Situatiile financiare depuse la ANAF de catre societatile aflate in dizolvare cu lichidare
O societate a inceput procedura de dizolvare in 2024; abia acum, in 2025, au fost lichidate toate activele si, prin urmare, societatea poate fi radiata; ne intrebam ce trebuie depus la ANAF in 2024 si 2025 (situatiile s1039 la etapa I si pentru ce perioada 1.1.23-data dizolvarii? si s1039 de la data dizolvarii pana la data radierii? cu ce anexele pe etapa I si II?); trebuie depus si bilantul contabil pe 2024? Multumesc.
Raspuns:
In sinteza, situatiile financiare si raportarile contabile pe care o entitate carer incepe procedura de dizolvare trebuie sa le depuna la aNAF sunt urmatoarele:
1. Conform art. 27 alin. (9) si 28 alin. 1-1^ din legea contabilitatii 82/1991:
"Art. 27
9) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa. (...)"
"Art. 28
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(1^1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale. (....)".
Aceste situatii financiare se vor transmite la ANAF prin intermediul formularului 1039.
2. Totodata, art. 36 alin. 93) din acelasi act normativ stipuleaza ca:
"(3) Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice."
Aceste raportari contabile se transmit la ANAF prin completarea formularului de situatii financiare cod 1004 prin bifarea casutei corespunzatoare din formularul general de bilant anual.
3. La finalul lichidarii, in acord cu prevederile art. 263 din legea societatilor comerciale nr. 31/1990 (r) entitatea va transmite catre ANAF situatiile financiare de partajare tot prin intermediul formularului cod 1039, astfel:
"Art. 263. -
(1) Dupa terminarea lichidarii societatii in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata, lichidatorii trebuie sa intocmeasca situatia financiara si sa propuna repartizarea activului intre asociati. (...)"
In ceea ce priveste anexele la situatiile finanicare si raportarile contabile, legea contabilitatii nr. 82/1991 (r) stabileste la art. 28 anterior redat ca acestea vor avea aceeasi componenta ca si situatiile financiare anuale normale, in timp ce la raportarile contabile anuale nu se intocmesc note explicative, dar conform formularului existent pe site-ul anaf.ro, pentru explicitarea informatiilor cuprinse in raportarile anuale, persoanele responsabile cu intocmirea si depunerea pot atasa o nota (declaratie) in care sa precizeze informatii suplimentare privind situatia societatii comerciale.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Impozit pe constructii 2025"!