Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 12 August 2025

TITLUL II - Raportul juridic fiscal

12 Aug 2025

  TITLUL II

  Raportul juridic fiscal

 

  CAP. I

  Dispozitii privind raportul juridic fiscal

  ART. 16

  Continutul raportului juridic fiscal

  (1) Raportul juridic fiscal cuprinde raportul de drept material fiscal si raportul de drept procedural fiscal.

  (2) Raportul de drept material fiscal cuprinde totalitatea drepturilor si obligatiilor care apar in legatura cu creantele fiscale.

  (3) Raportul de drept procedural fiscal cuprinde totalitatea drepturilor si obligatiilor care apar in legatura cu administrarea creantelor fiscale.

  ART. 17

  Subiectele raportului juridic fiscal

  (1) Subiecte ale raportului juridic fiscal sunt statul, unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, contribuabilul/platitorul, precum si alte persoane care dobandesc drepturi si obligatii in cadrul acestui raport.

  (2) Statul este reprezentat de Ministerul Finantelor Publice, prin A.N.A.F. si unitatile subordonate acesteia, cu exceptia cazului cand legea stabileste o alta autoritate in acest sens.

  (3) Unitatile administrativ-teritoriale sau, dupa caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, sunt reprezentate de autoritatile administratiei publice locale, precum si de compartimentele de specialitate ale acestora, in limita atributiilor delegate de catre autoritatile respective.

  ART. 18

  Imputernicitii

  (1) In relatiile cu organul fiscal contribuabilul/platitorul poate fi reprezentat printr-un imputernicit. Continutul si limitele reprezentarii sunt cele cuprinse in imputernicire sau stabilite de lege, dupa caz. Desemnarea unui imputernicit nu il impiedica pe contribuabil/platitor sa isi indeplineasca personal obligatiile prevazute de legislatia fiscala, chiar daca nu a procedat la revocarea imputernicirii potrivit alin. (2).

  (2) Imputernicitul este obligat sa depuna la organul fiscal actul de imputernicire, in original sau in copie legalizata. Revocarea imputernicirii opereaza fata de organul fiscal de la data depunerii actului de revocare, in original sau in copie legalizata.

  (3) In cazul reprezentarii contribuabilului/platitorul in relatia cu organul fiscal prin avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma si continutul imputernicirii sunt cele prevazute de dispozitiile legale privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, consultant fiscal sau expert contabil, dupa caz.

 

(la 24-12-2020 Alineatul (3) din Articolul 18 , Capitolul I , Titlul II a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din LEGEA nr. 295 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1266 din 21 decembrie 2020)

   (4) Contribuabilul/Platitorul fara domiciliu fiscal in Romania, care are obligatia de a depune declaratii la organul fiscal, trebuie sa desemneze un imputernicit, cu domiciliul fiscal in Romania, care sa indeplineasca, in numele si din patrimoniul contribuabilului/platitorului, obligatiile acestuia din urma fata de organul fiscal.

  (5) Dispozitiile alin. (4) nu se aplica:

  a) contribuabilului/platitorului care are rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene, respectiv al Spatiului Economic European;

  b) contribuabilului/platitorului care are rezidenta intr-un stat care este parte a unui instrument juridic international semnat de Romania si care cuprinde prevederi privind cooperarea administrativa in domeniul fiscal si recuperarea creantelor fiscale.

  c) contribuabilului/platitorului care comunica cu organele fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art. 79.

 

(la 24-12-2020 Alineatul (5) din Articolul 18 , Capitolul I , Titlul II a fost completat de Punctul 7, Articolul I din LEGEA nr. 295 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1266 din 21 decembrie 2020)

  (6) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile si reprezentantilor fiscali desemnati potrivit Codului fiscal, daca legea nu prevede altfel.

