Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 3 August 2025

Taxarea inversa generalizata: o capcana fiscala, nu o solutie durabila

19 Iun 2025

Discutiile din spatiul public privind posibila introducere a taxarii inverse generalizate la TVA capata o tot mai mare amploare, dar putini isi asuma sa spuna clar si raspicat ca aceasta masura ar crea probleme mai mari decat cele pe care incearca, teoretic, sa le rezolve. Ma alatur celor care considera ca taxarea inversa generalizata nu este o solutie viabila pentru Romania, dimpotiva,  ar putea destabiliza grav sistemul de colectare a TVA si ar compromite veniturile bugetare intr-un moment extrem de vulnerabil.

Sistemul actual de TVA, bazat pe plati fractionate la fiecare veriga a lantului economic, are o logica solida: garanteaza colectarea treptata a TVA si reduce riscul ca statul sa piarda intregul impozit in cazul in care una dintre firmele din lantul de tranzactii intra in faliment. Din acest punct de vedere, functioneaza ca o plasa de siguranta fiscala. Inlocuirea acestui sistem cu un mecanism in care TVA s-ar colecta doar la nivelul ultimei verigi, este, din punctul meu de vedere, reteta perfecta pentru instabilitate bugetara.

Pe termen scurt, efectul ar fi de golire a bugetului de stat. Practic, in primele luni de aplicare, statul roman ar avea nevoie de un „buffer” bugetar substantial, un fel de perna de siguranta financiara pana cand noul sistem s-ar stabiliza - daca se va stabiliza vreodata. Or, intr-un context in care Romania are nevoie de fonduri urgente si are un grad mare de indatorare, intrebarea fireasca este: de unde ar veni acesti bani?

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Experientele anterioare din Romania ar trebui sa ne fi invatat ceva. Am mai aplicat forme de taxare inversa, iar rezultatele au fost dezastruoase. In 2007, cand s-a introdus acest sistem la importurile din afara UE, veniturile din TVA au scazut dramatic. In 2008, aplicarea taxarii inverse pentru firmele in insolventa a dus, din nou, la pierderi considerabile. S-a renuntat rapid, dar memoria institutionala pare ca se estompeaza periculos de repede.

Un alt aspect ignorat de sustinatorii masurii este impactul asupra firmelor. Trecerea la taxarea inversa generalizata presupune modificari profunde ale sistemelor informatice de facturare si raportare fiscala. Nu este suficienta o simpla modificare tehnica - este nevoie de investitii consistente, timp si resurse pe care multi contribuabili, mai ales IMM-urile, pur si simplu nu si le pot permite.

Mai mult, exista riscul real ca neplatitorii de TVA, in special micii comercianti din zona de retail, sa nu mai fie stimulati sa fiscalizeze vanzarile. Daca achizitiile nu contin TVA, iar vanzarile se fac in numerar, tentatia de a "uita" sa colecteze TVA devine uriasa. Efectul? Cresterea evaziunii fiscale, nicidecum reducerea ei.

Un caz aparte il reprezinta furnizorii de utilitati. In actualul sistem, acestia deduc TVA de la achizitii, ceea ce le ofera un minim echilibru in cash-flow. Daca ar primi facturi fara TVA, dar ar trebui sa colecteze TVA de la consumatorii finali, adesea rau-platnici, s-ar ajunge la situatii in care ar trebui sa finanteze din fonduri proprii impozite neachitate de populatie. Este o presiune financiara nesustenabila pentru aceste companii.

Nu trebuie trecut cu vederea nici riscul de abuzuri si artificii fiscale. Stabilirea unui prag valoric pentru aplicarea taxarii inverse ar duce inevitabil la "spargerea" sau "umflarea" artificiala a facturilor, in functie de interese, ceea ce va genera controverse si litigii. Organele de control vor fi puse in fata unor dificutati, fara garantia unui castig real la buget.

