Tratamentul fiscal si de TVA al sumelor colectate de organismele de gestiune colectiva: comision de administrare si impozit pe veniturile nerezidentilor
Suntem un organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor care colaboram cu organisme similare din intrega lume.
Din sumele colectate pe teritoriul Romaniei retinem comisionul de gestiune si impozitul pe venitul nerezidentilor conform Conventiilor de evitare a dublei impuneri (in situatia cand Organismul similar prezinta Certificatul de Rezidenta, in caz contrar 16%).
Pentru comisionul de gestiune retinut noi intocmim factura conform prevederilor codului fiscal (de regula organismele beneficiare aplica taxare inversa pentru tarile UE - organismele fiind inregistrate in scopuri de TVA intracomunitar, iar pentru tarile non-UE conform codului fiscal se aplica aceeasi taxare inversa)
Intrebarea mea este: Avand in vedere ca din suma bruta se retine comisionul de gestiune si impozitul pe venit, iar noi facturam comisionul, organismul de gestiune catre care efectuam plata are obligatia de a intocmi factura pentru:
1. Suma bruta (inclusiv comision si impozit pe venit)
2. Suma neta (Suma bruta minus comision de gestiune minus impozit)
3. Suma neta plus comision de gestiune
4. Suma neta plus impozit
Un exemplu in cifre pentru a ma face mai usor de inteles.
Suma bruta cuvenita organismului extern 100 lei
Comision de gestiune 14 % = 14 lei
Impozit pe venit = 100 lei *16 % = 16 lei (aplicabil la suma bruta)
Suma neta de plata cuvenita organism extern = 100 lei -14 lei (comison) -16 lei (impozit) = 70 lei
Ma intereseaza in special, din punct de vedere al TVA, la ce valoare se emite factura corect, avand in vedere prevederile Directivei TVA, tinand cont ca marea majoritate a tarilor cu care colaboram sunt din UE. Articolul 86 din Directiva TVA prevede: (1) Baza de impozitare include urmatoarele elemente, in masura in care acestea nu sunt deja incluse: (a) impozite, drepturi, prelevari si alte taxe datorate in afara statului membru de import si cele datorate ca urmare a importului, exceptand TVA care este perceputa; (b) cheltuieli accesorii, precum comisioane, cheltuieli de ambalare, transport si asigurare, care intervin pana la primul loc de destinatie pe teritoriul statului membru de import, precum si cele care decurg din transportul catre alt loc de destinatie din Comunitate, in cazul in care locul respectiv este cunoscut la momentul aparitiei faptului generator. Pe de alta parte, Codul fiscal romanesc reia in mare parte ceea ce spune Directiva: Art. 286 alin. (3) din Codul fiscal: (3) Baza de impozitare cuprinde urmatoarele: a) impozitele si taxele, daca prin lege nu se prevede altfel, cu exceptia TVA; b) cheltuielile accesorii, cum sunt: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, solicitate de catre furnizor/prestator cumparatorului sau beneficiarului. Cheltuielile facturate de furnizorul de bunuri sau de prestatorul de servicii cumparatorului, care fac obiectul unui contract separat si care sunt legate de livrarile de bunuri sau de prestarile de servicii in cauza, se considera cheltuieli accesorii. Marea majoritate a organismelor, mai ales cele din UE, emit in prezent factura pe suma neta plus impozit, dar exista si organisme care emit pe suma neta plus comision.
Multumesc!
Nota: Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Creeaza un CONT de TESTARE GRATUITA pentru a avea acces la toate raspunsurile din PortalCodulFiscal.ro, completand formularul de mai jos. (Poti vedea exemple de raspunsuri cu un Click AICI)
Puteti accesa raspunsul la intrebarea de mai sus, platind prin SMS 10 Euro + TVA.
Apasa butonul "Plateste prin SMS" si urmeaza instructiunile privind procedura de plata folosind telefonul mobil. Odata procedura de plata finalizata, vei putea vizualiza raspunsul chiar in pagina accesata.
Newsletter PortalCodulFiscal.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!