  ART. 19

  Numirea curatorului fiscal

  (1) Daca nu exista un imputernicit potrivit art. 18 alin. (1)-(4) organul fiscal, in conditiile legii, solicita instantei judecatoresti competente numirea unui curator fiscal pentru:

  a) contribuabilul/platitorul fara domiciliu fiscal in Romania, care nu si-a indeplinit obligatia de desemnare a unui imputernicit potrivit art. 18 alin. (4);

  b) contribuabilul/platitorul absent, al carui domiciliu fiscal este necunoscut ori care, din cauza bolii, unei infirmitati, batranetii sau unui handicap de orice fel, si din cauza arestului preventiv sau a incarcerarii in penitenciar, nu poate sa isi exercite si sa isi indeplineasca personal drepturile si obligatiile ce ii revin potrivit legii.

  (2) Pentru activitatea sa, curatorul fiscal este remunerat potrivit hotararii judecatoresti, toate cheltuielile legate de aceasta reprezentare fiind suportate de cel reprezentat.

  ART. 20

  Obligatiile reprezentantilor legali

  (1) Reprezentantii legali ai persoanelor fizice si juridice, precum si reprezentantii desemnati ai asocierilor fara personalitate juridica sunt obligati sa indeplineasca obligatiile ce revin potrivit legislatiei fiscale persoanelor sau entitatilor reprezentate. Acesti reprezentanti indeplinesc obligatiile fiscale de plata ale persoanelor sau entitatilor reprezentate din acele mijloace pe care le administreaza.

  (2) In cazul in care, din orice motiv, obligatiile fiscale ale asocierilor fara personalitate juridica nu sunt achitate potrivit alin. (1), asociatii raspund solidar pentru indeplinirea acestora.

  CAP. II

  Dispozitii generale privind raportul sarcinii fiscale

  ART. 21

  Nasterea creantelor si obligatiilor fiscale

  (1) Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impozitare care le genereaza sau in momentul la care contribuabilul/platitorul este indreptatit, potrivit legii, sa ceara restituirea.

  (2) Potrivit alin. (1), se naste dreptul organului fiscal de a stabili si a determina obligatia fiscala datorata sau dreptul contribuabilului/platitorului de a solicita restituirea.

  ART. 22

  Stingerea creantelor fiscale

  Creantele fiscale se sting prin plata, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata si prin alte modalitati prevazute expres de lege.

 

  Articolul IX din ORDONANTA DE URGENTA nr. 19 din 25 martie 2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 315 din 29 martie 2021, astfel cum a fost modificata de alineatul (2) al articolului LII din ORDONANTA DE URGENTA nr. 130 din 17 decembrie 2021, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1202 din 18 decembrie 2021, prevede:

  Articolul IX

  (1) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale administrate de organul fiscal central cu scadente anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv si individualizate in decizii de impunere emise ca urmare a unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale in derulare la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sau incepute dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, dar nu mai tarziu de 30 iunie 2022, indiferent de momentul la care inspectia fiscala se finalizeaza, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

  a) toate diferentele de obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1)

 din aceeasi lege;

  b) cererea de anulare a accesoriilor se depune, sub sanctiunea decaderii, pana la data de 30 iunie 2022 inclusiv, respectiv in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere daca termenul de 90 de zile se implineste dupa 30 iunie 2022 inclusiv.

  (2) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile care pot fi anulate potrivit prezentului articol si care au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se restituie potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

  ART. 23

  Preluarea obligatiei fiscale

  (1) In cazul in care obligatia fiscala nu a fost indeplinita de debitor, debitori devin, in conditiile legii, urmatoarele persoane:

  a) mostenitorul care a acceptat succesiunea debitorului, in conditiile dreptului comun;

  b) cel care preia, in tot sau in parte, drepturile si obligatiile debitorului supus divizarii, fuziunii ori transformarii, dupa caz;

  c) alte persoane, in conditiile legii.

  (2) Debitorii care preiau obligatia fiscala potrivit alin. (1) lit. a) si b) se substituie vechiului debitor, in conditiile legilor care reglementeaza incetarea existentei persoanelor in cauza.