Cat despre ideea ca sistemul ar putea functiona la fel ca in cazul achizitiilor intracomunitare, trebuie spus clar: nu este acelasi lucru. In cazul acestor achizitii, exista instrumente precum sistemul VIES, care permite controlul incrucisat al tranzactiilor. In cazul tranzactiilor interne, o astfel de infrastructura pur si simplu nu exista si ar fi nevoie de ani de zile pentru dezvoltarea si calibrarea ei.

In concluzie, taxarea inversa generalizata nu este solutia. Este o iluzie periculoasa, care ar crea mai multe probleme decat cele pe care le promite ca le rezolva. In actula economie fragila, cu o colectare imperfecta a TVA si cu presiuni uriase asupra mediului de afaceri, astfel de experimente fiscale ar trebui evitate cu orice pret.

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre taxare inversa

01Aug2025

Refacturare costuri combustibil de catre societatea mama din UE

de Vera Constantin valabil la 01 Aug 2025
Intrebare: Societate de transport nou infiintata cu activitate de transport majoritar intracomunitar, inregistrata in Romania primeste factura pentru combustibilul achizitionat de socitatea mama din Olanda. Factura reprezentand o refacturare de combustibil pe care aplica un comision. Putem trata aceasta factura ca o achizirie intracomunitara aplicand taxarea inversa pe toata factura sau numai pe partea ...
22Iul2025

Regim TVA livrare laptopuri cu sistem de operare inclus

de Amelia Dumitras valabil la 22 Iul 2025
Intrebare: O societate X platitoare de tva si impozit pe profit achizitioneaza de la o societatea platitoare de tva laptopuri in valoare de peste 22.500 lei fara tva cu taxare inversa conform art. 331 din Codul fiscal. Societatea X instaleaza sistem de operare si licenta (achizitionate cu taxare normala 19%-tva dedus) la fiecare laptop si refactureaza apoi laptopurile unei societati Y platitoare de tva. ...
19Iul2025

Achizitie intracomunitara de servicii, obligatii TVA de plata si de raportare

de Amelia Dumitras valabil la 19 Iul 2025
Intrebare: Microintreprindere platitoare de TVA (regim normal, trimestru) achizitioneaza servicii ( ChatGBT Plus Subscription) de la OpenAI Ireland Limited, cu sediul in Dublin, societate care are numar valid de TVA cu cod IE. Factura primita are 0% TVA cu mentiunea "Tax to be paid on reverse charge basis". Care sunt obligatiile declarative si de plata?
16Iul2025

Inchiriere utilaje si mijloace de transport in UE

de Gina Popescu valabil la 16 Iul 2025
Intrebare: O societate din Romania platitoare de TVA si impozit pe profit doreste sa incheie contracte de inchiriere cu societati din UE prin care sa le inchirieze acestora din urma utilaje utilizate in domeniul constructiilor, dar si mijloace de transport. Inchirierea se poate face atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, in functie de client. Cum va factura societatea din Romania si ce obligatii ...
11Iul2025

Achizitie imobil pentru inchiriere

de Alexandru Palaghia valabil la 11 Iul 2025
Intrebare: O societate platitoare de TVA si impozit pe profit doreste sa achizitioneze un apartament nou ce se va finaliza in anul 2026. Valoarea acestuia este de aproximativ 70.000 euro fara TVA. Achizitia se face de la un constructor persoana juridica, platitoare de TVA. Achizitia se face in scopul obtinerii de venituri din chirii. Care sunt beneficiile acestei achizitii pentru societate, in ...
09Iul2025

Achizitie de servicii electronice din UE de la un PFA neinregistrat in VIES

de Profeanu Laura valabil la 09 Iul 2025
Intrebare: O societate comerciala din Romania, platitoare de TVA achiztioneaza servicii pe cale electronica de la un PFA din Irlanda. PFA-ul din Irlanda nu a comunicat firmei din Romania CUI valid pentru inregistrare in VIES. Avand in vedere ca ambele societati sunt in UE iar serviciul poate fi incadrat pe regula general va rugam sa ne specificati care este tratamentul fiscal al TVA-ului pe care ar ...
Vezi toate studiile de caz despre taxare inversa keyboard_double_arrow_right
x