Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 27 Iulie 2024

Schimbari semnificative in procedura de eliberare a adeverintelor de venit de catre ANAF

07 Iun 2024

Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor emise.

Contextul si justificarea modificarilor

Pana recent, procedura de eliberare a adeverintelor de venit era reglementata de OPANAF nr. 3396/2016, care impunea anumite conditii si limita motivele pentru care contribuabilii puteau solicita aceste documente. Conform noilor dispozitii, aceasta limitare a fost eliminata, facilitand astfel un proces mai flexibil si mai accesibil pentru cetateni.

Noile formulare introduse
Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.

Procedura revizuita introduce trei formulare:

- Formularul 232 "Adeverinta de venit": formular specific pentru a atesta veniturile realizate de o persoana intr-un an fiscal, conform evidentelor ANAF. Acest formular reprezinta documentul prin care se atesta veniturile realizate de persoanele fizice in cursul unui an fiscal, existente in evidenta fiscala, constituita pe baza declaratiilor depuse de acestea si/sau de terti (platitori de venituri, intermediari etc.), care au obligatii declarative, precum si pe baza deciziilor de impunere emise de organul fiscal central. Se au in vedere tipurile de venituri din categoriile prevazute la  art. 61 din Codul fiscal, precum si alte venituri, realizate de persoanele fizice, pentru care legea stabileste obligatia declararii acestora.
Adeverinta de venit se va completa cu date privind veniturile realizate, in cursul unui an fiscal, existente in evidenta fiscala la data solicitarii. In situatia in care, la data solicitarii, in evidenta fiscala nu exista informatii privind venitul realizat pentru perioada solicitata, adeverinta de venit se va completa cu date privind venitul estimat.

- Formularul 233 "Adeverinta": formular destinat persoanelor care nu sunt inregistrate fiscal si atesta acest statut.

Aceste doua formulare se vor elibera de catre organul fiscal central competent, la solicitarea persoanelor fizice, pe baza formularului 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverinte", astfel:
a) in cazul persoanelor fizice care figureaza in Registrul contribuabililor, organul fiscal central competent elibereaza formularul 232 "Adeverinta de venit";
b) in cazul celorlalte persoane fizice, organul fiscal central competent elibereaza formularul 233 "Adeverinta".

Asadar, Formularul 231 "Cerere pentru eliberarea unei adeverinte"este destinat sa fie folosit de catre toate persoanele fizice care solicita eliberarea unei adeverinte, fie ca este vorba de confirmarea veniturilor sau de atestarea lipsei de inregistrari fiscale.

Procedura de aplicare simplificata

Noua procedura permite depunerea cererilor prin mai multe metode, inclusiv electronic prin SPV, serviciu disponibil pe site-ul ANAF. In plus, cererea nu mai trebuie sa includa motivul pentru solicitarea adeverintei, eliminand astfel o bariera administrativa si oferind mai multa libertate contribuabililor.

Diferentierea intre contribuabili si non-contribuabili

ANAF a clarificat ca exista doua categorii de persoane fizice in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor:
- Contribuabili inregistrati fiscal, potrivit art. 82 alin.(5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala: ”Persoanele fizice care detin cod numeric personal si sunt supuse impozitului pe venit se inregistreaza fiscal la data depunerii primei declaratii fiscale” Aceste persoane pot solicita adeverinte de venit care sa confirme veniturile realizate.
- Persoane fizice neinregistrate fiscal: Pentru aceste persoane se poate elibera o adeverinta care atesta lipsa inregistrarii in evidentele fiscale.