  (3) Persoana fizica care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent intr-una din formele prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, raspunde pentru obligatiile fiscale datorate ca urmare a exercitarii profesiei sau activitatii cu bunurile din patrimoniul de afectatiune. Daca acestea nu sunt suficiente pentru recuperarea creantelor fiscale, pot fi urmarite si celelalte bunuri ale debitorului. Dispozitiile art. 31, 32 si ale art. 2.324 alin. (3) din Legea nr. 287/2009 - Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, sunt aplicabile.

 

(la 24-12-2020 Alineatul (3) din Articolul 23 , Capitolul II , Titlul II a fost modificat de Punctul 8, Articolul I din LEGEA nr. 295 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1266 din 21 decembrie 2020)

 

  Decizie de admitere: HP nr. 57/2024, publicata in Monitorul Oficial nr. 1220 din 4 decembrie 2024:

  In interpretarea prevederilor art. 266 alin. (4^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, coroborate cu prevederile art. 23 alin. (3) si (4) din Codul de procedura fiscala, in ipoteza speciala a incidentei prevederilor art. 181 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, forma in vigoare anterior modificarii survenite prin Legea nr. 216/2022, in cazul anularii obligatiilor fiscale datorate de debitorul persoana fizica in desfasurarea activitatii in mod independent, ca urmare a radierii debitorului din registrul in care a fost inregistrat, incidenta art. 181 din Legea nr. 85/2014 impiedica preluarea obligatiilor de catre persoana fizica.

 

  (4) Preluarea obligatiei fiscale potrivit prezentului articol se realizeaza prin comunicarea unei decizii catre persoanele care devin debitori.

 

(la 24-12-2020 Articolul 23 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 9, Articolul I din LEGEA nr. 295 din 18 decembrie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 1266 din 21 decembrie 2020)

 

  Decizie de admitere: HP nr. 57/2024, publicata in Monitorul Oficial nr. 1220 din 4 decembrie 2024:

  In interpretarea prevederilor art. 266 alin. (4^1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, coroborate cu prevederile art. 23 alin. (3) si (4) din Codul de procedura fiscala, in ipoteza speciala a incidentei prevederilor art. 181 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, forma in vigoare anterior modificarii survenite prin Legea nr. 216/2022, in cazul anularii obligatiilor fiscale datorate de debitorul persoana fizica in desfasurarea activitatii in mod independent, ca urmare a radierii debitorului din registrul in care a fost inregistrat, incidenta art. 181 din Legea nr. 85/2014 impiedica preluarea obligatiilor de catre persoana fizica.

 

  ART. 24

  Garantarea obligatiei fiscale

  (1) Pentru obligatiile fiscale ale debitorului raspunde ca debitor garant, cu renuntarea la beneficiul discutiunii si diviziunii:

  a) persoana care isi asuma obligatia de plata printr-un angajament de plata sau printr-un alt act incheiat in forma autentica, cu asigurarea unei garantii reale la nivelul obligatiei de plata, in limita sumei garantate si a sumei realizate din valorificarea garantiei;

  b) persoana juridica pentru obligatiile fiscale datorate, potrivit legii, de sediile secundare ale acesteia.

  (2) Organul fiscal este indreptatit sa solicite stingerea obligatiei fiscale de catre debitorul garant.

  (3) Procedura de aplicare a prezentului articol se aproba astfel:

  a) prin ordin al presedintelui A.N.A.F., in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central;

  b) prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal local.

 

(la 01-01-2016 Lit. b) a alin. (3) al art. 24 a fost modificata de pct. 2 al art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 50 din 27 octombrie 2015, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 817 din 3 noiembrie 2015, prin modificarea unei sintagme.)
 

