Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Sunt de acord cu politica de cookie
Buna ziua! Sunt Maria, Asistentul tau personal.
Click daca ai nevoie de ajutor!
X

Autentificare cont

Tine-ma minte
Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola
Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont Feedback clienti Tutoriale
PortalCodulFiscal.ro
Portal actualizat la 31 Iulie 2025

Un nou cadru de guvernanta corporativa pentru intreprinderile publice din Romania a fost stabilit prin Legea nr. 48/2025

17 Apr 2025

Publicata in Monitorul Oficial nr. 340 din 16 aprilie 2025 si intrand in vigoare la 19 aprilie 2025, Legea nr. 48/2025 privind aprobarea Politicii publice de proprietate privata a statului redefineste modul in care statul roman, respectiv unitatile administrativ-teritoriale (UAT), isi exercita calitatea de actionar, asociat sau proprietar in cadrul intreprinderilor publice. Aceasta noua reglementare, are ca obiectiv general cresterea performantei, sustenabilitatii si transparentei in sectorul intreprinderilor publice, contribuind astfel la o economie competitiva, dar si la intarirea responsabilitatii fata de contribuabili.

1. Ce sunt intreprinderile publice si de ce sunt importante

Potrivit Capitolului I din Anexa la Lege, intreprinderile publice includ regii autonome si societati in care statul sau UAT-urile detin participatii majoritare, integrale sau de control. Aceste entitati functioneaza in domenii strategice precum energie, transporturi, resurse minerale si protectia mediului si sunt considerate instrumente-cheie in dezvoltarea economica si in furnizarea de servicii publice de importanta majora.

Completeaza formularul si TESTEAZA GRATUIT - Legislatie + Consultanta de la experti
Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.
Conform art. II.3 din anexa, ratiunile detinerii acestor participatii sunt multiple: de la asigurarea controlului asupra resurselor naturale, pana la mentinerea infrastructurii de baza si asigurarea furnizarii unor servicii publice in conditii de eficienta si accesibilitate.

2. Obiectivele noii politici publice de proprietate a statului

Legea defineste politica de proprietate privata ca fiind cadrul prin care Guvernul si UAT-urile stabilesc obiectivele urmarite in raport cu intreprinderile publice. Articolul II.4.2 stabileste ca obiectivul general este imbunatatirea guvernantei corporative prin promovarea profesionalismului, independentei si performantei managementului. Printre obiectivele specifice se numara:

  • crearea unei structuri organizationale competitive (art. II.4.3.1);
  • asigurarea unei cresteri economice durabile (art. II.4.3.2);
  • consolidarea mecanismelor de transparenta si responsabilitate publica (art. II.4.3.3).

3. Masuri concrete pentru reorganizare si eficienta

Articolul II.4.3.1 prevede reorganizarea pana in 30 iunie 2027 a intreprinderilor publice care:

a) nu isi indeplinesc obiectul de activitate sau activitatea de baza este redusa sau;

b) au mai putin de 5 angajati sau;

c) sunt neprofitabile, fie ca urmare a faptului ca nu obtin venituri sau veniturile obtinute sunt utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente si nu se justifica mentinerea acestora din punct de vedere social.

Conditiile mentionate nu au caracter cumulativ, iar masurile de reducere a numarului intreprinderilor publice se dispun in masura in care nu este afectata securitatea nationala.

In ceea ce priveste regiile autonome care desfasoara in principal activitati economice, autoritatile publice tutelare competente vor putea dispune reorganizarea acestora prin divizarea activitatilor de serviciu public de cele comerciale, urmand ca activitatile comerciale divizate sa fie organizate in societati pe actiuni sau in societati cu raspundere limitata.

4. Transparenta totala si raportare publica

Art. II.4.3.3 introduce obligatia pentru toate intreprinderile publice de a publica anual pe site-ul propriu:

  • rapoarte financiare;
  • rapoarte de sustenabilitate privind impactul economic, social si de mediu;
  • remuneratiile directorilor si administratorilor;
  • costurile serviciilor publice si sursele de finantare.

Aceasta transparenta este menita sa consolideze increderea publica si sa permita monitorizarea activitatii de catre actionari, cetateni si institutii.

5. AMEPIP - institutia-cheie in supravegherea intreprinderilor publice

Capitolul III din Anexa la lege detaliaza rolul Agentiei pentru Monitorizarea si Evaluarea Performantelor Intreprinderilor Publice (AMEPIP). Aceasta devine garantul aplicarii politicii de proprietate si al guvernantei corporative, avand atributii precum:

  • elaborarea si actualizarea politicii publice de proprietate (art. III.1, lit. a);
  • colectarea si publicarea indicatorilor de performanta (lit. c);
  • monitorizarea politicii de remunerare (lit. g);
  • participarea la selectia administratorilor (lit. d);
  • aplicarea de sanctiuni pentru abateri (lit. k).