Beneficiile asteptate

Prin simplificarea si clarificarea procesului, ANAF isi propune sa imbunatateasca experienta contribuabililor si sa reduca timpul necesar pentru procesarea si eliberarea documentelor, contribuind la o mai mare eficienta in cadrul administratiei fiscale si la o satisfactie crescuta din partea cetatenilor.
Noul cadru normativ este un pas important spre modernizarea si digitalizarea interactiunii dintre ANAF si contribuabili, facilitand un acces mai rapid si mai simplu la informatiile necesare pentru o gama variata de aplicatii, de la credite bancare pana la diverse alte nevoi personale si profesionale.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Intreprinderi legate
Impozit micro sau impozit pe profit?"
!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre modificari legislative

Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata la 3.700 lei: ce trebuie sa stie angajatorii si angajatii

de Profeanu Laura 08 Iun 2024
In contextul unei cresteri economice constante si al necesitatii de a asigura un trai decent pentru toti lucratorii, Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 598/2024 pentru majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilindu-l la 3.700 de lei pentru un program normal de lucru de 168 de ore pe luna, de la 1 iulie 2024. Aceasta decizie vine ca raspuns la inflatia ...

In atentia agentilor economici comercianti de autovehicule noi si uzate

de Profeanu Laura 13 Mai 2024
Comerciantii de autovehicule noi si uzate trebuie sa fie permanent informati despre normele si practicile corecte impuse de Codul fiscal dar si de ANPC. Fisele de control publicate pe site ANPC ofera un cadru clar al asteptarilor in domeniu si reprezinta totodata un instrument valoros pentru evitarea sanctiunilor care pot urca pana la sume considerabile. Aceste controale pot fi declansate fie din ...

Noutati in Regulamentul e-Transport: Scutiri pentru colete postale si produse accizabile

de Profeanu Laura 12 Mai 2024
Executivul a adoptat modificari semnificative in cadrul sistemului e-Transport, prin OUG nr. 43/2024, intrata in vigoare la 30 aprilie 2024. Aceste schimbari (care modifica OUG nr. 41/2022) aduc o veste buna pentru anumite categorii de transporturi, facilitand procesele pentru prestatorii de servicii postale si transportul de produse accizabile. Detalii ale scutirilor: Conform noilor ...

Schimbari semnificative in legislatia privind evaziunea fiscala

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
Romania a facut inca un pas major in lupta impotriva evaziunii fiscale prin promulgarea unei legi care modifica si majoreaza sanctiunile aplicabile in acest domeniu. Legea 126/2024, promulgata pe 10 mai 2024 prin Decretul nr. 844/2024, vine cu schimbari semnificative care vizeaza imbunatatirea colectarii veniturilor statului si combaterea fraudelor fiscale, in special in zona facturarii ...

Stabilirea din oficiu a TVA datorata de catre persoanele impozabile care aveau obligatia depunerii D311 si care nu si-au indeplinit aceasta obligatie

de Profeanu Laura 11 Mai 2024
ANAF se pregateste sa implementeze noi masuri de monitorizare si impunere din oficiu a TVA pentru contribuabilii care nu isi indeplinesc obligatiile legale privind TVA in perioada in care sunt declarati inactivi sau in perioada in care le este anulat codul de TVA, conform art. 11 alin. 6 si 8 din Codul fiscal. Conform art. 324 alin. 10) lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele impozabile al ...

Modificari importante in Nomenclatorul Obligatiilor Fiscale din Contul Unic pentru 2024

de Profeanu Laura 10 Mai 2024
ANAF a anuntat modificari semnificative prin Ordinul nr. 874/2024, care vizeaza actualizarea si completarea anexei la Ordinul presedintelui ANAF nr. 1612/2018. Aceste schimbari, care au intrat in vigoare incepand cu 9 mai 2024, reflecta adaptarea la dinamica economica si necesitatile fiscale actuale.   Modificarile sunt: 1. Abrogarea unor pozitii: - Pozitia 31 "Impozit specific ...
Vezi toate studiile de caz despre modificari legislative keyboard_double_arrow_right
Incepand cu 6 iunie 2024, persoanele fizice din Romania vor beneficia de o procedura simplificata si mai clara in ceea ce priveste eliberarea adeverintelor de venit de catre ANAF. Noile reglementari, publicate in Monitorul Oficial nr. 527 din 06 iunie 2024, prin Ordinul Presedintelui ANAF nr. 1.048/2024, aduc modificari importante in modalitatea de aplicare a cererilor si in formatul documentelor emise.