  ART. 25

  Raspunderea solidara

  (1) Raspund solidar cu debitorul urmatoarele persoane:

  a) asociatii din asocierile fara personalitate juridica, inclusiv membrii intreprinderilor familiale, pentru obligatiile fiscale datorate de acestea, in conditiile prevazute la art. 20, alaturi de reprezentantii legali care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea obligatiilor fiscale la scadenta;

  b) tertii popriti, in situatiile prevazute la art. 236 alin. (9), (11), (13), (14), (18), (20) si (21), in limita sumelor sustrase indisponibilizarii;

 

(la 03-02-2020 Litera b) din Alineatul (1) , Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost modificata de Punctul 1, Articolul I din ORDONANTA nr. 5 din 28 ianuarie 2020, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 68 din 31 ianuarie 2020)

 

  Prin DECIZIA CURTII CONSTITUTIONALE nr. 49 din 18 februarie 2025, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 18 martie 2025, s-a admis exceptia de neconstitutionalitate, constatandu-se ca solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, este neconstitutionala.

  Conform art. 147 alin. (1) din CONSTITUTIA ROMANIEI, republicata in MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.

  Prin urmare, incepand cu data de 18 martie 2025, solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, se suspenda de drept, urmand sa-si inceteze efectele juridice incepand cu data 2 mai 2025, daca legiuitorul nu intervine pentru modificarea prevederilor atacate.

 

  c) reprezentantul legal al contribuabilului care, cu rea-credinta, declara bancii, potrivit art. 236 alin. (14) lit. a), ca nu detine alte disponibilitati banesti.

  d) emitentul scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie ori institutia care a confirmat scrisoarea de garantie/polita de asigurare de garantie potrivit art. 211 lit. b), in cazul in care nu a virat, potrivit legii, sumele de bani in conturile de venituri bugetare la solicitarea organului fiscal. Dispozitiile art. 2.321 alin. (3) din Codul civil raman aplicabile.

 

(la 03-09-2017 Alineatul (1) din Articolul 25 , Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANTA nr. 30 din 30 august 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 708 din 31 august 2017)

  (2) Pentru obligatiile de plata restante ale debitorului declarat insolvabil in conditiile prezentului cod, raspund solidar cu acesta urmatoarele persoane:

  a) persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declararii insolvabilitatii, cu rea-credinta, au dobandit in orice mod active de la debitorii care si-au provocat astfel insolvabilitatea;

  b) administratorii, asociatii, actionarii si orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin instrainarea sau ascunderea, cu rea-credinta, sub orice forma, a activelor debitorului;

  c) administratorii care, in perioada exercitarii mandatului, cu rea-credinta, nu si-au indeplinit obligatia legala de a cere instantei competente deschiderea procedurii insolventei, pentru obligatiile fiscale aferente perioadei respective si ramase neachitate la data declararii starii de insolvabilitate;

  d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat nedeclararea si/sau neachitarea la scadenta a obligatiilor fiscale;

  e) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinta, au determinat restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fara ca acestea sa fie cuvenite debitorului.

  (2^1) Pentru obligatiile fiscale restante ale debitorului pentru care s-a solicitat deschiderea procedurii insolventei raspund solidar cu acesta persoanele care au determinat cu rea-credinta acumularea si sustragerea de la plata acestor obligatii.

 

(la 03-09-2017 Articolul 25 din Capitolul II , Titlul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANTA nr. 30 din 30 august 2017, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 708 din 31 august 2017)

   (3) Persoana juridica raspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil in conditiile prezentului cod sau declarat insolvent daca, direct ori indirect, controleaza, este controlata sau se afla sub control comun cu debitorul si daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:

  a) dobandeste, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor active de la debitor, iar valoarea contabila a acestor active reprezinta cel putin jumatate din valoarea contabila a tuturor activelor dobanditorului;

  b) are sau a avut raporturi contractuale cu clientii si/sau cu furnizorii, altii decat cei de utilitati, care au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul in proportie de cel putin jumatate din totalul valoric al tranzactiilor;

 

  Prin DECIZIA CURTII CONSTITUTIONALE nr. 49 din 18 februarie 2025, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 18 martie 2025, s-a admis exceptia de neconstitutionalitate, constatandu-se ca solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, este neconstitutionala.