AMEPIP va gestiona un "Tablou de bord" informatic, accesibil publicului, in care vor fi afisati indicatorii-cheie de performanta ai fiecarei intreprinderi publice (art. II.4.3.3).

6. Armonizarea cu standardele internationale

Legea se aliniaza la principiile OCDE privind guvernanta intreprinderilor de stat si prevede corelarea cu legislatia specifica, inclusiv:

  • OUG nr. 109/2011 si Legea nr. 111/2016 (guvernanta corporativa);
  • Codul Bursei de Valori Bucuresti pentru societatile listate;
  • Regulamentele ASF pentru institutiile din piata financiara.

7. Perspective pentru dezvoltarea pietei de capital

In contextul listarii cu succes a Hidroelectrica, legea incurajeaza diversificarea actionariatului si listarea altor intreprinderi publice pe piata de capital pana in 2026 (art. II.3.3), ca mijloc de:

  • crestere a capitalizarii bursiere;
  • atragere de investitori privati;
  • eficientizare a guvernantei si transparentei.

Concluzie

Legea nr. 48/2025 ofera un cadru strategic si operational solid pentru o reforma profunda a sectorului intreprinderilor publice si promoveaza o noua filozofie a statului ca actionar: informat, responsabil si orientat spre performanta si sustenabilitate. De implementarea coerenta a noii politici va depinde capacitatea Romaniei de a transforma intreprinderile de stat din surse de vulnerabilitate fiscala in piloni ai dezvoltarii economice.

 

Nu uitati: Abonamentul dvs. include si consultanta telefonica.
Daca doriti sa discutati direct cu un consultant, va puteti programa oricand, AICI.
Continutul, designul, structura, precum si materialele PortalCodulFiscal.ro apartin Editurii RENTROP & STRATON si sunt protejate de Legea 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare. Copierea/distribuirea/republicarea acestora este ilegala. Pentru detalii consultati sectiunea Termeni si conditii.

Newsletter PortalCodulFiscal.ro

Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul PortalCodulFiscal.ro si primesti cadou Raportul special "Legea Austeritatii 2025. Raspunsuri pentru contabili"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Studii de caz si articole despre institutii publice

Inghetari salariale si restrangerea beneficiilor in sectorul bugetar. Ce prevede Legea nr. 141 2025?

de Profeanu Laura 28 Iul 2025
Guvernul a facut un nou pas spre reformarea cheltuielilor publice, prin adoptarea Legii nr. 141/2025, publicata in Monitorul Oficial nr. 699 din 25 iulie 2025, cu aplicabilitate din 28 iulie 2025. Actul normativ face parte din pachetul de masuri fiscal-bugetare necesare pentru corectarea deficitului excesiv si imbunatatirea sustenabilitatii financiare a Romaniei. Printre cele mai importante ...
18Iul2025

Regim fiscal donatie serviciu prestat catre o institutie pulblica

de Ela Dumitra valabil la 18 Iul 2025
Intrebare: Societatea noastra doreste sa executie o lucrare de reparatie a unei instalatii electrice la o Institutie publica in regim de donatie. Este vorba despre Directia de asistenta sociala, suma la care ajunge pentru reparatii/refacere instalatie electrica este in valoare de aprox 7000 lei (suma cu tot cu TVA). Institutia nu are posibilitatea din fonduri proprii sa faca aceasta lucrare. Va rog sa ...
08Iul2025

Institutie publica. Achizitie intracomunitara

de Vera Constantin valabil la 08 Iul 2025
Intrebare: Institutie publica (platitoare de TVA) achizitioneaza dotari medicale (achizitionate prin PNRR) de la o societate din Spania, contractul incheiat fiind cu valoarea totala, cu TVA. Societatea spaniola emite factura fara TVA. Solicitam clarificari cu privire la corectitudinea emiterii facturii fara TVA.
03Iul2025

Vanzare imobil adjudecat la licitatie catre o institutie publica

de Elena Ionescu valabil la 03 Iul 2025
Intrebare: Anul trecut firma a cumparat prin licitatie un imobil in vederea vanzarii catre consiliul local. Consiliul local nu putea sa participe la licitatie. Imobilul a fost inregistrat la mijloace fixe. Acum a fost intocmit un contract de vanzare catre consiliul local in care este specificat platile va fi in termen de trei ani incepand din anul 2026. Intrebare: SRL-ul trebuie sa intocmeasca factura ...

Sporurile pentru conditii periculoase sau vatamatoare - plafonate la 300 de lei brut. Ce schimbari aduce noul proiect de OUG pentru angajatii din sectorul public?

de Profeanu Laura 30 Iun 2025
Ministerul Muncii a publicat recent un proiect de ordonanta de urgenta care propune modificari importante in ceea ce priveste sporurile acordate angajatilor din sectorul public pentru conditii periculoase sau vatamatoare de munca, precum si concediul de odihna suplimentar aferent acestor conditii. Ce prevede proiectul? Proiectul vizeaza modificarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind ...
Vezi toate studiile de caz despre institutii publice keyboard_double_arrow_right
x