Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 16 Iulie 2025

Semnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale de catre administrator

Intrebare:

Va rugam sa ne comunicati punctul dvs. de vedere in legatura cu semnarea situatiilor financiare anuale si a declaratiilor depuse la ANAF. Mai exact, societatea noastra are contabilitatea organizata in cadrul unui departament distinct condus de un director economic, si detine o semnatura electronica achizitionata pe numele unuia din administratorii societatii, care este si directorul general al companiei. Este corect ca declaratiile fiscale si situatiile financiare sa fie semnate electronic de catre administratorul companiei? Mentionam ca in cadrul anexei zip, atasate bilantului, am inclus si prima pagina din situatiile financiare semnata olograf de catre administrator si de catre directorul economic.


Tip societate: S.A.
Numar de angajati: 50-249 angajati
Platitoare TVA: Da
Cod CAEN: 5510

Raspuns:

Potrivit art. 102 din Codul de procedura fiscala:

“Forma si continutul declaratiei fiscale
(1) Declaratia fiscala se intocmeste prin completarea unui formular pus la dispozitie gratuit de organul fiscal.
(2) In declaratia de impunere contribuabilul/platitorul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, daca acest lucru este prevazut de lege.
(3) Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a completa declaratia fiscala inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei sale fiscale. Declaratia fiscala se semneaza de catre contribuabil/platitor sau, dupa caz, reprezentantul legal ori imputernicitul acestuia.
(4) Obligatia de semnare a declaratiei fiscale se considera a fi indeplinita si in urmatoarele situatii:
a) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sistemul electronic de plati;
b) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sisteme electronice de transmitere la distanta in conditiile art. 103 alin. (1).”

In cazul societatilor,reprezentantul legal este administratorul, care poate sa semneze declaratiile fiscale si sa le transmita electronic organului fiscal, daca este titular de certificat digital calificat.

Aceasta nu exclude posibilitatea ca declaratiile fiscale sa fie semnate si transmise de o alta persoana care detine certificat digital calificat, dar acesta trebuie sa aiba calitatea de imputernicit al societatii, pe baza de procura autentificata de notarul public (de regula, persoana care are atributii in completarea si transmiterea declaratiilor fiscale - contabil, contabil-sef, reprezentantul firmei de contabilitate etc.).
 
Prin urmare,administratorul poate semna cu semnatura electronica declaratiile fiscale.

Conform art. 28 alin. 10 si 11 din Legea contabilitatii 82/1991:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.


Conform art. 10 din Legea contabilitatii:
“(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. (...)Ca urmare, din punct de vedere legal, conform acestor prevederi, situatiile financiare se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.”


Astfel, in privinta raportarilor contabile semestriale si a situatiilor financiare anuale, legislatia prevede ca acestea se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, deci de persoana abilitata sa conduca compartimentul de contabilitate.

In acelasi sens sunt si prevederile pct. 557 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 conform carora situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept,cuprinzand:
- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
- numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.

Ca atare, raportarile contabile semestriale si situatiile financiare anuale trebuie semnate si de persoane cu studii economice superioare, nefiind suficienta semnatura administratorului, aceasta avand un caracter suplimentar, dupa cum reiese din prevederile art. 28 alin. (13) din Legea nr. 82/1991.

In concluzie, administratorul societatii poate semna si transmite declaratiile fiscale, de asemenea,  poate semna electronic, dar trebuie sa aveti si semnatura directorului economic, situatiile financiare anuale.


valabil la 15 iul 2025
Revenire:

Multumim pentru raspuns! Sa intelegm ca modul in care am procedat, in cazul situatiilor financiare anuale, respectiv: semnatura electronica ad-tor pe formularul de bilant si semnatura olograf pe prima pagina a ad-torului societatii si a directorului economic, este corect? Caci, din cate stim nu pot fi aplicate doua semnaturi electronice pe formularul de bilant, asa cum opinati.



Raspuns:

Da, ati procedat corect, bilantul are ambele semnaturi in olograf ale administratorului si directorului economic, iar semnatura electronica este cea a administratorului. Nu pot fi puse 2 semnaturi electronice pe un document.

Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Bilant

07Iul2025

Distribuire dividende interimare in 2024

de Vera Constantin valabil la 07 Iul 2025
Intrebare: Societatea ALFA a depus bilant interimar pentru trim 3 2024. Dividendele nu au fost achitate si s-a omis a se inregistra impozitul pe dividende la 31.12.2024. Se poate face nota in ianuarie 2025 456=446 si declara acum in D100 decembrie 2024 pentru a avea impozit 8% asa cum se intentiona?
29Mai2025

Termen depunere situatii financiare anuale 2024

de Gina Popescu valabil la 29 Mai 2025
Intrebare: Avand in vedere faptul ca termenul de depunere al situatiilor financiare pica sambata 31.05.2025, acesta se muta automat pe 2 iunie? Unde este prevazuta regula potrivit careia daca termenul de depunere pica sambata sau duminica, se decaleaza pana in urmatoarea zi lucratoare?
27Mai2025

Obligatia depunerii la termen a situatiilor financiare

de Alexandru Palaghia valabil la 27 Mai 2025
Intrebare: Pentru o firma care nu a despus situatiile financiare 2015 si 2016 este obligata sa treaca la profit (fiind micro) avand in vedere perioada de prescriptie si faptul ca aceste situatii nici nu se mai pot depune. (5) Pentru aplicarea in anul fiscal N a sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, in ceea ce priveste indeplinirea conditiei prevazute la art. 47 alin. (1) lit. i) ...
27Mai2025

Acoperire pierdere reportata din alte rezerve

de Gina Popescu valabil la 27 Mai 2025
Intrebare: Societatea a avut pierdere in ultimii 2 ani: 2023 si 2024, dar are profit inregistrat in 1068, alte rezerve. Poate sa acopere pierderea din 117 cu suma din alte rezerve 1068?  
20Mai2025

Anexe situatii financiare supuse auditarii

de Alexandru Palaghia valabil la 20 Mai 2025
Intrebare: Pentru a depune electronic bilantul la Decembrie 2024, ce documente trebuiesc atasate? Mentionez ca suntem auditati. Multumesc!
16Mai2025

Situatii financiare intreprinderi mijlocii

de Gina Popescu valabil la 16 Mai 2025
Intrebare: Va rog sa ne spuneti ce documente trebuie depuse pentru Bilantul de inchidere de an 2024 pentru Intreprindere mijlocie. Multumesc!
x