  Conform art. 147 alin. (1) din CONSTITUTIA ROMANIEI, republicata in MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.

  Prin urmare, incepand cu data de 18 martie 2025, solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, se suspenda de drept, urmand sa-si inceteze efectele juridice incepand cu data 2 mai 2025, daca legiuitorul nu intervine pentru modificarea prevederilor atacate.

 

  c) are sau a avut raporturi de munca sau civile de prestari de servicii cu cel putin jumatate dintre angajatii sau prestatorii de servicii ai debitorului.

 

  Prin DECIZIA CURTII CONSTITUTIONALE nr. 49 din 18 februarie 2025, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 237 din 18 martie 2025, s-a admis exceptia de neconstitutionalitate, constatandu-se ca solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, este neconstitutionala.

  Conform art. 147 alin. (1) din CONSTITUTIA ROMANIEI, republicata in MONITORUL OFICIAL nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept.

  Prin urmare, incepand cu data de 18 martie 2025, solutia legislativa cuprinsa in art. 25 alin. (3) lit. b) si c) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, care nu precizeaza criteriile necesare constatarii indeplinirii conditiilor ce atrag raspunderea solidara a persoanei juridice, se suspenda de drept, urmand sa-si inceteze efectele juridice incepand cu data 2 mai 2025, daca legiuitorul nu intervine pentru modificarea prevederilor atacate.

 

  (4) In intelesul alin. (3), termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

  a) control - majoritatea drepturilor de vot, fie in adunarea generala a asociatilor unei societati ori a unei asociatii sau fundatii, fie in consiliul de administratie al unei societati ori consiliul director al unei asociatii sau fundatii;

  b) control indirect - activitatea prin care o persoana exercita controlul prin una sau mai multe persoane.

  (5) Raspunderea persoanelor prevazute de prezentul articol priveste obligatiile fiscale principale si accesorii ale perioadei pentru care au avut calitatea ce a stat la baza atragerii raspunderii solidare.

  ART. 26

  Dispozitii speciale privind stabilirea raspunderii

  (1) Raspunderea persoanelor prevazute la art. 25 se stabileste prin decizie emisa de organul fiscal competent pentru fiecare persoana fizica sau juridica in parte. Decizia este act administrativ fiscal potrivit prezentului cod.

  (2) Inaintea emiterii deciziei prevazute la alin. (1), organul fiscal efectueaza audierea persoanei potrivit art. 9. Persoana are dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii.

  (3) Prin exceptie de la prevederile art. 9 alin. (4) este nula decizia de atragere a raspunderii solidare emisa fara audierea persoanei careia i s-a atras raspunderea. Dispozitiile art. 9 alin. (3) raman aplicabile.

  (4) Decizia prevazuta la alin. (1) cuprinde, pe langa elementele prevazute la art. 46, si urmatoarele:

  a) datele de identificare a persoanei raspunzatoare;

  b) datele de identificare a debitorului principal;

  c) cuantumul si natura sumelor datorate;

  d) termenul in care persoana raspunzatoare trebuie sa plateasca obligatia debitorului principal;

  e) temeiul legal si motivele in fapt ale angajarii raspunderii, inclusiv opinia organului fiscal motivata in drept si in fapt cu privire la punctul de vedere al persoanei.

  (5) Raspunderea se stabileste atat pentru obligatia fiscala principala, cat si pentru accesoriile acesteia.

  (6) In scopul aplicarii masurilor de executare silita decizia prevazuta la alin. (1) devine titlu executoriu la data implinirii termenului de plata prevazut la art. 156 alin. (1).

  (7) Stingerea creantelor fiscale prin oricare modalitate prevazuta de prezentul cod libereaza fata de creditor pe debitor sau, dupa caz, pe celelalte persoane raspunzatoare solidar.

  (8) Ori de cate ori Codul fiscal sau alte acte normative care reglementeaza creante fiscale prevad raspunderea solidara a doua sau mai multor persoane pentru aceeasi creanta fiscala, titlul de creanta fiscala se emite pe numele fiecarei persoane cu mentionarea si a celorlalte persoane care raspund solidar pentru creanta respectiva.

