC si care dintre ele.
Multumim.
Vezi toate studiile de caz despre modificari legislative keyboard_double_arrow_right