  (9) Procedura de atragere a raspunderii solidare se aproba astfel:

  a) prin ordin al presedintelui A.N.A.F., in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central;

  b) prin ordin al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, in cazul creantelor fiscale administrate de organele fiscale locale.

 

(la 01-01-2016 Lit. b) a alin. (9) al art. 26 a fost modificata de pct. 2 al art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 50 din 27 octombrie 2015, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 817 din 3 noiembrie 2015, prin modificarea unei sintagme.)
 

  ART. 27

  Drepturile si obligatiile succesorilor

  (1) Drepturile si obligatiile din raportul juridic fiscal trec asupra succesorilor debitorului in conditiile dreptului comun, dispozitiile art. 23 ramanand aplicabile.

  (2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile in cazul obligatiei de plata a sumelor ce reprezinta amenzi aplicate, potrivit legii, debitorului persoana fizica.

  ART. 28

  Dispozitii privind cesiunea creantelor fiscale ale contribuabilului/platitorului

  (1) Creantele fiscale privind drepturi de rambursare sau de restituire ale contribuabilului/platitorului pot fi cesionate numai dupa stabilirea lor prin decizie de restituire.

  (2) Cesiunea produce efecte fata de organul fiscal competent numai de la data la care aceasta i-a fost notificata.

  (3) Desfiintarea cesiunii sau constatarea nulitatii acesteia ulterior stingerii obligatiei fiscale nu este opozabila organului fiscal.

Nu uita: Abonamentul include si consultanta telefonica.
Daca doresti sa discuti direct cu un consultant, te poti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


Intrebari similare din categoria Codul Fiscal

12Aug2025

CODUL DE PROCEDURA FISCALA - Actualizat August

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
CODUL DE PROCEDURA FISCALA din 20 iulie 2015 (Legea nr. 207 din 20 iulie 2015) EMITENT: Parlamentul PUBLICAT IN: Monitorul Oficial nr. 547 din 23 iulie 2015 Data Intrarii in vigoare: 27 Iulie 2025 ------------------------------------------------------------------------- Prezenta forma consolidata este valabila incepand cu data de 27 Iulie 2025 pana ...
12Aug2025

TITLUL I - Dispozitii generale

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
  TITLUL I   Dispozitii generale     ART. 1   Definitii   In intelesul prezentului cod, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:   1. actul administrativ fiscal - actul emis de organul fiscal in exercitarea atributiilor de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale, ...
12Aug2025

TITLUL III - Dispozitii procedurale generale

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
  TITLUL III   Dispozitii procedurale generale     CAP. I   Competenta organului fiscal central   ART. 29   Competenta generala a organului fiscal central   (1) Administrarea creantelor fiscale datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national ...
12Aug2025

TITLUL IV - Inregistrarea fiscala

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
  TITLUL IV   Inregistrarea fiscala     ART. 81   Sfera activitatii de inregistrare fiscala   (1) Inregistrarea fiscala reprezinta activitatea de atribuire a codului de identificare fiscala, de organizare a registrului contribuabililor/platitorilor si de eliberare a certificatului de inregistrare fiscala. ...
12Aug2025

TITLUL V - Stabilirea creantelor fiscale

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
  TITLUL V   Stabilirea creantelor fiscale     CAP. I   Dispozitii generale   ART. 93   Sfera si actele de stabilire a creantelor fiscale   (1) Stabilirea creantelor fiscale reprezinta activitatea de determinare a materiei impozabile, de calculare a bazei de impozitare si a creantelor ...
12Aug2025

TITLUL VI - Controlul fiscal

de Portal Codul Fiscal 12 Aug 2025
  TITLUL VI   Controlul fiscal     CAP. I   Inspectia fiscala   ART. 113   Obiectul inspectiei fiscale   (1) Inspectia fiscala reprezinta activitatea ce are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in ...
x